Oud 13-11-2004, 22:54
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Terwijl de Griekse achtergronden (mythologie bijv.) zoveel interessanter zijn??

Oftewel: voor de Latinisten: wat dreef jou er toe om voor Latijn te kiezen en Grieks te laten vallen?
En voor de Grieken: bevalt het? waarom heb jij wél voor Grieks gekozen?
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-11-2004, 23:55
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
FMathers schreef op 13-11-2004 @ 23:54 :
Terwijl de Griekse achtergronden (mythologie bijv.) zoveel interessanter zijn??

Oftewel: voor de Latinisten: wat dreef jou er toe om voor Latijn te kiezen en Grieks te laten vallen?
En voor de Grieken: bevalt het? waarom heb jij wél voor Grieks gekozen?
Moe je titel niet zijn: Waarom is Latijn populairder dan Grieks?

Latijn is nuttiger voor mensen die in de medische wereld willen gaan studeren.
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!

Laatst gewijzigd op 14-11-2004 om 10:28.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 00:01
Chaucus
Avatar van Chaucus
Chaucus is offline
Citaat:
Apomes schreef op 14-11-2004 @ 00:55 :
Latijn is nuttiger voor mensen die in de medische wereld willen gaan studeren.
Is dat zo? Als ik de cursus medische terminologie van mn moeder zag, zat er ongeveer evenveel Grieks in als Latijn (als het niet meer was....)
__________________
Ik blijf hopen, want hoop mag er altijd zijn
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 09:18
Melanie Wilkes
Avatar van Melanie Wilkes
Melanie Wilkes is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 14-11-2004 @ 01:01 :
Is dat zo? Als ik de cursus medische terminologie van mn moeder zag, zat er ongeveer evenveel Grieks in als Latijn (als het niet meer was....)
Is dát zo? Ik ben tot nu toe toch echt veel meer Latijn tegengekomen dan Grieks.
Alhoewel er ook wel veel Grieks in voorkomt ja. Maar toch niet méér dan Latijn?

Maar ach, je hebt er niet zo heel veel last van als je geen Latijn en Grieks hebt gedaan, voor die medische studies hoef je dat echt niet te doen.

Ontopic: Ik heb ze allebei gedaan. Grieks omdat ik dat gewoon heel leuk vond, en inderdaad vooral de mythologische achtergronden. En de structuur van de taal, nou ja, alles...
Latijn meer uit gewoonte geloof ik. Ik denk wel dat je meer aan Latijn hebt...
__________________
As I was walking up the stairs, I met a man who wasn't there / He wasn't there again today, I wish, I wish he'd go away
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 10:28
Apomes
Avatar van Apomes
Apomes is offline
Citaat:
Chaucus schreef op 14-11-2004 @ 01:01 :
Is dat zo? Als ik de cursus medische terminologie van mn moeder zag, zat er ongeveer evenveel Grieks in als Latijn (als het niet meer was....)
Vriend van me krijgt les in het Latijn (in Leuven).
__________________
Today I'm handing out lollipops and ass-whoopins and right now, I'm all out of lollipops!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 10:34
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
De enige reden die ik had was dat ik een hekel had en heb aan grammatica en dat we aan het eind van de derde heel veel Latijnse grammatica al hadden gehad terwijl we van Grieks nog veel moesten krijgen.

En er koos niemand Grieks en ik had geen zin om in mn eentje bij een vreselijke lerares te zitten.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:27
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Latijn is m.i. veel makkelijker dan grieks. Je hoeft niet na te denken over letters en iota subscripti en dat soort priegeldingetjes, de grammatica is iets overzichtelijker en het is minder dan bij grieks.
Dat was voor veel mensen in mijn klas de reden latijn te kiezen. Bovendien vonden ze de verhalen van latijn ook leuker (inmiddels zijn ze genezen ) dan die van grieks.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:28
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 14-11-2004 @ 12:27 :
Latijn is m.i. veel makkelijker dan grieks. Je hoeft niet na te denken over letters en iota subscripti en dat soort priegeldingetjes, de grammatica is iets overzichtelijker en het is minder dan bij grieks.
Dat was voor veel mensen in mijn klas de reden latijn te kiezen. Bovendien vonden ze de verhalen van latijn ook leuker (inmiddels zijn ze genezen ) dan die van grieks.
Onze leraren zeiden juist dat Griekse grammatica makkelijker is
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:29
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Okee. Zit er nog iemand om een PWS onderwerp verlegen?

Maaruh, wat vind je zelf dan?
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 11:30
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 14-11-2004 @ 12:29 :
Okee. Zit er nog iemand om een PWS onderwerp verlegen?

Maaruh, wat vind je zelf dan?
Ik heb maar twee jaar Grieks gehad dus ik kan niet oordelen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 13:20
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik moest kiezen toen ik nog maar een jaar Grieks had gehad. Op dat moment vond ik het vertalen van Latijnse teksten veel leuker, omdat het ingewikkelder was. Verder leek het mij alsof we voor Grieks nog heel veel zouden moeten leren, en daar had ik weinig zin in. Ik heb op een manier wel spijt dat ik de uitdaging om allebei te doen uit de weg ben gegaan, was wel heel cool geweest, damn me!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:00
Quiana
Avatar van Quiana
Quiana is offline
Lijkt me idd dat het "waarom is Latijn populairder dan Grieks?"
moet zijn ipv andersom? Zal het zo ff wijzigen.

Latijn vond ik vanaf het begin al leuk/interessant; had elke keer
leuke en goeie leraren (wat ook motiveert), het ging me vrij
gemakkelijk af, enz. Grieks ging minder soepel; sowieso doordat
we tussendoor een flinke tijd geen Grieks meer hebben gehad
ivm ziekte leraar & geen vervanging. De rijtjes heb ik ook nooit
echt goed geleerd waardoor het me ook meer moeite kost, en
het is voor mijn gevoel idd meer priegelwerk...

Minder is ook dat bij ons vrijwel alle Griekse grammatica in het
derde jaar gepropt wordt, en als je net dat jaar een docent hebt
die vrij weinig tot niets uitlegt ed; niet handig.

Beetje samenloop van omstandigheden dus, want ik vind de
Griekse achtergronden wel interessant ed..
__________________
Drie.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:04
Freestyler*
Freestyler* is offline
ik vond dat grieks maar chaotisch met rare letters enzo
latijn, jah dat was standaard, dat had ik toch al jaren gevolgd
__________________
I love dr Phil :D
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:20
filia dei
Avatar van filia dei
filia dei is offline
Ik heb 't allebij gekozen, omdat ik het allebij leuk vind. Maar ik denk dat er vooral meer latijn gekozen wordt omdat men zegt dat je daar meer aan hebt. Latijn kom je ook vaker tegen lijkt wel.
Maar ik vind grieks leuker. Bij Grieks behandelen we allemaal leuke mythe's enzo. En bij Latijn leer je dus alleen maar over oorlogen en verkrachtingen enzo... Eigenlijk zijn de romeinen bestwel met de amerikanen te vergelijken.
__________________
Leve het heilige aluminium conserven blikje met haring in tomaten saus! Dood aan de spellingcorrector!
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 14:40
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
De hoofdreden voor mij om met grieks door te gaan was dat het Nieuwe Testament ook aan bod zou komen in de bovenbouw. Als christen vind ik het leuker/beter om de Bijbel (deels) in de grondtekst te kunnen lezen.
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 15:58
Konijn
Avatar van Konijn
Konijn is offline
Ik doe latijn omdat ik geen grieks kon kiezen op mijn school (altijd maar rond de tien leerlingen bij latijn).
Het jaar na mij begonnen wat ouders ruzie te schoppen omdat iemand Klassieke Talen wilde studeren, en hebben ze het wel ingeroosterd.. Toen was t voor mij te laat. (Grieks zijn nu dus echt klassen met meestal 1 of 2 leerlingen).

Ik vond grieks altijd veel leuker, had dat dus ook zeker gekozen als dat had gekund. Latijn wordt denk ik vooral meer gekozen omdat het mensen makkelijker lijkt en men zegt dat je er meer aan hebt.
__________________
Keep on rockin'
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 16:03
thalia
thalia is offline
Bij ons op school heb je alleen de keuze om Latijn te volgen. Je krijgt in je eerste jaar heel even een hoofdstukje Grieks, maar da's echt niets in vergelijking met wat we voor Latijn hadden gezien.
Aangezien het eigenlijk niet de bedoeling was dat ik Latijn ging studeren, had ik ook geen behoefte aan oud-Grieks. Maar na mijn eerste jaar wou ik er eigenlijk best wel graag Grieks bij.
Maar nu volg ik een richting die ik later (voor mijn vervolgopleiding) echt nog zal nodig hebben, dus ik had sowieso een van de twee moeten laten vallen.
__________________
Hos aliquis vidit et obstipuit, quique aethera carpere possent, credidit esse deos.
Met citaat reageren
Oud 14-11-2004, 19:08
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Ok, leuke reacties

Ik heb zelf Grieks gekozen, omdat ik het leuker vond (en daar sta ik nog steeds achter Verder heb ik in de 3e het hele jaar bij Latijn gekaart en dus alle grammatica gemist. Voor Grieks moesten we de meeste grammatica nog krijgen, dus ik was bang dat ik té veel gemist had

(en sorry voor de topictitel )
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 15-11-2004, 17:03
Tristia
Avatar van Tristia
Tristia is offline
Ik heb twee jaar grieks gehad en uiteindelijk 5 jaar latijn en daar ook examen in gedaan. Ik heb Latijn toen gekozen, omdat ik de richting van gezondheidszorg in wilde en wist dat ik er heel veel aan zou hebben. En dat blijkt nu ook zo te zijn. Anatomie, fysiologie, medicijnen, noem maar op, ik heb een voordeel dat ik latijn heb gehad op veel collega's en klasgenoten.

Gelukkig heb ik de mythes etc. meegekregen met KCV.
__________________
Like ice into your heart...
Met citaat reageren
Oud 15-11-2004, 22:31
Anaïs
Avatar van Anaïs
Anaïs is offline
Ik heb ze allebei gedaan, en ook nog een jaar aan universiteit... Daar wordt het duidelijk dat meesten Latijn makkelijker vinden dan Grieks... Waardoor er nu (met de bama-hervorming) stukken meer studenten zijn die latijn + moderne taal volgen

Misschien ook omdat je Latijn meestal apart kan volgen (in België toch), maar als je Grieks wil doen, moet je ook Latijn kiezen. Misschien vinden sommigen 2 oude talen teveel van het goede?
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 08:57
Tristia
Avatar van Tristia
Tristia is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 15-11-2004 @ 23:31 :
Daar wordt het duidelijk dat meesten Latijn makkelijker vinden dan Grieks...
Dat snap ik dan weer niet want ik vond de latijnse gramatica toch echt een stuk moeilijker dan grieks. Voordeel van grieks is ook dat je een geheel nieuw alfabet krijgt, en dat was vond ik wel handig, want je had geen referentiekaders en als een onbeschreven blad kon je dat leren.

Maar ja achteraf had ik ook grieks wel willen doen, mocht er maar één kiezen.
__________________
Like ice into your heart...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:42
Missy1234567890
Avatar van Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik heb toen ik moest kiezen, beide talen gehouden, omdat ik niet wist welke ik moest laten vallen. Vond ze alletwee wel leuk en ik was er ook goed in. Nu studeer ik Klassieke talen en ben ik erachter gekomen dat ik Grieks veel leuker en vooral makkelijker vind (het een hangt ws wel met het ander samen ), terwijl ik op de middelbare school juist Latijn makkelijker en leuker vond...
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 15:52
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
Anaïs schreef op 15-11-2004 @ 23:31 :
Misschien ook omdat je Latijn meestal apart kan volgen (in België toch), maar als je Grieks wil doen, moet je ook Latijn kiezen. Misschien vinden sommigen 2 oude talen teveel van het goede?
In Nederland kan je ook gewoon alleen Grieks volgen.
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:25
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Latijn schrikt ten eerste minder af door het bekende alfabet.

Daarnaast is het Grieks gewoon een ramp voor de minder geoefende denker, omdat het, doordat het Grieks dat we bestuderen langer gesproken is dan het Latijn en dus verder verwijderd van het 'basisidee', veel precisie vraagt bij het herkennen van de juiste woordvorm.

En die herkenning wordt nog eens bemoeilijkt onder andere doordat het Grieks zoiets kent als de 'aoristus'.

Ook de manier waarop de woordvormen zijn opgebouwd, en de minieme verschillen tussen de opbouw van die woordvormen maakt het Grieks een bijzonder lastige taal. Bijvoorbeeld: het verschil tussen perfectum en imperfectum (indicativus) is in het Latijn makkelijk te scheiden: zodra in de vorm -ba- staat is het vrijwel altijd een imperfectum. De aoristus en het imperfectum in het Grieks daarentegen, zeker de athematische of de pseudosigmatische, zijn beduidend moeilijker van elkaar te scheiden: er zijn veel minder duidelijke kenmerken. Sterker nog: de vormen lijken zelfs verschrikkelijk op elkaar.

De gemiddelde persoon, niet van plan om zich in de diepte van het Grieks te storten en voor de keuze gesteld tussen Latijn en Grieks, zal daarom meer gecharmeerd zijn van het Latijn.

En ik denk ook dat oorzaak en gevolg elkaar hier stimuleren: doordat het Latijn meer prestige geniet, kiezen meer mensen het.
__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 19:37
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Ik denk dat posts als de jouwe mensen weerhouden van Grieks kiezen, Dynamico. Maar je hebt wel gelijk.

Ik moet ook nog toevoegen aan mijn eigen moticatie, het schiet me nu in eens te binnen, dat Latijn, wellicht omdat het minder lang werd gesproken, heel erg in mekaar steekt als een gekunstelde taal. Grieks heeft al die onregelmatigheden van een moderne taal, terwijl Latijn juist de onregelmatigheden heeft van een taal die nog niet is gesleten door de jaren. Dat maakte Latijn voor mij interessanter.

Maar toch, als je nu gaat kiezen, gewoon allebei doen, had ik ook moeten doen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 16-11-2004, 19:58
Dynamico
Avatar van Dynamico
Dynamico is offline
Citaat:
Keith schreef op 16-11-2004 @ 20:37 :
Ik denk dat posts als de jouwe mensen weerhouden van Grieks kiezen, Dynamico. Maar je hebt wel gelijk.
Ik zal hier nog eens komen zeg.

__________________
't Kan verkeren.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 20:11
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Keith schreef op 16-11-2004 @ 20:37 :
Maar toch, als je nu gaat kiezen, gewoon allebei doen, had ik ook moeten doen.
Mja, daar heb ik toen ook nog over getwijfeld, maar ik wilde ook alle ándere vakken kiezen, en die leken me toch iets relevanter dan nóg een klassieke taal.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 20:30
Belgarath
Avatar van Belgarath
Belgarath is offline
Tenzij je keus bestaat uit Grieks, muziek of tekenen. Ik was er vrij snel uit
__________________
The brown rat looks questioningly at its corpse. Squeak? SQUEAK. The ghost of the rat nods sadly, and disappears down a nearby sewer.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 20:34
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Belgarath schreef op 16-11-2004 @ 21:30 :
Tenzij je keus bestaat uit Grieks, muziek of tekenen. Ik was er vrij snel uit
Mja, zo heb ik nooit hoeven kiezen. En dan had ik veeeel liever muziek én tekenen gehad
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 09:08
Nyawa
Ik heb voor Grieks gekozen omdat ik in de derde een slechte leraar had waardoor ik weinig voor Latijn deed en ik veel had moeten halen. Voor Grieks had ik juist een hele goede lerares waardoor ik voor Grieks hoge cijfers haalde, dus de keuze was snel gemaakt. Ik heb er geen spijt van gehad.

Een reden waarom mensen Latijn kiezen zou kunnen zijn omdat je met Latijn voordeel hebt bij Romaanse talen: Frans, Spaans en Italiaans. Met Grieks heb je dat voordeel niet of nauwelijks. Verder denk ik dat Latijn makkelijker is of lijkt door al die vreemde letters en werkwoordsvormen van het Grieks.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:27
forumpje
forumpje is offline
Latijn is wel wat makkelijker (niet nadenken over letters)

overigens heb ik latijn en kies er nu weer grieks bij!!!
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 13:35
Verwijderd
Waarom ik voor Grieks heb gekozen kan je vooral terugleiden op het feit dat ik geen zin meer had in Latijn. De lerares was wel goed, maar haar methode van lesgeven beviel me niet. Daarnaast hebben de Romeinse schrijvers me nooit echt kunnen boeien (nou moet ik zeggen dat ik niet echt een super goed beeld heb kunnen krijgen in dat ene jaar dat ik echte schrijvers las). Daarnaast sprak de hele cultuur van de Grieken mij veel meer aan. Dat zijn dus de 2 redenen.

Waarom Latijn populairder is? Ik denk omdat Latijn sowieso wat meer aanspreekt als taal. Je herkent veel dingen in het Frans ed, terwijl het bij Grieks niet meteen zo op de oppervlakte ligt. Grieks is in mijn beleving wat betreft grammatica ook een stuk lastiger. Veel contracties waardoor de duidelijkheid nog al eens verdwijnt en natuurlijk de rare letters zullen weinig mensen aantrekken. In mijn beleving is Latijn ook een taal die wat beter te volgen is, bij Grieks heb ik wel eens het idee dat voor een zin een heleboel woorden gewoon door elkaar zijn gegooid zonder logische volgorde.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 14:02
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Citaat:
iemand of niemand schreef op 17-11-2004 @ 14:35 :
bij Grieks heb ik wel eens het idee dat voor een zin een heleboel woorden gewoon door elkaar zijn gegooid zonder logische volgorde.
haha ja daar kan ik wel in meevoelen
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 16:34
Verwijderd
Ik had tot halverwege de vijfde Grieks, wat ik zelf veel leuker vond en vind dan Latijn.
Alleen het ging niet meer en ik had zo weinig inspiratie dat hele jaar, voor wel vak dan ook, om iets te doen.
Bij Grieks ging dat fout, Latijn, wat ik wat makkelijker vind, lukte het wel.
Dus heb ik Grieks laten vallen en ben ik verder gegaan met alleen nog maar Latijn.
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 18:04
vedetje
vedetje is offline
Ik vond Grieks altijd veel toffer!!! Bij ons moet je wel Latijn nemen als je Grieks wilt dus ik ken beide...

Waarom ik het toffer vond: bij Grieks lukte het altijd goed om op gevoel af te vertalen, de cultuur vind ik ook veel interessanter (de Romeinen waren gewoon fakers ), de verhalen die we lazen vond ik mooier, ik vond het een toffere taal (niet zo die vaste regeltjes), een alfabet kennen dat niet iedereen kent...
__________________
El corazón tiene razón que el razón no tiene
Met citaat reageren
Oud 17-11-2004, 18:28
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
er wordt in scholen eerder latijn als grieks gegeven. Bij ons op school heb je ze alletwee, maar je kan maar met grieks beginnen vanaf het 2de jaar, en je moet dus ook latijn doen. Grieks blijft samenhangen met latijn tot en met het 4de jaar (bij ons toch he). En dan kan je alleen GRieks-Latijn of GRieks-Wiskunde doen, niet zoveel keuze hé! Met Latijn kan je ook Moderne Talen of Wetenschappen combineren.
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 17-11-2004, 23:18
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 17-11-2004 @ 19:28 :
er wordt in scholen eerder latijn als grieks gegeven. Bij ons op school heb je ze alletwee, maar je kan maar met grieks beginnen vanaf het 2de jaar, en je moet dus ook latijn doen. Grieks blijft samenhangen met latijn tot en met het 4de jaar (bij ons toch he). En dan kan je alleen GRieks-Latijn of GRieks-Wiskunde doen, niet zoveel keuze hé! Met Latijn kan je ook Moderne Talen of Wetenschappen combineren.
Ik zou me wat meer op mijn Nederlands gaan concentreren als ik jou was.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 09:28
Verwijderd
Citaat:
Anaïs schreef op 15-11-2004 @ 23:31 :
Ik heb ze allebei gedaan, en ook nog een jaar aan universiteit... Daar wordt het duidelijk dat meesten Latijn makkelijker vinden dan Grieks... Waardoor er nu (met de bama-hervorming) stukken meer studenten zijn die latijn + moderne taal volgen

Misschien ook omdat je Latijn meestal apart kan volgen (in België toch), maar als je Grieks wil doen, moet je ook Latijn kiezen. Misschien vinden sommigen 2 oude talen teveel van het goede?
In België kun je zowel Latijn als Grieks apart volgen. Iedereen begint alleen met Latijn en krijgt een kleine cursus Grieks in het 1e jaar. In het 2e jaar kun je kiezen voor Latijn-Grieks of gewoon Latijn. In het 3e kun je dan kiezen voor Latijn-Wiskunde, Latijn-Moderne talen, Latijn-Grieks en Grieks-Wiskunde (misschien dat de andere variaties ook mogelijk zijn, maar daar hebben naar mijn weten nooit leerlingen in gezeten. Grieks-Wiskunde had ook meestal maar 2-4 leerlingen).

Ik vond Grieks ontzettend veel interessanter, mooier en leuker dan Latijn, maar ik vond het wel stukken moeilijker. Bij de grammatica was er altijd wel de uitzondering op de uitzondering op de uitzondering op de aangepaste regel voor de uitzondering van die uitzondering.
We hebben serieus eens een niveau van 6 uizonderingen op elkaar gehad... . Daarbij was de grammatica bij mij van t begin af nogal fout gegaan. Maar ach. Het is voorbij en ik heb het wel gehad. En Griekenland blijft mijn grote liefde.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:43
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 18-11-2004 @ 00:18 :
Ik zou me wat meer op mijn Nederlands gaan concentreren als ik jou was.
en wat wil je daarmee zeggen?
ik spreek naar mijn mening zeer goed Nederlands, alleen heb ik in mijn post wat hoofdletters verzuimd
wat had je dan nog aan te merken?
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:47
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 18-11-2004 @ 17:43 :
en wat wil je daarmee zeggen?
ik spreek naar mijn mening zeer goed Nederlands, alleen heb ik in mijn post wat hoofdletters verzuimd
wat had je dan nog aan te merken?
Citaat:
Liesjeuh schreef op 17-11-2004 @ 19:28 :
er wordt in scholen eerder latijn als grieks gegeven.
Dan dus.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:48
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 17-11-2004 @ 19:28 :
er wordt in scholen eerder latijn als dan grieks gegeven. Bij ons op school heb je ze alletwee beiden, maar je kan maar met grieks beginnen vanaf het 2de jaar, en je moet dus ook latijn doen. Grieks blijft samenhangen met latijn tot en met het 4de jaar (bij ons toch wel? he). En dan kan je alleen GRieks-Latijn of GRieks-Wiskunde doen, niet zoveel keuze hé! Met Latijn kan je ook Moderne Talen of Wetenschappen combineren.
Verder gebruik op wel meedere plekken erg onduidelijke zinnen. In het einde zeg je dat je alleen maar Grieks-Latijn of Grieks-Wiskunde kunt doen, maar dan blijkt er nog een hoop andere mogelijkheden te zijn.

Zat mis met dat Nederlands als je het mij vraagt.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:53
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Keith schreef op 18-11-2004 @ 17:48 :
Verder gebruik op wel meedere plekken erg onduidelijke zinnen. In het einde zeg je dat je alleen maar Grieks-Latijn of Grieks-Wiskunde kunt doen, maar dan blijkt er nog een hoop andere mogelijkheden te zijn.

Zat mis met dat Nederlands als je het mij vraagt.
Ehm, indat geval was het wel beide ipv beiden.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:55
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
*beiden, moet je beslist eens nakijken, de 'n' mag er alleen bij personen
*"bij ons toch, hé" --> daar is niks mis mee volgens mij. ik kan evengoed schrijven "bij ons alleszins wel", dat is net hetzelfde. Alleen komt hé veel in gesproken taal voor. Als het u belieft kan ik evengoed in overdreven formeel taalgebruik vervallen, maar aangezien dit een forum is zal ik niet te overdreven doen. Behalve als dat is wat je wil.
*als je aandachtig zou gelezen hebben, had je gemerkt dat je Grieks alleen met Latijn of Wiskunde kunt combineren, dat is dan samen Grieks-Latijn of Grieks-Wiskunde.
Latijn daarentegen kan je ook met Wetenschappen of Moderne Talen combineren. Dat vormt dan Latijn-Wetenscheppen of Latijn-Moderne Talen.
Heb je het zowat gesnapt?

De als-dan fout, daar had je gelijk in, dat is zo'n Belgische fout. Maar dat is bepaald weinig als argument dat ik slecht Nederlands spreek. Je moet zo snel niet oordelen over anderen, zeker als je ze niet kent. Moest je mij echt kennen, dan had je zo'n opmerking gegarandeerd niet gemaakt. Niet "zat mis" dus, wat volgens mij overigens bepaald niet zo'n goed Nederlands is.
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 16:57
Briseïs
Avatar van Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Liesjeuh schreef op 18-11-2004 @ 17:55 :
De als-dan fout, daar had je gelijk in, dat is zo'n Belgische fout. Maar dat is bepaald weinig als argument dat ik slecht Nederlands spreek. Je moet zo snel niet oordelen over anderen, zeker als je ze niet kent. Moest je mij echt kennen, dan had je zo'n opmerking gegarandeerd niet gemaakt. Niet "zat mis" dus, wat volgens mij overigens bepaald niet zo'n goed Nederlands is.
Ik maak altijd dat soort opmerkingen.
__________________
Hela världen är så underbar
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 17:03
Keith
Avatar van Keith
Keith is offline
Het is met n als het zelfstandig wordt gebruikt, dus "je hebt ze beiden" en zonder n als het bijvoeglijk wordt gebruikt dus, dus "je hebt beide boeken".

ik denk nog steeds niet dat die "toch" daar hoort, maar misschien is het een Belgisch gebruik van eht woord toch dat mij onbekend is.

Het was mij inderdaad duidelijk dat Grieks-Latijn en Grieks-Wiskudne de enige opties waren als je Grieks hebt, en dat er met Latijn adnere mogelijkheden zijn, maar dat is niet wat jij zegt met de zin "En dan kan je alleen GRieks-Latijn of GRieks-Wiskunde doen, niet zoveel keuze hé!". En het is meestal slimmer om jezelf niet tegen te spreken in een tekst, kan verwarrend zijn.

"zat mis" is uiterst acceptabel Nederlands. "Zat" is simpelweg een wat collquiale versie van "voldoende", hier enigszins eufemistisch gebruikt. "Mis" betekent niet juist. Het is geen formeel Nederlands nee, maar dat hoefde toch niet, zo poch jij daarjuist noch zelf!
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 17:07
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Keith schreef op 18-11-2004 @ 17:48 :
Verder gebruik op wel meedere plekken erg onduidelijke zinnen. In het einde zeg je dat je alleen maar Grieks-Latijn of Grieks-Wiskunde kunt doen, maar dan blijkt er nog een hoop andere mogelijkheden te zijn.

Zat mis met dat Nederlands als je het mij vraagt.
ik zal ook even gezellig doen dan, over wat jij schrijft
- meerdere, dat is dus verkeerd. Het wordt ongelooflijk vaak verkeerd gebruikt, het moet 'verscheidene' of 'verschillende' zijn. Meerdere mag alleen gebruikt worden in de context 'hij is mijn meerdere'
- OP het einde, niet IN het einde
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 17:11
Liesjeuh
Avatar van Liesjeuh
Liesjeuh is offline
Citaat:
Keith schreef op 18-11-2004 @ 18:03 :
Het is geen formeel Nederlands nee, maar dat hoefde toch niet, zo poch jij daarjuist noch zelf!
nee, maar aangezien men er mij net op wees dat ik geen goed Nederlands zou spreken, wijs ik hem erop dat hij / zij ook geen standaardnederlands spreekt.

pochen is opscheppen, dat hoort volgens mij niet echt thuis in die zin
__________________
*Nee heb je, ja kun je krijgen*
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 18:25
Femic
Avatar van Femic
Femic is offline
Anders gaan jullie even on-topic..
__________________
Ik doe niet aan domme keuzes.
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 18:32
Mindfields
Mindfields is offline
Zoals ik al in een eerder topic heb gepost;
ik zit in de 4e en bij ons hebben ong. 60 mensen Latijn en 60 mensen Grieks. Daarvan hebben nog eens 20 Latijn EN Grieks.
Zelf heb ik Grieks. Waarom? Ik stond de gehele 3e en de tweede 3e dat ik in de 3e zat een 3. Toen ben ik eens wat beter naar het Grieks gaan kijken en zodoende dat ik nu een 7 sta. Latijn is me altijd gemakkelijk afgegaan, totdat ik ontdekte dat ik bij Grieks geheel bij liep met woorden en grammatica en bij Latijn niet. Daarom heb ik Grieks gekozen.
__________________
No Bad Religion song can make your life complete
Met citaat reageren
Oud 18-11-2004, 20:20
Verwijderd
En verder mag iedereen die loopt te zeiken over het al dan niet correcte gebruik van het AN ophouden met mekkeren want ik kom bij iedereen nog fouten tegen. Je zit op een forum mensen en zolang er geen dt-fouten vallen, is het allemaal niet ernstig genoeg om er een topic over Latijn-Grieks mee te verneuken.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Levensbeschouwing & Filosofie Stelling: Religie is de oorzaak veel problemen en zou daarom verboden moeten worden..
Buskruitje
204 22-01-2005 01:32
Levensbeschouwing & Filosofie Achterlijke cultuur, says who?
IGRA
3 04-05-2004 20:44


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:43.