Mierenneuken is da b0mb!
"Neem als voorbeeld: het aanleren van meerdere talen." - De dubbele punt kan weg en de zin loopt dan nog steeds lekker. Het is nu een overbodige, geforceerde pauze.
"Als klein kind kun je gemakkelijk tweetalig opgevoed worden," - Volgens mij is 'tweetalig' ook goed.
"Dat heeft te maken met de opslagcapaciteit. Wetenschappelijk is bewezen dat het jonge brein een grotere opslagcapaciteit heeft dan het volwassen brein." - Beetje veel herhaling. Hoe vind je iets als 'Dit heeft te maken met de opslagcapiciteit van het brein, waarvan wetenschappelijk is aangetoond dat deze groter is naarmate de eigenaar van het brein (ach, je ziet maar

) jonger is.'?
"Naast het vrij leren proberen ze bij Iederwijs in te spelen op de motivatie om te leren." - Een komma tussen 'leren' en 'proberen'. Het zijn immers twee werkwoorden achter elkaar die in dezelfde vorm staan. Bovendien is 'ze bij Iederwijs' wat vreemd. Een 'probeert men bij Iederwijs' staat wat lekkerder, gok ik. Ik vind een 'motivatie om te leren' ook vreemd. Ben je nit in de war met 'de wil om te leren'? Ik weet eigenlijk niet welk voorzetzelvoorwerp (heten die dingen zo?) er bij 'motiveren' hoort.
"Terwijl er bij reguliere scholen wordt gewerkt met het opdreunen van rijtjes en het opslaan van jaartallen." - Je moet iets doen met het 'terwijl'. Het staat niet zo mooi als begin van de zin. Maar als je het achter de vorige zin plakt, wordt het misschien te lang naar je smaak. Wie weet iets als 'Dit terwijl bij reguliere scholen...'
"Toch brengt het geen schade aan de ontwikkeling van een persoon," - Nou,... Heel erg veel mensen rennen gillend weg als je ze een boek laat zien, puur omdat ze het verplicht moesten lezen op de middelbare school. En geen boeken willen lezen vind ik een vreselijke schade.
"De vrijheid die deze scholen aanbieden zorgt voor een achterstand in de algemene ontwikkeling van een kind. Zij komen slechts dingen te weten over onderwerpen waar zij zich in interesseren. Communiceren over andere onderwerpen wordt daardoor uitgesloten." - Dit argument bevat een kern van waarheid, maar het is niet enorm sterk. In dit geval kiezen de kinderen zelf welke onderwerpen hen interesseren en gaan ze daarmee aan de slag, in het geval van een regulier onderwijs bepaalt een minister van onderwijs wat relevant is en wordt dat erin gestampt. Bovendien moet je er rekening mee houden dat ook de Iederwijs kinderen in een maatschappij staan waarin bepaalde kennis van belang is. Iemand die niet kan rekenen, zal niet snel winnen met knikkeren. Ik denk dat algemene ontwikkeling geen groot gevaar loopt in het geval van Iederwijs, omdat het zoals in de term aanwezig is, algemeen is. Door je te bewegen in een maatschappij pik je de algemene kennis die nodig is op.
Bovendien is het wat wrang of voorbarig om te spreken van een achterstand. Het lijkt me beter om te zeggen dat ze kennis over andere onderwerpen opdoen en dat deze misschien minder competabel (is dit een woord?) zijn met de maatschappij. Wat logisch is, want de maatschappij is gebaseerd op rekenen, taal, aardrijkskunde en meer van de ongein.
"Zij komen slechts dingen te weten over onderwerpen waar zij zich in interesseren. Communiceren over andere onderwerpen wordt daardoor uitgesloten." - 'Waar zij zich voor interesseren.' En 'communiceren' vind ik een vreemde woordkeus.
"Het idee achter het Iederwijs is toch wel verklaarbaar." - Verander 'toch wel' in 'echter wel', of iets in die geest. Nu klinkt het alsof je Iederwijs al lang van de hand gedaan hebt en er toch nog een klein beetje positief over wilt praten. Dit mag misschien het geval zijn, maar retorisch is het beter om jezelf te laten overtuigen in je eigen tekst.
"Het dwingen van kinderen om ze te laten leren" - Zoek de contradictie! Hoe kun je iemand DWINGEN om hem iets te LATEN doen? Oh, ik ben gek op mijn werk.
"De Iederwijs-filosofie is in principe een tegenbeweging tegen" - Dat klinkt wat dubbel. Kun je het ook zien als een reactie op? Dat staat wat netter.
"Maar het is een feit dat een kind zoveel vrijheid simpel weg niet aan kan. Kinderen hebben op bepaalde momenten een actieve stimulans nodig. Iets wat hen aanzet om datgene te doen, wat ze moeten doen. Daarvoor is de controle op de reguliere scholen erg belangrijk." - Dit is een zwaar punt. Als ik jou was, zou ik nog wat meer argumenten of bewijzen ervoor vinden die stellen dat kinderen vrijheid niet aankunnen. Ik ben zo kritisch, omdat ik (van horen zeggen natuurlijk) weet van anarchistische gemeenschappen in Engeland waarin kinderen niet verplicht worden om naar school te gaan, maar dat de mogelijkheid bestaat. De eerste maanden doen ze inderdaad geen reet, maar op een gegeven moment vervelen ze zich en gaan ze inzien dat leren best handig is. Hun examen is hetzelfde als het landelijke examen van Engeland en ze scoren bovengemiddeld, geloof ik. Als je hier meer over wilt weten, ga ik wel even op zoek naar het figuur die me dit vertelde en vraag ik om bronnen of namen.
"Daarvoor is de controle op de reguliere scholen erg belangrijk." - 'Daarom'?
"Als we nou als voorbeeld de vmbo-leerlingen nemen. Voor het merendeel zou het Iederwijs een grote ramp zijn. Waarom? Omdat het zoeken naar je eigen weg voor die leerlingen juist het punt is waarbij het in het basisonderwijs en de thuissituatie is misgegaan." - Bold statement, zouden mijn theeslurpende overburen zeggen. Ik heb het feit dat VMBO-leerlingen bestaan altijd meer gezien als problemen die tussen leerling en leerwijze staan. Je kan het gooien op het zoeken naar een eigen weg dat mislukt, maar je kan het er ook op gooien dat ze juist een eigen weg hebben, die niet overéénkomt met de weg die het reguliere onderwijs in Nederland voor ze uitstippelt. Iedereen kan leren, maar niet iedereen leert op dezelfde manier. Wat vrijheid in de manieren van hoe te leren zou dus beter werken dan nog intensiever stampen en het niveau verlagen. Denk ik. Maar ik ben een leek op het gebied van onderwijskunde.
"Omdat het zoeken naar je eigen weg" - 'Naar de eigen weg'? Je praat in de derde persoon over ze, niet in de tweede.
"het punt is waarbij" - 'Waarop'?
"Ze zullen raar staan te kijken als ze ineens dingen moeten doen die ze niet leuk vinden." - Er is meer in het jeugdige leven dan onderwijs. Ook Iederwijs-leerlingen worden gedumpt door hun vriendjes en vriendinnetjes en krijgen lekke banden. Het is niet zo dat ze door deze manier van onderwijs met hun mond vol tanden staan als ze een gat in hun sok hebben.
"Het leven zoals hij er nu uitziet bestaat uit leuke dingen" - 'zoals het er nu uitziet'.
"Bij Iederwijs wordt er vrijwel niet gesproken over ‘leuk’. De leerlingen zijn daar vrij om juist die dingen te doen die zij leuk vinden," - Dit is vreemd. Er wordt vrijwel niet gesproken over leuk, maar je zegt wel dat het hele onderwijs bestaat uit wat de leerlingen leuk vinden. Misschien moet je de eerste zin aanpassen in iets als 'Bij Iederwijs is er geen sprake van leuk of niet leuk, omdat alles er leuk is'? Alleen dan een iets meer aanstrekkelijke zinsbouw?
"Misschien kan het Iederwijs daarom beter gezien worden als het Isolements-onderwijs." - Dit is zeker waar en een sterk argument. Mijn krakkemikkerige voorbeeld ging ook over een gemeenschap. Het heeft al snel een gesloten hippie-gevoel over zich. Dit is natuurlijk een gevolg van het feit dat het een alternatieve vorm van onderwijs betreft die niet genormaliseerd of gestandariseerd is. Dan werk je altijd in de marge. Maar dit neemt niet weg dat het een feit is van de wereld waarin we leven en dat leerlingen van Iederwijs in een zeker isolement terecht komen.
"Al met al is het Iederwijs een slechte voorbereiding op de samenleving. De leerlingen hebben gebrek aan algemene ontwikkeling en feiten kennis. Ook beschikken zij over een kleinschalige woordenschat en kunnen zij niet naar behoren omgaan met de nare dingen des levens. De echte levensvrijheid begint pas ná het onderwijs. Iederwijs? Maak dat de kat wijs!" - Nou, ik ben het er niet echt mee eens, maar dat komt omdat je wilde dat ik kritisch was en omdat ik hele andere opvattingen heb over hoe je mensen iets moet leren of hoe belangrijk onderwijs is. Je uitsmijter is echter wel bonuspunten waard.
"De leerlingen hebben gebrek aan algemene ontwikkeling en feiten kennis." - 'hebben een gebrek'? En het tweede deel van de zin, is dat een opsomming? Zo ja, dan moet het als volgt: 'algemene ontwikkeling, feiten en kennis'. Of is 'feitenkennis' een term?
"De echte levensvrijheid begint pas ná het onderwijs." - Mijn melancholische zieltje schreeuwt dat dit je reinste onzin is, maar dat is een andere kwestie.
Als uw advocaat van de duivel,
verblijf ik,
LUH-3417