Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Games
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 03-10-2004, 09:59
freakinaround
freakinaround is offline
Ik had gisteren in de veronicagids gelezen dat dit jaar ook nog een andere portable spelcomputer uit komt: de Gizmondo.
Je kan er uiteraard mee gamen, maar ook films op bekijken, mp3's mee beluisteren, er zit een slot voor memorycards op, er zit een digitale camera achterop, hij heeft een GPS (zodat je altijd weet waar je bent op aarde, totaal nutteloos naar mijn mening, maar goed.) en GPRS & Bluetooth voor draadloze verbindingen.
De knoppen lijken verdacht veel op de playstation door het rondje, driehoekje, vierkantje en het kruisje.

Nou stond er in de tvgids dat dit nog een grotere concurrentie zal brengen tussen de Nintendo DS, Sony PSP en nu dus ook de Gizmondo.
De release datum van in Engeland is nog vóór Kerst. Wanneer hij in Nederland uitkomt weet ik niet. Hij zal in Engeland 230 pond kosten.

Is jullie mening nu veranderd? Of blijven jullie er bij dat de Sony PSP of de Nintendo DS beter is?
Oud 03-10-2004, 11:14
Smobbo
Smobbo is offline
Gizmondo ken ik persoonlijk niet, maar hij zal kwa specificaties gelijk zijn aan de PSP/DS (ongeveer)? Welke publishers hebben zich al aan dat apparaat gebonden? Dat bepaald in grote mate de populariteit. Ik denk dat het toch wel zal floppen, niet alleen door een gebrek aan bekendheid, maar ook doordat je je geld maar 1 x kan uitgeven en dan is de keuze tussen een ding met goeie specs en populariteit (PSP), een invonatief en geinig ding met echte N-shit (DS) of een onbekend apparaat zonder uitgesproken smoel (Gizmondo)...
Oud 03-10-2004, 11:15
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Ahahaha, die Gizmondo doet me aan de N-Gage denken
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 11:19
Azathoth
Azathoth is offline
Die Gizmondo lijkt me welk interresant, alleen is 't schermpje een beetje klein. >_<
Ietsje kleiner dan 't GBA scherm.
Oud 03-10-2004, 11:20
Azathoth
Azathoth is offline
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 03-10-2004 @ 12:14 :
Gizmondo ken ik persoonlijk niet, maar hij zal kwa specificaties gelijk zijn aan de PSP/DS (ongeveer)? Welke publishers hebben zich al aan dat apparaat gebonden? Dat bepaald in grote mate de populariteit. Ik denk dat het toch wel zal floppen, niet alleen door een gebrek aan bekendheid, maar ook doordat je je geld maar 1 x kan uitgeven en dan is de keuze tussen een ding met goeie specs en populariteit (PSP), een invonatief en geinig ding met echte N-shit (DS) of een onbekend apparaat zonder uitgesproken smoel (Gizmondo)...
Op papier zou de Gizmondo 't van de PSP moeten kunnen winnen.
500 mhz processor en de nieuwe Nvidia mobile chip.
Oud 03-10-2004, 11:22
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Azathoth schreef op 03-10-2004 @ 12:20 :
Op papier zou de Gizmondo 't van de PSP moeten kunnen winnen.
500 mhz processor en de nieuwe Nvidia mobile chip.
Tja, maar de N-gage was ook superieur aan de GBA, en toch flopte die enorm
Met citaat reageren
Oud 03-10-2004, 11:28
Azathoth
Azathoth is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 03-10-2004 @ 12:22 :
Tja, maar de N-gage was ook superieur aan de GBA, en toch flopte die enorm
Dat klopt, maar de N-Gage had ook zo'n klein kut schermpje.
Het Gizmondo schermpje word volgens mij 0.1 inch kleiner dan dat van de GBA.
Oud 04-10-2004, 15:44
maximeus
maximeus is offline
Nintendo DS roeleert, wat heb je alleen aan betere graphichs?????? wat je allemaal met de DS kan, daar kan de PSP en de Gizmondo niet aan tippen.

Touchscreen, je kan bevelen uitschreeuwen enz.
Als ik de spellen van de PSP wil, dan koop ik wel een PS2+ scherm voor in de auto, maar wat de DS doet is nieuw en op zijn zachtst gezegd verfrissend.

NINTENDO DS RULLEZZZZZ
Oud 04-10-2004, 15:47
perfectme
perfectme is offline
Nintendo DS zal kont schoppen, hij 0wnt de prijs van de Gizmondo reeds by far en je hebt een immense support ...
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 15:54
ook hallo
ook hallo is offline
idd

Iedereen kijkt hier alleen maar naar hoe goed het beeld is enzo, maar wat boeit dat als de nintendo DS, vet veel leukere opties heeft
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 17:28
Verwijderd
Ik ga voor de nintendo DS, die is tenminste studentvriendelijk geprijsd en kan alle gba spellen ook spelen dus dat is ook leuk meegenomen, heb ik liever dan films kijken op mn handheld.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 18:07
Verwijderd
Gizmondo flopt punt.
De portable markt is van Nintendo met de psp als verre 2e. Die heeft dan nog het geluk publishers te krijgen vanwege de naam van sony.
Bij die gizmondo duurt het tot de 1e grote publisher zijn vingres eraan wil branden, tot dan zit je of met midderangs spellen of met een aantal goede spellen die toch niet verkopen omdat niemand dat ding koopt omdat er te weinig grote namen zijn.
Met citaat reageren
Oud 04-10-2004, 18:28
Azathoth
Azathoth is offline
Ik denk dat ik de PSP ga kopen, de spellen spreken me veel meer aan dan die van de DS.
Oud 04-10-2004, 18:56
freakinaround
freakinaround is offline
ok jullie maken me aan het twijfelen
nu weet ik niet meer wat ik wil kopen (psp of DS)
wie wet de prijzen van beide?
Oud 04-10-2004, 19:47
Azathoth
Azathoth is offline
De DS zal zo'n 199 euro worden, van de PSP is 't nog niet bekend, maar hij zal wel stukken duurder worden.
Oud 07-10-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Azathoth schreef op 04-10-2004 @ 20:47 :
De DS zal zo'n 199 euro worden, van de PSP is 't nog niet bekend, maar hij zal wel stukken duurder worden.
DS wordt 150 dollar, dus importeer hem dan wel. PSP zou rond de 300-350 euro worden, hoewel het altijd nog kan veranderen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 17:44
perfectme
perfectme is offline
Hij wordt denk ik rond de 150 euro geprijst, misschien ietsje minder omdat de dollar zo zwak staat t.o.v. de euro, maar laten we daar maar niet te veel op hopen.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 17:50
Verwijderd
Las net dat spellen rond de 30 dollar worden, dus hopelijk 25 euro , hoewel ik meer reken op 30 euro. Maar toch, nog steeds erg schappelijk geprijst.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 17:53
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 07-10-2004 @ 18:50 :
Las net dat spellen rond de 30 dollar worden, dus hopelijk 25 euro , hoewel ik meer reken op 30 euro. Maar toch, nog steeds erg schappelijk geprijst.
spellen voor psp of ds?
Oud 07-10-2004, 19:36
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
freakinaround schreef op 07-10-2004 @ 18:53 :
spellen voor psp of ds?
Ds veronderstel ik
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 19:55
Verwijderd
Citaat:
freakinaround schreef op 07-10-2004 @ 18:53 :
spellen voor psp of ds?
DS bedoelde ik ja

Ik ga niks posten over dat mislukte wannabehippe multimediagedrocht genaamd PSP.
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 20:02
perfectme
perfectme is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 07-10-2004 @ 20:55 :
DS bedoelde ik ja

Ik ga niks posten over dat mislukte wannabehippe multimediagedrocht genaamd PSP.
dacht ik al
Met citaat reageren
Oud 07-10-2004, 23:39
D@mien
D@mien is offline
We zijn erg lief over de PSP lees ik
Ik verwacht juist wonderen van de PSP....ik ben ook bang dat de DS de N64 games gaat poorten...dat zie je al bij Mario64x4...dat van die multiplayer is leuk, maar et spel is etzelfde...

Dat touchscreen van de DS verontrust me wel...ik kan mn nl voorstellen dat je bij een eindbaas bent (van Metroid oid) en dat je dan als een bezetene op dat scherm zit te rossen...lijkt me nl niet gezond voor et scherm

Ik ben juist sceptisch over de DS....de GBA is in mijn ogen een mislukking geworden...niet omdat et apparaat zelf zo kut is, maar omdat een groot deel van de 'grote' games poorts zijn....geen nieuwe mario..alleen maar poorts...
Geen zelda...alleen een poort (en een multiplayer zelda...maar die kan ik neit spelen..kep geen leven)
Et had beter geweest dat ze véél eerder met een zelda aankwamen...
De GBA is meer een melkkoe geworden voor poorts...nu zitten ze weer NES games te hypen...die games durven ze dan voor 20 euri te verkopen...terwijl al die classic games met gemak op 1 cartridge passen...

Ik hoop dus dat de PSP een sterke concurent word...kan gaat Nintendo nl niet zoveel meer poorten...hoop ik...
Ik ga beide handhelds kopen(niet meteen...kw8 lekker tot de prijzen droppen denk ik...), dus welke dr 'beter' is maakt me geen hol uit...DS heeft Zelda en de PSP zal ongetwijfeld een Final Fantasy krijgen...
en die Gizmondo...et feit dat dr vrijwel/geen media aandacht voor is zegt me genoeg denk ik..
Oud 08-10-2004, 06:15
Verwijderd
En de psp zal geen playstation spellen gaan porten bij het leven denk je?

maargoed, kijk zelf maar hoe het zo'n beetje werkt met dat touchscreen:

http://www2.nintendo.co.jp/ds/movie/syokai.swf

olgens mij is het best te doen, even wennen en het is lastig voor mensen die met je meekijken.
Met citaat reageren
Oud 08-10-2004, 22:26
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
welk apparaat het succesvolst is zal afhangen van de marketing (as usual) maar de Gizmondo heeft geen bekende merknaam en dus geen sterke uitgangspositie. daarnaast werkt het niet echt vertrouwendwekkend als een apparaat ideeen exact kopieert (knopjes) en als er geroepen wordt 'dat er de nieuwste NVidia chip in zit'. kom nou, als het zo zou werken was de xbox nu standaard in elke huiskamer (beste graphics, dat dan weer wel, maar niet de beste verkoopcijfers).
de originele gameboy is wereldwijd de meest verkochtte spelcomputer (niet alleen handheld, maar puur 'spelcomputer') ooit : klein grijstinten-pokkeschermpje, zielig design en kutknopjes, maar leuke spellen en geweldige marketing.
Oud 03-11-2004, 16:03
Verwijderd
Sony Japan heeft een paar dagen geleden aangekondigd dat de psp in Japan omgerekend 180 dollar gaat kosten; dat geeft goede hoop. Iedereen die dacht dat het apparaat rond de 300 euro gaat kosten had het dus goed mis .
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 16:18
Smobbo
Smobbo is offline
Citaat:
thomas_katz schreef op 03-11-2004 @ 17:03 :
Sony Japan heeft een paar dagen geleden aangekondigd dat de psp in Japan omgerekend 180 dollar gaat kosten; dat geeft goede hoop. Iedereen die dacht dat het apparaat rond de 300 euro gaat kosten had het dus goed mis .

In japan 180 dollar wil niet zeggen dat het hier 180 dollar is...
het zal hier nog steeds wel 250 dollar zijn.
Oud 03-11-2004, 16:59
Baron Sengir
Baron Sengir is offline
Citaat:
D@mien schreef op 08-10-2004 @ 00:39 :

Ik ben juist sceptisch over de DS....de GBA is in mijn ogen een mislukking geworden...niet omdat et apparaat zelf zo kut is, maar omdat een groot deel van de 'grote' games poorts zijn....geen nieuwe mario..alleen maar poorts...
Geen zelda...alleen een poort (en een multiplayer zelda...maar die kan ik neit spelen..kep geen leven)
Et had beter geweest dat ze véél eerder met een zelda aankwamen...
De GBA is meer een melkkoe geworden voor poorts...nu zitten ze weer NES games te hypen...die games durven ze dan voor 20 euri te verkopen...terwijl al die classic games met gemak op 1 cartridge passen...
Over de GBA:
Mario: Superstar Saga gemist?
Bne het idd eens over de Zelda (heb ook geen leven )
Er zijn genoeg originele spellen uitgekomen (Advance Wars, Superstar Saga, Metroid Fusion), maar men nam er geen moeite voor om te kijken of er originele spellen waren, omdat er zoveel ports in de lijst spellen zaten.

Ik ga trouwens waarschijnlijk weer voor de DS. Zolang Zelda en Metroid bij Nintendo blijven, blijf ik er ook.
Oud 03-11-2004, 19:45
Verwijderd
DS beat ze allemaal, waarom=
1. Innovatief, dual screen, touch screen, draadloos netwerk, voice recognition, etc. etc..
2. PSP is peop, ze zouden 3 maanden voor DS launcehn om een voorsprong te krijgen. 21 November komt de DS and I don´t see no PSP.
3. Er word al aan 120!! games gewerkt voor de DS.
4. Het is Nintendo.
5. Hij is ook nog is compatible met de oude GBA spellen.
6. Multiplayer tot 16 man, en je hoeft maar 1 cartridge te hebben ipv 16 dan.
7. Zie 4

Tja, en das mijn mening dan.
Met citaat reageren
Oud 03-11-2004, 21:46
Smobbo
Smobbo is offline
leuke mening, jammer genoeg is de psp toch populairder bij de 'main-stream' (lees lucratiever). Dus kan de DS wel bter zijn, de psp wint toch
Oud 03-11-2004, 21:58
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Robo schreef op 03-11-2004 @ 20:45 :
DS beat ze allemaal, waarom=
1. Innovatief, dual screen, touch screen, draadloos netwerk, voice recognition, etc. etc..
Tja, en das mijn mening dan.
Maar is het functioneel.....
Dat Dual Screen zeer leuk en aardig maar je hebt maar 2 handen, en dan ook nog eens op het dual/touch screen met je hand te gaan kloten...
Naja, ik zal zien.
Oud 03-11-2004, 22:15
Friendly Friend
Friendly Friend is offline
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 03-11-2004 @ 22:46 :
leuke mening, jammer genoeg is de psp toch populairder bij de 'main-stream' (lees lucratiever). Dus kan de DS wel bter zijn, de psp wint toch
Klopt, het zijn allemaal sukkels die er niet veel van weten.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 15:05
Verwijderd
Citaat:
Alfred J. Kwak! schreef op 03-11-2004 @ 17:18 :
In japan 180 dollar wil niet zeggen dat het hier 180 dollar is...
het zal hier nog steeds wel 250 dollar zijn.
Ja duhhh , ik begrijp ook wel dat de PSP in Japan en de VS een stuk goedkoper wordt dan in Europa, maar 300 euro is ernstig overdreven. Dat betekend dus dat het argument van de Ds-zuil dat het prijsverschil te groot wordt redelijk ongegrond is.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 15:49
D@mien
D@mien is offline
Citaat:
Raphael Kaffiya schreef op 03-11-2004 @ 23:15 :
Klopt, het zijn allemaal sukkels die er niet veel van weten.
Of ze willen meer dan de vele poorts van de N64
Ik ben nogsteeds sceptisch over de DS.....maar ik hoop dat ze me et tegendeel bewijzen...
In ieder geval moeten ze SNEL met een NIEUWE mario komen...en niet die Mario64x4, want dat is gewoon een poort...ik wil een originele nieuwe mario zien...en natuurlijk een nieuwe zelda...geen OoT ofsow, maar NIEUW....de GBA heeft gloofik 4 jaar moeten w88 op een nieuwe Zelda..en dat is te lang...
Oud 04-11-2004, 16:26
Snuitermans
Snuitermans is offline
Wtf is gizmondo?
Oud 04-11-2004, 16:30
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
de ds gaat het toch wel maken, de psp mooi 2e en wat er dan nog meer komt(Gizmondo, nokia ding, wonder swon etc) maakt echt niets meer uit
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 17:23
Soulflame
Soulflame is offline
Ik denk dat het nog redelijk spannend kan worden tussen de DS en de PSP. Een van de redenen van he succes van de Playstation was... piracy. Aangezien dit niet echt mogelijk gaat worden met de UMD van de PSP (Sony heeft gezegd geen plannen te hebben schrijfbare discs te maken had ik ergens gelezen), heeft Sony hier geen voordeel.

De PSP ziet er wel erg gelikt uit, wat ook in de media erg opvalt. Het kan een style-produkt worden (wat ook met de GBA SP is geprobeerd, en ten deels is gelukt). De DS ziet er iets minder uit. Ook de games hebben hier invloed op. Het imago van Nintendo als 'kiddie' consoles dragen ze al jaren. Op zich is dat voor een portable console niet echt verwonderlijk, omdat de grootste markt hier toch de jeugd is (niet neerbuigend bedoeld). Maar de gamers van 16+ hebben steeds meer cash te besteden, en Nintendo heeft moeite om die markt te veroveren. (Ik heb ooit een interview met Nintendo gehad over marketing, en ze waren maar al te blij dat er eindelijk een Metroid titel was uitgebracht op dat moment...)

De PSP lijkt minder opties te kunnen hebben, aangezien je met een UMD niet alles kan, maar voor de DS kan een hoop leuks gemaakt worden. Denk maar aan de camera's en printertjes e.d. die voor de GB(A) zijn gemaakt, en Flashcard readers, etc.
Plus het touchscreen is innovatiever dan wat de PSP heeft.

Dus ik denk dat qua hardware de DS het verder kan schoppen, maar PSP heeft al een goed image.
Ik zet mijn geld nog niet in...
Oud 04-11-2004, 22:43
Verwijderd
De PSP is voor de hippe flitsende jongere die zich niet durft te vertonen met een Nintendo apparaat want dat is 'kiddy' en dan gaat zijn stoere imago eraan.

En de DS is voor diegenen die gewoon leuke spelletjes willen spelen in de trein.

En tja, zolang Mario en Zelda bij nintendo zitten stap ik niet over. Om nog maar te zwijgen over pokémon.
Met citaat reageren
Oud 04-11-2004, 23:01
Jolt
Jolt is offline
Citaat:
Sony Computer Entertainment has at last put all forms of speculation (well, most of them, anyway) to rest. Today, the company announced final details on the Japanese launch of the PSP.

It will take place this year, as previously promised. The system will be released to Japan on December 12, 2004. The base system, model number PSP-1000, will retail for 19,800 yen (20,790 yen with tax -- at current US exchange rates, that's approx. $185-190) and will include the system, AC adapter and battery pack.
Ik denk wel dat de prijzen rond de 200 euro liggen hoor.
Als ze slim zijn, want de DS gaat 150 kosten..
Stom om je eigen handheld het dubbele te laten kosten.
Oud 05-11-2004, 07:53
Smobbo
Smobbo is offline
190 in japan is 200 of zelfs iets meer in amerika en dan kom je in europa op een prijs van ongv 250, daar was ik dus al bang voor. Achja we zullen zien.
Oud 05-11-2004, 10:25
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
Ik zet mijn geld nog niet in...
ik volg een beetje de marketing campagne van de DS en die is wel erg strak Ik denk dat ze een voorsprong nemen, die de psp moet goed maken door kwalitiet(GT en MGS), want het stoere sony imago gaat ze deze echt niet meer helpen, plus dat de psp een erg zwakke baterij heeft, en in de hele history van de handheld heeft ALTIJD de handheld gewonnen die gebruiksvriendelijk(en dus ook makkelijk in batterij gebruik is) was, grootste voorbeeld is wel het floppen van de lynx(zo heete dat ding van atari toch?)

toch stiekem al 5 eurotjes op ds
Met citaat reageren
Oud 05-11-2004, 15:26
Soulflame
Soulflame is offline
Nou de lynx had niet echt supergames, en hij was groot en log. Niet echt het ideale "mobile platform" . (Mijn broer heeft er ook 1 gehad.. uhm heeft er nog steeds 1 ergesn onder het stof liggen in zijn huis.. voor als zijn kinderen groot zijn ).

De DS heeft inderdaad een hele hoop support van Nintendo, ik had gelezen het grootste marketing budget voor een Nintendo console tot nu toe. Niet verwonderlijk, aangezien dit de markt is die Nintendo tot nu toe altijd heeft gedomineerd (met niet eens een sterke 2e), dus dat willen ze maar al te graag houden (anders zou het er misschien slecht gaan uitzien voor Nintendo).
Ik heb al een filmpje gezien van 2 wildlife gasten die erg populair zijn in Amerika.

Ik vind de PSP er toch wel iets stoerder uitzien dan de DS. De DS ziet er vrij plastic uit (de normale GBA nog meer, dus ze zijn wel goed bezig), maar de PSP is strak, clean etc. Nintendo richt met de DS op de 18-20 markt (heb ik gelezen, ze zullen ook we op daaronder mikken), de PSP zal ook in de 20+ categorie het vrij goed doen denk ik. De GBA had een gemiddelde leeftijd van rond de 14, de GBA SP een gemiddelde van 23 (2 weken na launch), die ook meer gestyled was op de oudere gamers.
Dat Nintendo echt afwil van het kiddie imago blijkt ook uit de demo die je krijgt met de DS: een Metroid demo.

Een enorm groot voordeel van de DS is dat het backwards compatible is, dus je hebt al een enorme sloot aan games waar je uit kan kiezen. En dit is ook vrij belangrijk in een netwerkmarkt. De PSP brengt een nieuw medium, dus ook daar een klein nadeel.

Het blijft een spannende markt die EINDELIJK eens wat leuke veranderingen brengt in de stille dominantie van Nintendo.
Oud 06-11-2004, 00:11
Verwijderd
DS pre-orders zijn al bijna niet meer mogelijk, oftewel ze beginnen aardig in de buurt te komen om de eerste lading van 300.000 stuks meteen de eerste dag te verkopen. Gaat goed dus.

En tja, de PSP wordt toch wel een succes omdat het de naam playstation draagt. Vraag me alleen af hoeveel mensen bereidt zijn films te kopen die je alleen op de psp kan afspelen. En ben erg benieuwd naar de werkelijke batterijduur ervan.
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 09:40
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 06-11-2004 @ 01:11 :
Vraag me alleen af hoeveel mensen bereidt zijn films te kopen die je alleen op de psp kan afspelen.
Waarom zou je films op zo een klein kutschermpje af willen spelen
Met citaat reageren
Oud 06-11-2004, 10:28
Verwijderd
Citaat:
Oni Shikio schreef op 06-11-2004 @ 10:40 :
Waarom zou je films op zo een klein kutschermpje af willen spelen
Tja, dat is wel 1 van dé dingen van de PSP, overal films kijken. En natuurlijk mp3's luisteren, hoewel , kunnen er eigenlijk wel mp3's op of is dat een of ander speciaal formaat? Gezien sony niet echt dol zal zijn op mp3's.
Met citaat reageren
Oud 07-11-2004, 11:36
m3tr01dm1nd3d
m3tr01dm1nd3d is offline
Citaat:
benieuwd naar de werkelijke batterijduur ervan.
laatste geruchten zijn

10 games
5 muziek
2 flim

dus als je LotR wilt kijken wel effe tussentijds opladen

Citaat:
uhm heeft er nog steeds 1 ergesn onder het stof liggen in zijn huis.. voor als zijn kinderen groot zijn
als je em kwijt wil hou ik me aanbevolen
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten