Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Bekijk resultaten poll: Hoe zal de vergrijzing evolueren?
We gaan allemaal dood! 15 31.25%
wij zullen als we 30-40 jaar zijn enorm veel belasting moeten betalen 20 41.67%
er wordt een fantastische oplossing gevonden voor dit probleem 4 8.33%
consequente euthanasie 9 18.75%
Aantal stemmers: 48. Je mag niet stemmen in deze poll

Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-10-2004, 14:27
Sweet Misery
Sweet Misery is offline
Hallo allemaal!

wij doen voor biologie een werkje over de Vergrijzing. We zouden jullie graag een paar vraagjes stellen:
Wat is de Vergrijzing? Wat zullen de gevolgen ervan zijn?
Wat kunnen we er tegen doen? Hoe denken jullie er verder over?

Al heel erg bedankt!
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-10-2004, 14:36
Verwijderd
Wat een rare poll zeg. Ik stem maar op 'we gaan allemaal dood', want dat is hoe dan ook zo, vergrijzing of geen vergrijzing.

Wat is de Vergrijzing?
Het verschuiven van het voorkomen van bepaalde leetijden naar een situatie waarin meer mensen bejaard zijn. In Nederland waarschijnlijk op zijn hoogtepunt in 2030, daarna krijgen we weer een vergroening tot alles weer ongeveer gelijk verdeeld is.
Wat zullen de gevolgen ervan zijn?
Dat er veel bejaarden zijn . Waarschijnlijk zullen de belastingen wat stijgen omdat er meer geld voor verzorging nodig is en voor het uitbetalen van AOW. Er zal geen groter tekort aan artsen, verpleegkundigen enzovoort zijn dan er nu is, omdat ook steeds meer mensen in de zorgsector gaan werken.
Wat kunnen we er tegen doen?
Iedereen die nu tussen de 50 en de 60 is neerschieten.... nee, je kunt een vergrijzing niet echt voorkomen. Je kunt je er wel op voorbereiden.
Hoe denken jullie er verder over?
Ik denk er verder niet over.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 15:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb ook maar op de 1e gestemd: wie wilde ontkennen dat niet alle mensen dood gingen? .

de gevolgen van vergrijzing: zijn denk ik toch een soort vermindering van de bevolking. en de belasting ed gaat omhoog.
wat we er tegen kunnen doen: abortus afschaffen en mensen tot produceren aanzetten
hoe ik er over denk: gezellig, al die oudjes .
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 15:48
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
de meest idiote poll van deze week toch wel.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 15:50
Verwijderd
Consequente euthanasie, doen ze bij jagers/verzamelaars stammen ook, degene die niet meer meekunnen gaan weg om dood te gaan, werkt prima.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 16:04
Sweet Misery
Sweet Misery is offline
Wel de : we gaan allemaal dood was bedoeld als: er zullen te hoge belastingen gehoffen worden omdat het aantal bejaarden te hoog wordt, daardoor wordt de jongere generatie maar armer en amer en kunnen ze zelf geen ziektezorg mee betalen, ook gaan ze minder kunnen eten en uiteindelijk sterven ze van honger/ ziekte
eigelijk kun je het ook gewoon lezen als: het wordt een regelrechte ramp
dank je voor de antwoorden die er tot nu toe zijn
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:11
Verwijderd
Wat is de Vergrijzing?
dat er relatief veel oudere mensen zijn en weinig jonge mensen.
Je ziet dat in een bevolkingspiramide als die onder 'klein/kort' is en boven 'groot/lang'

Wat zullen de gevolgen ervan zijn?
Jonge mensen moeten harder werken om de oude mensen te kunnen onderhouden (voor zover die zelf niet kunnen werken). Oudere mensen zullen langer moeten doorwerken. Hun pensioen wordt ook kleiner.

Wat kunnen we er tegen doen?
Hoe denken jullie er verder over?
ik denk dat we 't beste niks kunnen doen, behalve een 'normale' hoeveelheid kinderen krijg p.p. en niet te veel immigranten. 'normaal' is hier 1, nogwat, zodat de bevolking niet te veel groeit/daalt. Zodoende komen er vanzelf voldoende kinderen.. Als er teveel kinderen komen krijg je later vergrijzing of overbevolking. Bij te weinig kinderen krijg je (tijdelijk) meer vergrijzing, maar 't is misschien wel gunstig dat de 'wereldbevolking' dan daalt. (lijkt mij..)
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 19:17
Verwijderd
Mjuh, er kunnen op zich best wat minder mensen in Nederland. Als Denemarken prima kan draaien met 5,5 miljoen inwoners moet Nederland dat ook kunnen.
Met citaat reageren
Oud 12-10-2004, 22:26
Briseïs
Briseïs is offline
Damn, daar had ik vorige week een heel saai college over. Dus ook geen idee waar het verder over ging. Boeiend.
Oud 12-10-2004, 23:26
Balance
Balance is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 12-10-2004 @ 16:48 :
de meest idiote poll van deze week toch wel.
Echt niet

En ik heb ook maar op 'we gaan allemaal dood' gestemd.
Oud 12-10-2004, 23:42
onderkoffer
onderkoffer is offline
iedereen boven een bepaalde leeftijd word afgemaakt
mensen die wat voor de smaeenlevin kunen betekenen uitgezonderd
Met citaat reageren
Oud 13-10-2004, 12:25
annetjuh
annetjuh is offline
is dit serieus voor een werkstuk.
dan kan ik jullie nu al vertellen, dat wordt een onvoldoende!
Oud 17-10-2004, 16:56
Sweet Misery
Sweet Misery is offline
haha
tis maar een deel ze
we ware ons eigelijk gewoon aant evrvele en ebbe der dus ff ma een poll van gemaakt en die op verschillende sites gezet
en we zien nog wel wa we der mee doen
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 21:14
freakje
freakje is offline
Wat is de vergrijzing?
Verschuiving in de leeftijdspiramides, waarbij deze een smalle basis en een brede top zullen krijgen. Dit betekent dus een groot aantal ouderen tegenover een klein aantal jongeren.

Oorzaken?
Dalende vruchtbaarheid, d.w.z. dat het aantal kinderen dat geboren wordt per vrouw afneemt.
Daarnaast ook het feit dat de mensen geboren tijdens de babyboom-periode (na WO II), in de komende jaren hun pensioengerechtigde leeftijd gaan bereiken.

Gevolgen?
Direct gevolg is het dalen van de actieve bevolking (minder werkenden t.o.v. het aantal niet-werkenden), hieruit volgt dat de inkomsten van de sociale zekerheid zullen dalen. Dit gaat samen met een groter aantal pensioengerechtigden, waardoor er dus een kloof ontstaat tussen het budget dat kan uitgegeven worden aan pensioenen en het beschikbare budget.
Niet alleen de pensioenen vormen een probleem, denk ook aan opvang in rusthuizen, ziektekosten e.d.

Oplossingen?
Stimuleren van de gezinnen om meer kindjes te krijgen, maar dit proces verloopt te traag, dus is eigenlijk geen echt directe oplossing.
Daarnaast het aanleggen van een "spaarpotje" (Zilverfonds in België), waaruit de overheid dan later zal kunnen putten om het tekort aan te vullen.
Ook het verhogen van de pensioengerechtigde leeftijd kan een oplossing zijn, alsook het verhogen van de leeftijd waarop mensen met brugpensioen kunnen gaan. Dit zorgt ervoor dat niet alleen de mensen (minder lang en) later hun pensioen nodig zullen hebben, maar ook dat het aantal bijdrage-betalers groter blijft. Hierbij aansluitend kan ook een indirecte oplossing het stimuleren van de werkgelegenheid zijn, want meer actieven betekent dus ook meer bijdragebetalers en dus meer inkomsten om de pensioenen te betalen.
Daarnaast het stimuleren van het zogenaamde "pensioensparen", waarbij de mensen zelf sparen om hun pensioen aan te vullen.

Mijn visie?
't is echt een superinteressant onderwerp, moest je dat nog niet gemerkt hebben aan mijn uitleg :-)
Oud 17-10-2004, 21:56
Verwijderd
België heeft hier enorm veel studiewerk en voorbereidingen aan verrciht en dit reeds jaren voordat de buurlanden (waaronder NL) zich hierover buigden.

Zo heeft de Belgische Federale Overheid (o.l.v. Vice-Eerste minister en Minister van Begroting en Overheidsbedrijven Johan Vande Lanotte, SP.A) enkele jaren geleden het 'Zilverfonds' opgericht waarin vele miljarden euro's zitten die zullen nodig zijn vanaf 2010 om de vergrijzing te betalen.

Het komt erop neer dat er steeds minder actieve bevolking is voor steeds meer non-actieve (en dus hulpbehoevenden) in onze samenleving. Dit komt o.a. door de babyboom maar ook doordat er steeds minder geboortes zijn en er weinig natuurlijke bevolkingsaangroei is.

Uitreksel sp.a-site (http://www.s-p-a.be/nationaal/ideeen...n+is+verzekerd)

Zullen de pensioenen wel betaalbaar blijven?
Tussen 2010 en 2030 komen er maar liefs 800.000 gepensioneerden bij. Om die toekomstige pensioenen veilig te stellen, lanceerde Johan Vande Lanotte het Zilverfonds. Jaarlijks wordt dat fonds gespijsd met 620 miljoen euro (25 miljard BEF). Het fonds bevat nu al meer dan 5 miljard euro (200 miljard BEF). Tegen 2007 moet het Zilverfonds stijgen met 10 miljard euro. Zo staat het ook in het nieuwe regeerakkoord. Aan dit bedrag mag niet geraakt worden.

Met het fonds wil Vande Lanotte mooi op tijd de nodige reserves voor de pensioenen aanleggen. Een collectieve appel voor de dorst, zeg maar. Voor jong, oud en iedereen daar tussenin. Zo wordt ook jouw pensioen veilig gesteld.
Met citaat reageren
Oud 17-10-2004, 22:26
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 13-10-2004 @ 00:26 :
Echt niet

En ik heb ook maar op 'we gaan allemaal dood' gestemd.
Omg

Ik heb voor consequente euthanasie gekozen, verwacht geen motivatie, want die is er niet.
Met citaat reageren
Oud 18-10-2004, 14:33
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Sweet Misery schreef op 12-10-2004 @ 15:27 :
Hallo allemaal!

wij doen voor biologie een werkje over de Vergrijzing. We zouden jullie graag een paar vraagjes stellen:
Wat is de Vergrijzing? Wat zullen de gevolgen ervan zijn?
Wat kunnen we er tegen doen? Hoe denken jullie er verder over?

Al heel erg bedankt!
Vergrijzing is ((te) simpel gezegd) dat het percentage bejaarden ten opzichte van degene die dus niet bejaard zijn, in de samenleving groeit. Momenteel is er ook vergrijzing en een gevolg daarvan is idd dat er meer belasting betaald moet worden. De meeste mensen sparen voor een pensioen welke zij met hun 65e uitgekeerd krijgen (over het algemeen dan). Maar behalve het pensioen krijgen alle ouderen (of ze nou voor een pensioen gespaard hebben of niet) een uitkering. Voor die uitkering betalen zij zelf niet meer wordt door de huidige maatschappij betaald. Wanneer het aantal ouderen ten opzichte van de jongeren dus groeit zal er meer belasting voor deze uitkeringen betaald moeten worden.

jij had ook nog een antwoord als 'het zal leiden tot meer euthanasie' maar dat geloof ik niet. Euthanasie is nog steeds een persoonlijke kwestie en niet iets waar de staat over bepaald. Als dat zo zou zijn is het gewoon moord, en zover zal de maatschappij het heus niet laten komen.

Jouw mogelijke antwoord 'we gaan allemaal dood' snap ik niet in dit verband. tuurlijk gaan we allemaal dood, maar daarvoor hoef je niet oud te zijn...

succes iig
Oud 19-10-2004, 10:20
Lionheart
De 1e optie, en ik denk dat de vergrijzing nog wel eens een probleem zou kunnen worden.
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 16:37
MB
MB is offline
ik ben voor consequente euthenasie, gewoon iedereen boven de 60 een spuitje totdat ik en mijn vrienden 60 worden

Belastingprobleem voor deze generatie weer goed opgelost!
Reageren

Regels voor berichten