Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-11-2004, 13:57
Cookie
Cookie is offline
kdacht hier ineens aan door het lezen van de topic van bambi.

er was laatst een programma (B en W) geloof ik en daar ging het over modeziektes..
er was een man en die beweerde dat ME en wiplash (weet niet hoe je het schrijft) tussen de oren zaten en dat die mensen eerst geestelijk onderzocht moesten worden, ook vond hij het raar dat naarmate de ziektes bekender werden en in een keer heel veel mensen last van kregen....en dat " patienten" ook veel te snel vonden dat ze ziek waren.

er waren ook een paar mensen met ME en een wiplash...die beweerden dat die man ongelijk had..( een paar daarvan hadden zich al geestelijk laten onderzoeken)

wat vinden jullie hiervan? Zijn dit soort ziektes modeziektes? en waarom?
Oud 26-11-2004, 14:00
Lorelei
Lorelei is offline
Ik wil er wel iets over zeggen maar ik kan het niet. Het lukt me gewoon niet.

Zometeen misschien.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:03
Briseïs
Briseïs is offline
Lijkt me een beetje onzin. Hij zegt dat hij het raar vind dat naarmate de ziektes bekender worden er meer mensen last van krijgen, maar als ziektes bekender worden zijn ze natuurlijk makkelijker te diagnostiseren. En ook al zou het iets psychisch zijn, dan is het toch alsnog een ziekte waar je vreselijk veel last van hebt en waar je behandeld voor moet worden en hulp voor nodig hebt enzovoorts?
Oud 26-11-2004, 14:04
Verwijderd
Er zijn genoeg mensen die geestelijk onderzocht zijn en toch één van die ziektes hebben, hoe verklaard hij dat dan?

Dat er meer mensen een etiketje opgeplakt krijgen als iets bekender wordt lijkt me nogal logisch...maar ik denk niet dat al die toename echt een toename is...de meesten zullen de klachten al gehad hebben, het had alleen geen naam.

Natuurlijk zijn er mensen die zeggen dat ze zo iets hebben, terwijl het in werkelijkheid niet zo is...maar dat houdt je altijd als iets niet echt vastgesteld kan worden door bv. bloedonderzoek.

Maar op deze manier vind ik het 'schadelijk' en beledigend voor de mensen die er wel echt last van hebben en waarbij het niet iets psychisch is.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:05
Briseïs
Briseïs is offline
En wat wil die vent er eigenlijk mee zeggen? Dat mensen met die ziektes zich aanstellen?
Oud 26-11-2004, 14:07
Verwijderd
Er zijn btw ook veel dokters die dat soort dingen afdoen met "het zit tussen de oren" ed en als ik ergens pissig om kan worden... Waarom niet gewoon toegeven dat je het niet weet of dat je als arts ook niet alles vast kunt stellen dmv bloedonderzoek ed? Waarom zo vreselijk arrogant zijn het dan maar af te schuiven op het "tussen de oren zitten"?

Gelukkig heeft een dergelijke dokter mijn een keer naar een psycholoog laten gaan ed en die zei dat het tussen mijn oren prima zat. Jammer voor haar.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:07
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-11-2004 @ 15:07 :
Gelukkig heeft een dergelijke dokter mijn een keer naar een psycholoog laten gaan ed en die zei dat het tussen mijn oren prima zat. Jammer voor haar.
Ik neem aan dat je niet bedoeld?
Oud 26-11-2004, 14:10
Verwijderd
Citaat:
Briseïs schreef op 26-11-2004 @ 15:07 :
Ik neem aan dat je niet bedoeld?
Waarbij bedoel ik niet? Hij zei dat het tussen mijn oren goed (prima dus) zat en dat het daar dus niet aan kon liggen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:11
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 26-11-2004 @ 15:10 :
Waarbij bedoel ik niet? Hij zei dat het tussen mijn oren goed (prima dus) zat en dat het daar dus niet aan kon liggen.
Oh sorry ik begreep je een beetje verkeerd.
Oud 26-11-2004, 14:12
Lorelei
Lorelei is offline
Goed, ik ga een poging wagen.

Om te beginnen met de uitspraak "er komen steeds meer mensen naarmate de ziekte bekender wordt". Like: DUH. Deze meneer de professor trok alleen een verkeerde conclusie. Hij heeft even over het hoofd gezien dat veel van deze ziektes vroeger ookal bestonden maar toen nog geen naam hadden. Dan konden er toch ook geen patienten zijn met die ziekte. Die ziekte "bestond" nog niet. Ik weet net zo goed als iedereen dat er altijd wel een groep mensen zijn die het interessant vinden om iets te hebben en dan maar mee gaan met wat je de laatste tijd hoort. ME is heel makkelijk omdat het niet zomaar aan te tonen is. Bovendien is het, zogenaamd, gemakkelijk. Je hoeft niet te werken, kan altijd anderen laten rennen, etc. MAAR dat wil niet zeggen dat iedereen zo is en dat het echt niet bestaat.

Ook is het zo dat ik me heel goed kan voorstellen dat je een ME'er als een aansteller ziet en denkt dat het tussen de oren zit. (Bovendien: bij sommige ME'ers is het inderdaad psychisch.. voor hen werkt cognitieve gedragstherapie prima. Die hebben gewoon even een schop onder hun kont nodig) Maar bij een wiplash en bij bekkeninstabiliteit (daar had hij het ook over) is dat heel anders. Bekkeninstabiliteit kan je in principe zelfs zien op een rontgenfoto. Je gaat toch ook niet tegen iemand met een gebroken been zeggen: och, de foto laat het wel zien maar het zit vast tussen je oren dus je doet maar gewoon mee met gym.

Ik heb natuurlijk de meeste ervaring met ME. Dus daar kan ik het meeste over zeggen. En ik kan je verzekeren dat de meeste mensen met ME ook geestelijk onderzocht worden. Bij ME is het namelijk zo dat er lichamelijk geen oorzaak gevonden wordt èn geestelijk niet. Er wordt vaak op lichamelijk gebied wel vanalles gevonden.. maar nooit de oorzaak. Mensen die psychisch niet in orde zijn, mogen wat mij betreft ook niet in het hokje "ME" gezet worden.

Nja, er zijn vast niet veel mensen die dit allemaal gaan lezen maar het lucht wel op.
Met citaat reageren
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 26-11-2004 @ 15:03 :
Lijkt me een beetje onzin. Hij zegt dat hij het raar vind dat naarmate de ziektes bekender worden er meer mensen last van krijgen, maar als ziektes bekender worden zijn ze natuurlijk makkelijker te diagnostiseren. En ook al zou het iets psychisch zijn, dan is het toch alsnog een ziekte waar je vreselijk veel last van hebt en waar je behandeld voor moet worden en hulp voor nodig hebt enzovoorts?
stel hoofdpijn in combi met buikpijn heet hoboe (das ff een ziekte)
iemand die dan ff die combi heeft rent dan gelijk naar de dokter met de mededeling dat ie die ziekte ook heeft...hij bedoelde dat mensen elkaar gaan kopieren.
Lorelei
Lorelei is offline
Oh, nog 1 ding: het zijn modeziektes in zoverre dat je er veel over hoort.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:13
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 26-11-2004 @ 15:12 :
iemand die dan ff die combi heeft rent dan gelijk naar de dokter met de mededeling dat ie die ziekte ook heeft...hij bedoelde dat mensen elkaar gaan kopieren.
Mja maar als het goed is prikt de dokter daar doorheen, als hij een beetje een behoorlijke arts is.
Oud 26-11-2004, 14:14
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
Briseïs schreef op 26-11-2004 @ 15:05 :
En wat wil die vent er eigenlijk mee zeggen? Dat mensen met die ziektes zich aanstellen?
ja omdat ze lichamelijk niks konden vinden...
ik vind ook dat die man ongelijk heeft maar er schijnen zoveel mensen te zijn die vinden dat er modeziektes zijn.
Oud 26-11-2004, 14:14
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 26-11-2004 @ 15:12 :
Ja. Maar om de diagnose ME te krijgen, moet je eest tig testen ondergaan èn tig symptomen hebben. Het is niet zo simpel. Het is niet "ik ben moe, ik heb geen pfeiffer.. het zal wel ME zijn"
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:15
Briseïs
Briseïs is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 26-11-2004 @ 15:14 :
ik vind ook dat die man ongelijk heeft maar er schijnen zoveel mensen te zijn die vinden dat er modeziektes zijn.
Dat ze lichamelijk niets kunnen vinden betekent niet dat er niets is. Ik kan mijn sleutels ook wel eens niet vinden en toch zijn ze er.

En ik val jou verder ook niet aan hoor
Ik vind die man alleen een beetje belachelijk.
Oud 26-11-2004, 14:16
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
En je moest eens weten hoe ongelooflijk frustrerend dat kan zijn. Met mensen die erop zo'n manier over beginnen zonder enige clue te hebben, ben ik meteen uitgepraat.
Ik wil het mensen best uitleggen, ik wil best op zulke topics reageren.. maar mensen die bij voorbaat al zeggen "je stelt je aan" kunnen opdonderen.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:16
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
grl schreef op 26-11-2004 @ 15:12 :
Oh, nog 1 ding: het zijn modeziektes in zoverre dat je er veel over hoort.
oh...keej...kdacht dat het anders zat
Oud 26-11-2004, 14:17
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
Bij de echte (sorry dat ik het zo zeg) ME'ers vinden ze psychisch ook niets.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:18
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 26-11-2004 @ 15:16 :
oh...keej...kdacht dat het anders zat
Nja, die meneer vindt het modeziektes omdat steeds meer mensen dat stickertje krijgen. Maar als je m'n eerste post een beetje leest, kan je zien dat ik daar wel een verklaring voor heb.
Met citaat reageren
Oud 26-11-2004, 14:20
Cookie
Cookie is offline
Citaat:
grl schreef op 26-11-2004 @ 15:18 :
Nja, die meneer vindt het modeziektes omdat steeds meer mensen dat stickertje krijgen. Maar als je m'n eerste post een beetje leest, kan je zien dat ik daar wel een verklaring voor heb.
ja kheb m wel gelezen
Oud 26-11-2004, 14:24
Lorelei
Lorelei is offline
Citaat:
cookie16 schreef op 26-11-2004 @ 15:20 :
ja kheb m wel gelezen

Nja, ik kan meneer de professor iig wel schieten. (misschien is er dan toch iets psychisch mis? )
Met citaat reageren
Reageren

Regels voor berichten