Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 15-11-2001, 21:40
cgi-bin
cgi-bin is offline
kan je je pc kapot maken bij een bios upgrade????
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 15-11-2001, 22:02
Chimera
Chimera is offline
ALs tijden het updaten (flashen) van de bios de PC uit gaat (geen stroom o.i.d.) start de PC niet meer op. Hij is niet kapot, alleen is je BIOS-software foetsie.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 22:03
Verwijderd
niet kapot, wel dat ie het niet meer doet...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 22:07
cgi-bin
cgi-bin is offline
ik bedoel dat als je de verkeerde flash software gebruikt voor een ander bios/mobo kan je je bios dan verneuken?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2001, 22:10
Anonymous Beauty
Anonymous Beauty is offline
Jep, nieuwe bios erin prikken of hotflashen en je kunt weer.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2001, 00:36
Verwijderd
haha ja, da's een strak plan.. hotflashen terwijl je niet helemaal weet waar je mee bezig bent..

áls het fout gaat, en je kunt er helemaal niets meer mee, breng je plank naar een PC-boer..
Met citaat reageren
Oud 16-11-2001, 12:33
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
McLaren schreef:
niet kapot, wel dat ie het niet meer doet...
dan is windows zeker ook niet kapot
Oud 16-11-2001, 17:40
Verwijderd
Citaat:
pietje63 schreef:
HAHAHAHAHAHAHAHA!!! Dikke lol

Sorry...moest even...

Windows kan niet kapot gaan, het kan alleen wel dusdanig verneukt zijn dat je puter niet (goed) wil opstarten, maar kapot? Hmmzz..

Met citaat reageren
Oud 16-11-2001, 21:53
Verwijderd
Citaat:
pietje63 schreef:
nee, een BIOS is geen HD namelijk..

Met citaat reageren
Oud 16-11-2001, 22:08
pietje63
pietje63 is offline
ik weet ook wel dat je bios niet op hdd staat hoor
Oud 18-11-2001, 13:40
baasje
baasje is offline
als je bios echt kapot is wordt het tijd voor een nieuw moederbord
Oud 18-11-2001, 14:11
Verwijderd
Citaat:
baasje schreef:
als je bios echt kapot is wordt het tijd voor een nieuw moederbord
oh?

iemand die niet in het trotse bezit is van 2 linkerhanden schroeft de EEPROM eraf, zet een goed-werkende erop, booten, terwijl hij AANSTAAT verwijdert hij de EEPROM, zet de corrupte terug, en flashed het correcte BIOS alsnog.. deze techniek noemt men hotflashen, en werkt vrijwel altijd..
Met citaat reageren
Oud 18-11-2001, 14:14
Verwijderd
Citaat:
henri schreef:
HAHAHAHAHAHAHAHA!!! Dikke lol

Sorry...moest even...

Windows kan niet kapot gaan, het kan alleen wel dusdanig verneukt zijn dat je puter niet (goed) wil opstarten, maar kapot? Hmmzz..

wat is jouw redenering dat je data op HD kan corrupten door een foute BIOS-flash? ik ben erg benieuwd
Met citaat reageren
Oud 18-11-2001, 17:50
p-chez
p-chez is offline
Haha, als je een verkeerde updat gebruikt, dan fuck je je BIOS behoorlijk op, en doet je PC t neit meer, hehe
Oud 18-11-2001, 18:06
Preaper
Preaper is offline
Ligt eraan. Bij mijn bios moet ik ff een jumpertje verzetten, en dan kan ik de PC weer gewoon starten, en dan lekkur flashen
Oud 18-11-2001, 18:41
Verwijderd
Citaat:
Dobermann schreef:
wat is jouw redenering dat je data op HD kan corrupten door een foute BIOS-flash? ik ben erg benieuwd

Dan is dus je data verneukt, niet kapot. Althans, ik gebruikt het woord kapot niet bij software (He, mijn Red Alert 2 is kapot ).
Met citaat reageren
Oud 18-11-2001, 19:01
Verwijderd
Citaat:
Preaper schreef:
Ligt eraan. Bij mijn bios moet ik ff een jumpertje verzetten, en dan kan ik de PC weer gewoon starten, en dan lekkur flashen
Dacht het niet. Die jumper is er alleen voor om de instellingen in het BIOS weer op default te zetten, bijvoorbeeld als je met een SoftMenu de snelheid van je processor verkeerd hebt ingesteld. Als je zoals Chimera zegt de PC uitzet terwijl er naar je BIOS geschreven wordt, moet je toch gewoon een nieuwe EEPROM halen.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2001, 19:58
DEChengst
DEChengst is offline
Citaat:
nare man schreef:
Dacht het niet. Die jumper is er alleen voor om de instellingen in het BIOS weer op default te zetten, bijvoorbeeld als je met een SoftMenu de snelheid van je processor verkeerd hebt ingesteld.
Je hebt al een tijd moederborden met twee BIOS chips erop. Gaat er iets mis met je BIOS tijdens het flashen, dan is het dipswitch om en booten op de tweede EEPROM. De Aopen AX64Pro is bijvoorbeeld zo'n bord:

http://www.tweakers.net/nieuws/9540

-Desecrator

------------------
You can tune a filesystem, but you can't tune a fish

[Dit bericht is aangepast door Desecrator (18-11-2001).]
Oud 18-11-2001, 20:01
Verwijderd
Citaat:
henri schreef:
Dan is dus je data verneukt, niet kapot. Althans, ik gebruikt het woord kapot niet bij software (He, mijn Red Alert 2 is kapot ).
data verneukt? zover kóm je niet eens met een foutief BIOS, je moederbord is zo goed als dood.. dan heb je met een HD niets te maken als hij al niet eens kan posten oid..

de data in je BIOS is wél corrupt, maar de informatie die op je HD staat blijft onaangetast.. wanneer je logisch nadenkt had je dat ook zelf wel kunnen verzinnen
Met citaat reageren
Oud 18-11-2001, 23:24
guyver
guyver is offline
als het fout gaat met flashen moet de bios chip opnieuw geprogrammeerd worden. hij bevat dan namelijk geen bios meer.

voor de rest kan er weinig mis gaan

ps ik flash die dinge dagelijks ivm de xp cpu's van amd maar er is nog nooit iets mis gegaan. we hebben zelfs een bios gered toen het mis ging. vraag me niet hoe. me collega deed het

[Dit bericht is aangepast door guyver (19-11-2001).]
Oud 18-11-2001, 23:55
Anonymous Beauty
Anonymous Beauty is offline
Citaat:
Desecrator schreef:
Je hebt al een tijd moederborden met twee BIOS chips erop. Gaat er iets mis met je BIOS tijdens het flashen, dan is het dipswitch om en booten op de tweede EEPROM.
idd 't Die-hard bios waar gigabyte bekend om staat.
Met citaat reageren
Oud 19-11-2001, 00:55
D@mien
D@mien is offline
ff stomme vraag tussedor: hoe upgrade jein godsnaam je BIOS?
Oud 19-11-2001, 12:43
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
D@mien schreef:
ff stomme vraag tussedor: hoe upgrade jein godsnaam je BIOS?
Heb je een programmatje voor, kun je halen op de site van je mobo fabrikant. Dat programmatje schrijft een nieuwe BIOS-image naar het FlashROM geheugen waar je BIOS bewaard wordt.

Dit proces wordt "flashen" genoemd.

Probleem is dat als er iets misgaat terwijl 'ie aan het flashen is (duurt ff) dat dan je BIOS gewoon pleite is, en je PC absoluut niet meer opstart (hij kapt al voordat HD en floppy uberhaupt worden aangesproken).

Er zijn eigenlijk 3 mogelijkheden:

1: Met de BIOS-chip naar je PC boer gaan en vragen of ze 'em met een EEPROM programmer opnieuw willen programmeren.

2: Nieuwe BIOS-chip vragen bij je mobofabrikant.

3: HotFlashen.

Dit laatste gaat als volgt: Je gaat met je BIOS-chip naar iemand die EXACT hetzelfde mobo heeft. Je herstart die PC in DOS en zorgt dat het flash-programma en een BIOS-image klaar staan. Dan haal je terwijl de PC draait z'n gezonde BIOS uit de socket, drukt je verneukte BIOS erin, en gebruikt het flash-programma om je BIOS opnieuw te flashen.

Vrij risky, maar alles beter dan 2 maanden wachten op een nieuwe chip
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten