Gym is het enige vak op de middelbare school waar ik geen enkele interesse in had. Gelukkig heb je het niet meer in 6vwo

. Maar goed ik snap best waarom ze gym geven op school, we willen toch niet allemaal een stel vaste McDonalds klanten worden op een bank, waarvan we vervolgens niet omhoog kunnen komen? Ik vind dus dat gym wel nodig is, zeker op de basisschool en in de onderbouw. Wat mij zo ergert is het feit dat men heeft geprobeerd er een serieus examenvak van te maken, met handelingsdelen en al. Word je aan het eind van de derde en begin van de vierde allemaal banggemaakt met "ja het gaat nu echt om presteren, niet om inzet, gym is examenvak, je kunt erop zakken". Nou zul je denken, wat vaker naar de sportschool gaan dan, kun je slagen. Ja dies gek, ik wil fatsoenlijk mn tijd aan school en mijn hobby's besteden en jammer genoeg is dat binnen de Tweede Fase HELEMAAL NIET MOGELIJK. Niet als je alles serieus wilt doen. En dan dat lesgeven (ik weet niet of iedereen dat krijgt), daar heb je dus geen ene ruk aan. Als je zo graag wilt gaan managen, kies je toch M&O? En als je zo graag gymleraar wilt worden, kies je toch LO2? En vervolgens die andere leuke handelingsdelen, waar het op presteren aankomt. Coopertest heb ik tot mijn grote verbazing gehaald, Shuttle-Run niet. En dan zit je heel het jaar te vrezen "Wanneer moet ik nou die Shuttle-Run opnieuw doen?? Komt er nog wat van??? Geef me tenminste een kans om over te gaan!" Die herkansing is niet gekomen. En wat denk je, gewoon een 6 op mijn eindrapport van de vijfde! Waar slaat dit op! Je kunt hier arme kinderzielen mee verpesten! Geef ons een of twee uurtjes voetballen ofzo. In ieder geval in de bovenbouw, want ik heb echt geen tijd gehad om iets aan sport te doen zonder mijn andere hobby's in de steek te laten (en die hobby is gitaarspelen, niet op de bank liggen voor de tv liggen leuteren) Recapitulerend: schaf die bureaucratie af, geef gewoon een vak dat niet op je examen komt zonder al die rotzooi, laat de kindjes op de basisschool en de onderbouw lekker sporten, maar laat ze geen hel beleven, en geef de bovenbouwers de vrije keus om serieus aan gym te doen. Laat gym dus gewoon bestaan als iets noodzakelijks, om de maatschappij enigszins fit te houden, maar probeer geen supermensen van de bevolking te maken. En ten slotte, kap ff met die bullshit dat ik ga zakken, als dat toch niet is. Als ik een euro kreeg voor elke keer dat ik heb beweerd dat mn pa op het eind van het jaar met een honkbalknuppel naar school moest komen zodat ik over zou gaan, dan zou ik nu miljonair zijn. En je kunt altijd nog andere maatregelen verzinnen om te zorgen dat iedereen vrolijk meedoet, daar hoef je degenen die sterk zijn met hun hersens niet voor te bedreigen.