Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 05-12-2004, 19:28
Tom Poes
Tom Poes is offline
Ik wil geneeskunde gaan studeren. En dan het liefst in Maastricht. Ik zit echter nogal in over het lootsysteem. Ik moet nu al als een mofo gaan werken om een 6,5 te halen gemiddeld en zo in categorie D te komen. Als ik niet ingeloot word, wat dan te doen?
Kan ik voor meerdere universiteiten loten? Of is het landelijk en wordt iedereen die ingeloot is verdeeld?
En als je er nog iets over wilt zeggen mag dat ook
Oud 05-12-2004, 19:58
Verwijderd
Zover ik weet mag je je maar voor 1 lootstudie inschrijven...
Met citaat reageren
Oud 05-12-2004, 21:03
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Je loot bij mijn weten niet om een plaats op een bepaalde universiteit maar in eerste instantie gewoon voor een plaats voor de studie geneeskunde en aan de hand van je voorkeuren (je mag vier universiteiten opgeven) wordt je dan ingedeeld bij een universiteit. Omdat je eerste keuze Maastricht is ga ik ervan uit dat je enigszins bij de grens woont. Als je niet ingeloot wordt in Nederland en toch geneeskunde wilt gaan doen kan je overwegen om toelatingsexamen te doen in Belgie. De kans is behoorlijk groot dat je het niet haalt omdat het behoorlijjk pittig is maar als je dat niet haalt kan je dan als alternatief biomedische wetenschappen gaan studeren in Belgie. Als je dat het eerste jaar gedaan hebt heb je voldoende voorkennis om waarschijnlijk wel door het toelatingsexamen te komen en met het eerste jaar biomedische wetenschappen achter de rug mag je dan instromen in het tweede jaar van geneeskunde. Ik weet niet of het wat voor jou is maar het is het vermelden waard dacht ik zo. Ik doe nu bmw in Belgie en echt driekwart van de mensen hier is uitgeloot of gezakt voor het toelatingsexamen en probeert het nu op deze weg.
Oud 05-12-2004, 21:39
Ieke
Ieke is offline
De loting is massaal en je kan alleen voorkeuren wat betreft plaatsen opgeven. Waar je terecht komt is altijd maar de vraag.
Buiten de loting zou je ook decentrale selectie kunnen proberen. Dit is wel voor de universiteit zelf en kan alleen in Rotterdam of Amsterdam.
Andere alternatief is België.
Oud 06-12-2004, 06:47
Verwijderd
mijn nichtje studeert ook geneeskunde in Maastricht, haar punten waren nou ook niet heel erg geweldig, maar toch ingeloot ik weet overigens niet in welke categorie ze was geplaatst

en nog een meisje wat ik ken studeert nu ook geneeskunde in Maastricht, ze was aanvankelijk uitgeloot en had zich ingeschreven voor bmw in Utrecht. Net voordat het schooljaar begon was ze toch ingeloot in Maastricht, omdat sommigen toch naar een andere studie gingen, een andere universiteit etc
Met citaat reageren
Oud 06-12-2004, 10:49
Tom Poes
Tom Poes is offline
Ik woon zelf in Rotterdam maar ik wil naar Maastricht omdat ik van mensen hoor dat het daar gezellig is, en ik kan er hoogstwaarschijnlijk een huis/kamer krijgen. Als ik niet door de loting kom moet ik maar decentraal in Rotterdam proberen. En anders word ik pindarijger.

Wat ik overigens helemaal niet minderwaardig vind.

-EDIT

Belgie heb ik niet zo'n zin in geloof ik. Andere keer misschien.
Oud 06-12-2004, 15:17
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 11:49 :
Als ik niet door de loting kom moet ik maar decentraal in Rotterdam proberen.
Even voor de duidelijkheid: Decentraal doe je VOOR de loting.. Als je decentraal geplaatst wordt word je uit de loting gehaald. Dus als je eerst een loting wil afwachten kan je pas volgend jaar decentraal doen.

Citaat:
per piacere schreef op 06-12-2004 @ 07:47 :
en nog een meisje wat ik ken studeert nu ook geneeskunde in Maastricht, ze was aanvankelijk uitgeloot en had zich ingeschreven voor bmw in Utrecht. Net voordat het schooljaar begon was ze toch ingeloot in Maastricht, omdat sommigen toch naar een andere studie gingen, een andere universiteit etc
Dat is naplaatsing. Dat doen ze tot 1 oktober en daarna is het afgelopen. Je kan vaak wel aan je vervolgnummer zien of je een kans maakt op naplaatsing, als die heel hoog is ben je meteen al kansloos.
Op het laatste (dus als het collegejaar al beginnen is) bellen ze gewoon mensen op en dan moet je meteen ja of nee zeggen. Als je dat dus zou willen is het verstandig om tegen je familileden te zeggen dat ze altijd ja moeten zeggen.
Oud 06-12-2004, 15:49
Tom Poes
Tom Poes is offline
Maastricht heeft mijn voorkeur. Maar ik moet dus eerst decentraal doen in Rotterdam? En als ik daardoor kom ben ik "de lul". Dan kan ik niet ook nog loten?
Oud 06-12-2004, 16:02
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 16:49 :
Maastricht heeft mijn voorkeur. Maar ik moet dus eerst decentraal doen in Rotterdam? En als ik daardoor kom ben ik "de lul". Dan kan ik niet ook nog loten?
Nee. Bij mij hetzelfde verhaal, daarom zit ik nu in Rotterdam.
Dat komt omdat dit jaar een aantal mensen gingen vragen hoe het zat bij het hoofd van de decentrale selectie en die heeft het uitgezocht en met Groningen afgesproken dat je niet meer aan de loting mee mag doen. Voorgaande jaren kon dat nog wel (Uni wist dat niet), maar nu dus absoluut niet meer.
Je zou evt kunnen overwegen om dit jaar geen decentraal te doen en de loting proberen. Als je dan uitgelood wordt kan je het volgend jaar proberen, alleen je bent dan wel een jaar kwijt.
(Ik heb zelf het eerste jaar alleen gelood omdat ik dat hele decentraal niet kende en afgelopen jaar heb ik aan de decentraal meegedaan en dus geplaatst)
Oud 06-12-2004, 16:04
Tom Poes
Tom Poes is offline
Maar ik wil helemaal niet uitgeloot worden. (tis toch loten lootte geloot?)

Ik wil gewoon naar Maastricht en als Back-Up naar Rotterdam of what-so-ever. En als ik in groep E kom dan ben ik helemaal bang. Kan ik niet decentraal, en dan loten en als ik ingeloot ben decentraal droppen?
Oud 06-12-2004, 16:35
Tom Poes
Tom Poes is offline
Nog een vraagje. Als iemand anders loot en die komt erin. Mag ik dan zijn plek overnemen? Terwijl hij een hele andere studie gaat doen?
Oud 06-12-2004, 16:41
Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 17:35 :
Nog een vraagje. Als iemand anders loot en die komt erin. Mag ik dan zijn plek overnemen? Terwijl hij een hele andere studie gaat doen?
-EDIT

omdat het hem toch niet meer zo leuk leek of omdat hij iets anders heeft gevonden dat NOG VEEEEEEL leuker is.
Oud 06-12-2004, 17:28
Nuck
Nuck is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 17:35 :
Nee dat mag niet.
Oud 06-12-2004, 17:29
Tom Poes
Tom Poes is offline
haha zag net pas dat ik mezelf heb gequote ipv editen. Maar ok. Je hoort toch wel eens van mensen dat ze een plaats hebben die ze kwijt willen? Hoe zit dat dan?
Oud 06-12-2004, 17:39
Balance
Balance is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 18:29 :
haha zag net pas dat ik mezelf heb gequote ipv editen. Maar ok. Je hoort toch wel eens van mensen dat ze een plaats hebben die ze kwijt willen? Hoe zit dat dan?
Het is vaak zo dat mensen in een bepaalde plaats worden geplaatst en eigenlijk liever in een andere plaats geneeskunde zouden studeren. Dan kun je wel ruilen. Maar dat betekent dat beide partijen al ingeloot moeten zijn in een bepaalde plaats.
Oud 06-12-2004, 17:53
Tom Poes
Tom Poes is offline
En mag ik decentraal geselecteerd worden en daarna stiekem loten en als ik door de loting kom tegen Rotterdam zeggen dat ik geen zin meer heb? Of kan je niet meer loten als je eenmaal decentraal toegelaten bent?
Oud 06-12-2004, 20:42
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 17:04 :
Maar ik wil helemaal niet uitgeloot worden. (tis toch loten lootte geloot?)
Fijn, ik wilde dat ook niet. Maar dat wil niet zeggen dat je ingeloot wordt. Toch kan het gebeuren dat je uitloot.
(Kan best ja, maar ik ben dyslectisch)

Citaat:
Ik wil gewoon naar Maastricht en als Back-Up naar Rotterdam of what-so-ever. En als ik in groep E kom dan ben ik helemaal bang. Kan ik niet decentraal, en dan loten en als ik ingeloot ben decentraal droppen?
Groep e is idd heel weinig kans. Zou er dan wel degelijk rekening mee houden met die uitloting.

Citaat:
Tom Poes schreef op 06-12-2004 @ 18:53 :
En mag ik decentraal geselecteerd worden en daarna stiekem loten en als ik door de loting kom tegen Rotterdam zeggen dat ik geen zin meer heb? Of kan je niet meer loten als je eenmaal decentraal toegelaten bent?
Dat gaat dus niet. De IB-groep haalt je UIT de loting als ze van rotterdam horen dat je decentraal geplaatst bent. Dat kan dus niet meer.
Je mag je plaatsingsbewijs die je hebt gekregen met de decentrale selectie niet eens ruilen. Als dat zou kunnen bej je ook het hele idee van decentrale selectie kwijt.
Het is dus of decentraal dit jaar en als je geplaatst wordt in Rotterdam dan hier beginnen (jongen, wees blij dat je een plaats hebt. Uitloten is echt niet leuk. Ik vind dat als je graag geneeskunde wilt doen je gewoon blij moet zijn dat het kan, zeker in klasse E) of dit jaar loting proberen en als je uitgelood wordt het volgent jaar met decentraal en loting proberen. Zuur, maar het is gewoon zo. Heb ik ook niet bedacht, maar ik ben blij dat ik er in zit.
Trouwens, decentraal wil ook nog niet zeggen dat je geplaatst word. Hett is zwaarder dan je denkt. Dit jaar hebben er 600 aan meegendaan, maar er zijn er nog niet eens 200 geplaatst.
Oud 07-12-2004, 08:42
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Het is alsvolgt:
Als je je inschrijft kan je ook aangeven of aan de decentrale selectie mee wilt. Behalve Rotterdam zijn er meer universiteiten die decentrale selectie hebben, maar Rotterdam heeft veel plaatsen die gevuld worden door decentrale selectie en een heel goed systeem. De decentrale selectie is in juni, en begin juli krijg je de uitslag. Ben je er doorheen, dan krijg je een plaatsingsbewijs. Kies je ervoor om dat plaatsingsbewijs te houden, dan wordt je uit de loting geschreven (die halverwege juli plaatsvindt). Kies je er niet voor dat heb je voor niets meegedaan aan de decentrale selectie.

Zo is het systeem en daar kan je niet onderuit (anders zou dat ook wel massaal gebeuren).

Lotingsklasse E of D heb je weinig kans om ingeloot te worden. Ik studeer geneeskunde in Rotterdam, en de meeste mensen die geloot hebben zaten toch wel in B of C. Ik zat zelf ook in C, en heb het geluk gehad om in een keer in te loten .

Ik vraag me alleen sterk af waarom je per se naar Maastricht wil. Ja, het is een hele leuk stad (weet ik sinds kort ), maar dat ik Rotterdam ook. Rotterdam staat misschien niet bekend als studentstad maar het is het wel.
Wat het onderwijssysteem betreft: dat is in Rotterdam ook goed in orde.

Je moet denk ik niet zo eigenwijs zijn om per se in Maastricht te willen gaan studeren. Probeer gewoon de decentrale in Rotterdam, kom je daar door dan moet je gewoon hartstikke blij zijn. En kom je er niet door dan kan je nog gaan loten met als eerste voorkeur Maastricht. Je wilt niet weten hoeveel mensen bij geneeskunde eerst zijn uitgeloot, en een jaar wat anders hebben gedaan. Je moet blij zijn met elke plaats, en ervan maken wat er te maken van valt (en dat is in elke stad heel veel). En ja als je uit Rotterdam komt, is het natuurlijk spannender om in een andere stad te gaan studeren, het is maar net wat je belangrijk vindt.
Met citaat reageren
Oud 07-12-2004, 14:32
Tom Poes
Tom Poes is offline
Inderdaad, ik ben me ervan bewust dat het al mooi zou zijn als ik uberhaupt EEN plek krijg. De enige plaats die ook decentrale selectie toepast is Amsterdam. En die stad trekt me helemaaaal niet. Ik weet hoe leuk het (kan) is (zijn) in Rotterdam. Maar zoals ik al zei heb ik daar 18 jaar gewoond dus iets anders lijkt me ook wel leuk. En ik heb gehoord en beleeft dat Maastricht heel gezellig was. En ik kan daar waarschijnlijk bij iemand inwonen. Dus dan heb ik voor weinig geld een kamer. In Rotterdam moet ik ern eerst maar een zien te vinden, en daarna ook nog 300 Euro tevoorschijn toveren. Want ik wil wel op kamers en niet mn hele studie thuis blijven wonen.

Verder heb je in Maastricht Probleem Gestuurd onderwijs. In plaats van het "normale" collegelessen. Ik weet niet hoe het precies zit en ook niet hoe het er precies in Rotterdam aan toe gaat. Wellicht kunnen jullie me daar meer over zeggen.

Op een of andere manier heb ik ook in gedachten dat loten geluk is, en decentraal kom ik wel door. Hoe werkt decentrale selectie eigenlijk? Wat moet je doen?? Want ik denk dat ik het een beetje onderschat.
Oud 08-12-2004, 00:28
Ieke
Ieke is offline
Ik ga mezelf even 2 keer quoten omdat ik geen zin heb het hele verhaal opnieuw te typen.

Eerst over studeren in Rotterdam (dit heb ik laatst iemand gepm't die me wat vragen stelde, dus het is vooral daarop toegespitst, maar ik denk dat je wel een aardig idee krijgt.) PGO zoals in Maastricht is wel iets anders, maar ik vind het er in Rotterdam zeker wel op lijken. (Ben zelf ook in Maastricht wezen kijken omdat ik daar eigenlijk heengewilt had.) Sunrise kan misschien nog wel wat toevoegingen geven en ik misschien morgen ook, maar ben nu wat moe.
Citaat:
Ieke schreef op 04-12-2004 @ 19:40:
Je krijgt in een jaar 2 tot 3 grote blokken. Deze gaan over een bepaalt onderwerp. Nu heb ik bijvoorbeeld circulatie en dan krijg ik alles over het hard, de longen en de nieren. Het 2e grote blok wat ik dit jaar krijg gaat over neoplasie, ofwel kanker. Dan krijg je ook alles over dan onderwerp zeg maar. De anatomie, ziektebeelden, behandelingen, onderzoeken, microsopie etc.
Om de 4 weken krijg je dan een tentamen wat je de afgelopen tijd geleerd hebt. Aan het einde van het jaar krijg je een soort algemeen tentamen over alles van het jaar.

In een week heb je ongeveer 3 a 4 dagen college. Dit zijn dat 2 tot 4 college's op een dag. Deze zijn in het eertste jaar altijd s'morgens. Je hebt meerdere docenten per week. Ze geven allemaal het stukje waar zij 'expert' in zijn. Er zijn ongeveer 2 docenten die de hoofdbegelijders van het blok zijn. Vragen etc kan je vooral stellen op de respontiecollege's en ook via blackboard (dat wordt vrij veel gebruikt)
Je hebt iedere week ook 2 tot 4 vo's. Dit is vaardigheidsonderwijs en kan echt vanalles zijn. Je kan door een mircoscoop kijken, echo uitproberen, zien hoe een ecg werkt, de snijzaal in, met een groepje vragen maken, casussen van patienten voor je krijgen en daar dan een diagnose opplakken etc. Echt vanalles dus.
Verder moet je ook 3 tot 5 zo's maken. Dit zijn zelfstudieopdrachten. Ze sluiten aan bij de vo's. Het is vooral de theorie en je moet ze maken voor je het vo hebt. Dit slaat ook voor een heel groot gedeelte terug op de college's. hier zit ook het meeste leeswerk in. (Je moet echt vrij veel lezen in je boeken)

We hebben ook nog pkv's. Hier leer je lichamelijk onderzoek doen en hoe je een gesprek voert met een patient. Je oefent dit in je studiegroep (12 mensen. aan het begin van het jaar ben je ingedeeld) Dit is ook het gene wat echt verplicht is. Ik vind het zelf erg leuk, vooral het lichamelijk onderzoek. Je krijgt in je eerste jaar dingen als bloeddruk meten, veneuze druk meten, hardslag, ademhaling, kloppen, voelen (nu heb ik dingen gehad als gewrichtsspleten voelen, hardslagen voelen in verschillende slagaders) en dat soort dingen. Ook dingen als waar moet je bij patienten opletten als je ze voor je krijgt.

Wat in ieder geval iedere week ook gebeurt is dat een docent een patient meeneemt naar college. Deze mensen hebben ook echt wat gehad en het zijn ook zeker niet de makkelijkste dingen. We hebben bijvoorbeeld een patient met de ziekte van huntington gehad, iemand die leukomie gehad heeft etc. Ik vind it altijd erg leuk. Je hoort echt het verhaal van de patient zelf en dan is indrukwekkent en leerzaam.

Qua facaliteiten is het een beetje krap. Men moest van de regering meer studenten aannemen en we zitten nu wel echt zo'n beetje aan het maximum. College's worden in 2 zalen gegeven. (In de ene staat de docent, in de andere is een audiovisuele verbinding. Ik raad je aan om met patientendemonstratie's in ieder geval in de zaal van de docent te gaan zitten. Dat zie je meer)
Qua vo's is het ook wat krap. Toen we een snijpracticum van 4 uur hadden liepen de roosters tot half 9 s'avonds. Dat kon toen niet anders. Toch komt het niet heel veel voor dat het tot half 9 loopt. Daarbij is het de vaag of jij de gene bent die dat heeft. (Vo's zijn met 1 of meerdere studiegroepen tegelijk en hetzelfde vo wordt dus de hele wee gegeven om alle groepen aan de beurt te krijgen)
Wel heeft het als voordeel dat je echt niet iedere dag de hele dag naar de uni hoeft. Je hebt uren vrij en zo af en toe ook een dag vrij. Je hebt alleen je college's en die vo's.
Er gaat de komende tijd gebouwt worden. Er is nu 1 toren en er komen er nog 2 bij. Toch duurt het nog wel even voordat het klaar is.
Over de decentrale selectie in Rotterdam.
Citaat:
Ieke schreef op 09-11-2004 @ 17:03 :
Decentrale selectie is vanuit de universiteit zelf en het is dus ook niet overal. Ook heeft elke universiteit zijn eigen selectieprocedure. Je kan het in ieder geval in Amsterdam of Rotterdam proberen. Ik heb zelf decentrale selectie gedaan in Rotterdam omdat ze hier ongeveer 50% van de plaatsen opvullen met decentrale selectie, wat dus neer komt op maximaal 205 studenten. In Amsterdam vullen ze maar 10% van de plaatsen op via decentrale selectie. Maar wat ik je ga vertellen is dus de procedure in Rotterdam. Voor beide speelt motivatie een grote rol, maar ook een aantal andere zaken.

Je moet je voor half januari opgeven voor de decentrale selectie. Kan gewoon via de ibgroep als je je aanmeld voor de loting. Je moet dan aangeven dat je decentrale selectie wil doen en waar je dat wil doen.
Daarna kreeg ik een hele stapel papier thuisgestuurt. Dit is de eerste ronde. Hier vragen ze naar een aantal zaken. Wat voor vakken je gehad hebt, of je nog een andere studie gevolgt hebt en wat van dat soort dingetjes. Daarbij vragen ze of je ervaring hebt met de zorg (er gewerkt hebt, in een verpleefhuis of bij de thuiszorg of iets in die richting) en daar moet je dan getuigschriften van hebben. (Zijn wel goed te regelen).
Ook willen ze weten of je bestuurlijke en/of orginasatorische ervaring hebt. Dit is of je in de redactie van de schoolkrant hebt gezeten of inde leerlingenraad of gewoon wat heel anders. (Ik heb bijvoorbeeld opgegeven dat ik hier op het forum de verhalenwedstrijd organiseer). Verder vragen ze ook nog naar prestatie's op landelijk niveau, bijvoorbeeld sport.
Als laatste moet je een motivatie geven van waarom je geneeskunde wilt studeren. Deze is echt heel belangrijk.
Op basis van deze formulieren maken ze een keuze of je naar de 2e ronde mag. Ongeveer 300 mensen gaan er door naar die 2e ronde. Bij mijn selectie kwam dit neer op 50% van het totaal omdat er ongeveer 600 mensen zich hadden ingeschreven voor de decentrale selectie.

Dan is er dus een 2e ronde. Voor die 2e ronde moet je na je eindexamen 4 dagen naar Rotterdam komen. Deze dagen draait het om 1 onderwerp. Er zijn wat college's en verder is het 5 tentamens maken. Een tentamen over die college's, een tentamen logisch redeneren (dit is een soort rekenen, maar je kan dus beredeneren waarom het andwoordt zo is), een tentamen filosofie (dit was gewoon een luistertoets), een pubmed toets (pubmed is een database met heel veel medische artikelen en daar moet je zoekopdrachten in maken. Is dus ook een kwestie van logisch denken) en een toets anathomie. (dit was de enige die ik echt makkelijk vond)

Je mag van de 5 toetsen er 1 onvoldoende maken, en je gemiddelde moet hoger zijn dan een 5,5. De tentamens zijn selecterent gemaakt omdat van de 300 die mee doen aan de 2e ronde er maximaal 205 mogen worden toegelaten. Die 205 wordt dus ook niet gehaald. Je moet aan de eisen voldoen qua resultaat en haal je dat niet wordt je niet geplaatst. Ook als ze onder de 205 zitten. (er worden dan gewoon minder mensen via de decentrale selectie geplaatst, de rest wordt via loting opgevult)

Laat je er niet teveel door afschrikken, het is echt wel te halen. Zelf heb ik het jaar dat ik van de middelbare school af kwam geen decentrale selectie gedaan. Ik was het eerste jaar uitgelood en heb een jaar biologie gestudeerd. Dit had als gevolg dat ik de decentrale selectie makkelijker gehaald heb dan als ik meteen van de middelbare school kwam. Dit omdat je gewoon meer ervaring hebt, wat ouder bent en je gewoon meer kennis hebt. Maar het is absoluut ook te halen als je van de middelbare school af komt, zijn er zat die dat gedaan hebben en ook geplaatst zijn.
Je kan maar 1 keer decentrale selectie doen, dus ik ben wel blij met mijn keuze om het het 2e jaar te doen. Maar dat moet je zelf maar even kijken. In ieder geval als je van plan bent hier decentraal te gaan doen wil ik je nog wel wat tips geven, moet je me maar mailen/pmmen tegen die tijd.

België heb ik persoonlijk nooit hen gewilt. Dit omdat het daar 7 jaar duurt en een gigantische afvalrace is. Alleen de beste (in de zin van het beste leren) halen het daar en zeker hebben ze her eeste jaar volgestopt met wiskunde, natuurkunde en scheikune. Daarbij is die toelatingstest echt moeilijk. Ze hebben daar een hoger niveau aan wiskunde, natuurkunde en scheikunde en daarbij mag je dus geen gr gebruiken.
Verder is Rotterdam best een leuke stad om te studeren. Het is mij enorm meegevallen en ik heb het dier wel naar mijn zin. Ook de manier van opbouw van de studie vind ik leuk. Iedere week is er een patiëntendemonstratie (komt er een patiënt naar de collegezaal om zijn verhaal te vertellen) en alles wordt geintergreet gegeven. Je hebt dus geen losse vakken, maar alles valt gewoon samen rond een onderwerp.

Naja, ik hoop dat je hier wat aan hebt. Het is een vrij lang verhaal geworden, maar het is denk ik wel fijn als je een beetje weet wat je moet verwachten.
Oud 08-12-2004, 10:44
Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
Ieke schreef op 08-12-2004 @ 01:28 :
2 megabyte tekst
Ok dat geeft wel een beetje een beeld ja. Ik ga me sowieso nu opgeven en niet volgend jaar. Decentraal in Rotterdam en loten met eerste keus maastricht. Ik ben eigenlijk banger voor de 1e ronde dan voor de 2e, omdat ik nog niet echt iets bereikt heb in mn leven
Misschien dat ik hoog sport ofzo, maar ja dat is ook weer relatief. En anders ga ik loten. Als ik dan uitgeloot word, is er dan een geneeskunde-gerelateerde studie waarbij je vrijstellingen krijgt? Of na 3 jaar in het 3e geneeskunde wordt geplaatst of zo-iets? Of ik loot het volgende jaar weer mee. Maar dan ben ik wel een jaar stufi kwijt? Of niet? vragen vragen vragen
Oud 08-12-2004, 12:42
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 08-12-2004 @ 11:44 :
Ok dat geeft wel een beetje een beeld ja. Ik ga me sowieso nu opgeven en niet volgend jaar. Decentraal in Rotterdam en loten met eerste keus maastricht. Ik ben eigenlijk banger voor de 1e ronde dan voor de 2e, omdat ik nog niet echt iets bereikt heb in mn leven
Misschien dat ik hoog sport ofzo, maar ja dat is ook weer relatief. En anders ga ik loten. Als ik dan uitgeloot word, is er dan een geneeskunde-gerelateerde studie waarbij je vrijstellingen krijgt? Of na 3 jaar in het 3e geneeskunde wordt geplaatst of zo-iets? Of ik loot het volgende jaar weer mee. Maar dan ben ik wel een jaar stufi kwijt? Of niet? vragen vragen vragen
Op topniveau sporten kan je opgeven voor de selectie van decentraal. Er is nu ook een eerste jaars, die decentraal geplaatst is, en hij basketballt op topniveau. Ook maar hij zelf zijn vo's indelen, dus welke tijd hem het beste uitkomt.
Ik wil trouwens even een kleine kanttekening maken over de decentrale selectie. Het is namelijk zo dat je maar 1 keer mee mag doen aan de decentrale selectie. Dat betekent dus dat als je dit meedoet, en je komt niet doorheen en je wordt uitgeloot dan kan het een beetje jammer zijn als je een jaar later (met meer kennis, je hebt immers al een jaar gestudeerd) niet meer mee mag doen aan de decentrale selectie, terwijl je dan veel mee kans maakt. Dat is ook de reden waarom ik dit jaar niet heb meegedaan aan de decentrale selectie.
Ieke heeft een jaar biologie hiervoor gedaan, en daar heb je natuurlijk voordeel aan. Maar hoe het zit met vrijstellingen zou ik je niet kunnen vertellen, maar ik denk dat dat lastig is omdat wij niet met vakken werken maar met onderwerpen. Instromen in een ander jaar is, zover ik weet, niet mogelijk.

Nog een kleine toevoeging aan Ieke's verhaal:
College heb je dus met 400 man tegelijk. Verder ben je ingedeeld in studiegroepen, met wie je practica (vo's) doet. Een vo doe je meestal niet alleen, maar met 5 groepen tegelijk. Je hebt ongeveer 12 man per groep, dus dat is met 60 mensen tegelijk.
Qua verplichtheid (ook altijd leuk om te weten ), zijn pkv's (pkv staat voor praktische klinische vaardigheden) verplicht, dat wil zeggen dat je ook moet tekenen dat je aanwezig bent. PKV heb je overigens alleen met je studiegroep. Ook zijn sommige snijpracticums verplicht, maar het aantal wat we tot nu toe gehad hebben en verplicht was, dat is op een hand te tellen.
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 12:45
Tom Poes
Tom Poes is offline
Ja maar wanneer is iets topniveau. Ik vraag me af of ik dat ben
Maar ik moet nu naar shcool (anders is er van studeren helemaal geen sprake ) dus ik verzin later wel weer nieuwe vragen
Oud 08-12-2004, 14:43
Verwijderd
Wat voor sport doe je dan en op welk niveau / welke club?
Met citaat reageren
Oud 08-12-2004, 15:39
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 08-12-2004 @ 11:44 :
Persoonlijk zou ik het dan als ik jou was niet dit jaar doen, maar evt volgend jaar. Zoals *sunrise1986* (weet je, het is echt raar je nu zo te noemen ) al zegt heb je maar een kans en maak je volgend jaar meer kans. Dat is gewoon zo. Er moeten er al veel afvallen in de eerste ronde en als je daar al bij voorbaat wover twijfelt kan je het beter niet doen (Afgelopem jaar met de decetraal hadden zicg 600 mensen ingeschreven, waarvan er maar 300 door mochten naar de 2e ronde)
Als je een jaar een aanverwante studie erop hebt zitten dan maak je uberhaupt al veel meer kans. Zorg dan gewoo dat je koment jaar wat dingen doet die je kans op doorkomen van de 1e ronde al vergroten. Maar ook zonder dingen kan je er wel doorkomen, maar dan moet je echt een gigantisch goede motivatie schrijven. Die moet er dan zo danig bovenuit springen dat ze je toch naar de 2e ronde laten komen, maar dat is dus echt heeeeeeeeel erg moeilijk.
2e ronde is gewoon zwaar, maar ik denk dat je er beter toe in staat bent als je een jaar een aanverwante studie gedaan hebt. Ik denk zelf dat ik heel veel minder kans (of vrijwel zeker niet) door de decentrale gekomen zou zijn als ik het net na mijn slagen had gedaan. Een andere jongen die met mij een jaar Bio heeft gedaan is ook door de decentraal gekomen.

Wat betreft vrijstellingen verschilt het heel erg en zeker is van belang hoe je studie is opgebouwt. Ik heb mijn Propedeuse (Medische) Biologie gehaald. Als ik in Nijmegen was gebleven en daar nu bij geneeskunde zou zitten zou ik ongeveer 2 maanden aan vrijstellingen krijgen in het eerste jaar. Nu zit ik in Rotterdam en eigenlijk valt hier niet echt vrijstelling te krijgen omdat het curiculum zo in elkaar zit. (In de vorm van alles door elkaar) Je kan wel een vo overslaan omdat je het al gehad hebt, maar dat zijn toch nooit verplichte vo's dus dat kan zoizo al.
Daarbij maakt het natuurlijk uit wat voor studie je gedaan hebt, wat betreft vrijstellingen. (Als dat kan dus) Bij Biomedische wetenschappen in Nijmegen bijvoorbeeld heb je maar 2 vakken verschillent ten opzichte van geneeskunde in het eerste jaar.

Een andere aanverwante studie die wel goed is is biomedische wetenschappen, maar dat is op niet veel plaatsen en er zit op een aantal plaatsen ook nog een loting op. (Nijmegen en Leiden iig, Amsterdam en Utrecht volgens mij niet)
Ik geloof dat er in Nijmegen zelfs een hele aparte manier is. Je geeft je op voor de loting Biomedische wetenschappen en ieder jaar komen er ongeveer evenveel mensen voor de loting als dat er plaatsen zijn. Je komt er dus in. Je studeert dit een jaartje en je stapt dan over naar het 2e jaar geneeskunde in Nijmegen. Je hoeft alleen maar de 2 vakken die je anders gehad hebt in te halen. MAAR ik weet dus niet zeker of dit kan, zou je naar de uni moeten bellen of dat mogelijk is, maar bedenk dan wel dat ze niet op dat soort studenten zitten te wachten. Kans is groot dat je een negatief andwoord klrijgt, maar is het volgens mij wel zo dat als je BMW hebt gedaan en dan via de loting in Nijmegen komt je wel in het 2e jaar komt.
Je hebt een behoorlijke hoeveelheid aanverwante geneeskunde studie's (Ja, de uni's pringen duidelijk in op dat er veel mensen worden uitgelood). Psygologie is een populaire (alleen gaat nu minder worden omdat die studie te vol komt te zitten waardoor er ook loting op komt en dan kan je dat vergeten), Biomedische wetenschappen (meest gerelateerde van allemaal), Medische Biologie (Heb ik gedaan, maar 3/4 van het eerste jaar was gewone Biologie), medische tegnologie en nog een heleboel andere dingen. Persoonlijk zou ik gaan voor Biomedische wetenschappen of medische biologie. Het is maar net wat je wilt. Wel is Nijmegen dan absoluut het overwegen waard als je iets in die richting wilt doen, ook voor geneeskunde zelf dan. (Als je dit jaar niet decentraal en niet ingelood wordt) Nijmegen is me opzich ook goed bevallen.

Andere mogelijkheden zijn een bachelordiploma van een aanverwante studie (dat heb je dus pas na 3 jaar) en dan een toelatingsexamen doen. (In Leiden en Utrecht hebben ze iig zoiets) In leiden weet ik dat je dan gewoon instroomt in het 3e jaar van geneeskunde (dus de eerste 2 sla je dan over) In Utrecht hebben ze het ook over een 4 jarige opleiding, alleen is het me niet duidelijk of dat een aparte opleiding is of een instroming.
Verder zei het foldertje van Utrecht dat je NIET 3 keer uitgelood mag zijn vanwege de wet die er bestaat. Als je die kans wilt proberen kan je dus alleen dit jaar en volgend jaar meeloten (en 1 keer decentraal doen, in een van die 2 jaren). Als je 3 keer bent uigelood gaat dat dus ook niet meer. Of dat hetzelfde is bij leiden weet ik niet, maar ik verwacht het wel. Als Utrecht zegt dat het niet kan vanwege de wet zal het daar ook wel niet kunnen. (Maar heel misschien wel omdat Leiden een instroom is en ik niet zeker weet wat Utrecht isZou je naar moeten informeren.

Helaas is het wel zo dat als je een jaar wat anders gedaan hebt je een jaar stufie kwijt bent. Zuur, maar waar. Je hebt niet heel veel alternatieven na een uitloting als je toch echt geneeskunde wilt doen en alles heeft voor en nadelen.
(Sorry weer zo'n verhaal, maar ik heb me er best wel in verdiept omdat ik moest weten wat mijn mogelijkheden waren nadat ik was uitgeloot. Maar het is wel nuttig denk ik )
Oud 08-12-2004, 16:08
Tom Poes
Tom Poes is offline
Zeker is het nuttig, en hou je vooral niet in als je iets zegt. Dit helpt mij ook enorm. Ik geloof dat je me een beetje hebt overtuigd wat betreft het decentraal doen. Ik kan idd loten, en als ik geluk heb kom ik erdoor. Zo niet, dan ga ik BMW oder so etwa doen, en het jaar daarop decentraal. Ik kan dan idd ook werken aan mn motivatie en affiniteit met cultuur en die onzin. Ik ga het er uiteraard ook nog met paps en mams over hebben. En de decaan weet ook vast wel iets te vertellen.
In ieder geval bedankt!!

Citaat:
Wat voor sport doe je dan en op welk niveau / welke club?
Ik volleybal 3e divisie. En hoewel het best aardig is, denk ik niet dat het als "bijzonder" of "topsport" wordt gezien.
Oud 08-12-2004, 16:55
Tom Poes
Tom Poes is offline
Nog een vraagje mbt studiefinanciering. Als ik het goed heb is dat een lening die omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Geneeskunde is een 6-jarige studie. Althans voordat je basisarts bent. Hoeveel jaar krijg je stufi en geldt die 10 jaar voor de 6-jarige opleiding of ook voor een eventuele specialisatie?
Oud 08-12-2004, 17:02
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 08-12-2004 @ 17:08 :
Ik volleybal 3e divisie. En hoewel het best aardig is, denk ik niet dat het als "bijzonder" of "topsport" wordt gezien.
Volgens mij moet je (iig hier in Belgie maar ik dacht het in Nederland ook ergens gezien te hebben) een speciaal statuut van topsporter hebben, als je dat niet hebt dan heb je denk ik gewoon pech en doe je niet aan topsport.
Oud 08-12-2004, 17:13
Tom Poes
Tom Poes is offline
Dat bedoel ik ja
Oud 08-12-2004, 20:53
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 08-12-2004 @ 17:55 :
Nog een vraagje mbt studiefinanciering. Als ik het goed heb is dat een lening die omgezet wordt in een gift als je binnen 10 jaar je diploma haalt. Geneeskunde is een 6-jarige studie. Althans voordat je basisarts bent. Hoeveel jaar krijg je stufi en geldt die 10 jaar voor de 6-jarige opleiding of ook voor een eventuele specialisatie?
Voor de studie geneeskunde krijg je gewoon 6 jaar studiefinanciering. Als je dus 8 jaar over je studie doet, moet je twee jaar zelf bekostigen maar wordt de lening alsnog omgezet in een gift (de tienjaren regel).

Wat de specialisatie betreft: voor een specialisatie ga je een dienstverband als assistent geneeskundige in opleiding (agio) aan met een bepaald ziekenhuis of een bepaalde maatschap. Je krijgt hier dus gewoon een regulier artsensalaris (schaal 60-65; salarisindicatie voor algemene ziekenhuizen tussen de 2800 en 4300 euro bruto per maand; in academische ziekenhuizen krijg je een stuk minder). De specialisatie volgt dus na het arts-examen; kortom na het afstuderen, het spreekt vanzelf dat je dan geen recht meer hebt op studiefinanciering.

Edit: voor vragen over geneeskunde in Rotterdam en de decentrale selectie kun je je ook tot mij wenden
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 00:20
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Kevin1986 schreef op 08-12-2004 @ 21:53 :
Wat de specialisatie betreft: voor een specialisatie ga je een dienstverband als assistent geneeskundige in opleiding (agio) aan met een bepaald ziekenhuis of een bepaalde maatschap
Je hebt een klein foutje gemaakt Kevin (of ik zit er helemaal naast ). Een agnio (en niet agio, maar dat terzijde, of ik moet er weer naast zitten ) is dat je werkt in het ziekenhuis op een bepaalde afdeling (waarin je je wilt specialiseren vaak), met als doel dat na een aantal jaren dat gedaan te hebben je kan gaan beginnen met je opleiding. Je bent dan dus nog niet begonnen met je echte opleiding tot die specialisatie.
Dat is de ene mogelijkheid om bij een specialisatie een opleidingsplaats te krijgen. Je kan je ook op andere manier inlikken (waar daar komt het gewoon op neer): je kan namelijk ook onderzoek gaan doen op een afdeling. Daarmee kan je het beste beginnen als je redelijk zeker weet wat je wilt. Ik ken iemand die er nu al mee is begonnen. Vaak is het zo (maar dat hangt van de afdeling af), dat je na een aantal jaren dat gedaan te hebben, soms nog een extra jaar onderzoek te moeten, maar anders ben je in sommige gevallen zeker van een opleidingsplaats. Maar bijvoorbeeld bij plastische chirurgie is dat niet zo: ze nemen daar vier mensen aan, die hun hele studie lang onderzoek doen, en de beste of aardigste (want het blijft vriendjes politiek) krijgt de opleidingsplaats.
Het is dus een hele strijd om uiteindelijk soms de plaats te krijgen die je wilt. Maar ze selecteren zeker niet alleen op prestaties, ook je karakter speelt een belangrijke rol. Het is namelijk zo dat elke specialisatie een bepaald type mens aantrekt .
Blaaat, maar dit is wel heel ver weg (iig dat wil ik voor mijn gevoel nu zo houden )

Ik heb toen dus niet gekozen voor de decentrale selectie ( in tegenstelling tot Ieke en Kevin), en daar ben ik blij om. Misschien had ik het wel gehaald, er zijn mensen met vergelijkbare situaties die het wel gehaald hebben, maar zo niet dan kan je de jaren wel uit je hoofd trekken (figuurlijk dan ) dat je meegedaan hebt. Mijn plan was om eerst te loten, als ik uitgeloot was zou ik psychologie gaan doen, en aan de criteria werken voor de selectie, en dan na dat jaar weer mee doen. Maar goed ik ben in een keer ingeloot, dus dat was allemaal niet nodig .
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 07:13
Verwijderd
Volgens mij is het toch echt Agio ..
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 08:20
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Citaat:
*sunrise1986* schreef op 09-12-2004 @ 01:20 :
Je hebt een klein foutje gemaakt Kevin (of ik zit er helemaal naast ). Een agnio (en niet agio, maar dat terzijde, of ik moet er weer naast zitten ) is dat je werkt in het ziekenhuis op een bepaalde afdeling (waarin je je wilt specialiseren vaak), met als doel dat na een aantal jaren dat gedaan te hebben je kan gaan beginnen met je opleiding. Je bent dan dus nog niet begonnen met je echte opleiding tot die specialisatie.
Dat is de ene mogelijkheid om bij een specialisatie een opleidingsplaats te krijgen. Je kan je ook op andere manier inlikken (waar daar komt het gewoon op neer): je kan namelijk ook onderzoek gaan doen op een afdeling. Daarmee kan je het beste beginnen als je redelijk zeker weet wat je wilt. Ik ken iemand die er nu al mee is begonnen. Vaak is het zo (maar dat hangt van de afdeling af), dat je na een aantal jaren dat gedaan te hebben, soms nog een extra jaar onderzoek te moeten, maar anders ben je in sommige gevallen zeker van een opleidingsplaats. Maar bijvoorbeeld bij plastische chirurgie is dat niet zo: ze nemen daar vier mensen aan, die hun hele studie lang onderzoek doen, en de beste of aardigste (want het blijft vriendjes politiek) krijgt de opleidingsplaats.
Het is dus een hele strijd om uiteindelijk soms de plaats te krijgen die je wilt. Maar ze selecteren zeker niet alleen op prestaties, ook je karakter speelt een belangrijke rol. Het is namelijk zo dat elke specialisatie een bepaald type mens aantrekt .
Blaaat, maar dit is wel heel ver weg (iig dat wil ik voor mijn gevoel nu zo houden )

Ik heb toen dus niet gekozen voor de decentrale selectie ( in tegenstelling tot Ieke en Kevin), en daar ben ik blij om. Misschien had ik het wel gehaald, er zijn mensen met vergelijkbare situaties die het wel gehaald hebben, maar zo niet dan kan je de jaren wel uit je hoofd trekken (figuurlijk dan ) dat je meegedaan hebt. Mijn plan was om eerst te loten, als ik uitgeloot was zou ik psychologie gaan doen, en aan de criteria werken voor de selectie, en dan na dat jaar weer mee doen. Maar goed ik ben in een keer ingeloot, dus dat was allemaal niet nodig .
Zeg Evelien, het is weer duidelijk te merken dat jij iets te laat op bent geweest... En ik gok zo maar eens dat dit niet komt omdat je zo lang door bent gegaan met het maken van ZO's Wellicht dat je weer bezig was met dat kippengedoe van je

Agnio staat namelijk voor "assistent geneeskundige niet in opleiding"; in de afkorting agio is de 'n' weggehaald en zegt dus automatisch dat je dan WEL in opleiding bent.

Wat ik inderdaad niet gezegd heb, is dat je na het arts-examen meestal niet gelijk een agio-plaats hebt. Je kunt die idd. krijgen door onderzoek te gaan doen of als agnio te gaan werken.

Wat betreft dat selecteren: een plus-factor is ook het mannelijk geslacht hebben. Ben je vrouw en wil je bijvoorbeeld kinderarts of plastisch chirurg worden, laat je dan ombouwen!

Die persoon die je kent die dus nu al begonnen is met onderzoek; is deze eerstejaars? Welk specialisme wil hij/zij dan gaan doen?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 08:30
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Aan Tom Poes:

Je hoeft je zeker, wat betreft de opleiding, niet te laten weerhouden om geneeskunde in Rotterdam te gaan doen. Ik wist heel m'n leven al dat ik geneeskunde wilde gaan studeren, maar ik wilde in eerste instantie ook niet naar Rotterdam. Ik ben er dus ook terecht gekomen omdat ze daar de decentrale selectie hebben. Maar toen ik eenmaal in het Erasmus MC geweest was, wilde ik nergens anders meer naartoe.

Het curriculum Erasmusarts 2007 wat wij in het Erasmus MC volgen is erg leuk. In plaats van veel verbrokkelde blokjes van 6 weken zoals ze die aan de andere universiteiten hebben, volgen wij per jaar maar 2 of 3 grote thema's waarin we gelijk de basale vakken (anatomie, fysiologie, pathologie, biochemie etc.) integreren met de klinische vakken (cardiologie, longgeneeskunde, enz.). Zo zie je gelijk de verbanden met de praktijk en wordt het bijv. minder erg om een vak als biochemie te doen. Dat wil in dit geval niet zeggen dat biochemie ineens heel leuk wordt (hè Marieke en Evelien?), maar je slaat je er toch makkelijker doorheen. Bovendien is het curriculum heel patiëntgericht; dit merk je niet alleen aan de omgeving waarin je zit (het Erasmus MC, het grootste ziekenhuis van Nederland), maar dus ook aan de meerdere patiëntdemonstraties per week, vele casussen, prakticum lichamelijk onderzoek etc. Dit maakt het allemaal erg leuk.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 09:24
Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:

Edit: voor vragen over geneeskunde in Rotterdam en de decentrale selectie kun je je ook tot mij wenden
Als ik vragen heb stel ik ze hier en dan moet jij maar hier komen om ze te beantwoorden De rolleye snap ik niet helemaal. Maar dat terzijde hahaha. Iig bedankt voor je antwoorden mbt de stufi.

Ik denk dat ik dit jaar gewoon aan de loting mee ga doen, met als eerste keus Maastricht (maar dat terzijde), en als ik dat niet haal dan BMW in Nijmegen. Daar is geen loting volgens mij. Althans toen ik me inschreef op ibgroep.nl (zonder op OKE te drukken ) gaf hij niet aan dat er een numerus fixus was, waar hij dat wel deed bij geneeskunde. Ik kan dat jaar dan werken aan selectiecriteria voor decentrale selectie in Rotterdam, en ik kan het volgende jaar weer loten. En misschien vind ik BMW wel zo leuk dat ik daar gewoon mee door wil gaan.
Oud 09-12-2004, 10:06
*sunrise1986*
*sunrise1986* is offline
Citaat:
Kevin1986 schreef op 09-12-2004 @ 09:20 :
*knip*
Je hebt gelijk: het was te laat, en ZO's die moeten nog gemaakt worden . Jij daarentegen heb t natuurlijk al alle zo's af . Dat kippengedoe was niet van mij hoor, daarvoor moet je bij Marieke zijn .
Hmm verder heb je dan wel gelijk , ach aanvullende informatie was het iig wel. Ik had zo'n gevoel al toen ik het vanacht typte dat het ergens niet klopte.
Degene van wie ik heb gehoord dat ze al begonnen is met onderzoek, doet dat nu een middag in de week geloof ik, bij orthopedie (de afdeling van mijn tutoren). En ja dat is een eerstejaars.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:37
Daantje_0705
Daantje_0705 is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 09-12-2004 @ 10:24 :
Ik denk dat ik dit jaar gewoon aan de loting mee ga doen, met als eerste keus Maastricht (maar dat terzijde), en als ik dat niet haal dan BMW in Nijmegen. Daar is geen loting volgens mij. Althans toen ik me inschreef op ibgroep.nl (zonder op OKE te drukken ) gaf hij niet aan dat er een numerus fixus was, waar hij dat wel deed bij geneeskunde. Ik kan dat jaar dan werken aan selectiecriteria voor decentrale selectie in Rotterdam, en ik kan het volgende jaar weer loten. En misschien vind ik BMW wel zo leuk dat ik daar gewoon mee door wil gaan.
BMW in Nijmegen is wel een lotingstudie dus dat kan je iig daar niet gaan doen als tweede keuze. (Was iig de afgelopen jaren wel altijd zo).
Oud 09-12-2004, 21:05
Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-12-2004 @ 20:37 :
BMW in Nijmegen is wel een lotingstudie dus dat kan je iig daar niet gaan doen als tweede keuze. (Was iig de afgelopen jaren wel altijd zo).
http://www.ibgroep.nl/studiepunt/Sho...03466&sid=3424

Als je dan klikt op aanmelden en je kiest voor geneeskunde dan geeft hij aan dat er een numerus fixus op zit. Bij BMW in Nijmegen geeft hij dat niet aan.

Dus ik geloof dat er geen loting op zit.
Oud 09-12-2004, 22:09
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 09-12-2004 @ 10:24 :
Iig heel veel succes. Sommige mensen hebben gewoon geluk
Wat betreft decentraal: Ga van de zomer een paar weekjes in een verpleeghuis werken of iets in de thuiszorg. Dat helpt ook erg goed bij de 1e ronde. Je hebt toch een hele lange zomervakantie. (meestal verdienen dat soort baantjes ook nog vrij goed)
Voor orginasitorische dingen moet je iets organiseren. Dit kan ook een schoolkrant of een leerlingenraad zijn ofzo. Als je dat niet gedaan hebt is het in dit jaar wat laat om daar nog aan te beginnen. Je zou volgend jaar iets van een studievereniging of studentenvereniging kunnen doen. Daar dan een commissie die iets moet organiseren. (wel al mee bezig zijn in februari, liever al veel eerder. Dit vanwege dat je die formulieren ergens in februari moet opsturen) Je hebt ook mensen die helpen een festival te organiseren. Kan vanalles zijn. Alles wat denk je bruikbaar is gewoon opgeven.

Citaat:
Tom Poes schreef op 09-12-2004 @ 22:05 :
http://www.ibgroep.nl/studiepunt/Sho...03466&sid=3424

Als je dan klikt op aanmelden en je kiest voor geneeskunde dan geeft hij aan dat er een numerus fixus op zit. Bij BMW in Nijmegen geeft hij dat niet aan.

Dus ik geloof dat er geen loting op zit.
Vaag. Maar misschien hebben ze het er voor dit jaar afgehaald. De afgelopen jaren zat het er voor Nijmegen zeker op (Het is geen loting zoals geneeskunde, die massaal is, maar een loting voor de plaats zelf. instellings loting heet zoiets geloof ik)
Zou mooi zijn als het kan. Anders kan je altijd nog andere plaatsen proberen. Utrecht en Amsterdam zat geen loting op.

Citaat:
Daantje_0705 schreef op 09-12-2004 @ 20:37 :
Zelfs dan kan het nog als er te weinig aanmeldingen zijn. Dan wordt er een 2e loting gehouden en daar kan je je ook voor inschrijven als je bent uitgelood. Dat heb ik ook gedaan. Helaas ook uitgelood. Wel is het zo da de uitslag van zo'n 2e loting pas laat bekent is. Ik kreeg die brief op zaterdag voordat de studie begon.

Citaat:
*sunrise1986* schreef op 09-12-2004 @ 11:06 :
Je hebt gelijk: het was te laat, en ZO's die moeten nog gemaakt worden . Jij daarentegen heb t natuurlijk al alle zo's af . Dat kippengedoe was niet van mij hoor, daarvoor moet je bij Marieke zijn .
Hou op over die kippen. Echt ik wordt gek van je. Voor het Kippengedoe moet je bij Els zijn, die is bestuurskip (gisteravond zijn ze bij Marlies geweest geloof ik)

Citaat:
Kevin, de is geen vriendelijke smiley. Pas op met het gebruik ervan, alleen als het echt nodig is (Soms moet je gewoon rologen). Het wordt vaak verkeert opgevat als hij niet gepast is. Het is sarcasme en dat past volgens mij ook niet bij wat je wil zeggen.
En even voor de duidelijheid: Het is geen Kippengedoe. De engiste kippen die we hebben zijn de bestuurskippen en dat zijn de 2 meisjes die wat met iemand uit het bestuur hebben. Is een vriendengroepje. Daar horen Evelien en ik dus niet bij
Oud 09-12-2004, 22:15
Tom Poes
Tom Poes is offline
Ok dankjewel ik ga s kijken. Utrecht is toch dichterbij
Kippen? Ik snap het niet. WIL ik ook niet. Hoef ik ook niet. Maar als je van kippen houdt moet je het spel koehandel gaan doen.
Weltrusten
Oud 09-12-2004, 22:43
Kevin1986
Kevin1986 is offline
Citaat:
Ieke schreef op 09-12-2004 @ 23:09 :
Kevin, de is geen vriendelijke smiley. Pas op met het gebruik ervan, alleen als het echt nodig is (Soms moet je gewoon rologen). Het wordt vaak verkeert opgevat als hij niet gepast is. Het is sarcasme en dat past volgens mij ook niet bij wat je wil zeggen.
Euh ja; mijn excuses als mensen t verkeerd opgevat hebben. Ik kies meestal, als ik al smilies gebruikt, gewoon degenen uit die ik het mooist vind. Maar ik zal erop letten

Citaat:
Hou op over die kippen. Echt ik wordt gek van je. Voor het Kippengedoe moet je bij Els zijn, die is bestuurskip (gisteravond zijn ze bij Marlies geweest geloof ik) En even voor de duidelijheid: Het is geen Kippengedoe. De engiste kippen die we hebben zijn de bestuurskippen en dat zijn de 2 meisjes die wat met iemand uit het bestuur hebben. Is een vriendengroepje. Daar horen Evelien en ik dus niet bij
Jullie geen kippen? Jullie kakelen anders wel erg veel, en dat ten koste van jullie ZO's, schande! Ach, jullie worden later vast van die kippen die heel de dag broeden *vrouwen in de geneeskunde*
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 09:49
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 09-12-2004 @ 23:15 :
Ok dankjewel ik ga s kijken. Utrecht is toch dichterbij
Kippen? Ik snap het niet. WIL ik ook niet. Hoef ik ook niet. Maar als je van kippen houdt moet je het spel koehandel gaan doen.
Weltrusten
Is verstandig. Zeker omdat je een toch wel grote kans hebt uitgelood te worden is het verstandig te kijken naar een alternatief. Dat had ik niet goed gedaan en ik moest in een weekend beslissen wat ik anders wilde gaan doen.
Overgens ik hoop dat duidelijk is dat je zelfs al heb je BMW gedaan de kans klein is dat je echt vrijstellingen krijgt (in Rotterdam dan, als je decentraal wordt toegelaten). Dat kan gewoon eigenlijk niet vanwege de manier waarop het in Rotterdam is opgebouwt. Ze zeggen dan dat je maar gewoon zelf moet kijken welke college's en vo's je kan/wil overslaan. Maar goed, je hebt altijd voordeel van een jaar aanverwante studie.

Dat Kippengedoe heeft met een studentenvereniging te maken. Evelien (sunrise dus) en ik zijn beide lid van RSG. Kevin zit ons nu gewoon kippen te noemen (omdat we veel kakelen volgens hem. Hij zeurt overgens ) We hebben namelijk maar 1 die echt kip is. (Els dus, zit niet op het forum, studeert geneeskunde en ook lid bij RSG) Die hoort bij een vriendengroep die de bestuurskippen heet. Vaag verhaal, maar het is erg lachen.

Citaat:
Kevin1986 schreef op 09-12-2004 @ 23:43 :
Euh ja; mijn excuses als mensen t verkeerd opgevat hebben. Ik kies meestal, als ik al smilies gebruikt, gewoon degenen uit die ik het mooist vind. Maar ik zal erop letten
Dat is vaak het probleem dus ik dacht zal het even zeggen

Citaat:

Jullie geen kippen? Jullie kakelen anders wel erg veel, en dat ten koste van jullie ZO's, schande! Ach, jullie worden later vast van die kippen die heel de dag broeden *vrouwen in de geneeskunde*
En jij hebt ze zeker allemaal gemaakt Wij zijn geen kippen, alleen Els is er echt een
Oud 10-12-2004, 17:03
Tom Poes
Tom Poes is offline
Citaat:
Ieke schreef op 10-12-2004 @ 10:49 :
Is verstandig. Zeker omdat je een toch wel grote kans hebt uitgelood te worden is het verstandig te kijken naar een alternatief. Dat had ik niet goed gedaan en ik moest in een weekend beslissen wat ik anders wilde gaan doen.
Overgens ik hoop dat duidelijk is dat je zelfs al heb je BMW gedaan de kans klein is dat je echt vrijstellingen krijgt (in Rotterdam dan, als je decentraal wordt toegelaten). Dat kan gewoon eigenlijk niet vanwege de manier waarop het in Rotterdam is opgebouwt. Ze zeggen dan dat je maar gewoon zelf moet kijken welke college's en vo's je kan/wil overslaan. Maar goed, je hebt altijd voordeel van een jaar aanverwante studie.
Ja ik dacht idd al niet dat ik er veel vrijstellingen door zou krijgen. Maar altijd leuk om te proberen. Ik hoorde ook dat van categorie D vorig jaar 50 % was ingeloot. Dat is nog aardig wat. Ik zal kort voor de trekking mn rituelen uitvoeren dan komt dat vast wel goed. Ik laat het weten
Oud 10-12-2004, 17:14
Tom Poes
Tom Poes is offline
En als ik mn bachelor BMW heb? Kan ik dan ergens instromen ofzo??
Oud 10-12-2004, 22:16
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Tom Poes schreef op 10-12-2004 @ 18:14 :
En als ik mn bachelor BMW heb? Kan ik dan ergens instromen ofzo??
Waarscheinlijk wel, maar daar moet je wel toelatingsexamen voor doen. Maar qua tijd maakt het ne uit als je eerst een jaar wat anders doet en dan instroomt of je bachelor haalt en dan instroomt. (Hoewel het laatste waarscheinlijk langer duurt omdat maar weinig mensen echt alles in 1 keer halen)
Je kan iig iets in leiden en Utrecht, maar heel veel weet ik daar ook niet van af.
Oud 10-12-2004, 22:23
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 10-12-2004 @ 23:16 :
Waarscheinlijk = WaarschIJnlijk
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 22:35
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Lars007 schreef op 10-12-2004 @ 23:23 :
Sommige mensen zijn dyslectisch
Oud 11-12-2004, 11:59
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 10-12-2004 @ 23:35 :
Sommige mensen zijn dyslectisch
Sorry maar ik mag je toch wel verbeteren, kun je toch altijd van leren of niet dan
Met citaat reageren
Oud 11-12-2004, 20:11
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Lars007 schreef op 11-12-2004 @ 12:59 :
Sorry maar ik mag je toch wel verbeteren, kun je toch altijd van leren of niet dan
Dat is wel goed, alleen een roloog vind ik minder.
Oud 12-12-2004, 15:24
Verwijderd
Ok mijn oprechte excuses
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten