Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-10-2004, 20:39
Verwijderd
Ik zit met het volgende probleem.

Momenteel zit ik in het huis van mijn ouders met mijn computer,
achterin de tuin is bijna onze garage/hobbyruimte afgebouwd.
Op de 2e etage wil ik mijn kantoor inrichten, hiervoor heb ik uiteraard een netwerk verbinding nodig.

We hebben een buis van het huis naar de 'garage' (+/- 15meter) gelegd voor alle bekabeling, hierdoor komt onder andere een dikke stroom kabel doorheen.
Hierlangs moet een UTP (en ISDN-lijn) kabel komen.
Maar ik vraag me af of dit storing gaat veroorzaken, heeft iemand hier ervaring mee?

Ik ben eigenlijk op zoek naar (niet al te dure) shielded UTP van +/- 150 meter maar kan deze niet vinden. Unshielded is volop verkrijgbaar.

Het backup plan is anders nog de UTP kabel shielded maken, maar dat is ook geen leuk karwei.

Iemand enige ervaring met UTP langs stroomkabel?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 05-10-2004, 21:10
Shock
Shock is offline
Gebruik altijd een aparte buis voor de 230V~. Gewoon zo'n flexibel pijpje is voldoende, maar er móet iets omheen
Oud 06-10-2004, 09:56
twain4me
twain4me is offline
mja of je gebruikt afgeschermde grondkabel voor de 230

trouwens waarom geen wifi??
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 10:06
Verwijderd
Citaat:
Shock schreef op 05-10-2004 @ 22:10 :
Gebruik altijd een aparte buis voor de 230V~. Gewoon zo'n flexibel pijpje is voldoende, maar er móet iets omheen
Waarom?
Er ligt nu een 100mm buis in de tuin, daar komt alles doorheen

Citaat:
twain4me schreef op 06-10-2004 @ 10:56 :
mja of je gebruikt afgeschermde grondkabel voor de 230

trouwens waarom geen wifi??
De stroomkabel is uiteraard al goed afgeschermd.

En WiFi niet omdat ik een veilige lijn binnenshuis wil waar niemand op kan komen.
Verder wil ik snelheid en stabiliteit
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 10:30
Verwijderd
Je kunt UTP prima naast stroomkabels leggen. Ik heb zelf ook een tweetal UTP-lijntjes door een gootje lopen met twee 230V-kabels en nooit iets gemerkt van traagheid, instabiliteit of wat (gewoon 8.5 MB/sec op El Cheapo 100 MBit kaartje).

Een stroomkabel genereert ook niet echt zozeer storing, maar alleen een magnetisch veld. Er komt geen hoogfrequente straling vanaf, het lichtnet is immers maar 50/60 Hz. Voor storing moet je vooral oppassen bij apparaten die hoogfrequent zijn, zoals televisies.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 13:33
Verwijderd
is de max aangeraden kabellengte van UTP geen 100 meter?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 13:38
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
eddie schreef op 06-10-2004 @ 14:33 :
is de max aangeraden kabellengte van UTP geen 100 meter?
Nou, 150m kan misschien, maar dan moet je het CD window zo instellen dat 'ie lang genoeg op antwoord wacht. Boven een bepaalde lengte kan het namelijk zo zijn dat 2 apparaten tegelijkertijd zender zonder dat ze dat doorhebben.

Met standaard intstellingen werkt het niet, dan krijg je gegevenscorruptie. Full duplex is weer een ander verhaal, dan is de kans dat het werkt zonder datacorruptie iets groter.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 14:20
Marcus
Marcus is offline
UTP naast spanningskabel (geen stroomkabel! ) lijkt mij geen probleem, ik werk wel vaker met UTP langs een spanningskabel, zelfs een 64A spanningskabel haalde niet veel uit. Met audio is dit wel het geval, dan heb je kans op signaalverlies als je de audio kabels naast de spanningskabels legt. (dat is eigenlijk wel 99% zeker dat je storing krijgt)
Tenzij je de audio kabels er kruislings overheen legt, zeg maar het + verhaal ipv het = verhaal. Mocht je toch storing ondervinden, appart buisje trekken met UTP kabel erdoor.
Oud 06-10-2004, 15:51
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 06-10-2004 @ 15:20 :
UTP naast spanningskabel (geen stroomkabel! )
Dus jouw kabels transporteren niet?

Sorry hoor, maar als je gaat muggenziften, moet je het ook goed doen
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:05
Verwijderd
Argh.

Stroom loopt door een kabel, spanning staat op een kabel, als we het even plastisch willen uitdrukken. Stroom is datgene wat er 'vloeit', zoals Chimera zegt getransporteerd wordt. Waar hebben we het in godsnaam over?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:35
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-10-2004 @ 17:05 :
Argh.
My thoughts exactly. Onze natuurkundeleraar op de middelbare school was ook zo'n type. Had slechts 2 truien, een rode en een blauwe, en was een eeuwige vrijgezel. Nuff said.
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 16:46
Verwijderd
Er hoeft maar max 50m kabel te lopen aan een stuk waarvan hij ook ongeveer 50 meter langs de stroom/spannings/electronen-kabel loopt.

Ik verwacht van glasvezel trowuens geen storing, alhowel glasvezel + TL niet goed samengaan.
Maar glasvezel is nog ietwat duur (of ik neem Cat 6, maar dat is hetzelfde verhaal als cat5).
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:02
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
********** schreef op 06-10-2004 @ 17:46 :
Ik verwacht van glasvezel trowuens geen storing, alhowel glasvezel + TL niet goed samengaan.
Waarom zou glasvezel niet samengaan?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 17:07
Chilli Dude
Chilli Dude is offline
kan je t niet wireless doen?
Met citaat reageren
Oud 06-10-2004, 18:27
Marcus
Marcus is offline
Citaat:
Chilli Dude schreef op 06-10-2004 @ 18:07 :
kan je t niet wireless doen?
Lees topic ff door graag

Citaat:
Chimera schreef op 06-10-2004 @ 16:51 :
Dus jouw kabels transporteren niet?

Sorry hoor, maar als je gaat muggenziften, moet je het ook goed doen
Tuurlijk transporteren mijn kabels wel.

Ik ben niet aan het muggenziften, ik noem het gewoon bij de benaming die ik altijd gebruik.

Citaat:
Chimera schreef op 06-10-2004 @ 17:35 :
Onze natuurkundeleraar op de middelbare school was ook zo'n type. Had slechts 2 truien, een rode en een blauwe, en was een eeuwige vrijgezel. Nuff said.
Dus met andere woorden, omdat ik mijn benaming geef, ben ik (samen met de rest van de profi-podia) ook maar meteen een muggenzifter en een eeuwige vrijgezel?

Please..
Oud 07-10-2004, 07:45
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 06-10-2004 @ 18:02 :
Waarom zou glasvezel niet samengaan?
Bij ons op school was een keer een weekend een lanparty en zo gauw de TL lampen aangingen kwam er een storing op de glaslijnen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 08:32
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
********** schreef op 07-10-2004 @ 08:45 :
Bij ons op school was een keer een weekend een lanparty en zo gauw de TL lampen aangingen kwam er een storing op de glaslijnen.
Dat had dan niks met de kabels te maken, eerder met andere apparatuur.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 08:33
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
Dj Mark schreef op 06-10-2004 @ 19:27 :
Ik ben niet aan het muggenziften, ik noem het gewoon bij de benaming die ik altijd gebruik.
Nee, je corrigeerde. Fout. Punt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:05
Verwijderd
Citaat:
********** schreef op 07-10-2004 @ 08:45 :
Omg. En dát is ook gewoon de reden dat glasvezel en TL niet samengaan
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 10:31
plishing
plishing is offline
Ook bij mij liggen UTP kabels tussen de 230V stroomkabels en ik heb nooit problemen ondervonden.

Citaat:
Dj Mark schreef op 06-10-2004 @ 19:27 :
Dat is leuk voor je maar dat is niet de standaard
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 12:09
Verwijderd
Citaat:
plishing schreef op 07-10-2004 @ 11:31 :
Ook bij mij liggen UTP kabels tussen de 230V stroomkabels en ik heb nooit problemen ondervonden.
Ligt eraan of je er een probleem van maakt dat je collisions krijgt
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 12:56
Verwijderd
ik heb hier ook gewoon een UTP-kabel naast wat stroomkabels liggen en het werkt allemaal prima.
Ik vraag me ook af waarom het niet zou werken, want de signalen die door zo'n utp-kabel worden getransporteerd zijn wel zo sterk dat het kleine magnetische veldje van 230V geen nadelige invloed heeft.

@DJ Mark, wat is voor jou de reden om die kabels "spanningskabels" te noemen?
1. stroom is hetgene wat getransporteerd wordt.
2. de stroom die er loopt is significant groter dan de eventuele spanning die over zo'n kabel staat. Dat laatste is enkele millivolts als gevolg van de soortelijke weerstand, want als dat veel meer zou zijn dan zou het niet zo'n rendabele kabel zijn.
Tenzij je kijkt naar de spanning op de verschillende draden in zo'n kabel, maar dat is een gevolg van de getransporteerde stroom

Laatst gewijzigd op 07-10-2004 om 13:01.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 13:23
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
********** schreef op 07-10-2004 @ 13:09 :
Ligt eraan of je er een probleem van maakt dat je collisions krijgt
Euh, dus jij denkt dat als dat 'collissions' lampje knippert, je storing hebt?
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 13:25
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
FlorisvdB schreef op 07-10-2004 @ 13:56 :
ik heb hier ook gewoon een UTP-kabel naast wat stroomkabels liggen en het werkt allemaal prima.
Ik vraag me ook af waarom het niet zou werken, want de signalen die door zo'n utp-kabel worden getransporteerd zijn wel zo sterk dat het kleine magnetische veldje van 230V geen nadelige invloed heeft.
Nou, dat heeft het dus wel. Maar omdat het TWISTED pair betreft hebben beide paren evenveel last van de storing, waardoor deze mekaar uitcancellen. Bij hoogfrequente storingen daarentegen wordt het lastiger, omdat daarmee de signaalkwaliteit ook daadwerkelijk afneemt.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 19:36
D-man
D-man is offline
je zou ook voor =-E50 voor een rol van 100 meter FTP kunnen gaan
Oud 07-10-2004, 22:08
Verwijderd
Citaat:
Chimera schreef op 07-10-2004 @ 14:23 :
Euh, dus jij denkt dat als dat 'collissions' lampje knippert, je storing hebt?
Het was een voorbeeld en ging om het idee

Sommige mensen vinden het namelijk geen probleem als hun 100mbit netwerk maar 1mbit haalt :/
Of dat verbindingen uitvallen en copieren maar half werkt :/
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten