Advertentie | |
|
![]() |
|
best wel grappig dilemma eigenlijk.
Ik zou die ander verlinken, Als ik hem verlink, heb ik of 8 jaar, of niks. Als ik hem niet verlink heb ik of 1 of 10 jaar. Want als hij mij zou verlinken, en ik hem niet, zou ik me zwaar genaaid voelen. ![]() en wat je hiermee bewijst? hoeveeel vertrouwen de ander in jouw heeft, en hoe goed jullie bevriend zijn. |
![]() |
|
Verwijderd
|
Interessant (als ik even naar het getallenmodel kijk).
Als je de veronderstelling maakt dat de kans dat de ander 'cooperate' of 'defect' kiest gelijk is, dan geldt het volgende: Verwachtingswaarde voor keuze 'cooperate': -2,5 Verwachtingswaarde voor keuze 'defect': 5 Echter, hierdoor is de kans dat de ander ook defect kiest, weer hoger. Oftewel: de verwachtingswaarde voor zowel 'cooperate' als 'defect' zijn eigenlijk lager. De maximale gemiddelde winst wordt dus behaald als beiden 'cooperate' kiezen, maar omdat de kans dat 'defect' gekozen wordt groter is dan 1/2 zal niemand dit doen. Conlusie: een andere rationele keuze dan 'defect' is er niet. (tenzij je afspraken kunt maken met de ander) |
![]() |
|
hiervan is ooit op wetenschap.vpro.nl (noorderlicht) een onderzoek geweest. Ik heb me er destijds ook voor opgegeven, maar ik ben niet ingeloot.
ging volgens hetzelfde principe, et resultaat heeft in de volkskrant gestaan maar kan ik m eniet meer herinneren ![]()
|
In de PC-Active van november 2004 staat er veel hierover in. Vanavond zal ik wel scans posten. Hun eerste voorbeeld was ook die prisonnersdillemma, maar er zijn nog voorbeelden. Bv de verdeling van een erfenis volgens Joods? recht. Vanavond dus meer info hierrond
![]()
|
het doel erachter is dat in economie en in andere situaties je moet kijken wat je het beste kunt doen gegeven wat de ander doet:
hier dus als die ander jou verlinkt kun jij hem ook beter verlinken en als die ander jou niet verlinkt is het voor jou beter om hem te verlinken hieruit kun je dan besluiten dat het altijd beter is om die ander te besluiten ongeacht wat de ander zal beslissen bovendien veronderstel je dat de ander even logisch is als jijzelf dus zul je allebei elkaar verlinken en eig in een slechte situatie terechtkomen
|
Verwijderd
|
Ik heb dit wel gehad, moment, ik zal het even opzoeken.
The game is a social dilemma because the highest individual payoff to either player comes from defecting, but the highest payoff of the two combined comes from cooperating. Psychology, Gray Het is dus een sociaal dilemma, vermoed ik ![]() |
![]() |
|
http://en.wikipedia.org/wiki/Game_theory
Hier vindt men nog meer leuke voorbeelden van verscheidene spel theorien. Een tijdje terug was er een film op tv (confessions of a beautiful mind, geloof ik), over de wiskundig econoom Robert Nash die ook een spel therie heeft opgestelt, het nash equilibrium. http://en.wikipedia.org/wiki/Nash_equilibrium
||
Citaat:
||
Citaat:
Over dat artikel, ik heb een mail gestuurd naar de uitgeverij om het te mogen posten, maar nog steeds niets terug ![]()
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Citaat:
![]()
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Haal weg man (het gedeelte dat niet in de quote staat [...]), je verneukt de film voor hen die um nog niet gezien hebben |
![]() |
||
Citaat:
![]()
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
De Kantine |