Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Films, TV & Radio
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 18-09-2004, 15:43
Verwijderd
Zoals iedereen weet, is de japanse film Ringu, geremaked door hollywood * .Ik las dat binnekort ook de Koreaanse film Oldboy en de Chinese film Infernal Affairs aan de beurt zijn. Wat vinden jullie ervan? Is het omdat Hollywoord graag een geweldige film op zn 'amerikaans'' in het westen wil introduceren? Is het omdat Hollywood helemaal geen ideen meer heeft, en daarom dat soort films remaked? Is het omdat Amerikanen geen ondertiteling kunnen lezen, en daarom maar een amerikaanse versie ervan willen? Of is het omdat Hollywood niet wilt dat Aziatische films populair worden, in het westen, zodat zij minder gaan verdienen?

Wat is jou mening?

edit: * naja je kan het ook zien als dat hollywood, het boek verfilmd heeft, omdat erook een koreaanse the ring is, beetje slecht voorbeeld

Laatst gewijzigd op 18-09-2004 om 15:47.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 18-09-2004, 16:03
Verwijderd
Het idee om een remake te maken komt niet van 'Hollywood' maar van een regisseur of producer. Soms omdat het verhaal of concept interessant is. Ik denk echter dat remakes als The Ring (Ringu) of Vanilla Sky (Abre Los Ojos) voornamelijk zijn bedoeld om geld te verdienen aan een 'foreign film'. Cast een paar topacteurs/-actrices in de hoofdrollen (Naomi Watts, Tom Cruise) en het Amerikaanse (of: Westerse) publeik komt er sneller op af.
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 17:51
Anonymous John
Anonymous John is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-09-2004 @ 10:43 :
Of is het omdat Hollywood niet wilt dat Aziatische films populair worden, in het westen, zodat zij minder gaan verdienen?
Als Aziatische film populair worden in de VS verdienen studio's geld aan de distributie, dus dit lijkt me sterk.

Citaat:
Is het omdat Hollywoord graag een geweldige film op zn 'amerikaans'' in het westen wil introduceren?
Dit is het uitgangspunt van sommige regisseurs/producenten die eraan beginnen, al zie je vaak genoeg dat er dan een brakke film uitkomt.

Citaat:
Kenjirro schreef op 18-09-2004 @ 10:43 :
Is het omdat Hollywood helemaal geen ideen meer heeft, en daarom dat soort films remaked? Is het omdat Amerikanen geen ondertiteling kunnen lezen, en daarom maar een amerikaanse versie ervan willen?
Ik ben het meest eens met deze twee theorieen.
Oud 18-09-2004, 18:03
aniki
aniki is offline
Citaat:
Anonymous John schreef op 18-09-2004 @ 18:51 :
Ik ben het meest eens met deze twee theorieen.

Waarom denk je dat ze bijna iedere stipfiguur verfilmd hebben!
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 21:03
legatus
legatus is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-09-2004 @ 16:43 :
Chinese film Infernal Affairs aan de beurt zijn.
Grappig genoeg is INFERNAL AFFAIRS weer geïnspireerd door HEAT van Michael Mann.

De originele films bestaan nog, dus zo'n ramp is het niet. Het probleem is dat ik juist tegen het veramerikaniseren ben. Inzicht en begrip ontwikkelen voor andere culturen moet gestimuleerd worden. Het probleem is dat Amerikanen het juist willen vertalen naar hun cultuur. Ik vind het bizar.

HERO doet het momenteel erg goed, volgens mij niet eens gesubbed. Dat zegt toch iets?
Oud 18-09-2004, 21:04
legatus
legatus is offline
Citaat:
aniki schreef op 18-09-2004 @ 19:03 :
Waarom denk je dat ze bijna iedere stipfiguur verfilmd hebben!
Omdat ze een Built-in Audience hebben. Dezelfde reden als waarom succesvolle boeken worden verfilmd. Het zijn commercïele beweegredenen. Je moet elke keer hopen dat er een regisseur aangekoppeld wordt die het bronmateriaal respecteert.
Oud 18-09-2004, 21:09
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 18-09-2004 @ 22:03 :

HERO doet het momenteel erg goed, volgens mij niet eens gedubbed. Dat zegt toch iets?
Met citaat reageren
Oud 18-09-2004, 22:04
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 18-09-2004 @ 22:03 :
Grappig genoeg is INFERNAL AFFAIRS weer geïnspireerd door HEAT van Michael Mann.

De originele films bestaan nog, dus zo'n ramp is het niet. Het probleem is dat ik juist tegen het veramerikaniseren ben. Inzicht en begrip ontwikkelen voor andere culturen moet gestimuleerd worden. Het probleem is dat Amerikanen het juist willen vertalen naar hun cultuur. Ik vind het bizar.

HERO doet het momenteel erg goed, volgens mij niet eens gesubbed. Dat zegt toch iets?
Meeste reggiseurs doen inspiratie op uit andere films. Daar is niets mis mee toch

Dus jij denkt, omdat de Amerikanen niet open staan voor andere culturen en daarom de films veramerikaniseren omdat ze anders toch geen succes worden? zit wel wat in idd..

Hero is toch een ander soort film. net als crouching tiger hidden dragon, is het een film, wat alleen maar een chinese productie kan zijn, ivm de cultuur in de film, de plek en de tijd waar het zich afspeelt. Iedereen weet ook wel dat een Amerikaans gesproken versie van Hero harstikke fake zou zijn. Tzou psies hetzelfde zijn als ze ineens in China een Amerikaanse western zouden maken.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 00:21
legatus
legatus is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-09-2004 @ 23:04 :
Iedereen weet ook wel dat een Amerikaans gesproken versie van Hero harstikke fake zou zijn.
Ik denk dat je bedoeld dat een Amerikaanse remake van HERO 'harstikke fake' zou zijn. Er worden tenslotte genoeg Aziatische producties gedubbed in het Engels. SHAOLIN SOCCER werd bijvoorbeeld gedubbed in Amerika. Daarbij ook nog eens flink de schaar ingezet en een techno soundtrack eronder.
Oud 19-09-2004, 00:26
legatus
legatus is offline
Citaat:
Dus jij denkt, omdat de Amerikanen niet open staan voor andere culturen en daarom de films veramerikaniseren omdat ze anders toch geen succes worden? zit wel wat in idd..
Studios zien een cultuurverschil die hoogstwaarschijnlijk niet begrepen zal worden door hun bezoekers. Daarom vertalen ze zoveel films naar hun eigen cultuur. Er wordt voor hun gedacht, dat is jammer.
Oud 19-09-2004, 00:58
The Stranger
The Stranger is offline
Citaat:
Hero is toch een ander soort film. net als crouching tiger hidden dragon, is het een film, wat alleen maar een chinese productie kan zijn, ivm de cultuur in de film, de plek en de tijd waar het zich afspeelt. Iedereen weet ook wel dat een Amerikaans gesproken versie van Hero harstikke fake zou zijn. Tzou psies hetzelfde zijn als ze ineens in China een Amerikaanse western zouden maken.
Dat is onzin - er zijn uitstekende westerns die door Italianen en andere Europeanen gemaakt zijn. Chinezen kunnen ook best westerns maken (de cowboys zouden er alleen nogal Aziatisch uitzien ) en films zoals Crouching tiger hidden dragon kunnen best in Hollywood gemaakt worden.

Veel latere westerns zijn gebaseerd op Japanse samurai films, terwijl samurai films vaak weer gebaseerd zijn op westerse verhalen. Iedereen jat van elkaar om een goede film te maken of geld te verdienen, ik zie hier niet zo het probleem van in.
Oud 19-09-2004, 01:17
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 19-09-2004 @ 01:21 :
Ik denk dat je bedoeld dat een Amerikaanse remake van HERO 'harstikke fake' zou zijn. Er worden tenslotte genoeg Aziatische producties gedubbed in het Engels. SHAOLIN SOCCER werd bijvoorbeeld gedubbed in Amerika. Daarbij ook nog eens flink de schaar ingezet en een techno soundtrack eronder.
ja dat bedoel ik idd. Maar ook het dubben is debiel, oke als we van een hersenloze actie film praten, kank het nog wel bekijken, maar hero absoluut niet dus. Maarja miramax he, dat is een heel verhaal apart
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 01:21
Verwijderd
Citaat:
The Stranger schreef op 19-09-2004 @ 01:58 :
Dat is onzin - er zijn uitstekende westerns die door Italianen en andere Europeanen gemaakt zijn. Chinezen kunnen ook best westerns maken (de cowboys zouden er alleen nogal Aziatisch uitzien ) en films zoals Crouching tiger hidden dragon kunnen best in Hollywood gemaakt worden.

Veel latere westerns zijn gebaseerd op Japanse samurai films, terwijl samurai films vaak weer gebaseerd zijn op westerse verhalen. Iedereen jat van elkaar om een goede film te maken of geld te verdienen, ik zie hier niet zo het probleem van in.
Ja, van die Italianen wistk al, dat bedacht ik me later nog Maar sowieso europese cowboys kan wel, maar om chinese clint eastwoods te zien, die het tegen chinese indianen opnemen, kan dus echt niet . Zie jij al Brad Pit in een chinese kostuum rond vliegen op chinees muziek? Nee dus

Het verhaal etc, is opzich nog bij de meeste van dat soort films origineel behouden. Maar onnodig remaken is lame
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 09:39
Uice
Uice is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 18-09-2004 @ 16:43 :
Of is het omdat Hollywood niet wilt dat Aziatische films populair worden, in het westen, zodat zij minder gaan verdienen?
Nee, dat is natuurlijk niet zo, want Ringu werd door de remake alleen maar popuairder.

Overigens is de Amerikaanse versie geenzins een verfilming van het boek, het is officieel een remake van de film en volgt dat verhaal dan ook veel meer.
Oud 19-09-2004, 09:50
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-09-2004 @ 02:17 :
ja dat bedoel ik idd. Maar ook het dubben is debiel, oke als we van een hersenloze actie film praten, kank het nog wel bekijken, maar hero absoluut niet dus. Maarja miramax he, dat is een heel verhaal apart
Maarruh, Hero is toch niet gedubbed?

Die remake van Ringu vind ik ook een beetje jammer, trouwens.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 10:15
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 19-09-2004 @ 10:50 :
Maarruh, Hero is toch niet gedubbed?

Die remake van Ringu vind ik ook een beetje jammer, trouwens.
Nee Hero niet, maar Miramax heeft veel films verneukt, door het te dubben, te knippen en er een andere soundtrack onder te doen. Fong sai yuk is daar een voorbeeld van. Onder zon film hebben ze rap muziek geplaatst . En alle andere versies van fong sai yuk op dvd zijn illegaal verklaard..
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 11:32
legatus
legatus is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-09-2004 @ 02:21 :
Ja, van die Italianen wistk al, dat bedacht ik me later nog Maar sowieso europese cowboys kan wel, maar om chinese clint eastwoods te zien, die het tegen chinese indianen opnemen, kan dus echt niet .
Zeg, WESTern zegt toch al genoeg? In het oosten kennen ze het natuurlijk niet. Grappig genoeg is Kurosawa's THE MAGNIFICENT SEVEN eigenlijk een remake van Leone's THE SEVEN SAMURAI.
Oud 19-09-2004, 11:50
Dinalfos
Dinalfos is offline
Ja, die gedubte versie van Fong Sai-Yuk(en ook Fist of Legend en The Swordsman) heb ik ook gezien. Allemachtig

Sowieso zijn de Amerikanen geen sterren in het dubben van aziatische films, enkele uitzonderingen daargelaten.
Oud 19-09-2004, 12:05
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 19-09-2004 @ 12:32 :
Zeg, WESTern zegt toch al genoeg? In het oosten kennen ze het natuurlijk niet. Grappig genoeg is Kurosawa's THE MAGNIFICENT SEVEN eigenlijk een remake van Leone's THE SEVEN SAMURAI.
Ja dat zeg ik toch ook

En nu haal je ze door elkaar vriend. Seven Samurai is van kurosawa en magnificent seven is van Leone.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 15:01
The Stranger
The Stranger is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-09-2004 @ 13:05 :
Ja dat zeg ik toch ook

En nu haal je ze door elkaar vriend. Seven Samurai is van kurosawa en magnificent seven is van Leone.
Nee, The Magnificent Seven is niet van Leone. Een andere western remake van een Kurosawa film (Yojimbo) is wel door Leone gemaakt, A fistful of dollars. Maar ik neem aan dat Legatus dat toch ook wel wist.
Oud 19-09-2004, 15:25
legatus
legatus is offline
Citaat:
The Stranger schreef op 19-09-2004 @ 16:01 :
Nee, The Magnificent Seven is niet van Leone. Een andere western remake van een Kurosawa film (Yojimbo) is wel door Leone gemaakt, A fistful of dollars. Maar ik neem aan dat Legatus dat toch ook wel wist.
Weer eens te snel geschreven. My bad.
Oud 19-09-2004, 19:59
Verwijderd
Citaat:
The Stranger schreef op 19-09-2004 @ 16:01 :

oww, najaa ik kijk nooit westerns
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 20:40
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-09-2004 @ 20:59 :
oww, najaa ik kijk nooit westerns
The Good, The Bad & the Ugly en Once Upon A Time in the West zijn toch ècht wel enorme must-have-seens, hoor. Als je een beetje into films bent, that is.
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 22:30
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef op 19-09-2004 @ 21:40 :
The Good, The Bad & the Ugly en Once Upon A Time in the West zijn toch ècht wel enorme must-have-seens, hoor. Als je een beetje into films bent, that is.
Die ken ik ook wel, maar westerns boeien mij nou niet zoveel, als je een film fanaat bent, wil niet zeggen dat je dan van elke genre verstand moet hebben..
Met citaat reageren
Oud 19-09-2004, 22:33
Verwijderd
Citaat:
Dinalfos schreef op 19-09-2004 @ 12:50 :
Ja, die gedubte versie van Fong Sai-Yuk(en ook Fist of Legend en The Swordsman) heb ik ook gezien. Allemachtig

Sowieso zijn de Amerikanen geen sterren in het dubben van aziatische films, enkele uitzonderingen daargelaten.
Kben zo blij datk in nederland woon, een van de weinige landen waar ze alleen disney tekenfilms dubben
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 20-09-2004, 18:08
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
ach et enige wat ik kut vind is dat de films pas bekend worden nadat er een remake van gemaakt is.
Dark Water, nu kent niemand dat, wacht maar af, over een maand of twee als de amerikaanse remake ervan in de bioscoop komt kent iedereen het en zit constant tegen je aan te lullen hoe goed die film wel niet is.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 18:22
legatus
legatus is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 20-09-2004 @ 19:08 :
ach et enige wat ik kut vind is dat de films pas bekend worden nadat er een remake van gemaakt is.
Dark Water, nu kent niemand dat, wacht maar af, over een maand of twee als de amerikaanse remake ervan in de bioscoop komt kent iedereen het en zit constant tegen je aan te lullen hoe goed die film wel niet is.
Aan de andere kant zijn er ook mensen die door het zien van een remake op zoek gaan naar het origineel.
Oud 20-09-2004, 19:32
The Stranger
The Stranger is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 19-09-2004 @ 23:30 :
Die ken ik ook wel, maar westerns boeien mij nou niet zoveel, als je een film fanaat bent, wil niet zeggen dat je dan van elke genre verstand moet hebben..
Je hoeft ook helemaal niet van westerns te houden om de westerns van Sergio Leone te kunnen waarderen. Voor een film fanaat zijn die films toch wel heel wat belangrijker dan Taiwenese vechtfilms.
Oud 20-09-2004, 19:43
Uice
Uice is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 20-09-2004 @ 19:08 :
Bij Ringu zaten er anders heel wat dozen te zeiken dat het origineel zo saai was. Wat dat betrefd heeft het ook wel iets positiefs dat films als Ringu en Honogurai mizu no soko kara vooral onder fans die ze echt weten te waarderen bekend zijn.
Oud 20-09-2004, 19:47
Verwijderd
Citaat:
The Stranger schreef op 20-09-2004 @ 20:32 :
Je hoeft ook helemaal niet van westerns te houden om de westerns van Sergio Leone te kunnen waarderen. Voor een film fanaat zijn die films toch wel heel wat belangrijker dan Taiwenese vechtfilms.
Spreek voor jezelf
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 19:48
The Stranger
The Stranger is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-09-2004 @ 20:47 :
Spreek voor jezelf
Ik spreek namens alle film fanaten.
Oud 20-09-2004, 20:00
aniki
aniki is offline
Citaat:
Maar hoe weet je of je een genre leuk vindt of niet, voordat je een paar (goede) films uit die genre hebt gezien?

Denk daar maar is over na.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 22:32
Verwijderd
Citaat:
The Stranger schreef op 20-09-2004 @ 20:48 :
Ik spreek namens alle film fanaten.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 22:34
Verwijderd
Citaat:
aniki schreef op 20-09-2004 @ 21:00 :
Maar hoe weet je of je een genre leuk vindt of niet, voordat je een paar (goede) films uit die genre hebt gezien?

Denk daar maar is over na.
Westerns zijn niet compleet onbekend voor me hoor Meneer Leone zal vast goede films gemaakt hebben (kweet dat john woo erg door hem geinspireerd was). maar ik verzamel aziatische films (behalve indische, maar dat ga ik binnekort ook doen ). Een griezelfan gaat ook niet ineens een zoetsappige komedie kijken, maar kan zich wel een filmfanaat noemen. Misschien datk me er binnekort opeens wel ga intresseren, wie weet, maar op dit moment blijfk nog ff in azie
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 23:08
Verwijderd
Citaat:
Verstand hebben van staat toch weldegelijk los van die 2 titels hoor. Mijns inziens hoort iedereen die 2 westerns gezien te hebben, namelijk. Of je nou van films houdt of niet. Want damn, wat zijn het goede films.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 23:10
Verwijderd
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-09-2004 @ 23:34 :
Een griezelfan gaat ook niet ineens een zoetsappige komedie kijken, maar kan zich wel een filmfanaat noemen. Misschien datk me er binnekort opeens wel ga intresseren, wie weet, maar op dit moment blijfk nog ff in azie
Dat ben ik niet met je eens. In mijn ogen is iemand die zich krampachtig vasthoudt aan èèn genre geen filmfanaat. Een filmfanaat is juist iemand die openstaat voor totaal andere soorten films en zich in feite niet zo vastklampt aan een specifiek soort film. Heb jij ooit al eens iemand horen zeggen "ik ben een onwijze filmfreak, maar ik kijk alleen maar films met Hugh Grant"?
Met citaat reageren
Oud 20-09-2004, 23:20
The Stranger
The Stranger is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 20-09-2004 @ 23:34 :
Westerns zijn niet compleet onbekend voor me hoor Meneer Leone zal vast goede films gemaakt hebben (kweet dat john woo erg door hem geinspireerd was). maar ik verzamel aziatische films (behalve indische, maar dat ga ik binnekort ook doen ). Een griezelfan gaat ook niet ineens een zoetsappige komedie kijken, maar kan zich wel een filmfanaat noemen. Misschien datk me er binnekort opeens wel ga intresseren, wie weet, maar op dit moment blijfk nog ff in azie
Daar ben ik het niet mee eens. Een griezel fan is niet een film fanaat maar een horror fanaat. Zo zou ik een trekkie niet film fanaat noemen en iemand die GTST kijkt een soap fanaat. Als film fanaat wil je (bijna) elke film zien, maakt niet uit welk genre het is, waar 'ie gemaakt, in welke periode is of door wie. Mkay?

Sergio Leone heeft heel veel regisseurs geïnspireerd. Als jij geen interesse hebt om zijn films te zien, kan ik je niet een film fanaat noemen.
Oud 21-09-2004, 11:14
legatus
legatus is offline
Citaat:
The Stranger schreef op 21-09-2004 @ 00:20 :
Sergio Leone heeft heel veel regisseurs geïnspireerd. Als jij geen interesse hebt om zijn films te zien, kan ik je niet een film fanaat noemen.
Ik heb totaal geen interesse in de films van Russ Meyer, ondanks dat ik SUPERVIXENS heb gezien. Ben ik nu geen filmfanaat? Beetje onzinnig lijkt me.

Ik ben het er wel mee eens dat je als filmliefhebber annex filmfanaat het niet bij één genre houdt.
Oud 21-09-2004, 14:52
Verwijderd
Oke dan ben ik geen filmfanaat maar een Asia film fanaat daar ging de discussie sowieso niet over
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 17:38
aniki
aniki is offline
Ontopic:
omdat amerikanen zo ******* arrogant zijn.
Met citaat reageren
Oud 21-09-2004, 17:51
legatus
legatus is offline
Citaat:
aniki schreef op 21-09-2004 @ 18:38 :
Ontopic:
omdat amerikanen zo ******* arrogant zijn.
Dat noemen ze generaliseren. Het commercïele aspect wint gewoon.
Oud 21-09-2004, 18:07
Nighttime Bird
Nighttime Bird is offline
Ik heb gelezen dat ze van Ju-on ook een Hollywood-remake gaan maken. Ik hou m'n hart vast.
Oud 21-09-2004, 21:54
legatus
legatus is offline
Citaat:
Nighttime Bird schreef op 21-09-2004 @ 19:07 :
Ik heb gelezen dat ze van Ju-on ook een Hollywood-remake gaan maken. Ik hou m'n hart vast.
Riami wou wel dat Shimizu, de maker van de originele JU-ON serie, de film zelf regisseerde. Dus dat maakt hem interessant. De cast bestaat uit een deel Japanners en Amerikanen.
Oud 22-09-2004, 08:22
Verwijderd
Citaat:
legatus schreef op 21-09-2004 @ 22:54 :
Riami wou wel dat Shimizu, de maker van de originele JU-ON serie, de film zelf regisseerde. Dus dat maakt hem interessant. De cast bestaat uit een deel Japanners en Amerikanen.
wrom moet hij dezelfde film twee keer reggiseren? of zie ik het verkeerd?
Met citaat reageren
Oud 22-09-2004, 10:53
legatus
legatus is offline
Citaat:
Kenjirro schreef op 22-09-2004 @ 09:22 :
wrom moet hij dezelfde film twee keer reggiseren? of zie ik het verkeerd?
Hij moet niets, Riami stelde het voor, en Shimizu stemde in. En daarbij, dit is de vijfde (!) JU-ON film.

JU-ON 1 en 2 zijn op video geschoten. Die films werden een succes en toen werd JU-ON de bioscoopfilm gemaakt, wat eigenlijk gewoon de vorige delen gecombineerd blijken te zijn met wat kleine aanpassingen. Die film werd ook een groot succes en vervolgde hij die met JU-ON 2, de filmversie. Nu regisseert hij de remake ook én heeft hij trouwens ook al een nieuwe horrorfilm geschoten genaamd MAREBITO, met in de hoofdrol regisseur/acteur Shinya Tsukamoto - bekend van o.a. TETSUO, SNAKE OF JUNE en TOKYO FIST.
Reageren

Regels voor berichten