Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar de pickups die ik in me handen heb gehad waren het magneten die in de spoel zaten ipv weekijzeren staafjes. Ik moet nog ergens de uitgerekente berekening hebben voor het aantal windingen. Zal ff zoeken Maar misschien de amplitude van de snaar berekenen een ideetje?
Laatst gewijzigd op 27-11-2004 om 01:42. |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Sterker nog, inductantie bestaat niet in het Nederlands. Vandale.nl: in·duc·tie (de ~ (v.), ~s) 1 wijze van redeneren waarbij men besluit van het bijzondere tot het algemene 2 [nat.] het opwekken van een magnetisch of elektrisch veld d.m.v. een naburig magnetisch of elektrisch geladen lichaam => invloed 3 [biol.] opwekking van een beweging of een proces door een uitwendige prikkel
||
![]() |
Citaat:
zelfinductie, in de elektriciteitsleer het verschijnsel dat, als in een stroomkring een stroom loopt die in de tijd varieert, in die kring een elektrische spanning wordt opgewekt die de stroomverandering tegenwerkt. Deze inductiespanning ontstaat doordat een stroomvariatie ook een variatie veroorzaakt van de sterkte van het magnetische veld (zie magnetisme) binnen de stroomkring dat door de stroom zelf wordt opgewekt. Volgens de inductiewet van Faraday is de polariteit van de inductiespanning zodanig dat deze spanning de stroomvariaties tegenwerkt en is de grootte ervan, zolang in de buurt van de stroomkring zich geen materialen met niet-lineaire magnetische karakteristieken bevinden, evenredig met het tempo waarin de stroom i varieert: eind = L·di/dt. De evenredigheidsconstante heet (coëfficiënt van) zelfinductie of inductantie, en wordt in het SI uitgedrukt in henry (1 H = 1 Vs/A). Van een spoel is zelfinductie de voornaamste eigenschap en is de inductantie, gedefinieerd als het quotiënt van de flux die de spoel omvat ten gevolge van zijn eigen stroom, en die stroom de voornaamste parameter. Van een spoel in lucht is zolang de stroom niet al te snel varieert, de zelfinductie constant. Als zich nabij of in de spoel een ferromagnetisch materiaal (zie ferromagnetische materialen) bevindt, raakt dat bij grote stromen verzadigd en dan neemt de zelfinductie af. Door stroomverdringing neemt de zelfinductie ook af naarmate de stroomvariaties sneller plaatsvinden. Dit effect is dus vooral van belang bij spoelen in apparaten of schakelingen voor hoge frequenties, maar ook als men de stroom in een gelijkstroomketen snel op een andere waarde wil brengen. |
![]() |
||
Citaat:
Maar het zal wel. Lijkt mij overigens dat het gewoon een raar synoniem voor inductie is, van het engelse "inductance"...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
In wat voor opzicht heeft dit verschijnsel te maken met je gitaarvoorbeeld?
||
Citaat:
Zelfinductie heeft op zich niet veel met de werking van de gitaar te maken, maar dat neemt niet weg dat de elementen van een gitaar zelfinductie kunnen vertonen en dat je daar dus gebruik van kan maken bij kwantitatieve bepalingen. Trouwens, het is niet zo dat ons PWS over elektromagnetisme gaat en de gitaar daarvoor als voorbeeld dient, het werkstuk gaat over de werking van de elektrische gitaar en de natuurkunde daarachter ![]() Ja ik weet meer over inductantie dan uit mijn eerste post schijnt. Het gaat mij ook meer om de kwantitatieve aspecten. |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien prefereren ze een piezo-elektrische boven een elektrostatische transducent omdat de eerste veel robuuster en goedkoper is ofzo |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() maar van klankkleuren ed. heb ik niet veel verstand, alleen zullen boventonen dus niet gedetecteerd worden met een PET |
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
Er geldt namelijk voor de impedantie van een condensator: Z = 1/iwC, waarbij w de frequentie voorstelt. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Algemene schoolzaken |
Profielwerkstuk w4cko | 4 | 11-03-2008 22:16 |