Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-09-2004, 16:17
Verwijderd
Ik weet dat het normaal is dat je af en toe van die vlekjes op je netvlies hebt (al weet ik niet waarom dat is).
Maar ik heb nu al minstens 2 maanden een zwart vlekje (al is ie nu wel groter) in het midden van mijn zicht van mijn linkeroog heb zitten.
Het is heel erg irritant, want als ik ga lezen dan zweeft dat vlekje de hele tijd mee, het stoort enorm. Ook denk ik de hele tijd dat er ergens een beestje vliegt oid.

Ik ben bijziend, en mijn linkeroog is veel slechter dan de ander, en hij gaat ook erg achteruit, omdat ik veel meer mijn rechteroog gebruik. Astygmatisme (ok moeilijk woord) is ook iets wat de opticien noemde. (Daarvoor heb ik oefeningen die wel aardig helpen, maar die moet ik consequenter doen.)
Misschien dat het hier iets mee te maken kan hebben..?

Kan iemand mij hier iets over vertellen, wat kan ik aan dat vlekje doen?
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 17:05
Verwijderd
vliegende beesten? 'k moest gelijk hieraan denken:
maar natuurlijk weet ik niet zeker of 't dat is.

Mouches volantes worden ook wel zwevers genoemd, of in het engels floaters. Het zijn fijne vezeltjes of vetbolletjes in het glasachtig lichaam (corpus vitreum) van het oog. Ze zorgen ervoor dat het glasvocht vertroebelt waardoor de lichtstralen die in het oog vallen verstoord worden. Dat geeft vlekjes in het gezichtsveld.

Mouches volantes zijn zichtbaar als zwevende zwarte draadjes, vliegjes of spinnetjes, vooral tegen een heldere achtergrond zoals een blauwe lucht. Ze zitten op een vaste plek in het gezichtsveld en bewegen mee als men hoofd of ogen beweegt. Ze komen vooral op oudere leeftijd bij mensen die bijziend zijn. Het is een onschuldig verschijnsel en wordt meestal niet behandeld tenzij iemand er heel veel last van heeft.
Met citaat reageren
Oud 25-09-2004, 19:20
thunder110
thunder110 is offline
Ja, dat is gewoon een mouches volantes, ik dacht in het begin ook dat ik blind aan het worden was. Geen probleem dus.
Oud 25-09-2004, 19:44
Verwijderd
Dank voor de antwoorden.

Hmm ik kan er dus niet iets aan doen.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 19:37
JantjePietje
JantjePietje is offline
Macula degeneratie in het ergste geval?
Oud 26-09-2004, 19:44
light fighter
light fighter is offline
Citaat:
Ik ben bijziend, en mijn linkeroog is veel slechter dan de ander, en hij gaat ook erg achteruit, omdat ik veel meer mijn rechteroog gebruik. Astygmatisme (ok moeilijk woord) is ook iets wat de opticien noemde. (Daarvoor heb ik oefeningen die wel aardig helpen, maar die moet ik consequenter doen.)
Misschien dat het hier iets mee te maken kan hebben..?

Kan iemand mij hier iets over vertellen, wat kan ik aan dat vlekje doen?
astygmatisme is een afwijking die ongeneeslijk is daar kun je nooit oefeningen voor hebben, anders was ik er al lang en breed van af astygmatisme is een vervorming van je ooglens (niet 100% cker) dat kan dus niet door oefeningen over gaan. Die oefeningen zijn er wss voor bedoeld om je linker oog te leren gebruiken i.v.p rechter.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 22:33
Verwijderd
Het zal idd wel zijn wat citroen zegt.. Maar mocht het groter worden en meer op een soort gordijntje dan een vlekje lijken dan moet je naar de dokter gaan.
Met citaat reageren
Oud 26-09-2004, 23:18
M@rco
M@rco is offline
Ik heb dat ook. Toevallig is het bij mij ook zo, dat mijn rechteroog (veel) beter is dan mijn linkeroog (-16 vs. -3.75) en ik dat linkeroog dus eigenlijk niet gebruik tijdens het kijken.

Bij mij is het de ene keer erger dan de andere, nu heb ik er bijv. vrijwel geen last van. Maar als ik het dan toevallig heb en ik ga erop letten wordt het helemaal erg

Ik denk niet dat je er zelf iets aan kunt doen, helaas.
Oud 27-09-2004, 17:18
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 26-09-2004 @ 20:44 :
[B]

astygmatisme is een afwijking die ongeneeslijk is daar kun je nooit oefeningen voor hebben, anders was ik er al lang en breed van af astygmatisme is een vervorming van je ooglens (niet 100% cker) dat kan dus niet door oefeningen over gaan. Die oefeningen zijn er wss voor bedoeld om je linker oog te leren gebruiken i.v.p rechter.
Hehe oeps ja nu lees ik het over. Beetje dom opgeschreven, klopt inderdaad niet.
Maar astygmatisme heb ik dus ook, dat is dat je bijvoorbeeld een lamp ziet, en dat 'slingeren' er van die sliertjes onderaan. (Een soort dubbelzien, maar dan anders)
En daarvoor is die cylinder (cilinder? god ik kan geen Nederlands) in je bril toch?
(Of haal ik nu weer dingen door elkaar?)

Citaat:
M@rco schreef op 27-09-2004 @ 00:18 :
Ik heb dat ook. Toevallig is het bij mij ook zo, dat mijn rechteroog (veel) beter is dan mijn linkeroog (-16 vs. -3.75) en ik dat linkeroog dus eigenlijk niet gebruik tijdens het kijken.

Bij mij is het de ene keer erger dan de andere, nu heb ik er bijv. vrijwel geen last van. Maar als ik het dan toevallig heb en ik ga erop letten wordt het helemaal erg

Ik denk niet dat je er zelf iets aan kunt doen, helaas.
Zoo bij jou is dat verschil nog groter.

De rest ook dank voor de reacties. Afwachten maar tot het weer overgaat dus.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 18:19
light fighter
light fighter is offline
daar is idd die cilinder voor.

Maar bij mij is het gewoon mega vaag zien zonder bril net een wazige foto
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 19:46
Verwijderd
Citaat:
light fighter schreef op 27-09-2004 @ 19:19 :
daar is idd die cilinder voor.

Maar bij mij is het gewoon mega vaag zien zonder bril net een wazige foto
Gelukkig dat ik het nu wel goed heb.
Ik heb dat als ik geen bril op heb dat alles beweegt en zo, en lijntjes zijn er dan drie vlak op elkaar en zo.
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 20:27
light fighter
light fighter is offline
hmm vaag ik heb alleen dat het heel wazig is en zo kan de tekst van het forum amper lezen soort bewogen foto kan ik niet echt uitleggen
Met citaat reageren
Oud 27-09-2004, 21:12
Verwijderd
Ja, ik snap het denk ik wel.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 18:06
FrankLampard
FrankLampard is offline
Ik heb dat ook van de zwarte vlekjes vooral in me rechteroog, heel erg irritant, maar ja er is nix aan te doen zegt de huisarts, je moet er mee leren leven en het kan minder worden,

Regels voor berichten