Citaat:
Dannemann schreef op 18-09-2004 @ 12:28 :
Goedkope stennis, vroeger lag het belasting pijl ook flink hoger en toen rende ook niet iedereen weg.
|
Ten eerste, het feit dat iets vroeger zo was wil niet zeggen dat het nu ook nog zo is. Dat is geen argument. Ten tweede, iedereen met een beetje psychologisch inzicht kan begrijpen dat een belastingverlaging altijd positief werkt, maar een belastingverhoging mensen op de kast krijgt. Dat het belastingpeil vroeger hoger lag, is dus eigenlijk niet eens iets waar jij je hier op zou moeten beroepen, want dat maakt de plannen van een belastingverhoging alleen nog maar moeilijker uitvoerbaar omdat het nu laag ligt.
Citaat:
Verder kan niet iedereen hier zomaar wegtrekken omdat de mensen in dit land ook functies hebben waar ze hun geld mee verdienen, en andere factoren zoals leuke heimat gefühle ook een rol spelen, die ze ergens anders niet zullen hebben.
|
Hoezo 'kan' dat niet? Je moest eens weten hoeveel Nederlanders er jaarlijks emigreren naar de VS, en niet alleen Nederlanders maar inwoners van vrijwel alle Europese landen. Waarom denk je dat de VS een positief migratiesaldo hebben van Westerse immigranten?
Mensen doen veel voor geld, daar laten ze prima heimatgefühle voor varen. En bovendien, ik heb ook helemaal niet beweerd dat ze ver weg moeten (bijv. naar de VS). Ze gaan dan gewoon een dikke honderd kilometer verderop wonen, denk aan mensen die nu al in de grensstreken massaal naar België gaan omdat die tien kilometer hen net een smak belasting scheelt.
Citaat:
Ik vind dat allemaal grote nonsens. De ondernemingen trekken op den duur ook wel weg, tenzij nederland niet snel iets aan het opelidingsbeleid doet want we moeten het in dit land vooral van de kennis hebben, en dat word momenteel gigantisch beperkt.
|
Ondernemingen trekken echt niet weg alleen maar omdat het personeel in Nederland laagopgeleid is. Natuurlijk moet er iets gebeuren aan het opleidingsbeleid, maar ondernemingen drijven niet alleen op arbeidskracht. Als er hier te weinig hoogopgeleide ingenieurs zijn voor bijv. Philips of Akzo, dan outsourcen ze dat onderzoek gewoon naar India. Dat gebeurt nu ook al. Dan blijft de moedermaatschappij hier gewoon staan maar gebeurt het daadwerkelijke ('materiële') onderzoek in het buitenland. Alleen boekhoudkundig wordt de winst hier gemaakt en belast. Als je nou de vennootschapsbelasting omhoog gooit, dán gaan die ondernemingen écht weg.
Citaat:
Ik vind het echt een waardeloos smoesje en kortzichtig als mensen denken dat door hoge belastingen mensen dit land zullen uitvluchten, dit zal vooral om een zeer kleine groep gaan die nog nieteens 1% van de werkende bevolking is.
|
En ik vind het waardeloos en kortzichtig als je denkt dat het slechts om een procent gaat dat in de hoogste schijf zit. Wel eens van een Laffer-curve gehoord, van inkomensopbouw? Van het multiplier-effect? Leer dan maar eens wat de effecten zijn van een wegtrekken van de hoogste inkomens en de grootste ondernemingen. Dan trekt dat verschijnsel de midden- en lagere inkomens vanzelf wel mee in de diepte.
Citaat:
Verder kun jeje afvragen of de eu niet in de toekomst met een voor alle landen gelijk belastingsstelsel komt, maar dan kijken we wel heel ver vooruit.
|
Ik zie niet in hoe dat relevant kan zijn, want dan gaat de strijd wel tussen Europa als blok en Amerika.,