![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Als ik me niet vergis was jouw houding tegenover haar een stuk minder tolerant dan wat je hier net over jezelf schreef. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
![]() |
Citaat:
Ik weet daar heel wat over, en zowel Annemaria als ik hebben je gezegd dat zulke lasterlijke praat niet op prijs word gesteld. Ik heb je ook verteld dat het halachisch verboden is. Verder vermeldt de halacha ook dat als iemand niet luistert wanneer je hem persoonlijk eraan herinnert dat een bepaald gedrag niet gewenst is, je het openbaar mag maken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() tsja, ik heb geen hekel aan christenen, absoluut niet.. zo lang ze het maar niet laten blijken, en niet gaan zingen over 'Jezus, komt Jezus komt!' De sympathiekste vind ik denk ik de vrijzinnige dan maar ofzo..
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
Ik neem aan dat jij een gergem bent? En wat je zegt klopt wel, maar jullie preken gaan bijna altijd over de schuld die je als mens maakt. Dus bij jullie zijn het meer "pas op" preken.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
? ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
hoe bedoel je ik ben een kenner ![]() ooit wel eens gehoord van het feit dat de ene kerk in een genootschap TOTAAL verschilt van een andere? van ultra-orthodox tot ultra-vrijzinnig? dat er ook nog wat kerken tussenin hangen en dat je nooit iemand kunt oordelen op een kerkverband? nee? dan nu wel ![]() ten tweede vind ik het wel erg ongristelijk van je dat je je eigen kerk weer bovenaan zet. jouw kerk is tenslotte 'het beste'. want wij hangen er tussen in. altijd de gulden middenweg kiezen ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het enige dat hieruit volgt is natuurlijk dat het onmogelijk is te bewijzen dat god niet bestaat, evenals het onmogelijk is te bewijzen dat hij wel bestaat. Wat me altijd zo irriteert aan mensen die de wetenschap hoog in het vaandel hebben is dat deze mensen er altijd van overtuigd schijnen te zijn dat zij 'de waarheid' volgen, in tegenstelling tot al die 'arme' gelovigen die er maar niks van snappen (ik ben overigens geen gelovige). Dit terwijl de geldigheid van de wetenschap an sich maar gewoon aangenomen wordt: die is niet te bewijzen.
Laatst gewijzigd op 18-11-2004 om 10:53. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Het is niet mogelijk om iets universeel te bewijzen. Iets kan slechts bewezen worden binnen zijn eigen geldigheid, waarmee ik bedoel dat je wiskundig wel kunt bewijzen dat de drie hoeken van een driehoek gezamenlijk 180 graden zijn, maar dat je de fundamentele geldigheid van het wiskundig systeem als zodanig niet kunt bewijzen. Het is evenzeer op axioma's gebaseerd als de theologie. Wat bedoel je overigens precies met het begrip 'controleerbaar'?
Laatst gewijzigd op 18-11-2004 om 13:58. |
![]() |
||
Citaat:
af en toe vraag ik me af waarom universiteiten theologie nog steeds als volwaardige studie zien, gezien het feit dat er na duizenden jaren nog steeds een totaal gebrek aan werkelijke goden bestaat lijkt theoloog zijn mij een beetje op filosoferen over gebakken lucht. heeft de theologie wel bestaansrecht? Iemand die aan komt zetten met een idee om "aromatherapiekunde" als vak te geven wordt in 99,99% van de gevallen prompt weggehoond aangezien de zaak waarover deze nieuwe 'wetenschap' zou moeten gaan verre van bewezen is. hetzelfde geld voor theologie.
||
![]() |
Citaat:
||
Citaat:
No shit Sherlock! ![]() Dat probeer ik al nou al tijden duidelijk te maken... |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() Dat weet ik niet, ik ben geen wetenschapper. Ik weet alleen dat ze die dingen ooit moleculen hebben genoemd en dat ze ervan uit zijn gegaan dat alles daaruit is opgebouwd. Je zegt het zelf al: het zijn modellen. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Dit kan op vele manieren, en zelfs het bestaan van een groot aantal sub-atomaire deeltjes is aangetoond. Atomen en moleculen kun je zelfs 'zien' met een scanning-tunneling microscope of een atomic force microscope. Er zijn ook sub-atomaire deeltjes waarvan het bestaan (nog) niet is aangetoond, bijvoorbeeld het graviton. Maar het is bullshit om te zeggen dat "de hele wetenschap is gebaseerd" op het al dan niet bestaan van het graviton. (het graviton is onderdeel van de M-theorie van Ed Witten) Wil je meer weten over hoe atomen zijn ontdekt, ga je dan iets verdiepen in de geschiedenis en het werk van mensen als Rutherford, Bohr, Chadwick, Fermi en Meitner. |
![]() |
|
Nogmaals, maar dan met een ander voorbeeld:
Onlangs -een maand of wat geleden- is toch ontdekt dat wij mensen uit evenveel (?)-cellen (de precieze benaming ben ik kwijt) bestaan als een regenworm, terwijl er jaren en jaren is aangenomen dat we uit véél meer van die (?)-cellen bestonden. Nu is het werk van decennia herzien door een nieuwe ontdekking. Wat dus aantoont dat ook wetenschap niet exact en bewijsbaar is. Want misschien beweren ze over 30 jaar weer wat anders waar jullie allemaal achteraan rennen. JUllie zijn net zo 'erg' als waar jullie ons van beschuldigen. En verder slaat Alicia hierboven nogmaals de spijker op z'n kop. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Het feit dat huidige wetenschappelijke theorieën soms een beperkte geldigheid hebben of onbewezen zijn wil niet zeggen dat ze dan dus maar waardeloos zouden zijn, of erger nog, gelijk zouden zijn aan theologie.
Dit is weer een mooi voorbeeld van een 'false dilemma'. De wetenschap als geheel is niet opeens waardeloos omdat er toevallig één onvolledigheid in zit. http://www.nizkor.org/features/falla...e-dilemma.html Trouwens, de biologie is nog bezig met het ontwikkelen van een empirische wetenschap (beschrijven wat we zien) naar een wetenschap met een solide theoretische basis. |
![]() |
||
Citaat:
Onbewezen, net als het bestaan van God, in de wetenschap wil dus niet zeggen dat het niet bestaat volgens jou. Dus wil het ontbreken van bewijs van het bestaan van God ook niet zeggen dat hij niet bestaat. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Het is echter vrij zinloos om een model te bedenken voor een verschijnsel dat wij niet en niet kunnen waarnemen, zoals een god. Een eenvoudige redenatie leidt al snel tot de conclusie dat iedere bedachte theorie wel onwaar moet zijn (wat overigens niets zegt over het bestaan van een god). Als iedere mogelijke theorie waar zou kunnen zijn is iedere theorie onwaar, omdat het aantal mogelijke theorieën oneindig is. Dit volgt uit het feit dat de kans dat alle mogelijke religies bij elkaar waar zijn gelijk is aan 1 (de werkelijkheid is star). Je zou in dit verband kunnen spreken van een "religie-verdeling", maar omdat je nu eenmaal geen uitspraak kunt doen over de waarschijnlijkheid van groepen religies (maar wel over één enkele religie) heb je hier niet zo veel aan. De wetenschap, daarentegen, modelleert zaken die wij kunnen of zouden kunnen waarnemen en daarmee is de wetenschap een zinvol iets. (de wiskunde is een ietwat bijzondere zaak, maar daar ga ik nu even niet op in) |
![]() |
||
Citaat:
VB: -Alle zwanen zijn wit of niet wit - alle zwanen zijn wit of gerboken wit - alle zwanen zijn zwart of wit - alle zwanen zijn wit. De eerste stelling is niet te falsifieren, er staat NIETS. Het klopt ALTIJD. De laatste stelling is WEL falsifieerbaar, dus volgens Popper een echte wetenschappelijke stelling. De rest slaat volgens hem nergens op. Dus: Het kan misschien wel zo zijn dat een theorie later niet blijkt te kloppen, of dat er een aantal uitzonderingen op zijn,maar dat wil niet zeggen dat die theorie nergens op gebaseerd is, of onzin is. Religiueze theorieen, zijn over het algemeen ook niet falsifieerbaar. Het komt allemaal terug op een ding, je kunt bijna alles terug herleiden naar een ding, dat altijd klopt. Kortom, het meeste slaat nergens op..
||
![]() |
Citaat:
Al duizenden jaren proberen mensen de geheimen van het menselijk bewustzijn in kaart te brengen, ook de wetenschap (psychologie noemen ze dat dan). Het blijkt echter heel erg moeilijk te zijn om veranderingen in bewustzijn onder woorden te brengen. Dat is waarom religie zoveel gebruik maakt van symboliek, wat je op een veel basaler niveau aanspreekt. Spijtig trouwens dat je het wiskundig systeem buiten beschouwing wilt laten, want dat is mijns inziens waar de wetenschap haar grootste misstap begaat.
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||