Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Algemene schoolzaken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 19-10-2004, 12:31
Lunatsy
Lunatsy is offline
en leeftijds genoten aanspreken op hun gedrag.

wat vinden jullie hiervan?

(dit is een onderzoek voor school, voor een debatteer iets )

alvast bedankt
Oud 19-10-2004, 12:36
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Ik geloof niet dat mensen in de leeftijdscategorie van laten we zeggen 13-18 jaar daar toe in staat zijn. Hooguit als er strenge selectie eisen zijn, anders zullen de betreffende personen misbruik van hun positie gaan maken.
Oud 19-10-2004, 12:38
Lunatsy
Lunatsy is offline
ja dat vind ik zelf ook, bovendien kunnen kinderen (zoals ik zelf ) makkelijk beinvloed worden.
helaas heb ik ook VOOR argrumenten nodig
Oud 19-10-2004, 12:40
Lunatsy
Lunatsy is offline
ook weer zoiets fijns : maandag moet ik genoeg voor en tegen argrumenten hebben voor een debat, nu is de persoon waarmee ik het samen doe niet te bereiken! *daas nie zo mooi
Oud 19-10-2004, 12:42
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
-Jongeren vinden het prettiger om te communiceren met mensen van hun eigen leeftijd.
-Jongeren zullen eerder wat aannemen van leeftijdsgenoten, omdat zij in dezelfde 'wereld' leven.
-Toezicht door jongeren als bijbaantje verhoogt het sociale toezicht.

Misschien heb je hier iets aan.
Oud 19-10-2004, 12:45
Lunatsy
Lunatsy is offline
heel heel HEEL erg bedankt!
Oud 19-10-2004, 12:48
Sir_Cramlek
Sir_Cramlek is offline
Heel heel heel erg graag gedaan.
Oud 19-10-2004, 12:50
Balance
Balance is offline
- Het vergroot het verantwoordelijkheidsgevoel van jongeren.
Oud 19-10-2004, 12:57
Lunatsy
Lunatsy is offline
owkeej, en stel nou dat iemand als tegen argrument zegt: Ik ben er tegen want jongeren zijn makkelijk beinvloedbaar, en mensen kijken niet tegen ze op dus zullen ze niet naar ze luisteren omdat ze toch niet zoveel macht hebben.
Oud 19-10-2004, 13:53
langejongen
langejongen is offline
Geen gek idee. Uiteraard wel met strenge selectie-eisen.
Oud 19-10-2004, 13:58
Lunatsy
Lunatsy is offline
welke eisen vind jij dat zo'n persoon moet voldoen?
Oud 19-10-2004, 14:02
Lunatsy
Lunatsy is offline
iemand nog ideeen?
Oud 19-10-2004, 14:13
langejongen
langejongen is offline
Citaat:
Lunatsy schreef op 19-10-2004 @ 14:58 :
welke eisen vind jij dat zo'n persoon moet voldoen?
Citaat:
iemand nog ideeen?
Rustige uitstraling.
Rustige benadering van mensen.
Sociaal.
Iemand die niet snel boos wordt.
Overwicht.
Goed uit z'n woorden kunnen komen.

Dat soort eigenschappen.
Oud 19-10-2004, 14:33
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lunatsy schreef op 19-10-2004 @ 13:57 :
owkeej, en stel nou dat iemand als tegen argrument zegt: Ik ben er tegen want jongeren zijn makkelijk beinvloedbaar, en mensen kijken niet tegen ze op dus zullen ze niet naar ze luisteren omdat ze toch niet zoveel macht hebben.
Dat jongeren makkelijk beïnvloedbaar zijn, is een flutargument. Het is namelijk zowel vóór als tegen te gebruiken.
De persoon zal jou aanvallen met: jongeren zijn makkelijk beïnvloedbaar, dus ze zijn zo over te praten om mee te doen.
Waarom jij kan antwoorden: dat jongeren makkelijk beïnvloedbaar zijn klopt, maar dat betekent ook dat ze makkelijk te beïnvloeden zijn wanneer iemand van dezelfde leeftijd hen aanspreekt over hun gedrag.

En het feit dat jongeren toch niet zullen luisteren omdat er weinig macht in het spel is: alles is beter dan niets. Het alternatief is totaal geen controle, daar er niet genoeg agenten zijn. Een jongere als controle is daarom beter dan niets. Bovendien kan de persoon wel makkelijk signaleren dat er iets aan de hand is en op die manier iemand mét macht (politie) inschakelen om te komen helpen.
Oud 19-10-2004, 16:25
Lunatsy
Lunatsy is offline
en wat als ze nou tegenover vrienden of bekenden komen te staan?
Oud 19-10-2004, 16:46
Hero_Zero
Hero_Zero is offline
Dit wordt in de praktijk al gedaan. Ik had er een jaar of wat geleden een artikel over gelezen. Ben alleen vergeten hoe dat project heet. Het was vooral te doen om makkelijke dingen zoals patrouilleren door een winkelcentrum. Ze hadden wel minimale bevoegdheden.

Misschien kan je als je een beetje zoekt er nog iets over vinden en dat als praktijkargument meenemen.
Oud 19-10-2004, 17:03
annetjuh
annetjuh is offline
onzin.
want je neemt toch iets niet van hem aan of wel.
van iemand die net zo oud is.
Oud 20-10-2004, 21:57
Stephan1234
Stephan1234 is offline
ik zou het wel doen.Maar veel jongeren zouden het niet willen omdat de mensen soms denken van daar heb je die jongens weer
Met citaat reageren
Oud 20-10-2004, 22:36
Multilot
Multilot is offline
Citaat:
Stephan1234 schreef op 20-10-2004 @ 22:57 :
ik zou het wel doen.Maar veel jongeren zouden het niet willen omdat de mensen soms denken van daar heb je die jongens weer
Die hebben dan dus ook niet de juiste eigenschappen
Oud 21-10-2004, 09:14
Fantôme
Fantôme is offline
Of misschien grotendeels als 'signaleerfunctie'. Dus als zei zien dat er iets ergens niet in de haak is kunnen ze diegene er misschien op aan spreken, maar als dat idd niet helpt (door bovengenoemde tegenargumenten) dat zei direct een agent kunnen oproepen ergens anders vandaan?
Oud 22-10-2004, 14:56
Lunatsy
Lunatsy is offline
jah tuurlijk kan dat, maar laten we het even bij de stelling houden ,

ik ben TEGEN, want ik denk trouwens niet dat ik zou luisteren naar iemand net zo oud of jonger is dan ik!
Oud 22-10-2004, 20:13
Fantôme
Fantôme is offline
Citaat:
Lunatsy schreef op 22-10-2004 @ 15:56 :
jah tuurlijk kan dat, maar laten we het even bij de stelling houden ,

ik ben TEGEN, want ik denk trouwens niet dat ik zou luisteren naar iemand net zo oud of jonger is dan ik!
maar je bent 13. Zou je wel luisteren naar een 16jarige?
Oud 24-10-2004, 20:06
Fine
Fine is offline
Ik ken iemand die dat doet, maareh die doet daar te wijs mee. Bovendien geloof ik trouwens ook niet dat die "jeugdpolitie" maar n klein beetje helpt...
Oud 25-10-2004, 12:55
Lunatsy
Lunatsy is offline
Citaat:
~~Fantôme~~ schreef op 22-10-2004 @ 21:13 :
maar je bent 13. Zou je wel luisteren naar een 16jarige?
tuurlijk niet, kijk, als ik bijvoorbeeld gevaarlijke dingen aan het doen was en iemand van mijn leeftijd of iets ouder komt naar mij toe met: "Weet je dat wat je doen weleens gevaarlijk kan zijn? zou je daar misschien mee kunnen stoppen?
Weet je wat ik dan zou doen?
hard lachen en doorgaan, of misschien naar een straat verder gaan en DAAR verder gaan.
Oud 25-10-2004, 13:01
Verwijderd
Ik denk dat de jongeren die wél naar andere jongeren zullen luisteren, juist de jongeren zijn die geschikt zijn voor dat werk. En mja, de jongeren die er niet naar luisteren, hebben misschien een strengere aanpak nodig van een oudere agent, iemand in uniform die daardoor meer gezag uitstraalt en het min of meer ook heeft. Scholieren die toezicht houden hebben niet zoveel macht als een agent.
Ik denk dat je er wel jongeren mee bereikt, maar niet alle. Een grote groep zal er schijt aan hebben.

Maar alle beetjes helpen, het lijkt mij een goed begin van iets dat later misschien nog uitgebreider kan worden. Ik zie niet in waarom het geen goed idee zou zijn, misschien dat in de praktijk blijkt dat de toezichthouders of te streng worden of te laks, maar goed, daarvoor zou je het altijd eerst moeten testen.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-10-2004, 13:02
Verwijderd
Citaat:
Lunatsy schreef op 25-10-2004 @ 13:55 :
tuurlijk niet, kijk, als ik bijvoorbeeld gevaarlijke dingen aan het doen was en iemand van mijn leeftijd of iets ouder komt naar mij toe met: "Weet je dat wat je doen weleens gevaarlijk kan zijn? zou je daar misschien mee kunnen stoppen?
Weet je wat ik dan zou doen?
hard lachen en doorgaan, of misschien naar een straat verder gaan en DAAR verder gaan.
Mja, dat ligt dan meer aan jouw instelling, misschien moet die op andere manieren ook aangepakt worden. Betere voorlichting over wat er kan gebeuren en wat de consequenties voor jou kunnen zijn... Dat samen met toezicht houdende scholieren zou best iets goeds op kunnen leveren.
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 13:06
100%hallal
100%hallal is offline
Ik vind het eigenlijk wel een goed plan. Zo kan die politie jongeren misschien wel enthousiast maken voor het beroep (MENSEN ZOALS IK!!)
Met citaat reageren
Oud 25-10-2004, 13:13
Lunatsy
Lunatsy is offline
okee, mooi dan , maar ik ben deze topic eigenlijk opgestaert omdat ik argrumenten zocht voor een debat over dit onderwerp, dus waarom ben jij voor of tegen en WAAROM?
Oud 25-10-2004, 13:14
Lunatsy
Lunatsy is offline
wacht, dat bericht is erg slecht (snel) geschreven, het moet dus zijn opgestart en ben jij voor of tegen en WAAROM , maar jullie snapten me vast wel
Oud 25-10-2004, 13:24
Lunatsy
Lunatsy is offline
tot nu toe hebben we:
VOOR:
Het zal het verantwoordelijkheids gevoel van die jongeren vergrootten

Jongeren vinden het prettiger om te communiceren met mensen van hun eigen leeftijd.

Jongeren zullen eerder wat aannemen van leeftijdsgenoten, omdat zij in dezelfde 'wereld' leven. Dus als een jongere hun uitlegt waarom iets gevaarlijk is zullen ze sneller luisteren.

Toezicht door jongeren als bijbaantje verhoogt het sociale toezicht
en

TEGEN:
Kijk ik zal mezelf als voorbeeld nemen, als ik zou zien dat jongeren iets deden dat gevaarlijk is en op ze af zou stappen met: “"Weet je dat wat je doen wel eens gevaarlijk kan zijn? zou je daar misschien mee kunnen stoppen?” weet jij wat die jongeren dan doen? Hard lachen en gewoon doorgaan met wat ze deden, of als je er op doorgaat een straatje verplaatsen en weer verder gaan. Ze zullen je echt niet serieus nemen.

Wat als de jongeren tegenover iemand te komen staan die ze kennen? Het is natuurlijk per persoon anders maar ik denk niet dat ze dan er iets over durven te zeggen uit angst dat ze daar later problemen mee krijgen.

Het is gevaarlijk, als die jongeren met een groepje zijn en ze worden aangesproken op hun gedrag zullen ze zich beledigt voelen en sneller een eventueel wapen gebruiken.

Als er iets gebeurt is de politie aansprakelijk.

iemand nog iets toe te voegen? Vooral VOOR argrumenten (please!)
alvast bedankt
Oud 25-10-2004, 21:40
Fine
Fine is offline
Nou n voor argument: Jongeren zijn zo bezig met hun eigen toekomst. ( zo ,kort maar krachtig )
Oud 25-10-2004, 23:31
Fenny
Fenny is offline
Hey allemaal,

toen ik dit bericht las kon ik het niet laten te reageren. Zelf ben ik student en ik werk al sinds mijn 16e bij de politie. Dus ik ben begonnen als scholier, waarschijnlijk heb je over dat project gelezen Hero.

Ik kan uit ervaring zeggen dat het geweldig goed werkt. Ook onder jongeren wordt het steeds meer gewaardeerd. (raar maar waar) Het grote voordeel is, zoals er al genoemd werd dat je zelf de 'taal' spreekt. Verder komt de politie minder ver van de jongeren af te staan, omdat ze bijvoorbeeld vrienden hebben bij de politie.

Nadeel is wel dat het ook tegen kan werken, dus idd dat jongeren weigeren iets aan te nemen, of ergens mee op te houden. Dat kan ook erg vervelend worden voor de politiejongere. Zo zijn er verschillende mensen van onze groep lelijk beledigd.

Het is daarom ook nodig dat je erg stevig in je schoenen staat, weet wat je wil en vooral wat je bent (politie dus). En natuurlijk is het zeker niet slecht om je goed te kunnen inleven en mensen te kunnen overtuigen (leer je trouwens ook vanzelf)

Als je dit nu echt heel erg leuk lijkt, bedenk wel dat het heel zwaar werk is om te doen op je 16e, je komt met heel wat ellende in aanraking. Daar moet je wel mee om kunnen gaan.

Je zocht nog argumenten voor: het is een geweldige manier om veel te leren over mensen. Je kan echt geen beter bijbaantje hebben, waarbij je zoveel verschillende dingen meemaakt en zo sterk in je schoenen komt te staan. Daarnaast blijkt die signaleringsfunctie in de praktijk erg goed te werken, het komt regelmaltig voor dat jongeren dingen eerder tegenkomen dan de reguliere politie. Bovendien geeft het veel ouderen hoop dat de jeugd niet door en door slecht is

En het argument dat jongeren zwakker inde schoenen staan klopt gedeeltelijk, je moet erg oppassen dat je te bang bent om dus bijvoorbeeld je vrienden tegen te komen en je daarom maar wat drukt. Maar aan de andere kant heb ik bij collega's echt gezien dat ze niet omver te praten waren, dus het hangt erg af van de persoon.

Ik hoop dat je er wat uit hebt kunnen halen.

Groetjes Anthe
Met citaat reageren
Oud 26-10-2004, 15:33
fractuur
fractuur is offline
In Utrecht-West is er al jeugdpolitie / surveillance. Gewoon jongens en meiden van 17, 18 jaar die surveilleren in winkelcentrum Overvecht. Mogen er volgens mij ook bij zijn als er bijv. een winkeldief wordt aangehouden. Misschien moet je even zoeken in het archief van http://www.utrechtsnieuwsblad.nl . Ik geloof dat het nog helpt ook, want de jongere kinderen gaan die jongens als voorbeeld zien. Succes!
Oud 12-11-2004, 10:08
Lunatsy
Lunatsy is offline
heel erg bedankt allemaal ik heb er veel aan gehad
Oud 12-11-2004, 15:01
ikkeleerlinge
ikkeleerlinge is offline
Tuurlijk niet, das kei gevaarlijk voor ze. Ze weten toch niet hoe ze met criminelen om moeten gaan. Spreken ze straks iemand aan, worden ze neergestoken.
Met citaat reageren
Oud 16-11-2004, 16:52
mcflem
mcflem is offline
denk het niet hoor
ik ben echt zo'n braaf gastje
ik durf echt niet tegen mensen die een paar jaar ouder zijn te gaan zeggen dat ze normaal moet en doen
Met citaat reageren
Oud 20-11-2004, 16:19
Verwijderd
Argument voor:

Het is goedkoop! Jonge mensen in dienst nemen is goedkoop. Misschien is het ook een idee om ze parkeerbonnen uit te laten delen. Weinig kosten voor de politie mbt het personeel en veel inkomsten van de bonnen.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten