Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 24-11-2004, 13:10
sy'rai
sy'rai is offline
Hallo mensen,

De afgelopen half jaar lopt er een algemeen proefonderzoek over mobiel bellen. Nederland is hierin de eerste, voorloper op alle andere landen in de EU.
Het schijnt dat veel mensne zich storen aan mensen die openbaar mobiel bellen. Je kunt daarbij denken aan mensne die bellen in de trein, school, werk en zo kan je nog wel meer openbare plaatsen opnoemen.
De overheid denkt erover om een verbod in te stellen op bellen op openbare plaatsen. Een aantal instellingen hebben al ingestemd om mee te doen. Onder andere hogescholen en universiteiten en alle Albert Heijn locaties. Ze zorgen er dan voor dat de beller de ontvanger die op dat moment in een openbare ruimte is niet zal kunnen bereiken. De ontvanger krijgt dit op zijn buurt te zien als gemiste oproep. Vanuit de openbare ruimte wordt dus het bel signaal gestoord.

En dan nu mijn vraag/stelling hoe je het ook wilt noemen. Vinden jullie dit idee van de overheid en de belangenbehartigen van de mensen die zich aan die mobiels storen haalbaar of niet?

Persoonlijk vind ik het een heel slecht idee. Ik zit zelf op een hogeschool waar de mobiele telefoon toch wel een hoogwaardig communicatiemiddel is. Ik zou het heel erg vinden als ik niet meer kon bellen! Tuurlijk kan ik mij ook weleens storen aan bellende mensen in de bus/trein die heel associaal door de telefoon lopen te tetteren, maar ene geheel verbod op mobiel bellen in openbare ruimtes vind ik onzin. Daarvoor stoor ik me blijkbaar niet genoeg aan die mensen.

Ik zou graag jullie ideeen en meningen hierover horen!
Oud 24-11-2004, 13:11
Zaina
Zaina is offline
Dat ding is dan best nutteloos geworden.
Oud 24-11-2004, 13:21
T_ID
T_ID is offline
tja, de irritatie bestaat, en een winkel als de Albert Hein is eigen bezit, dus erg veel is er niet tegen te doen.

Eigenlijk is zo'n maatregel ook wel terecht.
Oud 24-11-2004, 13:22
sy'rai
sy'rai is offline
Juist niet toch, als mensen er steeds meer aandacht aan geven en juist sociale contacten minder aandacht aan besteden?
Oud 24-11-2004, 13:23
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-11-2004 @ 14:21 :
tja, de irritatie bestaat, en een winkel als de Albert Hein is eigen bezit, dus erg veel is er niet tegen te doen.

Eigenlijk is zo'n maatregel ook wel terecht.
Stoor jij je erg aan mensen die bellen dan?
Ik stoor me alleen wanneer er hard geprat wordt ofzo, maar verder boeit het me niet echt. Gewoon negeer-mode..
Oud 24-11-2004, 13:27
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
sy'rai schreef op 24-11-2004 @ 14:23 :
Stoor jij je erg aan mensen die bellen dan?
vaak wel.

als we er toch mee bezig zijn, ook is het zwaar irritant wanneer mensen bellen achter het stuur, zelfs handsfree schijnt hun vaardigheid nin het besturen van de auto door de grond te zakken wanneer mensen gaan bellen.
Oud 24-11-2004, 13:34
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
T_ID schreef op 24-11-2004 @ 14:27 :
vaak wel.

als we er toch mee bezig zijn, ook is het zwaar irritant wanneer mensen bellen achter het stuur, zelfs handsfree schijnt hun vaardigheid nin het besturen van de auto door de grond te zakken wanneer mensen gaan bellen.
Jah dat is inderdaad een van de rdenen dat de overheid zo n reden wilt iinvoeren. Als je handsfree belt ben je ook afgeleid en daar gaat het om...
Maar ja, ik vind dat dat risico altijd zla bestaan. Die invoering over niet meer bellen in het openbaar echter vind ik onzin.
Je moet mensen alleen maar bewust maken van hun asociale gedrag
Oud 24-11-2004, 13:36
Vice
Vice is offline
Ik bel soms ook op het station als bijvoorbeeld de treinen de komende paar uur niet rijden en wil doorgeven dat ik wat later kom.

Het enige waar ik me echt aan erger zijn mensen die idd in de auto bellen. Dat kan je ook vaak aan hun rijgedrag zien.
Oud 24-11-2004, 13:42
TopDrop
TopDrop is offline
ik bel eigenlijk bijna nooit mobiel. ik erger me er wel vaak aan als mensen staan te schreeuwen in zown ding of als er weer zown zielige beltoon afgaat. als mensen gewoon rustig staan te bellen heb ik er absoluut geen probleem mee. zoals iemand al zei, je moet de mensen bewust maken van hun asociale gedrag, en misschien is dat wel door het gewoon te verbieden..
Oud 24-11-2004, 13:44
professor2
professor2 is offline
na de uitvinding van de TV-B-GONE sleutelhanger pleit ik voor een
mobiel-b-gone
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 13:55
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
ik erger me niet aan mensen die bellen, maar wel aan mensen die HEEL ERG HARD PRATEN als ze bellen.
Oud 24-11-2004, 13:56
sy'rai
sy'rai is offline
Hele mobiel weg vind ik zwaar overdreven. Waarom zou ej niet mogen bellen op school. Je wilt nie weten hoe vaak ik bel met de vraag 'in welk lokaal moeten we zijn? ' of gewoon bellen om te vertellen wanneer ik thuis kan zijn. In de supermarkt bijvoorbeeld bellen om te zien wat iemand nodig heeft en ja op het station ook vaak gewoon. Ik vind mensen die zich daaraanstoren gewoon overdreven gevoelig. Trouwens ze kunnen het ook aangeven aan jou dat ze het lastig vinden, dan dim jij je geluid. Maar als aller eerste moet ej jezelf beseffen waar je mee bezig bent, waar je staat en waar ej je telefoon wel of niet kan opnemen, als je dat besef hebt, zie ik niet in waarom de overheid zou moeten ingrijpen..
Oud 24-11-2004, 14:07
Verwijderd
Wel, voor mobiel bellen gelden naar mijn mening dezelfde fatsoensnormen als voor normale gesprekken. Je schreeuwt niet hard, je praat niet over andere mensen als die erbij zijn, kortom je houdt je gewoon in zodat je anderen niet tot last bent.

Verder zijn er natuurlijk situaties waarin mobiel bellen specifiek verboden is, zoals tijdens het autorijden (want dat is gevaarlijk) en in stiltecoupés in de trein (want je moet daar kunnen werken).
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 14:18
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 15:07 :
Wel, voor mobiel bellen gelden naar mijn mening dezelfde fatsoensnormen als voor normale gesprekken. Je schreeuwt niet hard, je praat niet over andere mensen als die erbij zijn, kortom je houdt je gewoon in zodat je anderen niet tot last bent.

Verder zijn er natuurlijk situaties waarin mobiel bellen specifiek verboden is, zoals tijdens het autorijden (want dat is gevaarlijk) en in stiltecoupés in de trein (want je moet daar kunnen werken).
maar hoe laat je de mensen weten dat ze asociaal bezig zjin mocht het geval zijn dat ze zich niet bezust zijn van hun asociale gedrag?
Oud 24-11-2004, 14:21
Verwijderd
Citaat:
sy'rai schreef op 24-11-2004 @ 15:18 :
maar hoe laat je de mensen weten dat ze asociaal bezig zjin mocht het geval zijn dat ze zich niet bezust zijn van hun asociale gedrag?
Niet, want dan krijg je ruzie.

Ontopic: in sommige openbare gebouwen of het openbaar vervoer is het inderdaad heel erg irritant en is een verbod redelijk.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 14:54
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
sy'rai schreef op 24-11-2004 @ 14:34 :
Jah dat is inderdaad een van de rdenen dat de overheid zo n reden wilt iinvoeren. Als je handsfree belt ben je ook afgeleid en daar gaat het om...
Maar ja, ik vind dat dat risico altijd zla bestaan. Die invoering over niet meer bellen in het openbaar echter vind ik onzin.
Je moet mensen alleen maar bewust maken van hun asociale gedrag
Volgens mij heeft mensen bewust maken van hun gedrag nog nooit geholpen.
In het openbaar niet meer bellen is idd overdreven, maar een verbod op scholen is misschien wel gerechtvaardigt.
We hebben altijd zonder gekund, dus waarom zou het nu niet kunnen. Alleen als er een noodgeval is, wat dan?
Maar je moet natuurlijk niet zeggen dat mensen die zich eraan storen overgevoelig zijn. Dat zijn behoorlijk loze argumenten eerlijk gezegd.
Oud 24-11-2004, 15:02
Verwijderd
Citaat:
Als je een beetje sterk in je schoenen staat spreek je ze aan op hun gedrag. Verder kun je er niks tegen doen behalve als er een ordebewaker ofzo in de beurt is
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:11
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-11-2004 @ 15:21 :
Niet, want dan krijg je ruzie.

Ontopic: in sommige openbare gebouwen of het openbaar vervoer is het inderdaad heel erg irritant en is een verbod redelijk.
ruzie? waarom, als je het gewoon normaal vraagt. Jij hoeft toch nei naar die oznin te luisteren..ik doe het gewoon hoor.
Oud 24-11-2004, 15:13
Verwijderd
Citaat:
sy'rai schreef op 24-11-2004 @ 16:11 :
ruzie? waarom, als je het gewoon normaal vraagt. Jij hoeft toch nei naar die oznin te luisteren..ik doe het gewoon hoor.
hehe niet zo naief
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:14
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 24-11-2004 @ 15:54 :
Volgens mij heeft mensen bewust maken van hun gedrag nog nooit geholpen.
In het openbaar niet meer bellen is idd overdreven, maar een verbod op scholen is misschien wel gerechtvaardigt.
We hebben altijd zonder gekund, dus waarom zou het nu niet kunnen. Alleen als er een noodgeval is, wat dan?
Maar je moet natuurlijk niet zeggen dat mensen die zich eraan storen overgevoelig zijn. Dat zijn behoorlijk loze argumenten eerlijk gezegd.
Ik wil daarmee duidelijk maken dat ik het oznin vind om de overheid te raadplegen voor zoiets onbenulligs. Bij het roken kan k me die regels nog enigszins voorstellen, niet iedereen wilt mee roken en het is schadelijk voor de gezondheid. De regel niet roken in openbare gebouwen vind ik dan ook terecht, maar niet voor t bellen. Dat is gewoon een onmisbaar communicatiemiddel.
Oud 24-11-2004, 15:16
Verwijderd
Citaat:
'Kun je alsjeblieft wat zachter praten, ik probeer te werken en je praat nogal hard.'
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 16:16 :
'Kun je alsjeblieft wat zachter praten, ik probeer te werken en je praat nogal hard.'
Heeft dat ooit geholpen dan?
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:17
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 24-11-2004 @ 16:17 :
Heeft dat ooit geholpen dan?
Jawel. Je zult verbaasd staan hoeveel mensen voor je willen doen, als je het maar gewoon vriendelijk vraagt.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:20
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 16:17 :
Jawel. Je zult verbaasd staan hoeveel mensen voor je willen doen, als je het maar gewoon vriendelijk vraagt.
ik ontmoet nooit de goede mensen
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 15:27
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
makelville schreef op 24-11-2004 @ 16:13 :
hehe niet zo naief
wat naief, klap op je neus?

(gaat het zo, als je mensen vraagt hun geluidsniveau te dimmen?)
Oud 24-11-2004, 15:29
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 16:17 :
Yep, je moet er maar de energie voor hebben. Vaak ben je al zo geirriteerd, heb je hoofdpijn of zo. dat je gewoon zegt 'Wil je nou asjeblieft je kop houde? je maakt me gek hier!'.....
Oud 24-11-2004, 15:30
Miles
Miles is offline
Volgensmij is het nog niet gepost:

Stel nou dat een familielid aangereden en ernstig gewond is en jij nog een half uur rustig boodschappen doet in de Appie?!

Oud 24-11-2004, 15:34
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Miles schreef op 24-11-2004 @ 16:30 :

Stel nou dat een familielid aangereden en ernstig gewond is en jij nog een half uur rustig boodschappen doet in de Appie?!

Daar zit wat in, maar voor jou tijd was dat ook al zo. En toen wist niemand beter. En of het invloed heeft op het herstel of juist niet herstel van een familielid durf ik toch te betwijfelen.
Maar ik begrijp idd dat je dan op de hoogte gesteld wilt worden.
En in deze tijd is het idd een onmisbaar communicatiemiddel, maar op scholen is het volgens mij wel degelijk misbaar.
Oud 24-11-2004, 16:03
JCG
JCG is offline
Citaat:
Floris_22 schreef op 24-11-2004 @ 16:34 :
Daar zit wat in, maar voor jou tijd was dat ook al zo. En toen wist niemand beter. En of het invloed heeft op het herstel of juist niet herstel van een familielid durf ik toch te betwijfelen.
Maar ik begrijp idd dat je dan op de hoogte gesteld wilt worden.
En in deze tijd is het idd een onmisbaar communicatiemiddel, maar op scholen is het volgens mij wel degelijk misbaar.
niet echt.

*tril tril* (mij telefoon staat altijd op trillen)
ik: ja?
hij: waar ben je we zitten nu in lokaal 314
ik: wat? je hebben nu toch geen les?
hij: dus wel

best handig zou telefoon. Je hebt van die mensen die gaan schreeuwen door de telefoon. Snappen die het concept van een telefoon niet? je hoeft zelf niet meer te schreeuwen omdat de techniek zorgt dat je stem heel ver komt.
Oud 24-11-2004, 16:07
Verwijderd
Citaat:
sy'rai schreef op 24-11-2004 @ 16:29 :
Yep, je moet er maar de energie voor hebben. Vaak ben je al zo geirriteerd, heb je hoofdpijn of zo. dat je gewoon zegt 'Wil je nou asjeblieft je kop houde? je maakt me gek hier!'.....
Och, ik zeg het gewoon één keer vriendelijk, als men dan niet wil ophouden ga ik schelden.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:08
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
JCG schreef op 24-11-2004 @ 17:03 :
niet echt.

*tril tril* (mij telefoon staat altijd op trillen)
ik: ja?
hij: waar ben je we zitten nu in lokaal 314
ik: wat? je hebben nu toch geen les?
hij: dus wel

Dat noem jij onmisbaar?
Oud 24-11-2004, 16:09
Verwijderd
Citaat:

Duidelijk een kind van deze tijd.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:12
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 17:09 :
Duidelijk een kind van deze tijd.
Voel jij je ook al zo oud opeens?
Oud 24-11-2004, 16:15
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 24-11-2004 @ 17:12 :
Voel jij je ook al zo oud opeens?
Nouja, wij hebben de ontwikkeling van PC en mobiele telefoon natuurlijk helemaal vanaf het begin meegemaakt dus hebben we goed kunnen zien in welke korte tijd ze onmisbaar zijn geworden.

Ik kocht zelf redelijk laat een mobieltje, ik was al achttien en zat al in de laatste klas van de middelbare school. Iedereen om mij heen had al zo'n ding en ik vond het destijds onzin, maar toen ik uiteindelijk één kocht kon ik me ook al na twee weken niet meer voorstellen hoe het leven was zónder zo'n ding.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 16:16
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
volgens mij hebben alle vorige mobiel-loze generaties bewezen dat hier prima mee te leven is.
Oud 24-11-2004, 16:44
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 17:07 :
Och, ik zeg het gewoon één keer vriendelijk, als men dan niet wil ophouden ga ik schelden.
Ik werp altijd van die blikken, maar ze snappen het maar nie....*zucht*
Oud 24-11-2004, 17:30
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 17:15 :
Nouja, wij hebben de ontwikkeling van PC en mobiele telefoon natuurlijk helemaal vanaf het begin meegemaakt dus hebben we goed kunnen zien in welke korte tijd ze onmisbaar zijn geworden.

Ik kocht zelf redelijk laat een mobieltje, ik was al achttien en zat al in de laatste klas van de middelbare school. Iedereen om mij heen had al zo'n ding en ik vond het destijds onzin, maar toen ik uiteindelijk één kocht kon ik me ook al na twee weken niet meer voorstellen hoe het leven was zónder zo'n ding.
Klinkt bekend, ik had ook laat een mobieltje. En vond op dat moment die dingen maar niks. Maar nu is het speelgoed waar ik niet zonder zou kunnen.....euh willen.

Laatst gewijzigd op 24-11-2004 om 17:33.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 17:33
Verwijderd
Ik heb nog steeds geen reden gevonden om een mobieltje aan te schaffen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 17:34
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-11-2004 @ 18:33 :
Ik heb nog steeds geen reden gevonden om een mobieltje aan te schaffen.
Redenen zijn er wel, maar of jij dat genoeg vind om er eentje te kopen is een tweede.
Oud 24-11-2004, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 24-11-2004 @ 18:34 :
Redenen zijn er wel, maar of jij dat genoeg vind om er eentje te kopen is een tweede.
Try me.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 17:51
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-11-2004 @ 18:38 :
Try me.
In geval van nood, bijvoorbeeld als je in de auto zit en er gebeurd wat. Of als je 's avonds laat op een verlaten busstation staat en er komen geen bussen meer.
Zo zijn er wel meer redenen te bedenken, maar kennelijk zijn dat voor jou allemaal geen redenen om er één te kopen. Maar zeggen dat er geen redenen zijn is onzin.
Oud 24-11-2004, 18:21
Verwijderd
Citaat:
Floris_22 schreef op 24-11-2004 @ 18:51 :
In geval van nood, bijvoorbeeld als je in de auto zit en er gebeurd wat. Of als je 's avonds laat op een verlaten busstation staat en er komen geen bussen meer.
Zo zijn er wel meer redenen te bedenken, maar kennelijk zijn dat voor jou allemaal geen redenen om er één te kopen. Maar zeggen dat er geen redenen zijn is onzin.
Ik heb nog geen auto, maar als dat wel zo is ga ik wel een mobieltje kopen (dan inderdaad handig). Voor je tweede scenario zijn er telefooncellen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:26
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-11-2004 @ 19:21 :
(...) Voor je tweede scenario zijn er telefooncellen.
Het soort bussen dat 's avonds redelijk vroeg al niet meer rijdt is niet het soort bus dat op een station met telefooncel staat.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 18:34
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 24-11-2004 @ 19:26 :
Het soort bussen dat 's avonds redelijk vroeg al niet meer rijdt is niet het soort bus dat op een station met telefooncel staat.
Als ik 's avonds laat op een verlaten busstation sta (en ja, dat is voorgekomen), dan is dat op een treinstation. Daar zijn altijd telefooncellen.
Met citaat reageren
Oud 24-11-2004, 19:12
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 24-11-2004 @ 19:21 :
Ik heb nog geen auto, maar als dat wel zo is ga ik wel een mobieltje kopen (dan inderdaad handig). Voor je tweede scenario zijn er telefooncellen.
Kijk, maar er zijn dus wel redenen.
Oud 24-11-2004, 23:09
waaromniet?
waaromniet? is offline
Natuurlijk is de mobiel geen eerste levensbehoefte. Maar het idee dat de overheid dit op deze manier zou moeten bewerkstelligen is natuurlijk van de zotten.
Oud 29-11-2004, 22:24
sy'rai
sy'rai is offline
Voordelen zijn dus:
mindering van verkeersongelukken.
Sociaal gedrag agat erop vooruit aangezien ze niet meer de hele tijd door hun tel. tetteren?\
Tevredenheid onder de klagende mensen

Nadelen:
Je bent moeilijk berijkbaar...
In noodgevallen kan je alleen maar 112 bellen. Ook al gaat het om t feit dat je belt vanuit ene supermarkt omdat je je portemonnee bent vergeten....

Nog iemand aanvulling? Of iets nieuws om erbij te zetten...
Oud 30-11-2004, 12:18
dragonstorm
dragonstorm is offline
eh,
als je door 'n mobiel belt, ben je dan ook niet sociaal bezig?
je praat immers met 'n ander mens
Met citaat reageren
Oud 30-11-2004, 12:23
~Hadiya~
~Hadiya~ is offline
Waar ik een hekel aan heb zijn mensen die extreem overdreven gaan praten als ze ergens zijn waar ook andere mensen zijn (stoer ofzo?!). Ook aan mensen die in een supermarkt gaan bellen over welke kip ze willen hebben bijv. (waar zijn de boodschappenlijstjes gebleven?!).
Oud 30-11-2004, 13:24
sy'rai
sy'rai is offline
Citaat:
dragonstorm schreef op 30-11-2004 @ 13:18 :
eh,
als je door 'n mobiel belt, ben je dan ook niet sociaal bezig?
je praat immers met 'n ander mens
'

Je bent niet sociaal tegenover de andre mensen in de buurt dan..
Reageren

Regels voor berichten