Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2004, 11:58
Blitzkrieg Bop
Blitzkrieg Bop is offline
Nationale recherche rolt trainingskamp PKK op

Uitgegeven: 12 november 2004 09:29
Laatst gewijzigd: 12 november 2004 10:34

LIEMPDE - De nationale recherche heeft in de omgeving van Liempde in Brabant en andere locaties in Nederland invallen gedaan. Volgens burgemeester J. van Homelen van Boxtel en een woordvoerder van het landelijk parket van het Openbaar Ministerie gaat het in Liempde om een opleidingscentrum van de PKK.

De inval is gedaan in kampeerboerderij De Mus'donck aan de Gemondesestraat. Op de kampeerboerderij zijn 29 aanhoudingen verricht, zegt de woordvoerder van het OM. Van Homelen zei ook nog dat er verder in het land invallen in kader van dit onderzoek worden gedaan en dat de camping al geruime tijd als opleidingscentrum werd gebruikt.

De omgeving van de kampeerboerderij bij Liempde is afgezet. De zegsman van het OM benadrukt dat het niet gaat om een actie in verband met de recente ontwikkelingen met radicale moslims in Nederland.

Natuurgebieden

De Mus'donck ligt in het hart van het Noord-Brabantse natuurgebied De Meijerij. Dit is een drukbezocht natuurgebied met stuifzand, vennen, uitgestrekte heidevelden en kleine bos- en natuurgebieden. De camping heeft vier grasveldjes voor tenten en caravans en een kampeerboerderij die te huur is voor groepen tot zeventig personen. Op het terrein zijn allerlei recreatiemogelijkheden. Er zijn bijvoorbeeld kano's beschikbaar.

Lijk me wel errug toevallig als dit helemaal los staat van de onderzoeken naar terrorisme en de moord op theo van gogh. Nederland is een broeinest van terrorisme omdat we jaren lang veel te laks en te verdraagzaam zijn geweest en omdat de regering de kont van Bush likt. Daarom komen ze allemaal hier naartoe, omdat ze hier toch hun gang kunnen gaan denken ze.
Oud 12-11-2004, 12:05
T_ID
T_ID is offline
wtf?

hoe kan zoiets grootschaligs nooit eerder zijn opgevallen?
Oud 12-11-2004, 12:22
Blitzkrieg Bop
Ik kan me niet voorstellen dat niemand dat wist, maar ze zagen er eerder geen gevaar in.
Misschien wisten ze er wel vanaf maar dachten ze van 'die mensen zitten daar alleen maar een beetje te zingen en te bidden, die moeten we niet lastig vallen, wij zijn immers zooo tolerant'.
Oud 12-11-2004, 12:24
T_ID
T_ID is offline
tja, wat dezelfde mensen in Turkije allemaal wel niet uitvreten is immers iets waarover we niks mogen zeggen...

eindelijk een beetje fatsoen, het is eigenlijk onbeschoft Turkije aan een kant te verwijten de Koerden slecht te behandelen en aan de andere kant zelf een thuis te bieden voor PKK terroristen.
Oud 12-11-2004, 12:31
Verwijderd
Het lijkt wel of dat trainingskamp ineens uit het niets is verschenen sinds de moord op Theo.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:33
Love & Peace
Love & Peace is offline
Volgens mij was de naam PKK verandert in Congra-gel, om van de tereurlijst af te komen, maar goed.
Dat er onompgemerkt, in een vol land als Nederland zoiets kan gebeuren is onmogelijk.
Wel goed van de overheid, dat ze de laatste tijd zoveel extremisten oppakken. Maar aan de andere kant, wat als van Gogh niet was vermoord, en dat deze terroristen een grote aanslag hadden gepleegd...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:34
Blitzkrieg Bop
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 13:31 :
Het lijkt wel of dat trainingskamp ineens uit het niets is verschenen sinds de moord op Theo.
ja, sinds Theo schieten de terroristen ineens als paddestoelen uit de grond...
Oud 12-11-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 12-11-2004 @ 13:33 :
Dat er onompgemerkt, in een vol land als Nederland zoiets kan gebeuren is onmogelijk.
Het gebeurt toch echt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:38
Verwijderd
Extreem rechts schijnt ook beter te georganiseerd te zijn dan gedacht
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:39
Love & Peace
Love & Peace is offline
Men kan ook de hand voor de ogen doen, gewoon niet mee bemoeien, omdat het Nederland toch niet schaadt.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:41
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 13:34 :
Het gebeurt toch echt.
nee, tot nu toe werd het oogluikend toegestaan als je het mij vraagt.

zeker na de rellen rond de koerdische leider Ocalan in 1999 (dat was het jaar toch?) werd wel duidelijk dat de Koerden een hand boven het hoofd gehouden werd; mensen van wie hun huis/winkel was vernield, of waarvan de auto ondersteboven was gerold door de Koerden (wat ze tijdens hun geweldadige 'demonstratie'veelvuldig deden) mochten geen enkele schadeclaim indienen, werden ook niet door de overheid gecompenseerd, mensen die aangifte deden zagen hun zaken vanwege beleid'geseponeerd.

Blij dat de PKK nu eindelijk wel wordt aangepakt.
Oud 12-11-2004, 12:42
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 12-11-2004 @ 13:39 :
Men kan ook de hand voor de ogen doen, gewoon niet mee bemoeien, omdat het Nederland toch niet schaadt.
Een een diplomatieke rel met Turkije is natuurlijk niet zo erg
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:44
Blitzkrieg Bop
Citaat:
Love & Peace schreef op 12-11-2004 @ 13:39 :
niet schaadt??? ze zijn hier vast niet voor niks, denk je wel?
Oud 12-11-2004, 12:50
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 12-11-2004 @ 13:44 :
los daarvan is het een kwestie van tijd voordat eentje het in z'n hoofd krijgt dat nederland 'gestraft'moet worden voor de 'steun aan Turkije'
Oud 12-11-2004, 12:52
Verwijderd
Citaat:
T_ID schreef op 12-11-2004 @ 13:50 :
los daarvan is het een kwestie van tijd voordat eentje het in z'n hoofd krijgt dat nederland 'gestraft'moet worden voor de 'steun aan Turkije'
Mocht Turkije toetreden tot de Eu dan mogen ze wel alvast maatregelen gaan nemen
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 12:54
Blitzkrieg Bop
Citaat:
T_ID schreef op 12-11-2004 @ 13:50 :
Dat zou ook nog kunnen ja. Ik doelde meer op mogelijke aanslagen op Turkse doelen in Nederland, daar zit ik ook niet bepaald op te wachtten..
Oud 12-11-2004, 12:54
Love & Peace
Love & Peace is offline
Blitzkriejk pop:
Citaat:
Volgens mij heeft de PKK of Congra-gel als enige vijand Turkije (irak niet meer). Ze zijn hier om te trainen.

Makelville:
Citaat:
Een een diplomatieke rel met Turkije is natuurlijk niet zo erg
Dat is wel erg, voor beide landen. Maar je kan als land jezelf verdedigen door te zeggen dat je er niets van afwist.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 15:19
DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Stank voor dank dit, net nu de uitwijzing van die vrouw van de PKK (hoe heet ze ook alweer?) is afgewezen krijgen we dit.
Oud 12-11-2004, 15:33
Fender_Bender
Fender_Bender is offline
Nuriye Kesbir
Oud 12-11-2004, 15:50
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 12-11-2004 @ 13:54 :

Makelville:

Dat is wel erg, voor beide landen. Maar je kan als land jezelf verdedigen door te zeggen dat je er niets van afwist.
gedogen is natuurlijke er niet van op de hoogte zijn
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:10
Oni Shikio
Oni Shikio is offline
Citaat:
Lijk me wel errug toevallig als dit helemaal los staat van de onderzoeken naar terrorisme en de moord op theo van gogh. Nederland is een broeinest van terrorisme omdat we jaren lang veel te laks en te verdraagzaam zijn geweest en omdat de regering de kont van Bush likt. Daarom komen ze allemaal hier naartoe, omdat ze hier toch hun gang kunnen gaan denken ze.
Juist ja, en sinds wanneer heeft de PKK het westen als doel? Het is precies hetzelfde als met de Palestijnen. Die knapen vechten omdat ze dagelijks worden onderdrukt, in dit geval door de verderfelijke Ottomanen.

PKK

Laatst gewijzigd op 12-11-2004 om 16:15.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 16:19
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Oni Shikio schreef op 12-11-2004 @ 17:10 :
Juist ja, en sinds wanneer heeft de PKK het westen als doel? Het is precies hetzelfde als met de Palestijnen. Die knapen vechten omdat ze dagelijks worden onderdrukt, in dit geval door de verderfelijke Ottomanen.

PKK
Voor het geval dat je het niet weet is het ottomaanse rijk begin vorige eeuw uiteen gevallen
Oud 12-11-2004, 16:21
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Joostje schreef op 12-11-2004 @ 17:19 :
Voor het geval dat je het niet weet is het ottomaanse rijk begin vorige eeuw uiteen gevallen
Voor het geval dat je het niet weet is Oni Shikio een shitty poster
Oud 12-11-2004, 16:23
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
McCaine schreef op 12-11-2004 @ 17:21 :
Voor het geval dat je het niet weet is Oni Shikio een shitty poster
voor het geval dat je het niet weet had ik gewoon zin om te nitpicken
Oud 12-11-2004, 17:26
naam onbekend
naam onbekend is offline
Haha, die Liempdenaar net op het nieuws
Oud 12-11-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
naam onbekend schreef op 12-11-2004 @ 18:26 :
Haha, die Liempdenaar net op het nieuws
Peekaka? Nou, kweetnie wa'da allemaal inhoudt, maar wij noem' da hier altied 'rotzooi', gewoon snel opruum' die zooi

Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:28
EvilSmiley
EvilSmiley is offline
Zei hij niet

Randzooi

toen hij het over de randstad had?

Anyway, je hebt nu juist kans dat de PKK aanslagen gaat beramen tegen Nederland. Nederland was vast een veilige haven, waarschijnlijk ook een belangrijke geldbron.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 22:36
Verwijderd
waarom verbaasd dit mij niet (meer)...
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 22:49
Daevrem
Daevrem is offline
Ik snap niet waarom Nederland zich nu ineens in een conflict tussen twee partijen mengt waar het helemaal niets me te maken hebben.

Gaan we nu ook stoppen oorlogsprut te verkopen aan Turkije? Stappen we nu ook uit de NATO? Oooh wacht, daar valt wel geld aan te verdienen.

Voor het gemak vergeten we even dat Turkije in 1990 nog ongeveer 1200 dorpen van deze mensen 'verplaatst' heeft.
Oud 12-11-2004, 23:15
Verwijderd
Toevallige timing.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 01:30
freakydutch
freakydutch is offline
Linkse Deavrem gooit even een paar dingetjes eruit hier. Niets mee te maken heeft? Dat verrekte trainingskamp staat in NL, daarom.

PKK, och och, ze vechten voor vrijheid. Yeah, right. het zijn terorristen. ik zeg niet dat Turkije even clean is, verplaatsing van dorpen kan niet.

links slap geklungel maakt zulk soort "campings" mogelijk in NL. Oorlogsprut verkopen, beter van wel, want terroristen gaan echt niet onderhandelen hoor, die snijden je kop eraf. Uit de NAVO? Jaah, laten we lekker doen alsof we nergens wat mee te maken hebben!

Droom lekker verder in je communistische utopialand!
Oud 13-11-2004, 09:16
Verwijderd
Citaat:
freakydutch schreef op 13-11-2004 @ 02:30 :
links slap geklungel
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 09:43
Verwijderd
Hee, toen ik die nickname zag wist ik al dat het weer van dat populistische geblaat zou worden.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:13
Verwijderd
I hate to say it, maar ik vrees dat ik tot op zeker hoogte mee kan gaan met de mening van Daevrem - niet eens zozeer, omdat ik de PKK-leden vrijheidsstrijders vind, maar wel doordat ik niet helemaal inzie waarom nu ineens de PKK wordt aangepakt.

Tot nu toe heb ik geen enkel argument gehoord waarom ze opgepakt dienen te worden. Ik bedoel: meer dan een Oprah-bookclub kan ik er niet van maken - voor zover ik weet is hier geen strafbaar feit gepleegd. En als ik het OM mag geloven, waarvan ik vannacht nog een vertegenwoordiger op de radio deze zaak heb horen verdedigen, is er geen directe reden. Het enige dat de man heeft geroepen, is dat "als het OM een dergelijke actie uitvoert, wij er vanuit moeten gaan dat het OM een goede reden heeft". Dat is leuk, maar noem die reden dan ook - en die kwam na langdurig interviewen maar niet.

Hieruit kun je dan concluderen dat ze een reden hebben die ze niet naar buiten kunnen brengen, maar waarom dan niet? Zoals anderen voor mij al hebben opgemerkt: de PKK is geen bedreiging voor Nederland. Wat is dan de reden? Tja, en dan gaan mensen speculeren - zoals Daevrem heeft gedaan. In mijn ogen niet geheel onterecht.

En dan heb ik het nog niet eens over de gebrekkige wetgeving omtrent terrorisme, waarover Nare Man ons ongetwijfeld beter van informatie kan voorzien.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:19
Verwijderd
De PKK is inderdaad geen organisatie die Nederland zou kunnen bedreigen als je kijkt naar haar doel. Ik hoorde trouwens wel op het nieuws dat de reden dat dit kamp nu opgerold werd, is dat de PKK misschien aanslagen zou gaan plegen in Den Haag als haar kopstuk Nuriye Kesbir zou worden uitgeleverd aan Turkije.

Verder is het natuurlijk wel zo dat de PKK in een met Europa bevriend land aanslagen pleegt of zou kunnen plegen. Daarom staat de PKK ook op Europese lijsten van terroristische organisaties en is ze in bijv. Duitsland verboden. Je kunt dit ook zien als gebaar van goede wil jegens Turkije.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:26
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 11:19 :
[...] Je kunt dit ook zien als gebaar van goede wil jegens Turkije.
Daqt is war ik naar toe wilde. Want is dit waarvoor we de nieuwe wet terrorisme in het leven hebben geroepen? Volgens mij hadden ze nooit opgepakt kunnen worden zonder die wet - maar goed, ik ben geen expert.

Tja, en over die vermeende aanslag kan ik niets zeggen, want ik heb de feiten niet. Het zou best kunnen dat ze een aanslag aan het voorbereiden waren, maar pakken we dan 40 man daarvoor op?

[EdiT]
Vergeet ook niet, dat de PKK niet meer onder deze naam bestaat, maar uiteen is gevallen in splinterpartijen. En laat dit nu juist degenen zijn die Öcalan volgen, de partij zijn die zijn richtlijnen volgt, om een vreedzame politieke partij te worden.

Citaat:
ANP:

"Daarbij had de dienst tot nu toe waargenomen dat het in de kampen om ideologische training gaat. ,,De laatste tijd is de PKK een koers van meer vreedzame politiek gaan varen'', aldus een
AIVD-woordvoerder".

Laatst gewijzigd op 13-11-2004 om 10:36.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:30
Verwijderd
Ik denk dat ze ook zonder de terroristische misdrijven wel zouden kunnen zijn opgepakt. Het is op zich namelijk niet zo dat terroristische misdrijven andere misdrijven zijn dan die al bestonden, het is meer dat bestaande delicten met zwaardere straffen worden bestraft als ze 'met terroristisch oogmerk' worden gepleegd. Ook kunnen voorbereidingshandelingen in een eerder stadium worden aangepakt.

Dus ik denk dat ook onder het oude recht (van vóór de Wet terroristische misdrijven) de PKK hier wel had kunnen worden aangepakt.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:32
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 11:30 :
[...]Dus ik denk dat ook onder het oude recht (van vóór de Wet terroristische misdrijven) de PKK hier wel had kunnen worden aangepakt.
Ja, tot zover had ik het idd ook begrepen. Maar dan blijf ik dus met de vraag zitten, waarop ze gearresteerd zouden moeten worden... Sinds wanneer is een ideologische training strafbaar?

Maar goed , niemand weet de feiten hier.

Laatst gewijzigd op 13-11-2004 om 10:38.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:38
Verwijderd
Deelname aan een criminele organistatie denk ik.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:39
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 11:38 :
Deelname aan een criminele organistatie denk ik.
De PKK staat in Nederland niet op de criminele organisatielijst. Wel op de Europese, maar die erkent Nederland niet.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:45
Verwijderd
Citaat:
alluman schreef op 13-11-2004 @ 11:39 :
De PKK staat in Nederland niet op de criminele organisatielijst. Wel op de Europese, maar die erkent Nederland niet.
Nee, maar het is ook niet zo dat er pas tot vervolging kan worden overgegaan als de organisatie op een lijst staat. Dat zou wel een zeer formalistische benadering zijn. Het OM kan telkens in concrete gevallen bekijken of een organisatie wel of niet onder de definitie van criminele organisatie valt. Het OM mag dan ook zelf besluiten of ze in een concreet geval tot vervolging overgaat. Blijkbaar heeft men tijdenlang dit gedoogd, maar nu met de verhoogde aandacht voor terreur en dergelijke, heeft men besloten toch de boel aan te pakken.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:51
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 13-11-2004 @ 11:45 :
[...] Blijkbaar heeft men tijdenlang dit gedoogd, maar nu met de verhoogde aandacht voor terreur en dergelijke, heeft men besloten toch de boel aan te pakken.
Zoiets vermoed ik ook.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 10:51
Slobber
Slobber is offline
Citaat:
Blitzkrieg Bop schreef op 12-11-2004 @ 12:58 :
Ik vond die laksheid wel een goede tactiek. Je zal als terrorist toch gek zijn om in Nederland een aanslag te plegen. Dan wordt de nationale recherge veel alerter en kun jij je plannetjes niet meer uitdenken/voorbereiden. Ik denk dat extremistische (moslim)groeperingen helemaal niet zo blij zijn geweest met die moord op Theo van Gogh.
Oud 13-11-2004, 11:01
Verwijderd
Lijkt me eerder gewoon een politiek teken, vanuit electoraal gewin. Zoiets als "kijk maar hoor mensen, we pakken terroristen wel hard aan", zonder dat er echt een concrete dreiging is.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 12:05
Keith
Keith is offline
Ik wist helemaal neit dat de PKK een terroristenorganisatie was, ik dacht dat het veel politieker te werk gingen.

Waarom zou de PKK eigenlijk uberhaubt in Nederland een trainingskamp hebben?

ik ben het helemaal eens met Mephostophilis, het is na elke aanslag zo dat de AIVD een aantal buitenlanders in Nederland oppakt op verdenking van terrorisme en dan als de aanslag vergeten is ze stilletjes vrijlaat als niemand er wat meer om geeft, omdat ons land weer eens bedrijgt wordt door een ander kwaad.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 12:07
Verwijderd
Citaat:
Keith schreef op 13-11-2004 @ 13:05 :
Ik wist helemaal neit dat de PKK een terroristenorganisatie was, ik dacht dat het veel politieker te werk gingen.

Waarom zou de PKK eigenlijk uberhaubt in Nederland een trainingskamp hebben?

ik ben het helemaal eens met Mephostophilis, het is na elke aanslag zo dat de AIVD een aantal buitenlanders in Nederland oppakt op verdenking van terrorisme en dan als de aanslag vergeten is ze stilletjes vrijlaat als niemand er wat meer om geeft, omdat ons land weer eens bedrijgt wordt door een ander kwaad.
Euh volgens mij bedoelde hij dat ze mensen oppakken onder druk van publieke opinie zonder dat er echt gevaar dreigt
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 12:11
what if..
what if.. is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-11-2004 @ 13:07 :
Euh volgens mij bedoelde hij dat ze mensen oppakken onder druk van publieke opinie zonder dat er echt gevaar dreigt
hoe kunnen ze onder druk van publieke opinie mensen oppakken als het 'publiek' niet de kennis heeft die de aivd wel heeft?
of meer van "het publiek vindt dat we mensen moeten oppakken dus laten we er eens een paar uitkiezen"?
Oud 13-11-2004, 12:17
Verwijderd
Citaat:
what if.. schreef op 13-11-2004 @ 13:11 :
hoe kunnen ze onder druk van publieke opinie mensen oppakken als het 'publiek' niet de kennis heeft die de aivd wel heeft?
of meer van "het publiek vindt dat we mensen moeten oppakken dus laten we er eens een paar uitkiezen"?
Jou get the point
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 12:20
what if..
what if.. is offline
Citaat:
makelville schreef op 13-11-2004 @ 13:17 :
Jou get the point
grootste compliment van mn leven.. nooit eerder gehoord

maar wie zegt dat het bij de aivd zo werkt? of werk je daar?
Oud 13-11-2004, 12:25
Verwijderd
Citaat:
what if.. schreef op 13-11-2004 @ 13:20 :
grootste compliment van mn leven.. nooit eerder gehoord

maar wie zegt dat het bij de aivd zo werkt? of werk je daar?
Goh ik legde slechts uit wat Mephostophilis zei tegenover Keith hij snapte het niet zo
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten