Oud 05-10-2004, 00:51
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
een master die je na je hbo doet (meestal + 1a2 jaar) en die van een universitaire studie (na 3 jaar bach...blablabla)?

dr is vast wel vershcil neem ik aan...
maarjah vertel vertel
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 07:13
Verwijderd
Ja, die is er. De bachelors verschillen al, voor zo ver ik weet, de masters dus zeker. Anders zouden ze net zo goed kunnen gaan fuseren en één iets aanbieden.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 10:36
Verwijderd
Het niveau van de universitaire masters is natuurlijk hoger dan die van de HBO, tenzij je HBO natuurkunde gaat vergelijken met een of andere flutalfastudie op de universiteit, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 10:52
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 05-10-2004 @ 00:51 :
een master die je na je hbo doet (meestal + 1a2 jaar) en die van een universitaire studie (na 3 jaar bach...blablabla)?

dr is vast wel vershcil neem ik aan...
maarjah vertel vertel
Ik heb hier maar 1 benaming voor: opstoken.




En persoonlijk heb ik het wel even gehad met die oeverloze discussies.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 14:38
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2004 @ 10:36 :
Het niveau van de universitaire masters is natuurlijk hoger dan die van de HBO, tenzij je HBO natuurkunde gaat vergelijken met een of andere flutalfastudie op de universiteit, natuurlijk.
als t jou niet aanstaat, is het niet per se flut. [/vergeefse moeite]
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 16:31
-::SyrinX-NL::-
-::SyrinX-NL::- is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2004 @ 10:36 :
Het niveau van de universitaire masters is natuurlijk hoger dan die van de HBO, tenzij je HBO natuurkunde gaat vergelijken met een of andere flutalfastudie op de universiteit, natuurlijk.
Ok, ik heb me een tijd met moeite weten in te houden, maar nu moet het er toch uit:

WAT BEN JIJ EEN VIEZE ARROGANTE KWAL!

Ik kan op dit forum geen post van jou terugvinden waarin je jezelf en je studie (technische natuurkunde) NIET verheerlijkt. KOTS, KOTS, KOTS! Volgens jou deugt geen enkele studie behalve de studie die jij zelf doet. Kom op hé! Word ff wakker! Dat jij nou zo graag bij de puisterige nerds achter hun notebooks wil wegkwellen, is jouw keuze, maar kraak geen anderen af die een andere interesse hebben dan jij! En denk al helemaal niet dat iemand jaloers op je is of iets dergelijks . Sorry dat ik je zo aanval, maar je irriteert me mateloos.

Ik hoop vooralsnog dat je het niet echt meent, anders heb ik echt medelijden met je bekrompen realiteitsbeeld en je gebrek aan sociale vaardigheden. Mocht je het wel menen: STERKTE JONGEN!
__________________
"Ongeluk is het verschil tussen het talent en de verwachtingen van de mens"

Laatst gewijzigd op 05-10-2004 om 16:42.
Met citaat reageren
Oud 05-10-2004, 18:31
Bjorn008
Bjorn008 is offline
Citaat:
-:yrinX-NL::- schreef op 05-10-2004 @ 16:31 :
Ok, ik heb me een tijd met moeite weten in te houden, maar nu moet het er toch uit:

WAT BEN JIJ EEN VIEZE ARROGANTE KWAL!

Ik kan op dit forum geen post van jou terugvinden waarin je jezelf en je studie (technische natuurkunde) NIET verheerlijkt. KOTS, KOTS, KOTS! Volgens jou deugt geen enkele studie behalve de studie die jij zelf doet. Kom op hé! Word ff wakker! Dat jij nou zo graag bij de puisterige nerds achter hun notebooks wil wegkwellen, is jouw keuze, maar kraak geen anderen af die een andere interesse hebben dan jij! En denk al helemaal niet dat iemand jaloers op je is of iets dergelijks . Sorry dat ik je zo aanval, maar je irriteert me mateloos.

Ik hoop vooralsnog dat je het niet echt meent, anders heb ik echt medelijden met je bekrompen realiteitsbeeld en je gebrek aan sociale vaardigheden. Mocht je het wel menen: STERKTE JONGEN!
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 01:33
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 05-10-2004 @ 07:13 :
Ja, die is er. De bachelors verschillen al, voor zo ver ik weet, de masters dus zeker. Anders zouden ze net zo goed kunnen gaan fuseren en één iets aanbieden.
Citaat:
Het niveau van de universitaire masters is natuurlijk hoger dan die van de HBO, tenzij je HBO natuurkunde gaat vergelijken met een of andere flutalfastudie op de universiteit, natuurlijk.
wat ik eigenlijk wil weten is of die masters een beetje voor gelijk word aangezien.

want heb paar maanden geleden gebeld met erasmus voor info over masters, (wil me master daar te doen na me hbo) en toen werd gezegd ze gelijkwaardig waren! (zeiden ze trouwens ook op me oude hogeschool...)
__________________
ik schep sambal, schep jij?

Laatst gewijzigd op 06-10-2004 om 01:35.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 09:39
Snufje
Avatar van Snufje
Snufje is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 06-10-2004 @ 01:33 :
wat ik eigenlijk wil weten is of die masters een beetje voor gelijk word aangezien.

want heb paar maanden geleden gebeld met erasmus voor info over masters, (wil me master daar te doen na me hbo) en toen werd gezegd ze gelijkwaardig waren! (zeiden ze trouwens ook op me oude hogeschool...)
Ja, ik dacht eigenlijk ook dat ze gelijkwaardig waren.. Alleen voor HBO kunnen wat meer eisen worden gesteld, dat je bijvoorbeeld eerst een bepaald programma (pre-master volgens mij, maar weet niet zeker of dat dat is) moet volgen om toegelaten te worden, zodat iedereen op hetzelfde niveau komt..
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 11:55
Verwijderd
Op het HBO haal je bijv. je Bachelor of Economics/Master of Economics, op het WO haal je je Bachelor of Science in Economics/Master of Science in Economics. MSc is veel hoger dan een M.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 12:05
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 06-10-2004 @ 11:55 :
Op het HBO haal je bijv. je Bachelor of Economics/Master of Economics, op het WO haal je je Bachelor of Science in Economics/Master of Science in Economics. MSc is veel hoger dan een M.
Dit klopt. Er zijn twee vormen van master (en bachelors): enerzijds de Master of Arts voor grofweg alle sociale studies, anderzijds de Master of Science voor zeg maar de exacte studies. Uiteraard ligt hier een grijs gebied tussen, maar alle studies worden in deze twee categorieën ingedeeld.

Na je HBO - waar je een HBO bachelor haalt en niet een WO bachelor - kun je idd een masteropleiding aan de universiteit doen, maar vrijwel altijd alleen na een schakelprogramma, waarin je zeg maar 1 (soms zelfs 1,5) jaar moet schakelen voor je de master mag volgen.

Verder heb ik begrepen, dat hogescholen ook masters gaan aanbieden, maar info hierover heb ik niet - ik kan je hier dan ook niets over vertellen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 12:24
Verwijderd
Er zit wel degelijk verschil tussen. Het is namelijk zo dat het bachelor-mastersysteem hier te lande niet een exacte kopie is van het bama-systeem in de angelsaksische landen. Daar heeft men geen onderscheid tussen praktijkgericht en wetenschappelijk onderwijs, kortgezegd het verschil tussen HBO en WO.

In het angelsaksische systeem is er dan ook geen onderscheid tussen bachelors en masters van verschillende opleidingen. Zo krijg je na het afronden van een opleiding aan een university (die dus niet gelijk staat aan het Nederlandse begrip universiteit) de titel bachelor of arts/of science (BA/BSc). Meer dan tachtig procent van de studenten aan zo'n university stopt dan.

Je kunt echter ook een extra uitbreiding doen, namelijk je MA/MSc-titel. Dat is een jaar extra en vooral interessant voor de mensen die de wetenschap inwillen. Echter dat is uitzondering. In het angelsaksische systeem is een BA/BSc van een university een volledige, afgeronde opleiding. De MA/MSc is niet een noodzakelijke uitbreiding.

In Nederland echter heeft men het weer heel slim gedaan (NOT). Wij hebben wel de bama-titels, maar niet het bama-systeem, als het ware. Men wilde namelijk wel perse het onderscheid tussen HBO en WO vasthouden. Zoals je weet mochten onder het oude systeem HBO's geen titels verlenen (alleen bij technische HBO's de ingenieurstitel Ing.) en universiteiten wel (doctorandus, meester, ingenieur Ir.).

In het nieuwe systeem geven HBO's wel 'titels' uit, te weten bachelor (zonder arts/science!) en soms ook master (wederom zonder de toevoeging). Dat zijn dus in het 'echte' bama-systeem onbekende titels. Universiteiten geven bachelors en masters of arts/science uit.

Gevolg is dat een bachelor of mastertitel aan een Nederlandse HBO behaald, niet erkend wordt als officiële titel in een volledig bama-systeem. Een vriend van mij heeft dit meegemaakt, die een bachelor haalde aan de International Business en Marketing te Arnhem maar vervolgens bij IBA aan de Erasmus mooi te horen kreeg dat zijn bachelor niet erkend werd, en hij maar twee jaar eerder moest instromen. Anders was zijn achterstand te groot, en dat terwijl bij IBS nota bene geadverteerd wordt met de brede acceptatie van diploma's!

Even kort samengevat is het dus zo dat een in Nederland behaalde HBO-bachelor of HBO-master niet een in het bama-systeem erkende titel is, tenzij de betreffende HBO het recht heeft er 'of arts/of science' achter te zetten. Maar dat zijn er maar zeer weinig. De meeste HBO's geven allerlei hybride titels af, zoals bachelor of economics, bachelor of advanced management practice, noem maar op. Dat zijn dus geen erkende bama-titels.

Omdat een HBO-bachelor dus niet gelijk staat aan de bachelor of arts die je na drie jaar WO verkrijgt, kunnen universiteiten de rechtstreekse instroom van HBO-bachelors in het WO-masterjaar dus ook zonder problemen beperken. Vaak moeten HBO-doorstromers die rechtstreeks naar de WO-master willen één of twee brugjaren doen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 13:45
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
bamiPoep schreef op 06-10-2004 @ 01:33 :
want heb paar maanden geleden gebeld met erasmus voor info over masters, (wil me master daar te doen na me hbo) en toen werd gezegd ze gelijkwaardig waren! (zeiden ze trouwens ook op me oude hogeschool...)
Ja, tuurlijk vertelt je hogeschool dat, maar dat is dus niet zo. Net zoals je je met een HBO studie + cursusje niet opeens Ir mag noemen, zit ook daar een verschil tussen.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:07
Verwijderd
Met name hogescholen proberen mensen te lokken met alles dat los en vast zit. Een instelling voor hoger onderwijs krijgt vijfduizend euro voor elke nieuwe inschrijving, dus ga maar na waarom er zoveel 'spookstudenten' rondlopen (Chinese en Koreaanse studenten die in Nederland zouden komen studeren maar hier nooit zijn geweest, waar de HBO wel het geld voor opstrijkt, was de inzet van de bekende 'HBO-fraude').

En daarom ook probeert een HBO je natuurlijk met allerlei wervende praatjes binnen te krijgen, zoals het fabeltje dat je met je P makkelijk kunt doorstromen naar de universiteit, dat HBO-bachelors gelijk zijn aan WO-bachelors en dat je met opleiding Y of Z een ongelooflijk goede positie hebt op de arbeidsmarkt (met name bij HBO-recht hebben ze daar een handje van).

Dat men het daarbij met de waarheid af en toe niet zo nauw neemt, wordt op de koop toegenomen. Wie wil er immers niet vijfduizend euro cashen, terwijl de student nog niets gepresteerd hoeft te hebben?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:11
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 14:07 :
Met name hogescholen proberen mensen te lokken met alles dat los en vast zit.
Inderdaad. Dat was 'in mijn tijd' al zo, voor die grote fusies, en dat is alleen nog maar erger geworden sinds hogescholen gewoon grote commerciele subsidiefabrieken zijn geworden.

Mog je de keuze hebben, maak dan niet dezelfde fout als ik, en maak fijn je VWO af en ga een WO studie doen.

Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 14:07 :

Dat men het daarbij met de waarheid af en toe niet zo nauw neemt, wordt op de koop toegenomen. Wie wil er immers niet vijfduizend euro cashen, terwijl de student nog niets gepresteerd hoeft te hebben?
Precies. Een belachelijk systeem. Lijkt me nuttiger dat ze het geld krijgen als de student z'n studie afgerond heeft. Vergeet niet dat je ook nog een keer zelf een grote bak geld over de muur smijt elk jaar, waar ze volgens mij PRIMA van kunnen leven.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:16
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Hoe kun je erachter komen of er na jou HBO opleiding nog meer is?

Ik ben bezig een HBO opleiding te kiezen, dus dan is dat toch eigenlijk best wel van belang, terwijl je er nooit wat over hoort...
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:19
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 06-10-2004 @ 14:16 :
Hoe kun je erachter komen of er na jou HBO opleiding nog meer is?

Ik ben bezig een HBO opleiding te kiezen, dus dan is dat toch eigenlijk best wel van belang, terwijl je er nooit wat over hoort...
Dat hangt af van de vraag wat jij onder 'meer' verstaat. De hoofdregel is dat je met een HBO-bachelor niet zonder problemen kunt doorstromen naar een universitaire master.

Sommige HBO's bieden masters aan. Die masters zijn niet gelijk aan universitaire masters. Zie boven. Ook met een HBO-master word je niet zomaar toegelaten in het laatste jaar van een universiteit.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:26
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 14:19 :
Dat hangt af van de vraag wat jij onder 'meer' verstaat. De hoofdregel is dat je met een HBO-bachelor niet zonder problemen kunt doorstromen naar een universitaire master.

Sommige HBO's bieden masters aan. Die masters zijn niet gelijk aan universitaire masters. Zie boven. Ook met een HBO-master word je niet zomaar toegelaten in het laatste jaar van een universiteit.
Dus voor een HBO master moet je gewoon op je HBO school zijn? En ik snap dat je niet zonder meer kunt doorstromen, daarom vroeg ik dit ook...

Ik wil misschien Farmakunde gaan doen op de HvU, maar op die site heb ik nooit iets gelezen over wat je na die opleiding kunt doen (behalve werk zoeken dan)
__________________
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 06-10-2004, 14:33
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 06-10-2004 @ 14:26 :
Dus voor een HBO master moet je gewoon op je HBO school zijn? En ik snap dat je niet zonder meer kunt doorstromen, daarom vroeg ik dit ook...

Ik wil misschien Farmakunde gaan doen op de HvU, maar op die site heb ik nooit iets gelezen over wat je na die opleiding kunt doen (behalve werk zoeken dan)
Yep, je kunt een 'master' doen gewoon op de HBO zelf. Maar let op, dat is dus een niet-bestaande titel. Alleen de titels master of arts (MA) en master of science (MSc) staan gelijk aan de vroegere universitaire titels (drs., ir., mr.)

Wat is trouwens farmakunde nou weer? Het lijkt me dat als je die kant op wilt, je het beste gewoon farmacie kunt gaan studeren aan de universiteit. Heb je VWO?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:45
Chimera
Avatar van Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 14:33 :
Wat is trouwens farmakunde nou weer?
Net zo iets als HBO Recht, HBO Geneeskunde en HBO Psychologie

Nog een ander nadeel aan HBO: je hebt geen enkel 'bewijs' dat je een kwalitatief goeie studie hebt gedaan. Zelf heb ik HIO gedaan in Enschede, wat bekend staat als een erg goeie opleiding. Maar de gemiddelde HR persoon snapt het verschil tussen HIO en een soft vak als Mens & Informatica helemaal niet.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:48
Global
Avatar van Global
Global is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2004 @ 10:36 :
Het niveau van de universitaire masters is natuurlijk hoger dan die van de HBO, tenzij je HBO natuurkunde gaat vergelijken met een of andere flutalfastudie op de universiteit, natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 15:38
Verwijderd
Citaat:
Katje schreef op 05-10-2004 @ 14:38 :
als t jou niet aanstaat, is het niet per se flut. [/vergeefse moeite]
Niemand zal ontkennen dat er moeilijke technische vijfjarige HBO's zijn die veel meer van de student vergen dan één of andere zweverige WO als communicatiewetenschap oid.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:27
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 12:24 :
*Verhaal*
Interessant om ff gelezen te hebben moet ik zeggen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:27
Verwijderd
Ach, zo enorm heb ik me er ook niet in verdiept. Ik baseer me op informatie die ik even snel heb opgezocht op internet, de verhalen van vrienden en mijn eigen gezonde verstand (en natuurlijk de promopraatjes van mijn eigen universiteit, die ook al helemaal in bamataal praat ).

Voor de 'normale' student verandert er helemaal niets. Jij en ik mogen ons straks als we afgestudeerd zijn gewoon 'mr.' noemen. We hoeven niet per se de Engelse term te gebruiken (die geloof ik LL.M is voor juristen). Ook mensen die in andere studies afstuderen, blijven zich natuurlijk gewoon drs. of ir. noemen, hoewel met name de betawetenschappers in het buitenland waarschijnlijk eerder opvallen omdat ze nu eindelijk een échte master of science hebben.

Waar de bama-structuur met name verschil voor maakt, is het fenomeen van de doostroming. Er zijn immers allerlei kruisverbanden denkbaar, van HBO-P naar de uni, met volledig HBO naar WO-master en allerlei tussenvormen waar je in het 2e of 3e jaar instroomt. Voor die mensen is de situatie er niet duidelijker op geworden, helaas.

Laatst gewijzigd op 06-10-2004 om 16:30.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:35
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 16:27 :
Ach, zo enorm heb ik me er ook niet in verdiept. Ik baseer me op informatie die ik even snel heb opgezocht op internet, de verhalen van vrienden en mijn eigen gezonde verstand (en natuurlijk de promopraatjes van mijn eigen universiteit, die ook al helemaal in bamataal praat ).

Voor de 'normale' student verandert er helemaal niets. Jij en ik mogen ons straks als we afgestudeerd zijn gewoon 'mr.' noemen. We hoeven niet per se de Engelse term te gebruiken (die geloof ik LL.M is voor juristen). Ook mensen die in andere studies afstuderen, blijven zich natuurlijk gewoon drs. of ir. noemen, hoewel met name de betawetenschappers in het buitenland waarschijnlijk eerder opvallen omdat ze nu eindelijk een échte master of science hebben.

Waar de bama-structuur met name verschil voor maakt, is het fenomeen van de doostroming. Er zijn immers allerlei kruisverbanden denkbaar, van HBO-P naar de uni, met volledig HBO naar WO-master en allerlei tussenvormen waar je in het 2e of 3e jaar instroomt. Voor die mensen is de situatie er niet duidelijker op geworden, helaas.
Daarom ben ik zo blij dat een universitaire student niet in die zin met dat gezeik te maken heeft. Het lijkt erop dat ze meer en meer het Nederlandse onderwijssysteem op zijn kop willen zetten met al die (al dan niet) geldige titels, doorstroommogelijkheden en verengelsing van de namen van opleidingen.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 06-10-2004, 16:50
Verwijderd
Nouja, uit de bama-regeling spreekt gewoon heel duidelijk dat het een compromis was. Er was al een tijdje niets meer vernieuwd in het hoger onderwijs (de laatste radicale wijziging dateert van begin jaren tachtig, toen de vijfjarige alfastudies verkort werden naar vier jaar) dus moesten die ambtenaren op OC&W iets doen.

Men bedacht dat het voor de 'toenemende internationalisering' wel eens handig kon zijn dat in Nederland behaalde diploma's in het buitenland erkend zouden worden. En hoe bereik je erkenning? Precies! Je geeft ze protserige Engelse namen als 'bachelor' en 'master', naar analogie van het angelsaksische systeem!

Let wel, naar analogie! Want aangezien men bezorgd was over de toekomst van de scheiding HBO/WO, bleef die wel in stand, zodat HBO's eigenlijk geen geldige titels gingen uitgeven en universiteiten wel. Met als gevolg dat er nu heel veel mensen hoopvol aan een HBO beginnen, in de gedachte dat ze later makkelijker kunnen doorstromen, maar nee hoor! Hahaha!

Verder had natuurlijk niemand er aan gedacht dat er al jarenlang Nederlandse studenten in het buitenland gaan werken. Opleidingen als international business in Groningen, Maastricht en Rotterdam leveren al jaren studenten aan het grensoverschrijdende bedrijfsleven. Betastudenten van de drie TU's komen al jarenlang met hun Nederlandse ir.- en drs.-titels aan de slag bij buitenlandse bedrijven.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:53
Sir_Cramlek
Avatar van Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 16:50 :
Let wel, naar analogie! Want aangezien men bezorgd was over de toekomst van de scheiding HBO/WO, bleef die wel in stand, zodat HBO's eigenlijk geen geldige titels gingen uitgeven en universiteiten wel. Met als gevolg dat er nu heel veel mensen hoopvol aan een HBO beginnen, in de gedachte dat ze later makkelijker kunnen doorstromen, maar nee hoor! Hahaha!
Met name aan dat subtiele 'Hahaha!' herken ik weer een nare man post.
__________________
"I'm single! I love being single! I haven't had this much sex since I was a Scout leader." - Lt. Frank Drebin, "Naked Gun 2 1/2"
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:54
Verwijderd
Het was niet bedoeld als dédain naar HBO'ers, hoor. Ik heb juist oprecht te doen met mensen die denken dat hun HBO-titeltje iets waard is, maar eigenlijk worden ze gewoon misleid door het huidige onderwijsstelsel (waarvan ik graag Balkenende de schuld zou willen geven, maar helaas! Dit is al bekokstoofd onder Paars-II)
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:16
Miracle
Avatar van Miracle
Miracle is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 14:33 :
Yep, je kunt een 'master' doen gewoon op de HBO zelf. Maar let op, dat is dus een niet-bestaande titel. Alleen de titels master of arts (MA) en master of science (MSc) staan gelijk aan de vroegere universitaire titels (drs., ir., mr.)
En wat maakt het uit dat je een niet-bestaande titel hebt? Concreet voor mij..
Op de site kan ik geen masters vinden die verband houden met farmakunde...

Citaat:
Wat is trouwens farmakunde nou weer? Het lijkt me dat als je die kant op wilt, je het beste gewoon farmacie kunt gaan studeren aan de universiteit. Heb je VWO?
Farmakunde is een beetje moeilijk te definiëren. Van de site:
Citaat:
De farmakundige

Farmakundige is een nieuw beroep binnen het brede terrein van de farmaceutische zorg- en dienstverlening.

Als farmakundige kun je werken bij apotheken, bij de farmaceutische groothandel en industrie, bij de overheid en ziektekostenverzekeraars, bij patiëntenorganisaties of bij centra voor geneesmiddelenonderzoek.

Daar kun je je bezighouden met het organiseren van voorlichtingscampagnes, het aansturen van kwaliteit en doelmatigheid, het stroomlijnen van informatievoorzieningen en het begeleiden en implementeren van ICT-hulpmiddelen.

Hiervoor heb je tijdens de opleiding kennis opgedaan van van geneesmiddelen, maar ook van kwaliteit, marketing, voorlichting en onderzoek.
Het heeft dus wel veel overlapping met Farmacie, maar bij farmakunde leer je vrij weinig over medicijnen. Het is dus eigenlijk een vak apart, maar ik geloof dat nu veel apothekers het werk doen van een farmakundige. De opleiding bestaat nog maar een paar jaar. Dit jaar studeren de eerste mensen af.
Je kunt het dus niet vergelijken met HBO-recht en HBO-psychologie bijvoorbeeld.

Ik heb 4 jaar vwo gedaan, toen teruggegaan naar havo. M'n cijfers van vorig jaar waren heel erg hoog, dus ik twijfel nogal nu... Farmakunde klinkt best oke. Farmacie lijkt me alleen ook erg leuk, alleen ik ben bang dat ik daar de capacitateiten niet heb. (Plus dat ik dan nog weer een heel apart traject zou moeten volgen. ) Ik zit nu in 5 Havo.
__________________
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:41
thabomb1986
Avatar van thabomb1986
thabomb1986 is offline
Volgens mij blijven HBO en WO gewoon bestaan en dat het ministerie van OC&W de nieuwe titulatuur gewoon in het huidige systeem heeft moeten stoppen wat dus de nodige verwarring veroorzaakt.

Je hebt dus HBO-Bachelors en HBO-masters en WO-Bachelors en WO-masters.
HBO-masters zijn volgens mij meer verdiepingen op de hbo-opleidingen, denk aan 1e graads lerarenopleidingen. Ik denk dat je die qua niveau niet kunt vergelijken met de WO-masters, maar dat die opleidingen ook een titel moeten dragen, dus worden het hbo-masters.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 00:35
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
Chimera schreef op 06-10-2004 @ 14:11 :
.

Mog je de keuze hebben, maak dan niet dezelfde fout als ik, en maak fijn je VWO af en ga een WO studie doen.
jah te laat....
nu heb ik er zó spijt van! op school (havo4 en 5) werd mij nog zó aangeraden om vwo te doen ( met de reden dat ik het gewoon zou moeten kunnen). maarjah eigenwijs eh...


Citaat:
. Met name hogescholen proberen mensen te lokken met alles dat los en vast zit. Een instelling voor hoger onderwijs krijgt vijfduizend euro voor elke nieuwe inschrijving, dus ga maar na waarom er zoveel 'spookstudenten' rondlopen (Chinese en Koreaanse studenten die in Nederland zouden komen studeren maar hier nooit zijn geweest, waar de HBO wel het geld voor opstrijkt, was de inzet van de bekende 'HBO-fraude').

En daarom ook probeert een HBO je natuurlijk met allerlei wervende praatjes binnen te krijgen, zoals het fabeltje dat je met je P makkelijk kunt doorstromen naar de universiteit, dat HBO-bachelors gelijk zijn aan WO-bachelors en dat je met opleiding Y of Z een ongelooflijk goede positie hebt op de arbeidsmarkt (met name bij HBO-recht hebben ze daar een handje van).

jah daar ben ik langzamerhand ook achter...



nu denk ik er dus over om na me hbo bachelor een universitaire studie te doen (dus gewoon in het 1e jaar waarschijnlijk?). godver ben dan gewoon 22 (als het mee zit ) als ik weer 1e jaars ben...
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 01:02
Verwijderd
Citaat:
dreen schreef op 06-10-2004 @ 18:16 :
En wat maakt het uit dat je een niet-bestaande titel hebt? Concreet voor mij..
Dat gevolg is vrij simpel en boven reeds beschreven: omdat vier jaar HBO (=bachelor) niet gelijk staat aan drie jaar WO (=bachelor of arts/science) kun je dus niet zomaar doorstromen naar een universiteit maar zul je allerlei brugjaren moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:18
beuk
Avatar van beuk
beuk is offline
Citaat:
nare man schreef op 07-10-2004 @ 01:02 :
Dat gevolg is vrij simpel en boven reeds beschreven: omdat vier jaar HBO (=bachelor) niet gelijk staat aan drie jaar WO (=bachelor of arts/science) kun je dus niet zomaar doorstromen naar een universiteit maar zul je allerlei brugjaren moeten doen.
Evenzo vind ik niet dat een vierjarige studie (pakweg economie) gelijk staat aan een vijfjarige technische studie. Toch wordt je via beide wegen MSc. Maar als ik je goed begrijp (het is voor mij een groot mysterie allemaal) kan ik me straks toch gewoon Ir. noemen?
__________________
when i rock..
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:54
Verwijderd
Citaat:
beuk schreef op 07-10-2004 @ 09:18 :
Evenzo vind ik niet dat een vierjarige studie (pakweg economie) gelijk staat aan een vijfjarige technische studie. Toch wordt je via beide wegen MSc. Maar als ik je goed begrijp (het is voor mij een groot mysterie allemaal) kan ik me straks toch gewoon Ir. noemen?
Ligt eraan. Een vriend van mij studeert nu Scheikunde in Leiden, toch een redelijk technische studie, maar hij mag zich geen ir. noemen omdat de Universiteit Leiden geen technische universiteit is.

Grappig is dat als je bijv. Technische Bestuurskunde in Twente studeert, je wel de titel Ir. krijgt (wat Twente is wel een technische universiteit).

Bij mijn weten krijg je alleen de ir. titel bij de technische universiteiten (dus Delft en Twente).

Overigens wordt een Economie studie Master of Science in Economics, terwijl jij bijv. Master of Science in Physics wordt, dus verschil in je titel is er wel.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 09:57
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 16:50 :
Verder had natuurlijk niemand er aan gedacht dat er al jarenlang Nederlandse studenten in het buitenland gaan werken. Opleidingen als international business in Groningen, Maastricht en Rotterdam leveren al jaren studenten aan het grensoverschrijdende bedrijfsleven. Betastudenten van de drie TU's komen al jarenlang met hun Nederlandse ir.- en drs.-titels aan de slag bij buitenlandse bedrijven.
De Bachelor of Science in International Business Administration degree's werden in 2003/2004 voor het eerst pas uitgereikt
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:59
Verwijderd
Citaat:
beuk schreef op 07-10-2004 @ 09:18 :
Evenzo vind ik niet dat een vierjarige studie (pakweg economie) gelijk staat aan een vijfjarige technische studie. Toch wordt je via beide wegen MSc. Maar als ik je goed begrijp (het is voor mij een groot mysterie allemaal) kan ik me straks toch gewoon Ir. noemen?
Dat is natuurlijk ook appels met peren vergelijken. Natuurlijk staat vier economie niet gelijk aan vijf jaar lucht- en ruimtevaarttechniek en dat staat weer niet gelijk aan zes jaar geneeskunde. Criterium is alleen of het een afgeronde wetenschappelijke opleiding is en bij sommige studies heb je gewoon meer stof nodig om de opleiding 'afgerond' te kunnen noemen. Het is immers ook niet zo dat Ir. per definitie 'hoger' is dan drs. Je kunt je de vraag stellen of je de 'moeilijkheidsgraad' (die nogal subjectief is) en de studiedruk terug moet zien in de titel.

Maar voor zover ik weet wij inderdaad gewoon het Nederlandse equivalent van onze mastertitels gebruiken, ja.

Citaat:
FuSe schreef:
Ligt eraan. Een vriend van mij studeert nu Scheikunde in Leiden, toch een redelijk technische studie, maar hij mag zich geen ir. noemen omdat de Universiteit Leiden geen technische universiteit is.

Grappig is dat als je bijv. Technische Bestuurskunde in Twente studeert, je wel de titel Ir. krijgt (wat Twente is wel een technische universiteit).

Bij mijn weten krijg je alleen de ir. titel bij de technische universiteiten (dus Delft en Twente).
Dat heeft zoals ik zei niet te maken met de aard van de universiteit. Er zijn op een technische universiteit gewoon meerdere titels te verkrijgen. Dat hangt af van de studie die je er afrondt.

Nederland telt overigens in naam maar twee technische universiteiten: de Technische Universiteit Delft en de Technische Universiteit Eindhoven. De derde heette tot voor kort ook TU, maar is nu kortweg genaamd 'UTwente' (in Enschede dus).

Volgens jou zou je dus in Twente altijd een Ir.-titel krijgen. Als je daar psychologie hebt gestudeerd krijg je natuurlijk geen ingenieurstitel. Dat begrijp je zelf ook wel.

Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 11:02.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 07-10-2004, 11:01
Verwijderd
Citaat:
FuSe schreef op 07-10-2004 @ 09:57 :
De Bachelor of Science in International Business Administration degree's werden in 2003/2004 voor het eerst pas uitgereikt
Ja? Nouja, ik weet er het fijne niet van omdat ik daar niet studeer en me er ook niet zo mee bezighoud. Dat is het punt van mijn betoog ook niet. Het gaat mij erom dat je niet door het veranderen van de titel in een Engelse, ineens meer erkenning krijgt in het buitenland bij de op dat buitenland gerichte studies. Opleidingen die aan het buitenland 'leverden' werden altijd al erkend, of ze nu doctorandussen of bachelors/masters afleveren.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 19:03
Lotte
Avatar van Lotte
Lotte is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 15:38 :
Niemand zal ontkennen dat er moeilijke technische vijfjarige HBO's zijn die veel meer van de student vergen dan één of andere zweverige WO als communicatiewetenschap oid.
Ik zie een dyslectisch iemand nog niet Nederlands studeren. Het is ook een beetje raar als je sociaal disfunctioneel bent dat je dan psychologie gaat studeren, of onderwijskunde
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 20:09
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 05-10-2004 @ 10:36 :
Het niveau van de universitaire masters is natuurlijk hoger dan die van de HBO, tenzij je HBO natuurkunde gaat vergelijken met een of andere flutalfastudie op de universiteit, natuurlijk.
Nog altijd even chauvinistisch, zie ik.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 22:01
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 08-10-2004 @ 20:09 :
Nog altijd even chauvinistisch, zie ik.
Niets leuker dan tenentrappen bij het politiek correcte proletariaat.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 22:07
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 08-10-2004 @ 22:01 :
Niets leuker dan tenentrappen bij het politiek correcte proletariaat.
Nog leuker om het van binnenuit te doen.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 01:27
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 12:24 :
Er zit wel degelijk verschil tussen. Het is namelijk zo dat het bachelor-mastersysteem hier te lande niet een exacte kopie is van het bama-systeem in de angelsaksische landen. Daar heeft men geen onderscheid tussen praktijkgericht en wetenschappelijk onderwijs, kortgezegd het verschil tussen HBO en WO.

In het angelsaksische systeem is er dan ook geen onderscheid tussen bachelors en masters van verschillende opleidingen. Zo krijg je na het afronden van een opleiding aan een university (die dus niet gelijk staat aan het Nederlandse begrip universiteit) de titel bachelor of arts/of science (BA/BSc). Meer dan tachtig procent van de studenten aan zo'n university stopt dan.

Je kunt echter ook een extra uitbreiding doen, namelijk je MA/MSc-titel. Dat is een jaar extra en vooral interessant voor de mensen die de wetenschap inwillen. Echter dat is uitzondering. In het angelsaksische systeem is een BA/BSc van een university een volledige, afgeronde opleiding. De MA/MSc is niet een noodzakelijke uitbreiding.

In Nederland echter heeft men het weer heel slim gedaan (NOT). Wij hebben wel de bama-titels, maar niet het bama-systeem, als het ware. Men wilde namelijk wel perse het onderscheid tussen HBO en WO vasthouden. Zoals je weet mochten onder het oude systeem HBO's geen titels verlenen (alleen bij technische HBO's de ingenieurstitel Ing.) en universiteiten wel (doctorandus, meester, ingenieur Ir.).

In het nieuwe systeem geven HBO's wel 'titels' uit, te weten bachelor (zonder arts/science!) en soms ook master (wederom zonder de toevoeging). Dat zijn dus in het 'echte' bama-systeem onbekende titels. Universiteiten geven bachelors en masters of arts/science uit.

Gevolg is dat een bachelor of mastertitel aan een Nederlandse HBO behaald, niet erkend wordt als officiële titel in een volledig bama-systeem. Een vriend van mij heeft dit meegemaakt, die een bachelor haalde aan de International Business en Marketing te Arnhem maar vervolgens bij IBA aan de Erasmus mooi te horen kreeg dat zijn bachelor niet erkend werd, en hij maar twee jaar eerder moest instromen. Anders was zijn achterstand te groot, en dat terwijl bij IBS nota bene geadverteerd wordt met de brede acceptatie van diploma's!

Even kort samengevat is het dus zo dat een in Nederland behaalde HBO-bachelor of HBO-master niet een in het bama-systeem erkende titel is, tenzij de betreffende HBO het recht heeft er 'of arts/of science' achter te zetten. Maar dat zijn er maar zeer weinig. De meeste HBO's geven allerlei hybride titels af, zoals bachelor of economics, bachelor of advanced management practice, noem maar op. Dat zijn dus geen erkende bama-titels.

Omdat een HBO-bachelor dus niet gelijk staat aan de bachelor of arts die je na drie jaar WO verkrijgt, kunnen universiteiten de rechtstreekse instroom van HBO-bachelors in het WO-masterjaar dus ook zonder problemen beperken. Vaak moeten HBO-doorstromers die rechtstreeks naar de WO-master willen één of twee brugjaren doen.
jah je voert bama in en dan kom je aan met een titels die niet erkent worden door andere landen die bamasysteem hebben. het was toch de bedoeling dat met behulp van het bamasysteem dat je met je hbo/wo titel makkelijker was in andere landen kon studeren oid
wtf is dan het nut als het niet erkend word


en je word dus in principe gewoon genaaid als je hbo doet...
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 01:36
Sovereign
Avatar van Sovereign
Sovereign is offline
het is naar ik meen wel zo dat ze dit wettelijk onderscheid tussen HBO en WO willen opheffen. Althans, ik meen dat ergens gelezen te hebben in een kamerstuk. Al een tijdje terug trouwens.
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 01:47
bamiPoep
Avatar van bamiPoep
bamiPoep is offline
ow dan ben je iets minder genaaid als je hbo doet
__________________
ik schep sambal, schep jij?
Met citaat reageren
Oud 09-10-2004, 12:29
Verwijderd
Citaat:
Lotte schreef op 08-10-2004 @ 19:03 :
Ik zie een dyslectisch iemand nog niet Nederlands studeren. Het is ook een beetje raar als je sociaal disfunctioneel bent dat je dan psychologie gaat studeren, of onderwijskunde
Misschien niet dyslectisch, maar er studeren genoeg mensen Nederlands die nog steeds domme d- en t-fouten maken. Dat vind ik pas echt schandalig.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Liefde & Relatie verschil tussen "ik zie je graag" en "ik hou van je"? (vlaams)
moondancer
10 08-03-2018 08:34
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen [Cyrillisch alfabet]Wat is het verschil tussen de й en de ы?
Miles
5 05-06-2006 15:38
Algemene schoolzaken Is er een rol weggelegd voor HBO-Verpleegkundigen?
Rabbi Daniel
19 20-01-2004 16:44
Software & Hardware Is er een verschil tussen een Modem voor telefoon/kabel?
Rhinus
10 17-08-2003 18:45
Software & Hardware [Video Kaarten] Zit er verschil tussen de verschillende Geforce's?
Verwijderd
14 20-09-2002 23:15
Algemene schoolzaken Verschil tussen Havo en VWO mensen?
Demi
49 12-09-2002 19:41


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:09.