Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-11-2004, 20:42
Wiltine
Wiltine is offline
Je hebt natuurlijk allerlei soorten christenen, k zal er even een paar opnoemen:
- iedereen word zalig christen
- hallelujah, verspreid het Evangelie christen
- ik geloof alleen op zondag christen
- iedereen die niet in de kerk komt is slecht christen
- ik vind het allemaal wel best christen
- ik ben christen maar geloof wat ik wil christen
- enz

mijn vraag is: Wat vinden jullie ervan?, welke vinden jullie het sympatiekst?, heb je het meer op de 'zwaren' of de 'lichten'? hebben jullie nog aanvullingen? en meer zulk soort vragen.
en als dit niet genoeg discussiestof opleverd: hetzelfde over de Islam.
Oud 12-11-2004, 20:50
Machiavelli
Machiavelli is offline
Gereformeerd natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:56
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik heb een hekel aan:
*iedereen wordt of is zalig christenen. haalt niet uit wat je geloofd. dan heb ik zoiets van: donder dan op met je god. ga een leven leiden zonder hem, het maakt toch niets uit!
* hallelujah! lof zij de heer! verkondigd het evangelie, de blijde boodschap! christenen (en die hangen er vrij veel rond op dit forum, ik noem geen namen ) (typisch voorbeeld van hersenspoeling he. letterlijk.)
* christenen die zeggen echte christenen te zijn, maar er zelf maar wat van maken, met regeltjes die alleen in d'r eigen straatje passen en zo zelf een alshetmaarmakkelijkischristendom scheppen
* niemand wordt zalig, muv van ik christenen
* mijn voorouders zaten ook in de kerk, dus mij vind je d'r ook. god? weet ik veel - christenen

oftewel, ik ga voor de zwaren he. mensen die het serieus menen en ook echt iets hebben aan god. zo'n soort vaderverhouding. dat vind ik mooi. die kunnen vertrouwen op hun god, maar die er niet de hele dag mee te koop lopen en ook nog een leven hebben 'naast' de bekeringsdrang .

over de islam vel ik mijn mening maar niet . en mss is het ook logisch dat de meeste NLers het niet hebben op zgn 'extremistische' of 'fundamentalistische' () moslims.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 20:57
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 12-11-2004 @ 21:50 :
Gereformeerd natuurlijk.
gereformeerde kerk of gereformeerde gemeente?
Oud 12-11-2004, 20:59
RanC
RanC is offline
Vrijzinnig Hervormden.
En waarom?

Omdat die tenminste openstaan voor andere gedachten én omdat mijn eigen vader een dominee is in een Vrijzinnig Hervormde gemeente.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 21:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-11-2004 @ 21:57 :
gereformeerde kerk of gereformeerde gemeente?
3 keer raden
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 21:20
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 12-11-2004 @ 22:00 :
3 keer raden
hoezo? is er met een van beiden dan wat mis?

al denk ik kerk
Oud 12-11-2004, 21:27
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-11-2004 @ 22:20 :
hoezo? is er met een van beiden dan wat mis?

al denk ik kerk
tuurlijk niet
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 21:51
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
GanzenVeer schreef op 12-11-2004 @ 22:27 :
tuurlijk niet
gelukkig!! was al bang geworden, want is zelf ger gem
Oud 12-11-2004, 22:25
Verwijderd
Katholiek. Waarom? Omdat wij dat van oudsher zijn, ik heb mijn hele leven op katholieke scholen gezeten dus ben niet anders gewend. Het is de enige vorm van christendom waar ik mee in aanraking ben gekomen en het spreekt me van alle stromingen binnen het christendom nog het meeste aan.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 23:22
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
nare man schreef op 12-11-2004 @ 23:25 :
Katholiek. Waarom? Omdat wij dat van oudsher zijn, ik heb mijn hele leven op katholieke scholen gezeten dus ben niet anders gewend. Het is de enige vorm van christendom waar ik mee in aanraking ben gekomen en het spreekt me van alle stromingen binnen het christendom nog het meeste aan.
What he said.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 23:33
Verwijderd
Ik ken twee soorten christenen: dogmatische en niet-dogmatische. Zo'n 95% van de christenen waar ik ooit mee gesproken heb (elektronisch of anderszins) behoort tot de eerste groep - doorgaans onsympathiek en ontwetend. Het spreekt voor zich dat ik de tweede groep prefereer.
Met citaat reageren
Oud 12-11-2004, 23:45
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 13-11-2004 @ 00:33 :
Ik ken twee soorten christenen: dogmatische en niet-dogmatische. Zo'n 95% van de christenen waar ik ooit mee gesproken heb (elektronisch of anderszins) behoort tot de eerste groep - doorgaans onsympathiek en ontwetend. Het spreekt voor zich dat ik de tweede groep prefereer.
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 07:29
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Doet u mij maar de ik-ga-alleen-met-kerst-naar-de-kerk-christen.
Oud 13-11-2004, 09:41
Belgarath
Belgarath is offline
Doe mij maar zwaar. Die geloven tenminste nog ergens in .
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 16:02
Little-light
Little-light is offline
ik ben een zware christen geloofk
haha...
maar ff serieus... t= toch echt te erg dat er zoveel verschillende christenen zijn die elkaar niet kunnen uitstaan??? DAs nie zo christelijk
Ik ben voor de christen als volgeling van GOD, en tegen al die groepjes
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 18:22
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
Little-light schreef op 13-11-2004 @ 17:02 :
ik ben een zware christen geloofk
haha...
maar ff serieus... t= toch echt te erg dat er zoveel verschillende christenen zijn die elkaar niet kunnen uitstaan??? DAs nie zo christelijk
weet ik, is heel erg, maar de realiteit is anders. en wat is volgens jou een zware kerk?
Oud 13-11-2004, 20:13
Belgarath
Belgarath is offline
Ik zou zeggen: gereformeerde gemeenten, oudgereformeerden, hervormden die uit de PKN zijn gestapt, christelijk gereformeerden, nederlands gereformeerden, gereformeerden vrijgemaakt, vrijgemaakte gereformeerden. Kortom de gereformeerden?

Hmm, nu ik ze opschrijf hebben we inderdaad wel veel groepjes ja
Met citaat reageren
Oud 13-11-2004, 21:30
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 13-11-2004 @ 21:13 :
Ik zou zeggen: gereformeerde gemeenten, oudgereformeerden, hervormden die uit de PKN zijn gestapt, christelijk gereformeerden, nederlands gereformeerden, gereformeerden vrijgemaakt, vrijgemaakte gereformeerden. Kortom de gereformeerden?

Hmm, nu ik ze opschrijf hebben we inderdaad wel veel groepjes ja
"We hebben een clubje opgericht..."
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 08:26
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 13-11-2004 @ 22:30 :
"We hebben een clubje opgericht..."
"Voor mensen met een lelijk gezicht..."
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 08:55
Machiavelli
Machiavelli is offline
Citaat:
RanC schreef op 14-11-2004 @ 09:26 :
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:21
Belgarath
Belgarath is offline
Ik ben niet lelijk
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:12
Verwijderd
"hallelujah, verspreid het Evangelie christen"

is naar mijn mening de juiste vorm van het christendom.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:22
T_ID
T_ID is offline
voeg dus de "constant-prekende-met-te-veel-bekeerlust-gristen" aan de lijst toe.
Oud 14-11-2004, 14:00
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Little-light schreef op 13-11-2004 @ 17:02 :
... t= toch echt te erg dat er zoveel verschillende christenen zijn die elkaar niet kunnen uitstaan??? DAs nie zo christelijk
en ik ben blij met al die groepjes. als je het niet eens bent, flikker je d'r maar uit.
nee, ik bedoel, er zijn zooveel opvattingen. dat kan niet bij elkaar. en al dat gezeur van 1 kerk is zoooo niet haalbaar . en dat hoeft ook helemaal niet. en anders krijg je toch alleen maar verdeeldheid natuurlijk.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 14-11-2004, 14:25
JennyMindTricks
JennyMindTricks is offline
Ehm ik ben Christelijk, ik praat erover wanneer iemand erover wil praten, zoniet als diegeen zich eraan begint te ergeren ofzo dan stop ik....
Oud 14-11-2004, 15:42
Mark Almighty
Mark Almighty is offline
Citaat:
RanC schreef op 14-11-2004 @ 09:26 :
"Je hoort erbij, je hoort erbij..."
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 17:51
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Mark Almighty schreef op 14-11-2004 @ 16:42 :
"Je hoort erbij, je hoort erbij..."
je bent erbij [is toch mooier ]
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 18:26
naam onbekend
naam onbekend is offline
Citaat:
rspct schreef op 14-11-2004 @ 14:12 :

Het is een irritante en opdringerige vorm van het christendom, waardoor atheïsten zoals ik er een heel negatief beeld van krijgen. Evangelisten gooien hun eigen christelijke glazen in.

Verder sluit ik mij aan bij Mephostophilis.
Oud 14-11-2004, 19:47
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:

Denk et niet, Je hebt de belofte en de schuld. Evangelisch verspreid alleen de belofte, het hallelujah, en de "zwarte kousen kerk" of de gereformeerde gemeenten, alleen de schuld. dus de beste kerk zit daar tussen.
En dan kom je bij de Gereformeerde kerk, christelijk of vrijgemaakt maakt niet zoveel uit.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 19:53
Verwijderd
Citaat:

Bemoei je met je eigen zaken. Wij proberen jou ook niet te ontkerkelijken.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:16
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-11-2004 @ 20:47 :
Denk et niet, Je hebt de belofte en de schuld. Evangelisch verspreid alleen de belofte, het hallelujah, en de "zwarte kousen kerk" of de gereformeerde gemeenten, alleen de schuld. dus de beste kerk zit daar tussen.
En dan kom je bij de Gereformeerde kerk, christelijk of vrijgemaakt maakt niet zoveel uit.
maar door het offer van Jezus Christus is er vergeving dus heeft het geen zin om bij je schuld stil te staan.

Het gaat erom dat je andere mensen tot bekering brengt en hun ook tot redding brengt.
Dus als de nadruk meer ligt op evangeliseren is dat beter want dat is volgens mij een van de grote doelstellingen van het leven van christenen. (naast het gewone helpen van mensen).
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:18
RanC
RanC is offline
Citaat:
rspct schreef op 14-11-2004 @ 21:16 :
maar door het offer van Jezus Christus is er vergeving dus heeft het geen zin om bij je schuld stil te staan.

Het gaat erom dat je andere mensen tot bekering brengt en hun ook tot redding brengt.
Dus als de nadruk meer ligt op evangeliseren is dat beter want dat is volgens mij een van de grote doelstellingen van het leven van christenen. (naast het gewone helpen van mensen).

Ik wil geen hulp, maar ik kan jou wel helpen. Door je een goede psychiater aan te raden.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 20:32
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
fout, je moet wel degelijk bij je zonden stilstaan. God is geen "vergeefrobot". Je moet wel bij Hem je zonden belijden en er berouw van hebben, dan vergeeft Hij je zonden.
Want als ik jouw redenatie volg mag ik iedereen neerschieten, want ja.. Jezus is toch voor onze zonden gestorven, dus als ik maar in Hem geloof zijn mijn zonden mij automatische vergeven.
Ehm... je ziet vast zelf wel dat dat niet helemaal klopt.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 10:31
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:

klootzak

hoe kun je nou ergens dankbaar voor zijn, waarvan je geeneens weet wat het is? maar goed, ik snap wel dat jij redelijk goed bent, een fijne christen hoor. god moge hopen dat er meer als jij waren!
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 13:54
Verwijderd
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-11-2004 @ 21:32 :
fout, je moet wel degelijk bij je zonden stilstaan. God is geen "vergeefrobot". Je moet wel bij Hem je zonden belijden en er berouw van hebben, dan vergeeft Hij je zonden.
Want als ik jouw redenatie volg mag ik iedereen neerschieten, want ja.. Jezus is toch voor onze zonden gestorven, dus als ik maar in Hem geloof zijn mijn zonden mij automatische vergeven.
mee eens. je wordt pas vergeven als je je zonden belijdt en berouw hebt.

maar het is belangrijk om andere mensen zo veel mogelijk te vertellen over Jezus.
Hoe meer je dat doet hoe beter.
(zonden belijden hoort elke christen te doen, dat is vanzelfsprekend)

ik wil helemaal niet zeggen dat we mogen zondigen omdat we toch vergeven zijn, zeker niet.

GanzenVeer:
waarom scheld je me uit?

hoezo weet ik niet waar ik dankbaar voor ben? Ik weet toch dat ik vergeving kan krijgen door het offer van Jezus Christus. Daar kan ik toch dankbaar voor zijn?

Citaat:
maar goed, ik snap wel dat jij redelijk goed bent, een fijne christen hoor. god moge hopen dat er meer als jij waren!
wat heb ik gezegd dat je zo reageert?
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:07
hatefukk
hatefukk is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 14-11-2004 @ 21:32 :
Het getuigt natuurlijk van een mateloze naïviteit om te veronderstellen dat 'god' ook maar iets vergeeft. God vergeeft niet om de simpele reden dat god geen schuld kent. De ware christen heeft zich onttrokken aan de dialektiek.

"hoezo weet ik niet waar ik dankbaar voor ben? Ik weet toch dat ik vergeving kan krijgen door het offer van Jezus Christus. Daar kan ik toch dankbaar voor zijn?"

De dood van jezus christus staat symbool voor de dood van ons ego. Het heeft helemaal niets met de 'erfzonde' of meer van die onzin te maken. Onvoorstelbaar hoe ontzettend letterlijk sommige mensen een overduidelijk mystiek geschrift als de bijbel nemen.
Oud 15-11-2004, 14:08
Verwijderd
@ ganzenveer: je moet niet jaloers zijn.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:11
Verwijderd
Citaat:
hatefukk schreef op 15-11-2004 @ 15:07 :
[BDe dood van jezus christus staat symbool voor de dood van ons ego. Het heeft helemaal niets met de 'erfzonde' of meer van die onzin te maken. Onvoorstelbaar hoe ontzettend letterlijk sommige mensen een overduidelijk mystiek geschrift als de bijbel nemen. [/B]
ik denk dat je het juist letterlijk moet nemen, het is niet mystiek. Het overgrote deel van de Bijbelverhalen slaat terug op letterlijke gebeurtenissen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:17
Verwijderd
Ik vind een christen die tot z'n geloof is gekomen door zelf over het leven na te denken het meest sympathiek. Dat geldt niet alleen voor christenen, maar voor alles eigenlijk.. ik kan niet zo goed tegen meelopers. Mensen die hun eigen mening vormen en zich daar niet voor schamen en 'm gerust naar buiten durven brengen als daarom gevraagd wordt vind ik het meest sympathiek.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:20
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Wiltine schreef op 12-11-2004 @ 21:42 :
en als dit niet genoeg discussiestof opleverd: hetzelfde over de Islam.
Mag ik ook meedoen?

Mensen die moedwillig het joodse geloof om zeep helpen. Dat zijn zogeheten liberale joden. In Nederland valt het nog wel mee, maar in Amerika zijn er de Reform-lui.

Vrouwen in leren broeken als rabbijnen, op zaterdag met de auto naar de gebedsdienst en eerst onderweg even een broodje ham halen bij de McDonald's, je hond mag een Bark Mitzvah doen, vrouwen en mannen zitten gemengd te bidden. IEUW.

Als je mij wat geloof betreft zou vergelijken met christenen kom je uit op het niveau Staphorst.

Ik geloof dat de wetten uit de Torah en mondelinge wet WET zijn, waar wij ons aan moeten houden. Als daarin staat dat varkensvlees verboden is betekent dat dat varkensvlees verboden is, niet dat iedereen voor zichzelf moet weten wat hij wel of niet wil eten. Varkensvlees is verboden. .

Mannen en vrouwen bidden gescheiden, vrouwen kunnen geen rabbijn zijn, mannen en vrouwen (behalve echtgenoten en hechte familieleden) mogen elkaar niet aanraken, de shabbat (heilige dag van rust, gebed en studie) wordt gerespecteerd, niet-kosher voedsel is strikt verboden, als man 24/7 hoofdbedekking dragen, het is verboden een kerk te betreden (maar een moskee mag wel), minstens 100 'blessings' (wat is het Nederlandse woord daarvoor ) per dag zeggen, etcetera. Kan nog wel een paar pagina's vol typen.

Maar ik heb het niet zo op mensen die liberaal/reform zijn en continu kritiek uiten op orthodoxen. Dat is waar ik me vooral aan erger.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:21
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Alicia Silverstone schreef op 15-11-2004 @ 15:17 :
Ik vind een christen die tot z'n geloof is gekomen door zelf over het leven na te denken het meest sympathiek. Dat geldt niet alleen voor christenen, maar voor alles eigenlijk.. ik kan niet zo goed tegen meelopers. Mensen die hun eigen mening vormen en zich daar niet voor schamen en 'm gerust naar buiten durven brengen als daarom gevraagd wordt vind ik het meest sympathiek.
Ik wist wel dat je mij uiterst sympathiek vond.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:22
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
Rabbi Daniel schreef op 15-11-2004 @ 15:20 :
Mensen die moedwillig het joodse geloof om zeep helpen. Dat zijn zogeheten liberale joden.
vooruitgang, zelf nadenken.

ach en wee

stel je voor.

Oud 15-11-2004, 14:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
T_ID schreef op 15-11-2004 @ 15:22 :
vooruitgang, zelf nadenken.

ach en wee

stel je voor.

Ze doen maar, kan mij niet schelen. Als ze zich maar met zichzelf bemoeien en niet denigrerend praten over de mensen die zich wel aan de Wet houden.

En zichzelf geen 'religieuze joden' noemen.

Hun rabbijnen erken ik niet als rabbijnen, hun boeken niet als echte verantwoorde religieuze boeken (ze hebben in hun gebedenboeken bijvoorbeeld 2/3e van de gebeden geschrapt) en hun synagoges niet als echte synagoges waar Hij word gediend volgens de wet (de wetten m.b.t. gebedsdiensten).
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 14:59
T_ID
T_ID is offline
jij vind hen onwaardig
zij vinden jou dom
zij staan open voor kritiek en denken na
jij houd vast aan het verleden en weigert zelfreflectie.

goh, wie zou het meest sympathiek over komen? de vooruitstrevende of ultra-othodoxe zijde?
Oud 15-11-2004, 15:15
Belgarath
Belgarath is offline
Ultra-orthodox. Het is goed als mensen aan hun waarden vast durven houden, ook al zegt de hele wereld om ze heen dat ze dom, ouderwets en conservatief zijn. Waarom zou je je aan de rest van de wereld aanpassen? De 'wereld' gaat ten onder, gelovigen niet.
Oud 15-11-2004, 15:30
RanC
RanC is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 15-11-2004 @ 16:15 :
Ultra-orthodox. Het is goed als mensen aan hun waarden vast durven houden, ook al zegt de hele wereld om ze heen dat ze dom, ouderwets en conservatief zijn. Waarom zou je je aan de rest van de wereld aanpassen? De 'wereld' gaat ten onder, gelovigen niet.

Ik houd mij toch ook niet vast aan de normen en waarden van vroegere tijden? Dan zou ik mensen mogen vermoorden omdat ze mij beledigt hebben. Dan zou ik vrouwen aan de haren hun huis uit mogen slepen, etc.

Slap argument.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:53
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
RanC schreef op 15-11-2004 @ 16:30 :

Ik houd mij toch ook niet vast aan de normen en waarden van vroegere tijden? Dan zou ik mensen mogen vermoorden omdat ze mij beledigt hebben. Dan zou ik vrouwen aan de haren hun huis uit mogen slepen, etc.

Slap argument.
Met normen uit 'vroegere tijden' bedoel ik niet dat soort dingen.
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 15:58
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Ik zelf probeer me zoveel mogelijk aan de wetten te houden. Ik heb een hekel aan mensen die op anderen neerkijken omdat ze niet zijn zoals diegene (d.w.z. er andere meningen op na houden dan diegene). Niet dat ik hetzelf altijd met anderen eens ben, maar elkaar gewoon respecteren is een pré.
Oud 15-11-2004, 16:00
Rabbi Daniel
Rabbi Daniel is offline
Citaat:
Staafmixer schreef op 15-11-2004 @ 16:58 :
Ik zelf probeer me zoveel mogelijk aan de wetten te houden. Ik heb een hekel aan mensen die op anderen neerkijken omdat ze niet zijn zoals diegene (d.w.z. er andere meningen op na houden dan diegene). Niet dat ik hetzelf altijd met anderen eens ben, maar elkaar gewoon respecteren is een pré.
Hiervan stuur ik een link naar Annemaria.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten