Advertentie | |
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
|||
Citaat:
Ik probeer te blijven praten maar dat is moeilijk. M'n beste vriendin heeft het er liever niet over, maar met andere mensen lukt het wel redelijk. Naar de huisarts gaan zou misschien goed zijn, maar dat vind ik ook erg moeilijk. Ik wil er best over praten, maar als het zo 'geplanned' is word ik alleen maar zenuwachtig en lukt het al helemaal niet. Ik praat op de momenten dat ik daar behoefte aan heb en dat kan ik gewoon niet van te voren weten. Vaak wil ik ook liever alleen zijn. Lekker op de bank tv kijken of op bed liggen. Citaat:
Ik voel me schuldig als ik niet aan school werk of m'n oom als excuse gebruik op school. Maar het is gewoon zo, kan ik ook niet helpen... |
![]() |
||
Citaat:
Met m'n tante praat ik wel veel. Over de kinderen en over hoe wij het ervaren en hoe het gaat. Dat is fijn, met haar kon ik sowieso al goed praten gelukkig. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() Misschien dat je het hier kunt posten zodat anderen het ook kunnen lezen, of is het erg veel? |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() Head up young person! *knuffelt* |
![]() |
||
Citaat:
Ik vind het gewoon ontzettend erg voor mijn tante, neefje en nichtje. Hoe zij nu verder moeten zonder hem, vooral m'n tante.. Het besef van mijn neefje en nichtje komen later wel denk ik... In mijn hoofd zit gewoon dat een gezin een moeder, vader en kinderen bevat. Zo hoort het gewoon in onze familie, een normale samenstelling. Het is gewoon ongelofelijk dat het nu niet meer zo is. En dat mijn jongste nichtje (niet zijn dochter overigens) later hem niet meer kan herinneren... Dat is gewoon onvoorstelbaar... |
![]() |
||
Citaat:
![]() *knuffel* dankjewel |
![]() |
|||
Citaat:
Kopzorgen.... Citaat:
![]() Ja, dat weet ik. Dankje. ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Gelukkig kan ik het soms ook van me af zetten. Alleen voor mijn gevoel niet vaak genoeg.... ![]() |
![]() |
||
Citaat:
Ik wil toch proberen met iemand er vaker over te praten... M'n mentor misschien dus.. Maar verder? |
Advertentie |
|
![]() |
||||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Mijn oom had 2 zoontjes uit een vorig huwelijk. De oudste was even oud als ik. Daarnaast had m'n oom nu een nieuwe vrouw. Nadat mijn tante jaren lang geen leuke man kon vinden was haar leven nu eindelijk ideaal. Met als bekroning ook nog een lief zoontje van hun twee. Maar drie weken na de bevalling overleed m'n oom waar m'n tante bij zat. Zomaar uit het niets blies hij z'n laatste adem uit. Het was echt heel bizar omdat de felicitatiekaartjes voor hun zoontje tegelijk binnen kwamen als de condoleancekaarten. Ik had geen bijzondere band met m'n oom: hij was gewoon een oom die ik soms op verjaardagen zag. Wel een aardige en grappige oom overigens. Maar wat me het meest deed was dat iemand zomaar weg kon vallen: gewoon uit het niets! En dat er een gezin achterbleef, waaronder z'n vrouw met hun zoontje van 3 weken! Op de crematie raakte ik behoorlijk overstuur en mensen vonden dat raar, omdat ik geen bijzonder hechte band met hem had. Maar het was precies wat jij zei: ik vond het zó erg voor m'n tante en m'n neefjes. Ook omdat d'r eentje zo oud was als ik. Ik kon me niet voorstellen dat ik op zijn plaats had gezeten! Wat mij weer verder heeft gebracht is voornamelijk tijd. Tijd heelt alle wonden, hoe cru het altijd ook klinkt. M'n tante wilde dat iedereen verder ging: dat had m'n oom gewild en bovendien moest ze dat zelf ook gewoon (ivm dat zoontje). Haar complete leven veranderde (de twee oudere neven gingen terug naar hun moeder en de honden moesten de deur; lang verhaal). Ineens was ze alleen, maar ze kon niet stoppen met d'r leven en wij ook niet. Ik ben toen voornamelijk gaan accepteren wat we wél hebben. Mijn oom had ook een maand eerder kunnen overlijden. Dan had m'n tante alleen moeten bevallen en had m'n oom nooit z'n zoontje gezien. Ook had m'n oom kunnen overlijden voor hij m'n tante had ontmoet. Ze had nu dan wel intens verdriet, maar ze had ook geluk met hem meegemaakt. Dat had ze anders nooit gehad. Het is moeilijk om dingen te zien die je hebt en waar je gelukkig om kan zijn, maar ze zijn er wel. Denk aan die dingen! Verder mag je ook vaak huilen en aan hem denken. Maar denk dan vooral aan de leuke dingen en wat hij jullie allemaal heeft mogen geven in de tijd dat hij leefde. Wat jullie anders hadden gemist. En m'n tante heeft zelf het meeste gehad aan de telefoontjes en aandacht die kwamen na een aantal maanden. De eerste periode vraagt namelijk iedereen aan je hoe het gaat en steunen ze je allemaal. Maar als iedereen er na een paar maanden overheen is, blijft zij achter. Juist de aandacht die ze dán krijgt (zelfs nu 5 jaar later) zijn het meest waardevol. Op die manier zou je je tante dus kunnen blijven steunen. Lang verhaal, maar ik hoop dat je d'r iets aan hebt ![]()
|
Verwijderd
|
‘Ik vond het heel moeilijk om iets over haar dood te zeggen’
Jorijn (14) verloor drie jaar geleden haar moeder Leren praten over verlies, het delen van ervaringen en steun geven en krijgen. Leerlingen die in hun naaste omgeving iemand hebben verloren, kunnen elkaar nu in een speciale rouwgroep ontmoeten en onder begeleiding van een docent oefenen in het omgaan met hun verdriet. ‘Ik wilde het onderwerp afsluiten en er niet meer over nadenken; het was gebeurd en je kon er toch niets aan doen.’ Op 4 augustus 2000 overleed de moeder van Jorijn (14) aan leverkanker. ‘Na de dood van mijn moeder waren er veel mensen om me heen die er wel met me over wilde praten, maar ik vond het zelf gewoon heel moeilijk om er over na te denken en er iets over te zeggen.’ Toen Jorijn naar de brugklas van het Sint-Janslyceum ging, werd haar gevraagd of ze misschien in de rouwgroep wilde zitten. ‘Ik dacht meteen “Dat wil ik!” Om te leren hoe anderen erover denken en wat ze ermee doen.’ Jongeren die te maken krijgen met verlies zijn vaak geneigd hun verdriet te verbergen. Ze willen thuis hun ouder of ouders niet lastigvallen, omdat ze zien dat vader of moeder het ook moeilijk heeft. Op school willen ze vooral gewoon worden gevonden. Vrienden of vriendinnen die proberen te troosten, worden soms letterlijk weggeduwd. Veel jongeren zeggen liever alleen te worden gelaten. Volgens Riet Fiddelaers-Jaspers, die vorig jaar op het onderwerp promoveerde, kan de school een belangrijke rol spelen bij het opvangen van jongeren met een verlieservaring. School is bij uitstek de plek waar eigenlijk alles hetzelfde is gebleven, terwijl thuis alles anders is geworden. Docenten zien kinderen vrijwel iedere dag en kunnen ook aan hun schoolprestaties zien hoe de rouwende kinderen zich ontwikkelen. In de praktijk blijkben leraren vaak niet goed te weten hoe ze met een rouwende leerling moeten omgaan. Aan de ene kant begrijpen ze wel dat de jongeren behoefte hebben aan steun en erkenning van hun verdriet, maar tegelijkertijd willen de kinderen die steun liever niet al te opzichtig krijgen. ‘Mijn advies aan leraren: niets vragen in de volle klas’, zegt een van de leerlingen die Fiddelaers-Jaspers citeert in haar proefschrift. ‘Ik had liever dat ze me met rust lieten in de klas. Buiten de klas kan het wel, maar niet als er een grote groep mensen bij staat. Dan moet je mensen die niet weten wat er is gebeurd, weer alles uitleggen.’ Rouwen is hard werken Individuele begeleiding van een docent of mentor kan de leerling helpen om te gaan met het verdriet. Een andere optie is om leerlingen met min of meer dezelfde ervaringen in een groep bijeen te brengen. Daartoe kunnen scholen een zogenaamde rouwgroep opzetten. In de driedaagse training Rouw op je dak, die Fiddelaers-Jaspers samen met trainer en adviseur Ine Spee ontwierp, leren docenten, mentoren of anderen die met pubers te maken hebben, hoe ze dat kunnen doen. De van oorsprong Zwitserse psychiater Elisabeth Kübler-Ross heeft veel onderzoek gedaan naar sterven en rouw, en onderscheidt in haar beroemd geworden werk verschillende fasen in het rouwproces. Eerst is er de ontkenning van het verlies, gevolgd door de fase waarin sprake is van woede en opstand. Vervolgens probeert de rouwende schijnoplossingen te zoeken om daarna vaak weg te zakken in een depressie als gevoelens van angst en hulpeloosheid de overhand krijgen. Ten slotte zien de meeste rouwenden op den duur de feiten onder ogen en aanvaarden ze hun situatie. De Amerikaanse klinisch psycholoog William Worden onderscheidt in zijn wetenschappelijke werk vier rouwtaken. Volgens Worden is rouwen namelijk werken, hard werken. Eraan ontsnappen heeft geen zin. Wie een taak laat liggen, zal er vroeg of laat toch mee worden geconfronteerd, aldus Worden. De training Rouw op je dak en de gelijknamige handleiding zijn gebaseerd op de theorie van Worden. Docenten die het programma volgen, leren iets over de bestaande rouwtheorieën, en moeten vervolgens zelf de oefeningen doen die bij de verschillende rouwtaken horen. ‘Pas als je weet hoe je zelf tegenover rouwen staat, en je eigen ervaringen durft de beleven, kun je een groep leerlingen goed begeleiden’, is de vaste overtuiging van trainer Ine Spee. ‘Bij het begeleiden van rouwgroepen komen veel emoties kijken. Het is belangrijk dat begeleiders weten hoe het voelt om bepaalde oefeningen te doen. Bovendien heb ik liever dat ze hier huilen, dan wanneer ze tegenover pubers staan die zelf worstelen met hun verlies.’ Réne Kok, vertrouwenspersoon en begeleider van een rouwgroep op het Sint-Janslyceum in Den Bosch, bevestigt dit. ‘Ik ben zelf nogal een huilerig mens, en dat mag niet als je een rouwgroep begeleidt. Als je de cursus geeft, moet je wel enigszins stabiel zijn.’ Een huilende bloem met een rood hart De eerste rouwtaak die Worden onderscheidt, is het erkennen van het verlies. Een van de oefeningen die hierbij horen, is de zogenaamde praatstok. Wie de stok heeft, mag vertellen wat er is gebeurd, de anderen luisteren. In de praktijk blijken veel leerlingen dit een van de moeilijkste opdrachten te vinden, omdat ze vaak niet gewend zijn met andere leerlingen over hun verlies te praten. Door te horen dat anderen hetzelfde hebben meegemaakt, voelen ze zich echter minder vreemd en anders. Ook Jorijn vond de cursus in eerste instantie ‘een beetje en’; ‘Het zijn allemaal mensen van school die helemaal niet kent, waarmee je dan ook nog over heel persoonlijke dingen moet praten. Maar de mensen waren hel lief en toonden veel respect. Er werd gehuild, maar ook gelachen.’ Het voelen en verwerken van de pijn, is de tweede rouwtaak. In het handboek staan verschillende oefeningen om de soms verborgen gevoelens van leerlingen boven tafel te krijgen. Veel leerlingen nemen muziek mee, of een voorwerp dat hen aan de overledene doet denken. Jorijn bijvoorbeeld nam een beertje mee dat bij haar moeder in bed lag. ‘Haar geur zit daar nog helemaal in.’ De derde taak is om je aan te passen aan het leven waarin de overledene ontbreekt. Leerlingen krijgen daartoe bijvoorbeeld de opdracht een schild te tekenen waarin ze het verleden, het heden en de toekomst verbeelden. Jorijn tekende een vlinder die afsteekt tegen een grijze lucht, en een huilende bloem met een rood hart. ‘Die vlinder is mijn moeder en dat grijs laat zien dat het naar is zoals het nu is’, legt ze uit. ‘Ik ben dat bloemetje met de gele blaadjes. Met kleur kun je laten zien wat je voelt. Geel betekent voor mij vriendschap.’ Als laatste moeten de leerlingen proberen de overledene een plaats te geven en de draad van het leven weer op te pakken. Dat betekent ook dat leerlingen afscheid nemen van de groep. Ze schrijven allemaal iets over elkaar en krijgen de map met oefeningen mee naar huis. Volgens Kok is het belangrijk de cursus goed af te sluiten. ‘Sommige leerlingen vinden het zo fijn om over hun verlies te praten, dat ze wel vaker dan acht keer bij elkaar willen komen. Dat is begrijpelijk, maar daarin moet je niet teveel meegaan. Juist omdat het leven ook op school doorgaat, moet je de rouw begrenzen.’ Meisjes leren hun rug te rechten In haar proefschrift erkent Fiddelaers-Jaspers dat ze wetenschappelijk niet kan aantonen dat rouwgroepen jongeren echt verder helpen bij het verwerken van hun verdriet. Weliswaar heeft ze positieve veranderingen kunnen waarnemen bij de jongeren die ze onderzocht, maar er waren geen significante verschillen tussen de rouwende jongeren die op school wél werden begeleid en zij die deze begeleiding niet kregen. Wel ontdekte ze verschillen tussen jongens en meisjes. Jongens hebben baat een rouwgroep om beter te leren praten over hun verdriet, wat meisjes van nature al beter kunnen. Andersom leren meisjes greep te krijgen op hun leven en hun rug te rechten, wat jongens over het algemeen beter kunnen. Jorijn heeft nu boven haar bureau een foto staan waarop ze haar moeder knuffelt. ‘Voordat mijn moeder overleed, wilde ze graag dat mijn broertje en ik nadachten over wat we het liefst voor haar deden. En omdat ik ervan hield om met mijn moeder te knuffelen, heb ik daar nu een foto van. Als ik erlangs loop, denk ik even na over hoe lief, fijn en gezellig ze was.’ Ondanks dat het nut van rouwgroepen wetenschappelijk niet is aangetoond, geloven de ontwerpers van de training dat rouwen op school een plaats verdient. ‘Kinderen die enige vorm van begeleiding krijgen, voelen zich erkend en herkend in hun rouw’, schrijft Fiddelaers-Jaspers. ‘Dat maakt het mogelijk dat ze weer verbinding voelen met de school.’ Jorijn is het daarmee eens. ‘Na het overlijden van mijn moeder ben ik een tijdje naar de psycholoog geweest. Je praat daar wel, maar je leert er geen andere mensen kennen. Na de rouwgroep kon ik beter over het onderwerp nadenken en mijn gevoelens beter uiten. Ik ken nu andere leerlingen die weten hoe het voelt en ik weet dat ik niet de enige ben zonder een moeder of vader.’ ----------------------------------------------------------------------------------- Een rouwgroep ‘met veel koekjes, snoep en frisdrank’ Het Sint-Janslyceum in Den Bosch is een van de meer dan twintig scholen in Nederland die een speciale rouwgroep hebben opgezet voor leerlingen die een vader, moeder, broer, zus of vriend hebben verloren. Twee docenten begeleiden de groep die uit maximaal tien kinderen bestaat. De kinderen komen ongeveer acht keer bij elkaar in de vroege avond, in een speciaal daarvoor ingericht lokaal. ‘Met veel koekjes en snoep en frisdrank’, vertelt René Kok, een van de begeleiders van de rouwgroep. Niet elk kind is geschikt om aan de rouwgroep deel te nemen, vertelt Kok. Leerlingen die lijden aan pathologische rouw bijvoorbeeld, kunnen beter worden doorverwezen naar de reguliere hulpverlening. ‘Wij zijn geen psychologen. Het gaat in de rouwgroep vooral om het delen van ervaringen.’ Het staat scholen vrij een rouwgroep naar eigen inzicht samen te stellen. In Den Bosch heeft de school er expliciet voor gekozen om kinderen uit de onderbouw en de bovenbouw in één groep te zetten. Bepalend is of een kind zelf aangeeft mee te willen doen. ‘Sommige ouders pushen hun kind om mee te doen, maar als het niet wil, dan forceren wij niets’, zegt Kok. ‘Soms komen we er later nog eens op terug. Een jaar na het verlies kun je een leerling goed in zo’n groep zetten, veel eerder moet je het niet doen. Ik heb niet de illusie dat de rouwgroep het verdriet wegneemt. Maar het wordt gedragen verdriet. En voor jongeren in een kwetsbare leeftijd, is dat al heel wat.’ - Verhalen van rouw. De betekenis van steun op school voor jongeren met een verlieservaring, Riet Fiddelaers-Jaspers, Proefschrift Katholieke Universiteit Nijmegen, juni 2003 - Een klein verhaal van rouw. Beteknisvolle verliezen voor jongeren, Heeze: In de Wolken, ISBN 09 771 7902 X, € 7,95, 2003 (www.in-de-wolken.nl) - Rouw op je dak. Handleiding voor het opzetten en begeleiden van rouwgroepen, ’s Hertogenbosch: KPC Groep, 2003, € 75,00 (www.in-de-wolken.nl) |
![]() |
||
Citaat:
Je kan ook niet verwachten dat het binnen 2 weken over is... sommige mensen doen er jaren over, en niet weken. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ook merk je dat het 'nieuwe' er voor de mensen op een gegeven moment af is en je zeg maar weer alleen staat. Dan zijn vrienden en familieleden enzo heel erg belangrijk. En idd werken lichaam en geest samen. Krijgen ze samen een opdonder. Vind dat wel een mooie uitspraak: je kunt het gif er uit halen... Ik leer van al de dingen die ik meemaak. Uit alles neem ik een leerstukje mee. Zo ook uit de dood van mijn vader. Ik probeer van alles te leren en sterker te worden. Sterkte voor iedereen! |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Zoals iemand al zei, de scherpe kantjes gaan er na verloop van tijd van af. En op een zekere manier gaat het ook 'over'. Dat kost alleen tijd. Twee weken is nog niet echt lang (meer: dat is nog erg kort). Ik vind het eerlijk gezegd logisch dat je er nu nog zoveel 'last' van hebt ed.
||
Citaat:
![]() Je wilt natuurlijk niet verdrietig zijn, maar dat is een goeie manier van verwerken.. het hoort erbij ![]() Het is beter om het niet te laten liggen voor later, stop het niet weg... op die manier zal het altijd een last blijven. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Hebben je klasgenoten/vrienden zelf wel eens iemand (op een plotselinge manier) verloren? |
![]() |
||
Citaat:
Ik weet/denk het niet. Van één jongen zou ik het me nog wel kunnen voorstellen dat het hem nauwelijks raakt als het hem overkomt... ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien kun je er eens met ze over praten? Ze uitleggen dat het zo niet werkt, dat twee weken nog maar kort is? Eventueel door ze bv. de link van een site over rouwverwerking te geven ofzo? Of ze vragen of ze het zelf wel eens meegemaakt hebben en dus uit ervaring spreken en denken ed? (Niet al te verwijtend over laten komen, maar je kunt het best eens vragen, denk ik.) |
![]() |
||
Citaat:
Praten, praten... Ik heb het geprobeerd maar ze reageren er nauwelijks op, vandaar dat ik het moeilijk vind om er weer over te beginnen. Als het dan weer mislukt voel ik me nog meer onbegrepen.. En is het is idd nogal verwijtend. ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Misschien kun je ze een mailtje sturen en/of een link met informatie? Dan hoef je niet echt te praten en horen zij het eens van een 'andere kant' (bij die link)? Het hoeft niet verwijtend te zijn, ligt er maar net aan hoe je het brengt/zegt. |
![]() |
||
Citaat:
![]() Fijn, het hele weekend niks aan huiswerk gedaan of wat dan ook, voel me weer heerlijk schuldig. (maar het was wel een fijn en relaxed weekend) Net wel een goed gesprek gehad met m'n tante. ![]() ![]() ![]() ![]() |
![]() |
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||||
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
En we verdelen het wel hoor, iedereen doet dat waar hij/zij goed in is. Net toch maar m'n kerstboom opgezet. Eigenlijk wilde ik het niet, vorige week liep ik me nog ontzettend te ergeren aan het vrolijke kerstgedoe, en nu toch maar wel gedaan. Misschien is dat iets vrolijke ook wel goed voor me. En anders heb ik er achteraf weer spijt van dat ik het niet heb gedaan. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|
Goed, toen waren we al een maand verder.
Het gaat nu wel ietsje beter. Ik kan weer iets beter functioneren (al is mijn geheugen niet wat het geweest is ![]() Toch geloof ik niet dat hij nooit meer terug komt. Ik mis hem niet direct, als in dat er een schakel mist bij familiebijeenkomsten. Maar ik kan zo zijn stem weer oproepen en allerlei gebeurtenissen met hem herinneren. Hoe kan hij nou nooit meer terug komen, hoe kan het dat er iemand is overleden die nog geen opa is, iemand die nog lang niet klaar was met zijn leven en er gewoon bij hoort. Iemand die er altijd was... Dat gevoel raak ik niet kwijt. Foto's kijken blijft ontzettend moeilijk. Sommige foto's van hun gezin stralen zoveel geluk uit, dat is erg moeilijk om te zien. Ook blijf ik huilbuien houden. Gewoon als ik alleen ben (alleen thuis, alleen op de fiets in het donker, voor het slapen gaan). Plotseling komt het dan op, maar als ik dan weer onder de mensen ben trekt het weer weg. Als ik lang op mijn tenen heb gelopen, komt het vaak heftig terug in een huilbui. Walgelijk. ![]() Ik ga nu een week weg van huis en dat vind ik weer erg moeilijk. Bang dat ze me hier nodig hebben op momenten dat het niet kan. Moeilijk ook het afscheid van m'n tante,neefje,nichtje. Waarom weet ik niet... Waarom ik dit schrijf weet ik niet. Ik hoop dat iemand het herkent en wat kan vertellen over zijn/haar ervaringen of tips kan geven over hoe nu verder. Het was iig fijn om mijn hart te luchten. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Films, TV & Radio |
Private Practice Verwijderd | 17 | 10-01-2009 11:04 | |
Liefde & Relatie |
Zwanger worden #4 Thee Muts | 499 | 05-09-2008 17:34 | |
Lichaam & Gezondheid |
fybromyalgie wolvin_26 | 115 | 24-01-2007 19:48 | |
Psychologie |
overlijden van een naasten persoon... plotseling of langzaam Ruudje | 18 | 18-11-2004 11:15 | |
Verhalen & Gedichten |
Verhaal: Leven na de dood Verwijderd | 8 | 13-03-2004 14:52 | |
Psychologie |
Info over MPS en SCHIZOPHRENIE Droomvlucht | 4 | 28-05-2002 10:59 |