Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-06-2002, 17:04
Verwijderd
Ik ben 17 en moet dit jaar per trein naar school. Ik heb dan toch ook recht op (gratis) OV?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-06-2002, 17:19
Angeles
Angeles is offline
Nee, je hebt echt pas recht op een OV als je ouder bent dan 18 jaar en als je op het hoger onderwijs zit.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 17:36
PV
PV is offline
Citaat:
Angeles schreef:
Nee, je hebt echt pas recht op een OV als je ouder bent dan 18 jaar en als je op het hoger onderwijs zit.
Daarom ben ik 17 en loop ik met een OV rond..

Als je HBO of Uni gaat studeren krijg je hem vanaf oktober als je -18 bent, ben je 18(+) vanaf september.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 18:23
Verwijderd
ja krijg je wel... alleen dat moet je dan wel speciaal aanvrage ofzoiets..... ik zit in het zelfde schuitje.. alleen ben ik 16 als ik van school ga.. en da betekent... dan ik dan moet wachten tot ik 17 ben met mun OV
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 18:58
Verwijderd
Ik ben 17 en krijg ook gewoon OV hoor
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 19:29
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
PV schreef:

Daarom ben ik 17 en loop ik met een OV rond..

Als je HBO of Uni gaat studeren krijg je hem vanaf oktober als je -18 bent, ben je 18(+) vanaf september.
Raar, want er staat mij iets bij van dat een vriendin van mij die 17 was toen ze ging studeren er geen had. Excuse me dat ik het fout had, hoor. Wat is dan het practisch nut ervan dat mensen die jonger zijn dan 18 hem vanaf oktober krijgen?

In elk geval moet je wel aan het hoger onderwijs studeren.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 19:56
PV
PV is offline
Citaat:
mloezjuh schreef:
ja krijg je wel... alleen dat moet je dan wel speciaal aanvrage ofzoiets..... ik zit in het zelfde schuitje.. alleen ben ik 16 als ik van school ga.. en da betekent... dan ik dan moet wachten tot ik 17 ben met mun OV
Nee dat moet je niet... ik was ook pas in november 17 en kreeg mn OV in oktober, toen ik dus nog 16 was. En je hoeft er niks speciaals voor aan te vragen, gewoon aanmelden bij IBgroep, invullen dat je een OV wilt + studiebeurs enzo en dan moet je m ophalen bij het postkantoor.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 19:59
PV
PV is offline
Citaat:
Angeles schreef:
Raar, want er staat mij iets bij van dat een vriendin van mij die 17 was toen ze ging studeren er geen had. Excuse me dat ik het fout had, hoor. Wat is dan het practisch nut ervan dat mensen die jonger zijn dan 18 hem vanaf oktober krijgen?

Waarschijnlijk deed je vriendin MBO.. dan moet je wel 18 zijn eer je er een krijgt, omdat MBO meestal dichtbij'er is HBO/WO.

Dat je m pas vanaf oktober krijgt als je 16/17 bent slaat gewoon nergens op.. ik was daardoor in september zo'n 200,- kwijt aan reiskosten.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 20:26
Eva*
Eva* is offline
Citaat:
PV schreef:
dichtbij'er
Zeg maar gewoon 'dichterbij.'

Het is inderdaad zo dat een MBO'er van onder de 18 geen recht heeft op een OV en een HBO,- of WO'er wel, wat ik wel lullig vind.
Volgend jaar moet ik als MBO'er namelijk ook ongeveer 1,5 uur reizen en de opleiding die ik wil is niet dichterbij.

Maar vaak geeft de school je wel een tegemoetkoming in de kosten als je een jaartrajectkaart gaat gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Angeles schreef:

HBO dus in mijn geval
Met citaat reageren
Oud 28-06-2002, 20:49
PV
PV is offline
Citaat:
E.v.a schreef:
Zeg maar gewoon 'dichterbij.'
Dat woord zocht ik
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 13:43
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Ik heb het ook moeilijk...

Volgend jaar ga ik op Terschelling studeren, HBO (Maritiem Officier, de Hogere Zeevaartschool).
Óf ik ga over 2 jaar naar het KIM, voor marine-officier.

Maar als ik dus volgend jaar naar Terschelling ga (ik woon in Zutphen), zou ik een aardige tijd zónder OV zitten, en reken maar dat Harlingen Haven-Zutphen wat kost.
Vraag me trouwens af of je ook korting krijgt op de boot... zal de school wel een regeling voor hebben.

Maar goed, als ik naar het KIM ga krijg ik meteen al €2000 per maand, dus dan is het niet zo'n probleem.
Zou overigens wél willen weten of je als student aan een militaire (officiers-)opleiding recht hebt op een OV...
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 13:44
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
PV schreef:
Dat woord zocht ik
Met citaat reageren
Oud 29-06-2002, 15:10
Tampert
Tampert is offline
voorzover ik weet geldt:

op de HBO krijg je onder je 18-e een OV

op het WO krijg je in het kwartaal dat je het eerst 18 bent een OV. Dus als je in oktober jarig bent krijg je je OV pas in januari

zo heb ik het begrepen, en zo zie ik dat de regel in mijn omgeving wordt uitgevoerd...

dit kun je allemaa navragen bij de IB-groep
Oud 29-06-2002, 15:30
PV
PV is offline
Citaat:
Tampert schreef:
voorzover ik weet geldt:

op de HBO krijg je onder je 18-e een OV

op het WO krijg je in het kwartaal dat je het eerst 18 bent een OV. Dus als je in oktober jarig bent krijg je je OV pas in januari

zo heb ik het begrepen, en zo zie ik dat de regel in mijn omgeving wordt uitgevoerd...

dit kun je allemaa navragen bij de IB-groep
dat lijkt me toch erg sterk.. voor WO moet je in t algemeen nóg verder reizen als voor HBO, en dan zou je als je met je 17e een VWO diploma hebt geen OV krijgen?
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 21:51
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
PV schreef:

dat lijkt me toch erg sterk.. voor WO moet je in t algemeen nóg verder reizen als voor HBO, en dan zou je als je met je 17e een VWO diploma hebt geen OV krijgen?
ik heb een studiegenootte die dat is overkomen ja...

die moest elke dag uit Den Bosch komen (nog steeds, maar nu gratis )
Oud 01-07-2002, 13:26
Verwijderd
Ik was 17 toen ik begon met HBO, kreeg gewoon men OV hoor, zonder speciale aanvragen of wat dan ook...
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 15:26
Eva*
Eva* is offline
Citaat:
Tampert schreef:
studiegenootte
Zeg maar gewoon 'studiegenote.'
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 18:49
Verwijderd
Je krijgt een OV-studentenkaart wanneer je 17 bent en een HBO-opleiding gaat volgen of wanneer je 18 bent en aan een universiteit gaat studeren.

Mensen die onder de 18 zijn en gaan studeren hebben volgens mij gewoon pech, aangezien je toch echt 18 zult moeten zijn om als universitair student in aanmerking te komen voor een OV. Maarja, vrijwel iedereen die van het VWO afkomt is al 18, of wordt dat vrij snel in het eerste academisch jaar.
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 19:34
Verwijderd
Citaat:
E.v.a schreef:

Jij bent ook lekker bezig zeg
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 12:48
red violin
red violin is offline
Citaat:
nare man schreef:
Je krijgt een OV-studentenkaart wanneer je 17 bent en een HBO-opleiding gaat volgen of wanneer je 18 bent en aan een universiteit gaat studeren.

Mensen die onder de 18 zijn en gaan studeren hebben volgens mij gewoon pech, aangezien je toch echt 18 zult moeten zijn om als universitair student in aanmerking te komen voor een OV. Maarja, vrijwel iedereen die van het VWO afkomt is al 18, of wordt dat vrij snel in het eerste academisch jaar.
Je hoeft niet 18 te zijn om als universitair student in aanmerking te komen voor een OV. Toen ik 17 was en naar de universiteit ging, kreeg ik vanaf 1 oktober een OV. Dat is dus een maand later dan iemand die al 18 was. Het maakt niet uit wanneer je 18 wordt, want ik was in oktober ook nog geen 18.
Je kunt dus op je 17e een OV krijgen als je bijvoorbeeld een klas overgeslagen hebt (was in mijn geval) en naar de universiteit gaat, maar dat moet je wel tijdig regelen met de IB-groep.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 15:26
Verwijderd
Oh, vandaar...dan zal het 'm inderdaad zitten in het feit dat je het vantevoren zelf moet regelen. Als je al 18 bent krijg je vanzelf bericht dat je je OV kunt ophalen, maar als je nog 17 bent zul je dat zelf moeten regelen ja...een vriendin van me was namelijk ook nog 17 toen ze ging studeren, en die moest een paar weekjes zonder OV heen en weer treinen.
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 17:32
Jozzy
Jozzy is offline
Mijn zus is half juli jarig (oftewel ná 1 juli ) dus haar OV ging pas in oktober in. Gevolg: een maandkaart Zwijndrecht-Utrecht kopen uit eigen portemonnee (nouja, die van m'n ouders, maar goed) ter waarde van HFL 606 geloof ik... En hetzelfde lot ondergaat de portemonnee van mijn ouders binnenkort weer, hoewel de prijs nu wel een stukje gestegen zal zijn, maar goed, weer een Eurootje of 280 lijkt me.......... Schandalig eigenlijk, maar wat doe je er tegen?

[EDIT: Ik ben nl. half september jarig, en krijg m'n OV dus ook pas in oktober...]
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 19:46
Tampert
Tampert is offline
Citaat:
E.v.a schreef:

mja was in de war met werkwoordsvervoeginden
Oud 02-07-2002, 20:01
red violin
red violin is offline
Citaat:
ModuM schreef:
Mijn zus is half juli jarig (oftewel ná 1 juli ) dus haar OV ging pas in oktober in. Gevolg: een maandkaart Zwijndrecht-Utrecht kopen uit eigen portemonnee (nouja, die van m'n ouders, maar goed) ter waarde van HFL 606 geloof ik... En hetzelfde lot ondergaat de portemonnee van mijn ouders binnenkort weer, hoewel de prijs nu wel een stukje gestegen zal zijn, maar goed, weer een Eurootje of 280 lijkt me.......... Schandalig eigenlijk, maar wat doe je er tegen?

[EDIT: Ik ben nl. half september jarig, en krijg m'n OV dus ook pas in oktober...]
Ja, ik vind het ook echt idioot. De overheid moet blij zijn dat mensen zo slim zijn om op hun 17e al een diploma te hebben en te gaan studeren. In plaats hiervan werkt het alleen maar tegen je als je snel de middelbare school doorloopt
Ik (nou ja, mijn ouders dan) heb ook ruim 600 gulden aan treingeld moeten betalen....
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 03-07-2002, 23:28
Egyptian
Egyptian is offline
Was met 16 met de Havo klaar.

Toen HBO gaan doen,

school begon 9 september en toen had ik m'n OV wel al. Was toen net 17.

gewoon even goed informeren bij de juiste instanties.
Oud 04-07-2002, 00:16
Angeles
Angeles is offline
Citaat:
PV schreef:

Waarschijnlijk deed je vriendin MBO.. dan moet je wel 18 zijn eer je er een krijgt, omdat MBO meestal dichtbij'er is HBO/WO.

Dat je m pas vanaf oktober krijgt als je 16/17 bent slaat gewoon nergens op.. ik was daardoor in september zo'n 200,- kwijt aan reiskosten.
Mijn vriendin doet universiteit, geen MBO.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 14:38
rene-gn
rene-gn is offline
Het is raar, eigenlijk moet er vanaf het moment dat je met je vervolgopleiding begint een OV-kaart voor jou beschikbaar zijn. Dit is door het Nationaal jeugddebat al een paar keer aangekaart bij het kabinet, maar nog geen resultaat, volgend jaar beter??? Ik citeer uit het interviewverslag(de deelnemers hebben in totaal zo'n 1050 jongeren geïnterviewd):

Citaat:
Studenten moeten de OV kaart kunnen gebruiken vanaf de eerste dag dat hun vervolgstudie begint: 95% is het met deze uitspraak eens
Conclusie: de overheid moet meer naar jongeren luisteren.........
Met citaat reageren
Oud 09-07-2002, 14:22
Dark Enchantress
Dark Enchantress is offline
Ik ben op mijn zestiende begonnen met een HBO-opleiding en ik heb helemaal niets extra's aangevraagd of nagevraagd.
Ik kon gewoon mijn ov in oktober ophalen.
Dus ook als je 16 bent en je doet een HBO-opleiding krijg een ov.
Oud 10-07-2002, 17:52
heavinly
heavinly is offline
En dan kan ik me er zo kwaad over maken dat het niet op middelbare school geldt.. argh. Ik word dit jaar 18, in 5vwo (blijven zitten ) en nee, geen OV. Dus 19 in de 6e klas, betekent dat ik echt superveel moet betalen voor die k*tbus, omdat reductie t/m 18 jaar is. , waarom kan daar nou niet eens iets aan gedaan worden.. Iets van een.. ehm.. OV voor middelbare school als je verder dan een bepaald aantal km moet reizen?
Na goed, het ging over wat anders
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 21:45
alpha
alpha is offline
Citaat:
heavinly zei:

En dan kan ik me er zo kwaad over maken dat het niet op middelbare school geldt.. argh. Ik word dit jaar 18, in 5vwo (blijven zitten ) en nee, geen OV. Dus 19 in de 6e klas, betekent dat ik echt superveel moet betalen voor die k*tbus, omdat reductie t/m 18 jaar is. , waarom kan daar nou niet eens iets aan gedaan worden.. Iets van een.. ehm.. OV voor middelbare school als je verder dan een bepaald aantal km moet reizen?
waar kom je dan helemaal vandaan om 'ver' te moeten? Hoever moet je reizen? Bij ons doen ze 15 km echt nog gewoon op de fiets hoor! 20 km wordt in de winter met de trein/bus maar in de zomer gewoon fietsen!

En over OV onder de achtien weet ik niks, ik weet wel dat ik WEL een OV wil wanneer ik 17 ben en waarschijnlijk dan klaar ben met de Havo en elk weekend van Oost Drenthe naar Amsterdam moet reizen!
Reageren

Regels voor berichten