Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 27-10-2004, 22:41
Raven
Raven is offline
Citaat:
27 oktober 2004, 21:13:24

LOS ANGELES (ANP) - Een Amerikaans bedrijf komt binnenkort met een allergievrije kat op de markt. Door genetische manipulatie beschikt het dier niet over een allergie veroorzakende proteïnen, waar miljoenen mensen last van hebben.

Volgens een eigen verklaring is het Californische bedrijf bezig met het fokken van een Britse kortharige kattensoort. Door genetische manipulatie wordt het gen dat de allergie veroorzaakt, geblokkeerd.

Naar verwachting komt de eerste allergie-vrije kat in 2007 op de markt. Het bedrijf hoopt de allergievrije dieren in de Verenigde Staten te kunnen verkopen voor 3500 dollar. De dieren doen in Japan naar verwachting 10.000 dollar. Het bedrijf verwacht alleen al in de VS per jaar 200.000 katten te kunnen slijten. Belangstellenden kunnen nu alvast een aanbetaling doen van 250 dollar.

Naar schatting 10 procent van de Amerikaanse bevolking is vatbaar voor allergieën die irritatie veroorzaken aan ogen, neus, longen of huid.
De vraag is natuurlijk of wij als mens het recht hebben om levende wezens op zo'n manier aan onze wensen aan te passen.
en als die kat HET nu met een andere kat doet ? Copyright violation ??

komt nog bij dat het ontbreken van allergenen naar alle waarschijnlijkheid juist allergie veroorzaakt. ik heb in elk geval nog nooit een boer met hooikoorts gezien
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-10-2004, 07:31
nightwish_assie
nightwish_assie is offline
Tja, ze maken het gen onschadelijk dat de allergieen veroorzaken; dan zal over een aantal jaren een ander gen de 'taak van het veroorzaken van allergie' er als extra taak bijnemen.
Tis erg zinloos (vind ik) om daarvoor een kat of elk ander daarvoor genetisch te manipuleren (en ik ben nog behoorlijk ruimdenkend op dit gebied )
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 07:53
Verwijderd
Wat een onzin!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 08:39
Vice
Vice is offline
Kan die 10% geen ander huisdier nemen.

Maar eigenlijk is dit niet echt zinvol. Stel nou dat die mensen zo allergievrije katten hebben, dan kunnen nog altijd last krijgen van andere niet allergievrije katten.
Oud 28-10-2004, 08:43
Machiavelli
Machiavelli is offline
Kun je die eten?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 08:44
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 28-10-2004 @ 08:53 :
Wat een onzin!
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 09:07
Shitonya
Shitonya is offline
broodje aap verhaal
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 09:19
T_ID
T_ID is offline
nou ja, als er verder geen gevolgen zijn en ze hebben onderzocht dat er geen ongewenste mutaties optreden, dan zie ik niet waarvoor dit niet zou kunnen.
Oud 28-10-2004, 09:22
Raven
Raven is offline
Citaat:
Shitonya schreef op 28-10-2004 @ 10:07 :
broodje aap verhaal
was dat maar waar.
't stond op een nieuwspagina
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 09:23
Raven
Raven is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-10-2004 @ 10:19 :
nou ja, als er verder geen gevolgen zijn en ze hebben onderzocht dat er geen ongewenste mutaties optreden, dan zie ik niet waarvoor dit niet zou kunnen.
ben je nu echt zo dom of doe je maar alsof ?
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 09:24
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Raven schreef op 28-10-2004 @ 10:22 :
was dat maar waar.
't stond op een nieuwspagina
Dat zegt niet zoveel. Er hebben wel vaker dingen op nieuwspagina's gestaan die kant noch wal raakten.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 09:26
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Raven schreef op 28-10-2004 @ 10:23 :
ben je nu echt zo dom of doe je maar alsof ?
zal ik jou niet beter eerst hetzelfde kunnen vragen?

Oud 28-10-2004, 11:01
Verwijderd
Citaat:
Raven schreef op 27-10-2004 @ 23:41 :
De vraag is natuurlijk of wij als mens het recht hebben om levende wezens op zo'n manier aan onze wensen aan te passen.
Die vraag stel je maar lekker op F&L, kun je er eeuwig over doormekkeren.

Citaat:
Wel, zolang de structuur van genen en DNA nog niet als 'werk' aangemerkt kan worden, is er helemaal geen sprake van auteursrecht. Zal er ook nooit komen denk ik.

Citaat:
komt nog bij dat het ontbreken van allergenen naar alle waarschijnlijkheid juist allergie veroorzaakt. ik heb in elk geval nog nooit een boer met hooikoorts gezien
Wat een kul, het maakt in dit geval helemaal niet uit of een kat nog gevoelig is voor allergene stoffen of niet, want de receptoren die daarop reageren zijn juist geblokkeerd. Dat is nou juist het hele punt.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 11:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 28-10-2004 @ 12:01 :

Wat een kul, het maakt in dit geval helemaal niet uit of een kat nog gevoelig is voor allergene stoffen of niet, want de receptoren die daarop reageren zijn juist geblokkeerd. Dat is nou juist het hele punt.
Of de kat nog gevoelig is voor allergene stoffen?!

Zelf vind ik het niet zo'n leuk idee, als het echt waar is. Trouwens, zo'n kat bezit misschien nog wel meer stoffen waar je allergisch voor zou kunnen worden, dan kun je wel aan de gang blijven. Hetzelfde geldt voor andere dieren waar mensen allergisch voor zijn.. Misschien is het een beter idee om meer over het ontstaan van allergie te weten te komen.
En ik vind genetische manipulatie gevoelsmatig nogal niks.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 11:24
stampertjuh
stampertjuh is offline
Citaat:
T_ID schreef op 28-10-2004 @ 10:26 :
zal ik jou niet beter eerst hetzelfde kunnen vragen?

idd
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 28-10-2004 @ 12:17 :
Of de kat nog gevoelig is voor allergene stoffen?!

Zelf vind ik het niet zo'n leuk idee, als het echt waar is. Trouwens, zo'n kat bezit misschien nog wel meer stoffen waar je allergisch voor zou kunnen worden, dan kun je wel aan de gang blijven. Hetzelfde geldt voor andere dieren waar mensen allergisch voor zijn.. Misschien is het een beter idee om meer over het ontstaan van allergie te weten te komen.
En ik vind genetische manipulatie gevoelsmatig nogal niks.
Ghehe, in mijn oneindige simpeheid dacht ik dat het ging om een kat die geen last meer had van allergie, maar het gaat natuurlijk om de allergische reacties bij mensen, ik was nog niet helemaal wakker

Ik sta er trouwens niet principiëel afwijzend tegenover. 'Gevoelsmatig' doet het me niets, omdat ik niet direct inzie welk nadeel die kat ervan zou ondervinden als hij geen allergische reactie bij mensen veroorzaakt (even ervan uitgaande dat die kat voor de rest dan wel in orde is).
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 13:31
ook hallo
ook hallo is offline
ik twijfel ook of het wel een allergievrije kat genoemd kan worden, want je weet nooit of het bij alle soorten allergieen werkt. Opzich ben ik niet tegen genetische gemanipuleerde dingen, maar wat ik vaak wel erg vind zijn de proeven die er vaak voor moeten worden uitgevoerd. 'k vind het best wel egoistisch dat allemaal dieren eraan moeten lijden, zodat mensen met een allergie voor katten (ik ben zelf ook allergisch) een kat kunnen nemen
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 14:40
Chrizzle
Chrizzle is offline
Ik denk dat elke Japanner die zo'n kat wil beter even een vliegticket naar de VS kan kopen om daar zo'n beest te halen. Scheelt al gauw 5000 dollar.
Met citaat reageren
Oud 28-10-2004, 15:08
T_ID
T_ID is offline
nou ja, als het nog niet zeker is wat de gevolgen zijn dan zou ik zeggen dat al die allergievrije katten die aan mensen verkocht worden van tevoren gecastreerd/gesteriliseerd moeten worden, dan is er geen enkel risico dat gemanipuleerde genen bij normale katten terecht komen.
Oud 28-10-2004, 16:41
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 28-10-2004 @ 16:08 :
nou ja, als het nog niet zeker is wat de gevolgen zijn dan zou ik zeggen dat al die allergievrije katten die aan mensen verkocht worden van tevoren gecastreerd/gesteriliseerd moeten worden, dan is er geen enkel risico dat gemanipuleerde genen bij normale katten terecht komen.
Het lijkt mij dat het wel of niet opwekken van een allergische reactie door katten niet bepalend is voor het voortbestaan van de kat als soort. Als je een bepaald gewas resistent maakt tegen bepaalde ziektes, dan is het inderdaad enorm link om dat gewas wild te laten groeien, want dan is binnen no-time de hele biotoop naar de knoppen. Die soort hoort daar immers niet in.

Bij katten ligt dat toch echt anders. De meeste katten leven niet in hun natuurlijke habitat. Ze zijn niet afhankelijk van hoeveel muizen ze in het wild kunnen vangen, maar van hun baasje dat eten voorzet. En ook al zouden ze nog in de natuur leven, dan nog is het feit of ze al dan niet allergie opwekken niet van invloed op de hoeveelheid muizen die ze vangen.
Met citaat reageren
Oud 29-10-2004, 07:09
antigone
antigone is offline
Citaat:
Vice schreef op 28-10-2004 @ 09:39 :
Dit is niet echt zinvol. Stel nou dat die mensen zo allergievrije katten hebben, dan kunnen nog altijd last krijgen van andere niet allergievrije katten.
idd, wat een ongelooflijk dom idee is dat zeg, om even de 'perfecte kat' proberen te creëren.

ik vind sowieso dat wij als mensen zoiets niet kunnen maken, mensen met allergiën zullen zich er maar bij neer moeten leggen en een ander huisdier moeten nemen, in plaats van zijn zin door te drijven. bovendien huiver ik bij de gedachte aan alle experimenten en proeven die bij de beesten zijn uitgevoerd ten bate van dit krankzinnige idee.
Oud 29-10-2004, 07:58
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
Ik las laatst wel iets over een paard met een allergie voor gras
Oud 29-10-2004, 11:18
CodeName Egg
CodeName Egg is offline
ja, dat paard is dood.

om ontopic te gaan;
Op zich is er niets mis mee om een dier te 'creëren' dat allergie-gen vrij is, maar ik vraag me af hoeveel katten er hiervoor al 'mislukt' zijn bij het ontwerpen. En is er al op de lange termijn-gevolgen gelet? Volgens mij heb je dat soort gegevens wel nodig, wil je hier over de rechtvaardigheid van een modificatie van een dier oordelen.
Kijk, als het 1000 katten 'kost' om er ééntje allergie-vrij te maken (dierproeven bijv.), vind ik het niet netjes om een allergie-vrije kat te kopen als allergisch persoon. Koop dan gewoon een goudvis.
Daarnaast hoor ik niets over de eventuele lange termijn-gevolgen. Straks zorgt dat gen niet alleen voor een allergie bij mensen, maar zorgt het er bijvoorbeeld ook voor dat de kat onderscheid kan maken tussen giftige en niet-giftige planten als hij in de tuin gras gaat eten (ik roep maar iets). Heb je eindelijk een allergie-gen-vrije kat, gaat ie dood aan vergiftiging. Lijkt mij best kut als je er veel geld voor hebt neergeteld.
Oud 30-10-2004, 00:05
Verwijderd
Worden ze in een luxe verpakking geleverd? Ik geloof eerlijk gezegd weinig van dit verhaal.
Met citaat reageren
Oud 30-10-2004, 00:09
Verwijderd
bs...
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-10-2004, 02:35
Verwijderd
Citaat:

ziek
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 12:47
Famoso
Famoso is offline
Als het waar is en op de markt komt ga ik er zeker eentje aanschaffen! Ik ben namelijk allergisch voor katten maar ik zou er wel graag een will hebben
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:03
Verwijderd
mooi onderzoek, daar zijn vast miljoenen in geinvesteerd.
( ik neem het risico dat mensen mij zullen aanvallen over het volgende, maar dat zal me worst wezen )

er zijn nog steeds hongersnoden, en ook tegen aids is nog geen geneesmiddel, en zo kan ik wel ff doorgaan.
hadden ze het geld voor dit nutteloze onderzoek niet beter kunnen besteden??
Met citaat reageren
Oud 31-10-2004, 14:33
angela123
angela123 is offline
Beetje onzin..
Ik ben ook zwaar allergisch voor katten, en ik neem gewoon een Telfast pilletje als het nodig is...werkt prima voor mij..laat die katten lekker met rust
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 14:02
Sasz
Sasz is offline
alleen de bewoording al: bedrijf komt met allergievrije kat op de markt
Oud 01-11-2004, 14:04
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
Sasz schreef op 01-11-2004 @ 15:02 :
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 15:44
Outlaw
Outlaw is offline
interessant.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:19
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
positieve onzin.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:20
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Sasz schreef op 01-11-2004 @ 15:02 :
dat idee had ik bij bedrijf ook wel ja.
Met citaat reageren
Oud 01-11-2004, 18:57
tandenborstel
tandenborstel is offline
Tjah, dit soort dingen lijken ze ook alleen maar in de VS te kunnen verzinnen.

Maargoed, die kat zal dr verder niet zoveel last van hebben en zolang ze dr geen gen inbouwen die de kat in een moordwapen veranderd..
Met citaat reageren
Oud 02-11-2004, 13:49
bloemkool
bloemkool is offline
waarom nemen die allergische mensen geen goudvis?
Oud 02-11-2004, 14:12
M@rco
M@rco is offline
WTF? Er wordt net gedaan alsof een kat een levenloos ding is. Beetje kansloos dit.
Reageren

Regels voor berichten