Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-09-2004, 20:48
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Wie heeft vroeger deze serie op school gezien? Ook bang voor Karbonkel (brr) geweest?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-09-2004, 20:50
Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
ja nogal die dingen die daar gebeuren.

het is bewezen dat het niet goed voor kinderen in groep 2 en 3

het bericht:

Ik Mik Loreland, schooltelevisie

Er zijn nog scholen die de video's van Ik Mik Loreland vertonen. Daarbij worden kinderen reeds op vijfjarige leeftijd geconfronteerd met abnormale situaties, met monsters, spoken en altaren. Sommige kinderen worden hier angstig van en krijgen nachtmerries.

De schooltelevisie Ik Mik Loreland heeft al heel wat kinderen bang gemaakt. Hoewel de uitzendingen inmiddels gestopt zijn, gaan veel scholen door met het vertonen van de video’s, vandaar dat onze waarschuwing ertegen van kracht blijft. Wij noemen drie kenmerken:

Mik is de (kabouter)figuur die ieder kind (Ik) leert lezen door het mee te nemen naar Loreland. Dit laatste is een combinatie van ‘oudetijd’ (sprookjesland en ‘nieuwetijd’ (New Age, Aquarius, zoals ook de ‘fantasie’ die hier wordt ontwikkeld kan worden tot ‘geleide fantasie’

In deze wekelijks uitgezonden methode zijn interessante didactische vondsten verwerkt (een laptop als leesplankje, de letters als gidsen). Pedagogisch zijn er grote bezwaren tegen de methode, en wel om een tweetal redenen:

De gruwelijkheid van de Grimm-achtige sprookjeswereld wordt breed uitgemeten, en nog ergere zaken worden gesuggereerd (zoals een rokend duivels-altaar).
Kinderen van groep 2 en 3 worden van jongaf aan ingevoerd in een magisch-mystieke wereld die beheerst wordt door karmische krachten
Anders dan bij de klassieke sprookjes, wordt geen enkele poging gedaan om afstand te nemen. Daardoor komt het voor volwassenen vaak ironische magisch geweld op veel kinderen heel bedreigend over.
Voor verdere overwegingen verwijzen wij naar ons EDUkatern over Veilig Leren Lezen.
Zie ook ons boekje Met fantasie naar de nieuwe tijd.

bron:http://www.bijbelenonderwijs.nl/inde...:ikmikloreland
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 20:51
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ik vond het ook echt eng toen, alleen de scenes op de maan en op de kermis kon ik nog beetje aanzien

Dat konijn is nog wel mijn grootste vijand >:{
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 21:40
Verwijderd
ik vond t ook altijd eng
Met citaat reageren
Oud 15-09-2004, 22:47
Verwijderd
Nooit gezien, denk ik.

Edit: nu ik dat plaatje zie op google komt het me wel vaag bekend voor...Héél vaag.

Laatst gewijzigd op 15-09-2004 om 22:50.
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 08:15
sharkkkie
sharkkkie is offline
Brr.... karbonkel.

Leuke serie was dat altijd.

Dat bericht heeft ook best wel gelijk, het was altijd behoorlijk spannend. (te?)
Oud 16-09-2004, 08:37
Esther
Esther is offline
Ik vond dat echt wel koel vroeger. Inderdaad ook wel eng, maar om het daar nou voor af te schaffen...
Oud 16-09-2004, 10:30
spemmey
spemmey is offline
Kratermaan, Huiverhuize, Doolgaarde Wildewoud, Weerwater ga dan maar naar Kramerije....heb je alle letters bij je kraait de haan Victoria.....kom je weer naar Lorea.... (oid)

Mijn zusje volgde dit als hulpmiddel om te leren lezen en ik keek dan altijd mee....gelukkig dat ik vijf jaar ouders was want heb het nooit eng gevonden, eerder lachwekkend! Ik maak nog steeds geintjes met mijn ma over karbonkels hahahaha! Ik heb me dood gelachen en vond t ook echt leuk! Mijn zusje ook maar geloof dat het idd wel een btje eng was voor jonge kinderen...
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 10:52
Goede Fee
Goede Fee is offline
Citaat:
spemmey schreef op 16-09-2004 @ 11:30 :
Kratermaan, Huiverhuize, Doolgaarde Wildewoud, Weerwater ga dan maar naar Kramerije....heb je alle letters bij je kraait de haan Victoria.....kom je weer naar Lorea.... (oid)
Jaaaah! Zo ging het precies!

Toen ik in groep 3 zat hebben wij zo ook lezen geleerd, echt super leuk programma. Ik keek het op school en thuis namen we het op zodat ik het nog een keer konden kijken .
Oud 16-09-2004, 20:41
Verwijderd
Citaat:
Mawopma XIV schreef op 15-09-2004 @ 21:50 :

het bericht:

Ik Mik Loreland, schooltelevisie

Er zijn nog scholen die de video's van Ik Mik Loreland vertonen. Daarbij worden kinderen reeds op vijfjarige leeftijd geconfronteerd met abnormale situaties, met monsters, spoken en altaren. Sommige kinderen worden hier angstig van en krijgen nachtmerries.

De schooltelevisie Ik Mik Loreland heeft al heel wat kinderen bang gemaakt. Hoewel de uitzendingen inmiddels gestopt zijn, gaan veel scholen door met het vertonen van de video’s, vandaar dat onze waarschuwing ertegen van kracht blijft. Wij noemen drie kenmerken:

Mik is de (kabouter)figuur die ieder kind (Ik) leert lezen door het mee te nemen naar Loreland. Dit laatste is een combinatie van ‘oudetijd’ (sprookjesland en ‘nieuwetijd’ (New Age, Aquarius, zoals ook de ‘fantasie’ die hier wordt ontwikkeld kan worden tot ‘geleide fantasie’

In deze wekelijks uitgezonden methode zijn interessante didactische vondsten verwerkt (een laptop als leesplankje, de letters als gidsen). Pedagogisch zijn er grote bezwaren tegen de methode, en wel om een tweetal redenen:

De gruwelijkheid van de Grimm-achtige sprookjeswereld wordt breed uitgemeten, en nog ergere zaken worden gesuggereerd (zoals een rokend duivels-altaar).
Kinderen van groep 2 en 3 worden van jongaf aan ingevoerd in een magisch-mystieke wereld die beheerst wordt door karmische krachten
Anders dan bij de klassieke sprookjes, wordt geen enkele poging gedaan om afstand te nemen. Daardoor komt het voor volwassenen vaak ironische magisch geweld op veel kinderen heel bedreigend over.
Voor verdere overwegingen verwijzen wij naar ons EDUkatern over Veilig Leren Lezen.
Zie ook ons boekje Met fantasie naar de nieuwe tijd.

haha, bewezen Tkomt van de site www.bijbelenonderwijs.nl, voor niet officiele EO-surfers. moet je eens kijke wat ze hebben te zeggen over muziek (op die site dus), je lacht je dood
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 20:42
Verwijderd
bij de weg, er staat me wel iets van bij... maar tis nog niet helemaal helder. Heeft iemand fragmenten, screenshots oid?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 21:26
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
spemmey schreef op 16-09-2004 @ 11:30 :
OMG, je bent geweldig! Ik was dat helemaal vergeten, maar t komt gelijk weer allemaal boven. Ik wil die afleveringen weer eens zien!

Verder ben ik t hier mee eens:

Citaat:
Esther schreef op 16-09-2004 @ 09:37 :
Ik vond dat echt wel koel vroeger. Inderdaad ook wel eng, maar om het daar nou voor af te schaffen...
Oud 16-09-2004, 21:42
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Dr. Aep schreef op 16-09-2004 @ 21:41 :
haha, bewezen Tkomt van de site www.bijbelenonderwijs.nl, voor niet officiele EO-surfers. moet je eens kijke wat ze hebben te zeggen over muziek (op die site dus), je lacht je dood
Haha, daar heb je wel gelijk in

vooral dat Yu gi oh artikel http://www.bijbelenonderwijs.nl/?item=register&id=257

En wat het onderwerp betreft, er was toch ook een 2e serie van IML?
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 21:47
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Dr. Aep schreef op 16-09-2004 @ 21:42 :
bij de weg, er staat me wel iets van bij... maar tis nog niet helemaal helder. Heeft iemand fragmenten, screenshots oid?
Oud 16-09-2004, 21:51
Verwijderd
Citaat:
In Your Room schreef op 16-09-2004 @ 22:47 :
[afbeelding]
die had ik natuurlijk al gezien, ik kan googlen
maar er gaat nog geen lichtje branden
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 21:56
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Ah nostalgie, mijn broertje leerde er mee lezen geloof ik. In ieder geval heb ik ze allemaal gezien. soms echt aburde situaties
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 22:00
Rollo Tomasi
Rollo Tomasi is offline
Kwam dat op School TV? Nooit gezien, geloof ik.

Die Bijbel & Onderwijs site is wel hilarisch, overigens.

Kinderen van groep 2 en 3 worden van jongaf aan ingevoerd in een magisch-mystieke wereld die beheerst wordt door karmische krachten, oh man.
Oud 16-09-2004, 22:04
Verwijderd
Citaat:
Rollo Tomasi schreef op 16-09-2004 @ 23:00 :
Kwam dat op School TV? Nooit gezien, geloof ik.

Die Bijbel & Onderwijs site is wel hilarisch, overigens.

Kinderen van groep 2 en 3 worden van jongaf aan ingevoerd in een magisch-mystieke wereld die beheerst wordt door karmische krachten, oh man.
idd fantastisch

by the way wat heb jij een gruwelijke avatar
Met citaat reageren
Oud 16-09-2004, 22:14
In Your Room
In Your Room is offline
Citaat:
Dr. Aep schreef op 16-09-2004 @ 22:51 :
die had ik natuurlijk al gezien, ik kan googlen
maar er gaat nog geen lichtje branden
Ohw, nou, ik help alleen. *sip*
Oud 16-09-2004, 22:15
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
[afbeelding]
OMG sokje wat keek ik die serie vroeger altijd man! super...vond t altijd rete spannend, dat wel.
Oud 17-09-2004, 08:09
Verwijderd
Die site is inderdaad verschrikkelijk een heel serieus verhaal over de slechte invloed van Harry Potter. Ja! Het is duivels!

So what?
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 12:59
spemmey
spemmey is offline
Citaat:
[afbeelding]

Dit is de 'tweede 'karbonkel'....de eerste was kleiner en lelijker dus enger....zal ff kijken of ik daar een plaatje van kan vinden...
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 21:58
steefos
steefos is offline
oew dit was echt mijn favo programma

met karbonkel als vis, en sokje op de maan, al die tenen in het woud en dat verschikkelijk enge driehoekige waarschuwingsbord, dat elek keer bij zo´n moeras stond. En de koe in het doolhof en meneer duif op de kermis met mevrouw geit.
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:28
Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
ik moet hier echt van kosten ofzo kan dat plaatje niet gelinkt worden je bezorgt mij weer enge dromen
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:32
steefos
steefos is offline
Kratermaan, Huiverhuize, Doolgaarde Wildewoud, Weerwater vaar dan maar naar Kramerije....heb je alle letters bij je kraait de haan Victoria.....kom je weer in Lorea....

en toen later het vervolg erop

...maar de reis gaat verder want, ik ga naar karbonkleland
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 17-09-2004, 22:41
Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
die herinneringen *kotskots*

de liedmachine komt ook weer in mij op :/
Met citaat reageren
Oud 17-09-2004, 22:45
steefos
steefos is offline
Citaat:
Mawopma XIV schreef op 17-09-2004 @ 23:41 :
die herinneringen *kotskots*

de liedmachine komt ook weer in mij op :/
das heel wat anders, heurr maar dat is welverschikkelijk
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:40
Lotte
Lotte is offline
Ik herinner het nog wel. Alle meisjes gingen altijd gillen als karbonkel kwam, hij was ook best wel eng Maar toch vond ik het wel een leuk programma, juist omdat het spannend was.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:42
Lotte
Lotte is offline
Citaat:
[afbeelding]
Die is niet leuk. De kleine enge wel.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 19:53
Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
en nieuws uit de natuur allemaal erg maar ik mik lore land blijft echt erg ik heb er echt nachtmerie's van gehad
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 20:26
synclinorium
synclinorium is offline
Heb ik ook gekeken. Vond het echt super eng. Maar ik ben dan ook niet zo'n held.
Oud 18-09-2004, 22:12
anterx
anterx is offline
Fantastische kinderserie. Mijn broertje en ik hebben deze serie allebei gezien toen we in groep 3 zaten, geweldig gewoon! Belachelijk dat ze het stoppen.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 09:52
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mawopma XIV schreef op 15-09-2004 @ 21:50 :

het bericht:

...

Dus omdat een chirstelijke organisatie het zegt is het 'bewezen'?
Oud 19-09-2004, 09:54
zarf
zarf is offline
ik heb 'm ook gezien, ik weet er alleen niet meer zoveel van. ik weet alleen nog dat ik 't gruwelijk eng vond
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 09:54
Lena_jenaja
Lena_jenaja is offline
aaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaaah
nachtmerrieeees aaaaaaaaaaaaaaaaaaaah
enge foto aaaaaaaaaaaaaah

Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 10:47
Verwijderd
Hm het komt me heel bekend voor, maar volgens mij heb ik dat nooit op school gekeken (misschien dat ik te oud daarvoor ben ofzo )
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:34
Tink*
Tink* is offline
hihihi.. ik keek dit ook altijd met school in groep 3
op zich vind ik het heel leerzaam voor kinderen..
en die sprookjesdingen vind ik wel leuk.. dat liedje.. geweldig
ik heb afleveringen op videoband ghehe...

en op zich snap ik wel dat ze het willen stoppen..
ik was als kind ook doodsbang voor karbonkel..
nachtmerries en al...
je bent dan wel 5/6!!! en heel veel kinderen zijn dan heel angstig.. nu vind ik het wel leuk en leerzaam maar toen vond ik het doodeng.. en ik moest blijven kijken van de juf, ik mocht niet mijn handen voor mijn ogen doen als karbonkel kwam!!!
sjonge wat een trauma's....
Oud 19-09-2004, 21:13
Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
zie je iedereen heeft er trauma's van.

Ik snap niet dat je het nu nog leuk vind ik vind sesamstraat toch ook niet meer leuk :/
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 21:14
Mawopma XIV
Mawopma XIV is offline
Citaat:
Juice schreef op 19-09-2004 @ 10:52 :
Dus omdat een chirstelijke organisatie het zegt is het 'bewezen'?
nee tuurlijk niet maar ik denk dat er wel een redelijk onderzoek voor af is gegaan. En aan de forumers hier is het ook wel te zien dat iedereen Karbonkel eng vind...
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 22:35
spemmey
spemmey is offline
Citaat:
Maritje schreef op 19-09-2004 @ 21:34 :
en ik moest blijven kijken van de juf, ik mocht niet mijn handen voor mijn ogen doen als karbonkel kwam!!!
sjonge wat een trauma's....
Serieus, wat een idiote juf!! Daar heb ik meer trauma's van dan van die hele karbonkel...wat zijn juffen toch een idioten soms..
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 15:43
steefos
steefos is offline
Citaat:
Mawopma XIV schreef op 19-09-2004 @ 22:14 :
nee tuurlijk niet maar ik denk dat er wel een redelijk onderzoek voor af is gegaan. En aan de forumers hier is het ook wel te zien dat iedereen Karbonkel eng vind...
karbonkel was niet zo eng als dat konijn en dat verkeersbord
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 16:41
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Dat konijn was idd eng. Maar volgens mij zaten er in het vervolg ook nog engere monsters.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 18:04
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
wat een onzin allemaal, ik ben het eenb eetje zat allemaal. Dit is niet pedagogisch verantwoord, dat is niet pedagogisch verantwoord. etc.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 18:37
runningwild
runningwild is offline
OMG sok!! Karbonkel veranderde toch ook in een vis met 1 oog?
Ja ik vond het zeker wel eng vroeger, maar ook leuk...
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 18:53
CoalChamber
CoalChamber is offline
OMG! Dit keken wij ook altijd! Hoe liep het ook alweer af allemaal? Of is er nooit echt een duidelijk einde geweest?
Oud 20-09-2004, 19:00
Doodle!
Doodle! is offline
Citaat:
CoalChamber schreef op 20-09-2004 @ 19:53 :
OMG! Dit keken wij ook altijd! Hoe liep het ook alweer af allemaal? Of is er nooit echt een duidelijk einde geweest?
er was ook iets met een karbonkel land ofzo en daar gingen ze ook naar toe...weet nog dat Karbonkel wel 'aardig' werd op 't einde of in het vervolg ofzo. Moeilijk te herinneren ik herinner me wel die ratten nog, en dat sokje ofzo in een witte kamer kwam en dus vergeten werd
Oud 20-09-2004, 19:20
shaya
shaya is offline
ik geloof graag dat het voor kinders uit groep 2 een beetje eng is.
Ik vind ut een gave serie. Ik heb het pas 2 of 3 jaar geleden voor het eerst gezien.

Tegenwoordig kunnen kinderen veel meer hebben, omdat ze constant worden geconfronteerd met echte enge dingen, dus dingen die echt gebeurt zijn. Kinderen leren nu vaak sneller het verschil tussen realiteit en fantasie zien. Kinderen van 6 kijken naar Harry potter. Ik vind dat een stuk enger dan Ik Mik Loreland.
Oud 20-09-2004, 19:27
Mindfields
Mindfields is offline
Ik vond 't geweldig en heel speciaal..geloof dat het een enorme indruk op me gemaakt heeft en wat was karbonkel eng.. zou het graag weer een keer willen zien!
Oud 20-09-2004, 19:34
Verwijderd
Sok, sok, sok, achter aan je rok.. *tralalalala, zoiets*

Ja, dat keek ik vroeger altijd. Ik was niet echt bang voor Karbonkel ofzo. Mijn zusje wel en eigenlijk nog steeds wel. Zeker als hij in die vis veranderd.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 19:42
CSN
CSN is offline
Hehe ja, dat keken we in groep 3. Karbonkel wás ook gewoon eng .. maar iedereen wilde het programma wel altijd kijken en ik heb er ook nooit nachtmerries van gehad (keek overigens wel weg bij de enge gedeelten) Ik weet nog dat ik de 2e 'reeks' veel saaier vond dan de eerste ..
Reageren

Regels voor berichten