Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-10-2004, 21:52
Verwijderd
Is er toevallig een bepaald geheugen voor emoties?

En kan het voorkomen dat men dan bijv. moeilijk emoties kan onthouden, en andere dingen wel.

Misschien weet iemand hier daar meer informatie over?
Advertentie
Oud 01-10-2004, 22:02
Skilly
Skilly is offline
Volgens mij heeft emoties te maken met hormonaale stofjes. Bijvoorbeeld Adrenaline.

En niet voor geheugen
Oud 01-10-2004, 22:11
Fantôme
Fantôme is offline
Ik weet dat ik het ergens heb gelezen *gaat opzoeken*

Citaat:
De laatste tientalleen jaren heeft hersenonderzoek een gorte ontwikkeling doorgemaakt. zonder hersenen is gedrag onmogelijk, zo ook emoties. De menselijke hersenen worden globaar op twee manieren ingedeeld. Ten eerste onderscheidt men de buitenste hersenschil van de dieper gelegen delen. Dit wordt het verticale onderscheid tussen 'hoog' en 'laag' genoemd. De hersenschors is bij mensen, in vergelijking tot die van dieren, het meest tot ontwikkeling gekomen. In de hersenschors zetelen typisch menselijke kenmerken zoals cognitie, tal en de 'wil' of het bewustzijn. De subcorticale hersengebieen bij mensen hebben in vergelijking met de corex minder verschillen met die van dieren. De subcoritcale gebieden blijken een grote rol te spelen bij onze emoties. Juist deze gebieden zijn verantwoordelijk voor onsze autonome reacties. Raken subcorticale gebieden beschadigd, bijvoorbeel door een hersenbloeding, dan kan het geboren- afhankelijk van de ernst en de pelk van de beschadiging - dat sommige emoties niet meer mogelijk zijn. (bron: Psychologie voor de praktijk, Jakop Rigter)
^^ dit wijst er volgens mij iig op dat er een apart gebied voor emoties bestaat.
Oud 02-12-2004, 20:22
bdx
bdx is offline
Ik heb ook een interresant artikel over emoties gelezen en dat gaat over mensen met autisme en hun emotionele wereld. Ze hebben ontdekt dat mensen met autisme de zelfde emotionele gevoelens doormaken als gewone mensen, maar mensen met autisme blijken niet bijn hun emotionele gevoelens te kunnen doordat er waarschijnlijk een bepaalde stof in hun hersenen ontbreekt, ze hebben ontdekt dat ze deze stof niet aan kunnen maken, maar daar is nu ook veel onderzoek naar.
Oud 02-12-2004, 20:23
Nijn*
Nijn* is offline
Juh, een up van twee maanden!
Oud 02-12-2004, 20:25
Nona
Nona is offline
Citaat:
Nijn* schreef op 02-12-2004 @ 21:23 :
Juh, een up van twee maanden!

Regels voor berichten