Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Technologie / Software & Hardware
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-01-2002, 19:38
pietje63
pietje63 is offline
van site @home
Citaat:
Preview nieuwe Napster
10 januari 2002, 11:43:03

WebWereld - Napster-directeur Konrad Hilbers zal donderdag een preview geven van de nieuwe versie van het muziekuitwisselprogramma.

Na zes maanden is Napster dan eindelijk weer terug van weggeweest. Voorlopig slechts voor 20.000 leden die de beta-test zullen uitvoeren, maar toch.

Qua techniek lijkt de nieuwe Napster sterk op de oude versie, zo bericht CNet. De interface ziet er weliswaar wat professioneler uit, maar blijft ruwweg hetzelfde. De dienst houdt een peer-to-peer-structuur, waarbij gebruikers muziek met elkaar kunnen uitwisselen. Het ruilen van muziek waarover geen auteursrechten worden afgedragen, is onmogelijk.

Dat laatste maakt de uitwisseldienst voor het gros van de muziekliefhebbers al meteen een stuk minder aantrekkelijk. Napster heeft namelijk nog altijd geen overeenstemming kunnen bereiken met enkele grote platenlabels.

De grote platenlabels zijn niet al te happig om met de voormalige piraat Napster in zee te gaan, al sloot Napster wel in juni vorig jaar een deal met MusicNet (van AOL Time Warner, EMI en Bertelsmann).

De rechtszaak van de muziekindustrie tegen Napster loopt nog altijd (al hopen de partijen nog dit kwartaal tot een schikking te komen) en bovendien vormt Napster natuurlijk een bedreiging voor hun eigen online muziekdiensten.

Voorlopig biedt Napster de 20.000 beta-testers alleen 110.000 nummers van onafhankelijke platenlabels aan. De geluidskwaliteit daarvan is wel gegarandeerd. Napster blokkeert tracks die slecht zijn opgenomen of een te lage bitrate hebben.

De grootste technische verandering betreft de introductie van .nap-bestanden. Het .nap-bestandsformaat maakt het onmogelijk om de mp3-bestanden te kopiëren naar draagbare MP3-spelers. De muziek kan alleen met de in Napster meegebakken player afgespeeld worden.

De prijs voor de dienst is nog altijd onduidelijk. Maar volgens directeur Hilbers zal de gebruiker tussen de 5 en 10 dollar per maand moeten betalen.

mijn vraag
wat verwachten jullie? wordt dit een succes ja of nee en hoe lang zal het duren voordat het 'nap' bestandtype gekraakt wordt of denken jullie dat het wel veilig is.

Op zich heb ik er wel 5 tot 10 euro (dollar ook goed) voor over om makkelijker liedjes van goede kwaliteit te kunnen downloaden, maar zolang er ook goede alternatieven zijn zoals kazaa en winmx denk ik niet dat het een reeële optie is. Ook omdat mijn mp3-cd-speler (nog) niet het nap bestand ondersteunt.
Oud 10-01-2002, 20:14
Verwijderd
Niemand is zo gek om te betalen voor een dienst waar je beperkt muziek kan downloaden. Dan zullen ze eerst wat aan kazaa, morpheus en al die andere koele progjes moeten doen.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 20:16
ekki
ekki is offline
mijn vraag: waarom doe je dat tussen twee van die code tags? dat bevordert niet echt de leesbaarheid.
Oud 10-01-2002, 20:21
F10®!@n
F10®!@n is offline
Citaat:
ekki schreef:
mijn vraag: waarom doe je dat tussen twee van die code tags? dat bevordert niet echt de leesbaarheid.

f1x0red.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2002, 21:39
ekki
ekki is offline
Citaat:
F10®!@n schreef:
f1x0red.

aha, mijn dank

nou mijn mening: dat wordt niks meer met napster, denk ik. zeker niet als je moet betalen.
Oud 10-01-2002, 21:54
Wasp
Wasp is offline
Ik durf sowieso te wedden dat er een crack komt waarmee je tóch met een externe speler die .nap bestandjes kunt afspelen.
nap2mp3 ofzo.
Oud 10-01-2002, 22:50
Verwijderd
waarom zou ik zo'n programma gebruiken waarvoor ik OOK nog eens moet betalen, als ik ook een gratis programma kan nemen waar veel meer te halen is.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 09:42
Jozzy
Jozzy is offline
Citaat:
Wasp schreef:
Ik durf sowieso te wedden dat er een crack komt waarmee je tóch met een externe speler die .nap bestandjes kunt afspelen.
nap2mp3 ofzo.
joh dat is er al lang. je kunt gewoon TotalRecorder (bijv.) gebruiken om het op te nemen en op te slaan als WAV. nadeel is dat je het dan wel met een ander programma weer om moet zetten naar MP3, maar ach... zo lang er nog geen speciaal NAP -> MP3 progje is, vindt niemand dat een probleem denk ik
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 14:03
Verwijderd
Het is voor mij heel simpel: ik betaal niet voor het downloaden van iets. Als er geen programma bestaat om dat gratis te doen, doe ik het gewoon niet. zal mij een zorg wezen...
Ik denk trouwens dat Napster zo weer wordt gekraakt en dat er altijd wel een programma bestaat waarmee downloaden gratis kan.
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 14:12
mixtape
mixtape is offline
Citaat:
ModuM schreef:
joh dat is er al lang. je kunt gewoon TotalRecorder (bijv.) gebruiken om het op te nemen en op te slaan als WAV. nadeel is dat je het dan wel met een ander programma weer om moet zetten naar MP3, maar ach... zo lang er nog geen speciaal NAP -> MP3 progje is, vindt niemand dat een probleem denk ik

Offtopic:
Kweenie, maar met Total Recorder heb ik een optie dat ie het opneemt als MP3..

Verder denk ik niet dat het een succes wordt aangezien er nog altijd gratis alternatieven zullen zijn zoals KaZaA, Morpheus, Audiogalaxy, WinMX, FTP's etc..
Oud 11-01-2002, 19:11
broed
broed is offline
en ik durf te wedden dat er ook wel een krek komt dat je niet eens hoeft te dokke
Met citaat reageren
Oud 11-01-2002, 19:42
Edwin uit Kaasstad
Edwin uit Kaasstad is offline
Muziek is altijd al gratis verspreid.
Door mp3 c.q. peer to peer is dat niet schrikbarend veel toegenomen.
dus nee, ik geloof niet dat een betaalde napster toekomst heeft.
en nee, ik geloof niet dat napster de muziekindustrie bedriegt.

Bill gates heeft een hoop gled en krijgt nog meer binnen terwijl toch een groot gedeelte van zijn softweare illigaal is hetzelfde met muziek.

Je hebt een markt van vele miljarden en je gaat mierenneuken om een verloren kwartje dat is dit.

Groeten

Edwin
Oud 11-01-2002, 20:05
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
Edwin uit Kaasstad schreef:
Muziek is altijd al gratis verspreid.
Door mp3 c.q. peer to peer is dat niet schrikbarend veel toegenomen.
dus nee, ik geloof niet dat een betaalde napster toekomst heeft.
en nee, ik geloof niet dat napster de muziekindustrie bedriegt.

Bill gates heeft een hoop gled en krijgt nog meer binnen terwijl toch een groot gedeelte van zijn softweare illigaal is hetzelfde met muziek.

Je hebt een markt van vele miljarden en je gaat mierenneuken om een verloren kwartje dat is dit.

Groeten

Edwin

ja, klopt, vroeger nam iedereen muziek op van de radio met een bandje, nu kopieert iedereen cd's what the difference??
Oud 11-01-2002, 20:13
micha
micha is offline
zoals eerder gezegd:
waarom betalen als het gratiz kan?
dit is zonde van de tijd/ geld van napster.
misschien een paar brave lieden die het gaan gebruiken,
maar het is of:
- ergens anders gratiz downloaden
- gewoon in de winkel kopen (krijg je tenminste een mooi hoesje,
dat vin ik gaaf voor de verzameling )
en daarna pas betalen om te downloaden
Oud 11-01-2002, 20:17
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
micha schreef:
zoals eerder gezegd:
waarom betalen als het gratiz kan?
dit is zonde van de tijd/ geld van napster.
misschien een paar brave lieden die het gaan gebruiken,
maar het is of:
- ergens anders gratiz downloaden
- gewoon in de winkel kopen (krijg je tenminste een mooi hoesje,
dat vin ik gaaf voor de verzameling )
en daarna pas betalen om te downloaden
5 -10 dollar is altijd nog minder dan een cd

en je kunt meer downen
Oud 11-01-2002, 23:18
micha
micha is offline
ja das wel zo,
maar (en dis een persoonlijke mening),
ik vind het mooier om het hoesje
er bij te hebben en dan gewoon
de CD, zoals hij door de artiest bedoeld is, te kopen.
maar dat ligt misschien aan mij.
ik vind het stom om 5-10 dollar te betalen
voor een paar bestandjes
die ik dan zelf op een cd moet fikken.
Oud 15-01-2002, 13:58
pietje63
pietje63 is offline
Citaat:
micha schreef:
ja das wel zo,
maar (en dis een persoonlijke mening),
ik vind het mooier om het hoesje
er bij te hebben en dan gewoon
de CD, zoals hij door de artiest bedoeld is, te kopen.
maar dat ligt misschien aan mij.
ik vind het stom om 5-10 dollar te betalen
voor een paar bestandjes
die ik dan zelf op een cd moet fikken.
dat zelf op cd zetten kan dan niet (legaal)
Oud 15-01-2002, 15:26
KeeZ
KeeZ is offline
Citaat:
pietje63 schreef:
dat zelf op cd zetten kan dan niet (legaal)

hmm wat niet kan is nog nooit gebeurt, maar goed, wat we nu doen is ook al niet legaal, maar een oplossing voor het NAP extensie probleem is -uiteraard- analoog of digitaal teruglussen naar je PC, maar er komen zoveel cracks voor dat is toch niet te geloven, mijn voorspelling is dat binnen een paar weken napster weg is, hetzelfde als dat 538 gesodemieter, dat werkt toch niet muziek bestellen via sms en dan binnenkrijgen op je PC ??

Oud 15-01-2002, 15:50
pietje63
pietje63 is offline
wat is hier illegaal aan?

en ik zeg ook niet dat er geen cracks komen, ik zeg alleen dat je het niet legaal op cd mag zetten, die nap bestanden

beveiliging zal wel redelijk zijn, divx duurde ook een paar weken voor gekraakt
Oud 15-01-2002, 16:41
micha
micha is offline
ik persoonlijk, zal geen geld betalen
om bestandjes te downloaden,
die je vervolgens niet op cd mag fikken
en dus alleen van je pc kan luisteren.
dan koop ik de cd wel
Oud 15-01-2002, 18:27
dystopia
dystopia is offline
Er zijn gelukkig zat alternatieven
Oud 15-01-2002, 18:31
Chimera
Chimera is offline
Citaat:
pietje63 schreef:

beveiliging zal wel redelijk zijn, divx duurde ook een paar weken voor gekraakt
Je hebt het over de beveiligins van DVDs (CSS) neem ik aan? DivX is nooit versleuteld geweest.

En poe poe, een paar weken!
Met citaat reageren
Oud 16-01-2002, 00:19
Zay
Zay is offline
mijn mening:
Ik denk dat dit een gigantische flop wordt.. voor een aantal dingen: je kunt dus niet eens alle nummers downloaden, je moet er geld voor neerleggen, kazaa en morpheus zijn napster allang voorbij qua techniek (geen losse servers nodig waarop je moet connecten)

enige manier dat het een succes kan worden:
cracks.... programma's die je gaat krijgen als "mp3 2 wav", maar dan dus "nap 2 mp3"
en dit alles dus om het betalen deel weg te halen... ik vind het wel goed dat ze de kwaliteit controleren... maar denk niet dat mensen daarvoor gaan lappen, als ze niet eens metalica kunnen downloaden
Reageren

Regels voor berichten