Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-12-2004, 19:36
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Mag dat volgens jouw geloof of levensovertuiging of principe?
En doe je dat dan ook zo?

Wat zijn precies de redenen dat het niet of wel goed/slecht zou zijn?

Indien het niet mag: mag je dan wel bepaalde andere woorden gebruiken of b.v. i.p.v shit chips zeggen of helemaal niet?

Enzo.

Voor mij:
Ik ben principieel tegen het (overdadig) gebruik van schuttingtaal; omdat het een gewoonte wordt waar je niet zo-even van af komt en het voor jezelf en voor anderen vervelend kan zijn.
Zo had ik een jongen in de brugklas bij mij op school die altijd enorm vloekte en dat continu. Ik vond het gruwelijk irritant.

Helaas vloek ik wel regelmatig maar nooit tegen anderen, alleen bij mezelf als iets niet gaat zoals ik dat wil e.d.
Oud 09-12-2004, 19:41
Eviellan
Eviellan is offline
Citaat:
Yab-Yum schreef op 09-12-2004 @ 20:36 :
Mag dat volgens jouw geloof of levensovertuiging of principe?
En doe je dat dan ook zo?

Wat zijn precies de redenen dat het niet of wel goed/slecht zou zijn?

Indien het niet mag: mag je dan wel bepaalde andere woorden gebruiken of b.v. i.p.v shit chips zeggen of helemaal niet?

Enzo.

Voor mij:
Ik ben principieel tegen het (overdadig) gebruik van schuttingtaal; omdat het een gewoonte wordt waar je niet zo-even van af komt en het voor jezelf en voor anderen vervelend kan zijn.
Zo had ik een jongen in de brugklas bij mij op school die altijd enorm vloekte en dat continu. Ik vond het gruwelijk irritant.

Helaas vloek ik wel regelmatig maar nooit tegen anderen, alleen bij mezelf als iets niet gaat zoals ik dat wil e.d.
Wat de Islam betreft: De Islam verbiedt vloeken en beledigen ten zeerste. In jezelf vloeken is niet verboden, maar het wordt afgeraden, omdat de kans groot is dat je het openbaar maakt.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:42
RanC
RanC is offline
Ik vloek en Laster "God" aan een stuk door.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:47
cartman666
cartman666 is offline
ik vloek vaak gewoon snel veel woorden achter elkaar. kuttiefuspestfuckcholera. kanker en gvd gebruik ik niet.
gvd vind ik bij ongelovigen niet zo storend maar het is leuk dat mensen die je geloof respecteren zich verontschuldigen als ze het eens zeggen. Als een christen het zegt vind ik het wel vervelend en kan ik er ook boos om worden.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:48
ValliantWarrior
ValliantWarrior is offline
Citaat:
RanC schreef op 09-12-2004 @ 20:42 :
Ik vloek en Laster "God" aan een stuk door.
2 Petr 2,12
Zij daarentegen, als redeloze wezens, van nature voortgebracht om gevangen en verdelgd te worden, lasteren datgene, waarvan zij geen verstand hebben, en zullen in hun verdelging ook verdelgd worden,

Judas 1,10
Zij echter lasteren al wat zij niet kennen en in hetgeen zij, gelijk de redeloze wezens, van nature weten, ligt hun verderf.
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 19:52
RanC
RanC is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-12-2004 @ 20:48 :
2 Petr 2,12
Zij daarentegen, als redeloze wezens, van nature voortgebracht om gevangen en verdelgd te worden, lasteren datgene, waarvan zij geen verstand hebben, en zullen in hun verdelging ook verdelgd worden,

Judas 1,10
Zij echter lasteren al wat zij niet kennen en in hetgeen zij, gelijk de redeloze wezens, van nature weten, ligt hun verderf.

Niet echt respectvol hoor... die post van jou!
Maarre... ik geloof niet in die sprookjesverhalen die over een nog groter sprookje verhalen (God dus). Dus ik snap je punt ook niet.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:13
Suusjuhh
Suusjuhh is offline
Doe het liever niet uit principe maar ik vloek laatste tijd enorm veel. En ook heel erg. Vaak kan het me geen fuck boeien wat iemand daarvan vindt, al doe ik het niet int openbaar maar vooral thuis of bij vrienden ofzo. Dan ben ik mezelf en reageer me gewoon ff lekker af. Je hoeft niet altijd even correct te doen, vind ik. Als je het maar niet allemaal meent.
Oud 09-12-2004, 20:17
professor2
professor2 is offline
evewn een extra vraag van mij erbij

als het volgens je geloof niet mag trek je het je dan ook aan als andere mensen om je heen schelden met bv godverdomme of weet ik het?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:17
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Suusjuhh schreef op 09-12-2004 @ 21:13 :
Doe het liever niet uit principe maar ik vloek laatste tijd enorm veel. En ook heel erg. Vaak kan het me geen fuck boeien wat iemand daarvan vindt, al doe ik het niet int openbaar maar vooral thuis of bij vrienden ofzo. Dan ben ik mezelf en reageer me gewoon ff lekker af. Je hoeft niet altijd even correct te doen, vind ik. Als je het maar niet allemaal meent.
Ja soms is het wel even lekker.
:-)

Ik vraag me ook af of het psychologisch of wat op een of andere manier 'helpt' of dat het niks uitmaakt of je het binnenhoudt.
Oud 09-12-2004, 20:19
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
RanC schreef op 09-12-2004 @ 20:52 :

Niet echt respectvol hoor... die post van jou!
Maarre... ik geloof niet in die sprookjesverhalen die over een nog groter sprookje verhalen (God dus). Dus ik snap je punt ook niet.
vind het wel een paar mooie quote's. geeft aan waarom christenen god niet lasteren. Jij gelooft er niet in dus is het raar dat je überhaubt scheld met iets waar je niet in gelooft? (heb dat nooit echt begrepen. )
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:20
RanC
RanC is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-12-2004 @ 21:19 :
vind het wel een paar mooie quote's. geeft aan waarom christenen god niet lasteren. Jij gelooft er niet in dus is het raar dat je überhaubt scheld met iets waar je niet in gelooft? (heb dat nooit echt begrepen. )
Omdat het lekker bekt.

Atheïstverdomme of Darwindomme klinkt niet zo goed. Net zo min als evolutietheoriegruwelijk endezo...
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:22
cartman666
cartman666 is offline
Citaat:
RanC schreef op 09-12-2004 @ 21:20 :
Omdat het lekker bekt.

Atheïstverdomme of Darwindomme klinkt niet zo goed. Net zo min als evolutietheoriegruwelijk endezo...
rancverdomme klinkt daarintegen wel weer lekker toch?
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:23
RanC
RanC is offline
Citaat:
cartman666 schreef op 09-12-2004 @ 21:22 :
rancverdomme klinkt daarintegen wel weer lekker toch?
Mwoah, RanCgruwelijk wel ergens.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 20:58
Verwijderd
Niks mis mee dacht ik zo. Lucht lekker op.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 21:20
Yab-Yum
Yab-Yum is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-12-2004 @ 21:58 :
Niks mis mee dacht ik zo. Lucht lekker op.
Echt?
Oud 09-12-2004, 22:10
Outlaw
Outlaw is offline
ik vind het grote onzin, jezelf verbieden te schelden op een fictieve oude man met een baard die alles hier regelt.
Oud 09-12-2004, 22:15
Joostje
Joostje is offline
Het lijkt me niet zo netjes ten opzichte van andersgelovigen. net zoals het gebruik van kanker ofzo tov mensen die iemand aan kanker hebben verloren enzo
Oud 09-12-2004, 22:20
Outlaw
Outlaw is offline
Citaat:
Joostje schreef op 09-12-2004 @ 23:15 :
Het lijkt me niet zo netjes ten opzichte van andersgelovigen. net zoals het gebruik van kanker ofzo tov mensen die iemand aan kanker hebben verloren enzo
dat vind ik niet. Wanneer jij zelf niet gelovig bent, en je zegt 'godverdomme', dan beledig je daar niemand persoonlijk mee. Aangezien je zelf niet gelooft in een god scheld je dus eigenlijk op iets dat voor jou niet bestaat.

En de mensen die wel in een god geloven hoeven zich daarbij niet beledigd te voelen, omdat ze er nog altijd zelf over beslissen dat ze in hun god geloven of niet.
Oud 09-12-2004, 22:25
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 09-12-2004 @ 23:20 :
dat vind ik niet. Wanneer jij zelf niet gelovig bent, en je zegt 'godverdomme', dan beledig je daar niemand persoonlijk mee. Aangezien je zelf niet gelooft in een god scheld je dus eigenlijk op iets dat voor jou niet bestaat.

En de mensen die wel in een god geloven hoeven zich daarbij niet beledigd te voelen, omdat ze er nog altijd zelf over beslissen dat ze in hun god geloven of niet.
nah ik denk dat als je vloekt je wel bij mensen die zeggen dat ze een relatie met God hebben een reactie oproept, hoe men reageert is natuurlijk weer verschillend.

Kijk stel je geeft erg om je vrouw, en je hoort op straat allemaal mensen haar naam als scheldwoord gebruiken, of als een vloekwoord, dan voel je je daar niet heel prettig bij, to say the least.

Goed God is niet te vergelijken met je vrouw, maar voor sommige betekend God nog veel meer dan wat voor persoon dan ook.
Oud 09-12-2004, 22:25
Joostje
Joostje is offline
Citaat:
Outlaw schreef op 09-12-2004 @ 23:20 :

Och, de kans is aanwezig dat andere mensen zich gekwetsd voelen, en als dat zonder enige kost ontweken kan worden lijkt me er niks mee dat te doen.
Oud 09-12-2004, 22:30
Fantôme
Fantôme is offline
ik ben geen christen, ook niet joods of moslim... (gewoon niet gelovig) maar veel van mijn vriendinnen en klasgenoten wel. Dat is de reden waarom ik het niet doe. Laatst ging ik ff de fout in, alles ging mis en ik mompelde 'godver..' waarop mijn vriending me ff 'terecht' wees. Was best stom van me. xxx
Oud 09-12-2004, 22:31
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Geen enkel probleem mee, hoort bij de taal.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:38
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
Gespleten Geest schreef op 09-12-2004 @ 23:31 :
Geen enkel probleem mee, hoort bij de taal.
oow ben je er zo één
Oud 09-12-2004, 22:54
Verwijderd
Ik moet toegeven dat ik best vaak vloek, het liefst met gecombineerde vloeken, bijvoorbeeld 'godverredomme, jezus christus wat een teringzooi'.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 22:59
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
nare man schreef op 09-12-2004 @ 23:54 :
Ik moet toegeven dat ik best vaak vloek, het liefst met gecombineerde vloeken, bijvoorbeeld 'godverredomme, jezus christus wat een teringzooi'.
nah ja toch mooi dat je er zoo eerlijk voor uitkomt,
Yes we have a honest sinner!! Misschien kunnen we een praatgroep beginnen, of een creatieve knutselhoek, kunnen we nieuwe scheldwoorden verzinnen die niet God/mens lasterend zijn.. jaaa laat de dieren maar eens aan de beurt zijn
Oud 09-12-2004, 23:09
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
ValliantWarrior schreef op 09-12-2004 @ 20:48 :
*alle ongelovigen zullen gruwelijk sterven, aldus spreakt den heere*
Iedere keer dat er iemand vloekt wordt dus aangetoond dat jouw verhaal onzin is.

verder heeft RanC hier gelijk; er werd eerder geklaagd over gebrek aan respect? exact dezelfde zaak, maar nu met ander onderwerp en lijden voorwerp....

ik kreeg na de laatste 'beledigende post' een PM op hoge poten, leuk en aardig, maar make it happen zou ik zeggen

Laatst gewijzigd op 09-12-2004 om 23:18.
Met citaat reageren
Oud 09-12-2004, 23:16
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Citaat:
beaming eye schreef op 09-12-2004 @ 23:38 :
oow ben je er zo één
zo een ben ik
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 09:15
Verwijderd
Citaat:
beaming eye schreef op 09-12-2004 @ 23:59 :
nah ja toch mooi dat je er zoo eerlijk voor uitkomt,
Yes we have a honest sinner!! Misschien kunnen we een praatgroep beginnen, of een creatieve knutselhoek, kunnen we nieuwe scheldwoorden verzinnen die niet God/mens lasterend zijn.. jaaa laat de dieren maar eens aan de beurt zijn
Voor mij is het geen zondigen, aangezien ik niet in god geloof. Het gaat mij ook meer om de fonetische aspecten ervan: gódverrrdómme, het ligt gewoon lekker in de mond en rolt fijn van de tong. Alsof het gemaakt is om mee te vloeken. Hetzelfde geldt voor jézus grrristus.

En als ik er in het voorbijgaan nog een paar gelovigen enorm mee op hun ziel kan trappen is dat alleen maar mooi.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 09:40
Samaris
Samaris is offline
"Kanker godverdomme op met je kutgeloof, achterlijke overbehaarde sufkut!"

Vloeken, schelden en godslastering.
Oud 10-12-2004, 10:40
Gubbe
Gubbe is offline
alsof god nederlands kan verstaan

+ als je zegt godverdomme dan richt je je echt niet tot god ofzo
vloekwoorden zijn gewoon woorden....tgaat erom wat je ermee bedoeld.
Bijvoorbeeld: ik val over een stoeptegel....GODVERDOMME
nou wat erg hoor..., ik schaam me meteen
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 10:56
Verwijderd
Als je bepaalde scheldwoorden eenmaal aan hebt geleerd zijn ze moeilijk weer af te leren. Gvd zeg ik nooit, andere dingen zeg ik weleens ja. Maar ik probeer het zo min mogelijk te doen, eigenlijk wil ik het ook weer afleren. Vloeken klinkt gewoon zo ontzettend dom en aso. Ziektes gebruiken vind ik ook erg dom.. zelf gebruik ik er af en toe 1, maar dat probeer ik ook af te leren, het slaat gewoon nergens op.

Mensen die veel vloeken vind ik altijd erg irritant. Gelukkig ken ik nu geen mensen die dat doen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 11:05
Verwijderd
Ik vloek als een ketter maar ik gebruik de naam des heren niet ijdel
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 11:32
beaming eye
beaming eye is offline
Citaat:
nare man schreef op 10-12-2004 @ 10:15 :
Voor mij is het geen zondigen, aangezien ik niet in god geloof. Het gaat mij ook meer om de fonetische aspecten ervan: gódverrrdómme, het ligt gewoon lekker in de mond en rolt fijn van de tong. Alsof het gemaakt is om mee te vloeken. Hetzelfde geldt voor jézus grrristus.

En als ik er in het voorbijgaan nog een paar gelovigen enorm mee op hun ziel kan trappen is dat alleen maar mooi.
ik snap dat het voor jouw niet zondig is, of overkomt, maar goed het is natuurlijk wel enigsinds egoistisch, zoals ik al hierboven met men vehaaltje probeerde uitleggen (over God veel voor mensen waard is etc.). Maar goed als dat je niets doet houd ik je natuurlijk niet tegen. Maar ik zou eens proberen op een wat orginelere, grappige manier christenen te provoseren. (mocht dat je doel zijn).
Oud 10-12-2004, 12:18
Verwijderd
Oh, ik probeer niet bewust alle gelovigen te provoceren hoor. Ik ken genoeg gelovigen die ontzettend redelijk, vriendelijk en intelligent zijn en waar ik prima mee kan praten - sterker nog, die ook goede vrienden van me zijn. Het gaat mij puur om zuurpruimen als de Bond tegen het Vloeken, dat soort types.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 12:30
T_ID
T_ID is offline
degene die de bond tegen het vloeken naar onze school had gestuurd werd idd totaal niet serieus genomen.

iets waarvan ik zal toegeven dat ik er mede-schuldig aan was.

maar ja, als je niet onderkent wat vloeken veroorzaakt, en dat het feite in een behoefte (anti-stress) voorziet en op een schijnheilige manier dit probeert tegen te gaan wordt je ook niet serieus genomen.

sommige mensen zijn grof, dat vind ik dan ook, maar dat ligt maar aan de hoeveelheid dan aan de aard van hun gescheld, anderen zijn zo anti-vloeken dat het ronduit zielig is.

zoals wel vaker is de middenweg een goede oplossing.
Oud 10-12-2004, 12:33
Verwijderd
Mensen die stellen dat je geen 'potjandoosie' of 'jeetjemineetje' meer mag zeggen kan ik niet serieus nemen. Dat zijn zielige, zeurende, vervelende zuurpruimen.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 12:37
Verwijderd
Ach zolang je er god niet bij betrekt is er niets aan de hand
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 13:00
Verwijderd
Dan is het ook geen vloeken meer.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 13:04
Verwijderd
Mooi toch
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 13:43
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
ik probeer vloeken altijd te mijden eigenlijk. ten eerste omdat ik vaak in de buurt van gelovigen verkeer, ten tweede omdat ik het zielig vind als je om het minste of geringste gelijk zo'n zielig stukje van ikkanmezelfnietinbedwanghouden laat zien. daarnaast is het natuurlijk ook nog zo dat ik zelf liever niet vloek ten op zichte van god. toch wel.
ik heb een hekel aan vloekende mensen, en dan vooral aan degene die echt nergens over vloeken. kijk, als er iets ergs is, oke. maar anders vind ik het redelijk triest. verloedering van de taal, weet je wel .
een hekel aan schelden in het algemeen, vandaar dat je mij niet zo snel hoort vloeken of schelden.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 14:09
Verwijderd
wat ganzenveer zegt.

ook: uit een waterval komt alleen schoon water, en niet afwisselend vies water.
Hetzelfde geldt voor je mond denk ik.

Ik probeer ook geen dingen meer te zeggen als: shit, kut, fuck etc.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 14:13
Machiavelli
Machiavelli is offline
Godslastering weinig tot niet. Schelden doe ik graag.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 15:09
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Ik vloek uit principe.
Oud 10-12-2004, 19:50
Wiltine
Wiltine is offline
Citaat:
De Veroorzaker schreef op 10-12-2004 @ 16:09 :
Ik vloek uit principe niet.
Oud 10-12-2004, 20:09
Dinalfos
Dinalfos is offline
Wat is het verschil tussen "au" en "godverdomme"? inderdaad. Ik vloek bij het leven.
Oud 10-12-2004, 20:16
De Veroorzaker
De Veroorzaker is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 10-12-2004 @ 21:09 :
Wat is het verschil tussen "au" en "godverdomme"? inderdaad. Ik vloek bij het leven.
Au is korter en daarom zeg je er meestal kut oid achteraan?
Oud 10-12-2004, 21:58
Glin
Glin is offline
Citaat:
Dinalfos schreef op 10-12-2004 @ 21:09 :
Als je het verschil niet ziet zeg dan altijd au?
Als je beetje sosiaal persoon bent en beetje aan de medemens denkt zeg je gewoon geen godverdomme maar au!?!?
makkelijk zat lijkt mij?
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 22:03
legatus
legatus is offline
Ik slaak meestal een soort neanderthaler-achtig gegrom uit.

"GRRRMMMMBRRRRFFFFMMBRBRBRBRRRRR".

Ik heb niet alles gelezen, maar als ik nou niet verbaal scheld maar het denk. Is dat volgens jullie even erg, of pas als het daadwerkelijk in geluidstrillingen wordt omgezet?
Oud 10-12-2004, 22:05
Verwijderd
Heerlijk vloeken op z'n tijd.
Met citaat reageren
Oud 10-12-2004, 22:29
RanC
RanC is offline
Citaat:
Glin schreef op 10-12-2004 @ 22:58 :
Als je het verschil niet ziet zeg dan altijd au?
Als je beetje sosiaal persoon bent en beetje aan de medemens denkt zeg je gewoon geen godverdomme maar au!?!?
makkelijk zat lijkt mij?
Waarom zou "godverdomme" niet sociaal zijn?
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten