Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 12-12-2004, 10:06
Verwijderd
Ik ben nu 17 en zit in 4 VWO.

Volgend jaar 3 oktober word ik dan 18 en zit dan.. (nouja.. als alles goed gaat) 5VWO. Krijg ik dan ook een tegemoetkoming? Want mijn ouders betalen mijn school enzovoorts.

Wat krijg je eigenlijk als je nog op de Middelbare zit maar wel al 18 bent?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 12-12-2004, 10:16
light fighter
light fighter is offline
je krijgt een te gemoetkoming van ongeveer 70 euro dat weet ik niet zeker maar op de site van de ibg kan je dat zeker wel trug vinde
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 10:40
Balance
Balance is offline
Citaat:
light fighter schreef op 12-12-2004 @ 11:16 :
je krijgt een te gemoetkoming van ongeveer 70 euro dat weet ik niet zeker maar op de site van de ibg kan je dat zeker wel trug vinde
Als je hem op tijd aan vraagt (paar maanden van te voren) krijg je een tegemoetkoming van 94 euro per maand. Het maakt niet uit wie je school betaalt.
Oud 12-12-2004, 13:55
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 12-12-2004 @ 11:40 :
Als je hem op tijd aan vraagt (paar maanden van te voren) krijg je een tegemoetkoming van 94 euro per maand. Het maakt niet uit wie je school betaalt.
Hoe vraag ik dat aan dan?

Krijg ik niet iets van papiersels thuis gestuurd?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 14:16
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 14:55 :
Hoe vraag ik dat aan dan?

Krijg ik niet iets van papiersels thuis gestuurd?
je krijgt wel op een gegeven moment een folder thuis dat je het kan aanvragen geloof ik, hoewel ik ook wel eens mensen heb gehoord die het niet kregen.
Om het aan te vragen kun je ook gewoon naar www.ib-groep.nl gaan en daar dan het aanvraagformuliertje uitprinten. Invullen en opsturen en het is geregeld. Maar dat hoef je pas rond juli te doen als je in oktober jarig bent.
Oud 12-12-2004, 14:54
Verwijderd
Citaat:
Balance schreef op 12-12-2004 @ 15:16 :
je krijgt wel op een gegeven moment een folder thuis dat je het kan aanvragen geloof ik, hoewel ik ook wel eens mensen heb gehoord die het niet kregen.
Om het aan te vragen kun je ook gewoon naar www.ib-groep.nl gaan en daar dan het aanvraagformuliertje uitprinten. Invullen en opsturen en het is geregeld. Maar dat hoef je pas rond juli te doen als je in oktober jarig bent.
Het klinkt allemaal wel fijn, 95 euri;s per maand op je rekening..

Maar.. wat staat daar tegenover?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 15:46
Gimme more beer
Gimme more beer is offline
Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer.

Hier hebben we het toen zo geregeld dat ik dan m'n kleren en andere uitgaven daarvan moet betalen.

Maar je moet het gewoon 3 maanden vantevoren aanvragen, dan zit je zeker goed. Formulieren kun je van www.ib.nl halen.
Oud 12-12-2004, 15:51
Miracle
Miracle is offline
Je kunt ook een envelop vragen bij je decaan. Die hoef je alleen maar in te vullen en dan op te sturen. Dat kan al een half jaar van te voren. Wel zo handig, dan heb je iets meer speling voor het geval er iets fout gaat.

Eigenlijk is het gewoon hetzelfde als kinderbijslag, maar nu ben je volwassen en krijg jíj het en niet je ouders.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 16:49
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 15:54 :
Het klinkt allemaal wel fijn, 95 euri;s per maand op je rekening..

Maar.. wat staat daar tegenover?
Zoals Gimme more beer al zei krijg je geen kinderbijslag meer.

Ik ken ouders die daarom alsnog het geld van die tegemoetkoming claimen (aangezien zij ook school betalen).
Bij ons thuis kregen we vanaf het moment dat we tegemoetkoming ontvingen geen kleed- en zakgeld meer.
Oud 12-12-2004, 16:54
Gimme more beer
Citaat:
Balance schreef op 12-12-2004 @ 17:49 :
Ik ken ouders die daarom alsnog het geld van die tegemoetkoming claimen (aangezien zij ook school betalen).
Dat mag dus niet op die manier...
Oud 12-12-2004, 16:55
Gimme more beer
Citaat:
Miracle schreef op 12-12-2004 @ 16:51 :
Je kunt ook een envelop vragen bij je decaan. Die hoef je alleen maar in te vullen en dan op te sturen. Dat kan al een half jaar van te voren. Wel zo handig, dan heb je iets meer speling voor het geval er iets fout gaat.
Die 3 maanden is de speling. Het gaat erom dat je het zeker voor het begin van het kwartaal waarin je 18 wordt ingeleverd hebt

Als er iets misgaat bij de IB, hebben zij een probleem, niet jij!
Oud 12-12-2004, 17:00
Verwijderd
Maar.. ik vind t zoveel die 95 euri..

Dat is bijna mn salaris.

Waarom is dat zoveel?
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 17:09
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 18:00 :

Waarom is dat zoveel?
Wat iemand al zei: het is ipv kinderbijslag (al weet ik niet precies hoeveel dat is).
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 17:10
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 18:00 :
Maar.. ik vind t zoveel die 95 euri..

Dat is bijna mn salaris.

Waarom is dat zoveel?
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-12-2004 @ 16:46 :
Je ouders krijgen geen kinderbijslag meer.
Lezen is ook een kunst
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:24
Verwijderd
Citaat:
Vaj schreef op 12-12-2004 @ 18:10 :
Lezen is ook een kunst
Zeikerd..

Ik vraag gewoon wat..
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:25
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 19:24 :
Zeikerd..

Ik vraag gewoon wat..
Plus.. ik hoef die tegemoetkoming niet gebruiken om bv kleding van te betalen, dat betalen mn ouders dan ook nog steeds.

Dus ik snapte niet waarvoor ik zoiets zou krijgen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 18:46
Verwijderd
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 19:25 :
Plus.. ik hoef die tegemoetkoming niet gebruiken om bv kleding van te betalen, dat betalen mn ouders dan ook nog steeds.

Niet bij iedereen betalen ouders dingen als kleding nog...en ze kunnen moeilijk voor iedereen na gaan vragen wat hij of zij zelf moet betalen, toch? Het is dus gewoon een standaard bedrag en als je ouders alles nog voor je betalen dan heb je dus gewoon mazzel. Je kunt natuurlijk ook zeggen dat je het niet wilt, maar waarom zou je? Je hebt er gewoon recht op en het is toch mooi meegenomen?

Maar als je het niet wilt of het teveel vindt wil ik het wel hebben.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 19:00
Vaj
Vaj is offline
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 19:24 :
Zeikerd..

Ik vraag gewoon wat..
En als je het vermogen had gehad om te lezen wat al meerdere keren gezegd is in het topic, had je het niet hoeven vragen, dus volgende keer inderdaad wat beter je best doen met lezen.
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 19:15
Miracle
Miracle is offline
De tegemoetkoming vervangt mijn zak en kleedgeld. Zo doen veel ouders het geloof ik..

En over jouw probleem of het probleem van de ibg: als bij de ibg jouw brief zoek raakt en ze hebben nergens opgeslagen dat jij de aanvraag hebt ingediend dan is dat ook jouw probleem. Je moet zorgen dat je die bevestiging in de gaten houd. Die krijg je ongeveer 3 weken nadat je je aanvraag heb ingestuurd.

De aanvraag moet ingediend worden voor het kwartaal waarin je 18 wordt. Drie maanden voordat je kinderbijslag ophoudt. Ik word in februari 18 en ik krijg t/m maart kinderbijslag. Mijn aanvraag moest dus voor 1 januari binnen zijn.

De ibg betaald niet achteraf, vandaar dat het best belangrijk is dat je het allemaal goed in de gaten houdt (als je geld belangrijk vindt tenminste).
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 20:33
Gimme more beer
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 19:25 :

Dat is de keus van je ouders. Zij lopen zo'n 1000 euro per jaar mis en dat zou dus kunnen betekenen dat ze die korten op jouw voorzieningen. Zo is dat bij mij ook geregeld.
Oud 12-12-2004, 20:37
Verwijderd
Moet ik dit ook aan het einde van mn studie terugbetalen?

En.. Gratis geld is nooit weg
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 20:43
Gimme more beer
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 21:37 :
Moet ik dit ook aan het einde van mn studie terugbetalen?

En.. Gratis geld is nooit weg
Nee, dit hoef je niet terug te betalen!

Waarom denk je anders dat iedereen tegemoetkoming en stufi aanvraagt?
Oud 12-12-2004, 20:44
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-12-2004 @ 21:43 :
Nee, dit hoef je niet terug te betalen!

Waarom denk je anders dat iedereen tegemoetkoming en stufi aanvraagt?
Oooh..

Op de site van IB staan allemaal dingen over terugbetalen..
Met citaat reageren
Oud 12-12-2004, 20:52
Gimme more beer
Citaat:
Lilith schreef op 12-12-2004 @ 21:44 :
Oooh..

Op de site van IB staan allemaal dingen over terugbetalen..
Gaat waarschijnlijk over leningen...
Oud 12-12-2004, 21:15
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Je krijgt tegemoetkoming omdat je kinderbijslag stopt. Dus als jouw ouders nog steeds alles blijven betalen, moet je dat geld naar hun toe doen. Dat is wel zo eerlijk.

Ik krijg bijvoorbeeld mijn studiefinanciering (eerder tegemoetkoming) ipv mn zakgeld en kleedgeld. Mijn ouders betalen dat dus niet meer voor me. Maar ik heb wel mn 74 euro per maand. Veel te weinig trouwens om mee rond te komen
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 13-12-2004, 11:46
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-12-2004 @ 22:15 :
Je krijgt tegemoetkoming omdat je kinderbijslag stopt. Dus als jouw ouders nog steeds alles blijven betalen, moet je dat geld naar hun toe doen. Dat is wel zo eerlijk.
Dat móet natuurlijk niet he .
Voor het geval mensen dat anders lezen dan dat jij het bedoelt.
Ik betaal er mijn boeken van en mijn busabbo's/benzine om naar school te komen.
En dan is het wel zo ongeveer op, de IB-Groep betaalt mijn schoolgeld, anders zou ik niet weten hoe ik het allemaal zou moeten betalen.
Ik krijg dus ook nog gewoon zak- en kleedgeld van mijn ouders, omdat ik er simpelweg geen geld aan overhou.
Oud 13-12-2004, 12:20
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Sinds ik studeer krijg ik geen zakgeld meer (wat 50 euro in de maand) Kleedgeld heb ik nooit gehad hebben me ouders altijd betaald. Als ik dure merken wou moest ik dat zelf maar kopen (dus heb nooit echt merkkleding gehad), maar wel een voordeel dat me ouders me kleding betalen (en nog steeds doen)
Oud 13-12-2004, 15:06
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 12-12-2004 @ 22:15 :
Onzin, 94 euro per maand komt voor veel 18 jarigen wel in de buurt van het bedrag dat ze aan zakgeld & kleedgeld krijgen.
Oud 13-12-2004, 17:03
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-12-2004 @ 16:06 :
Onzin, 94 euro per maand komt voor veel 18 jarigen wel in de buurt van het bedrag dat ze aan zakgeld & kleedgeld krijgen.
Ja dus? Dat zeg ik: als je eerder zakgeld/kleedgeld kreeg en nu dat bedrag van 94 euro... dan is het wel zo eerlijk dat of je zakgeld stop wordt gezet en dat geld naar jou toe gaat, óf je zakgeld blijven ze doorbetalen en die 94 euro gaan naar je ouders.

Of je moet inderdaad niet kunnen werken, niet rond kunnen komen van 94 euro en je ouders hebben geld zat, dat ze alsnog bijleggen.
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 18:25
Gimme more beer
Citaat:
Chloe Siere schreef op 13-12-2004 @ 18:03 :
Ja dus? Dat zeg ik: als je eerder zakgeld/kleedgeld kreeg en nu dat bedrag van 94 euro... dan is het wel zo eerlijk dat of je zakgeld stop wordt gezet en dat geld naar jou toe gaat, óf je zakgeld blijven ze doorbetalen en die 94 euro gaan naar je ouders.

Of je moet inderdaad niet kunnen werken, niet rond kunnen komen van 94 euro en je ouders hebben geld zat, dat ze alsnog bijleggen.
Officieel is het zo dat je dat geld niet hoort af te staan aan je ouders.
Oud 13-12-2004, 20:26
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 13-12-2004 @ 19:25 :
Officieel is het zo dat je dat geld niet hoort af te staan aan je ouders.
Dat zei ik dus al. In mijn geval gebeurt het ook niet, maar als je ouders gewoon alles voor je door blijven betalen is het wel een beetje logisch, vind je niet?
Oud 13-12-2004, 21:41
Verwijderd
Citaat:
Konijn schreef op 13-12-2004 @ 21:26 :
Dat zei ik dus al. In mijn geval gebeurt het ook niet, maar als je ouders gewoon alles voor je door blijven betalen is het wel een beetje logisch, vind je niet?
Mijn ouders willen dat bedrag gewoon op hun rekening.. omdat zij zeggen dat ze mijn school en alles ervoor betalen en dat daarvoor ook de kinderbijslag is bedoeld.. En als ik die 94 euro op mn eigen rekening wil.. ik dus ook mn school, boeken blabla mag betalen

Kunnen ze dat?
Met citaat reageren
Oud 13-12-2004, 22:02
Balance
Balance is offline
Citaat:
Lilith schreef op 13-12-2004 @ 22:41 :
Mijn ouders willen dat bedrag gewoon op hun rekening.. omdat zij zeggen dat ze mijn school en alles ervoor betalen en dat daarvoor ook de kinderbijslag is bedoeld.. En als ik die 94 euro op mn eigen rekening wil.. ik dus ook mn school, boeken blabla mag betalen

Kunnen ze dat?
ja.
ze kunnen zeggen dat jij die 94 euro moet inleveren of dat ze je anders op andere manieren gaan korten op het geld. Niet alles wat ze voor jou uitgeven zijn ze verplicht te betalen en van sommige dingen kunnen ze dus zeggen dat je dat maar voortaan zelf moet gaan betalen als je die 94 euro houdt.
En ik geef ze eigenlijk gelijk. Het is al duur zat voor hen.
Oud 13-12-2004, 22:04
Balance
Balance is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 12-12-2004 @ 17:54 :
Dat mag dus niet op die manier...
dat mag best. Alleen moeten ze dat niet via de officiële weg doen, maar gewoon binnenshuis regelen. Als je ouders je schoolgeld, je boeken, je kleding, je eten, je onderdak enz. betalen, dan kunnen ze makkelijk zeggen dat je die 94 euro maar afstaat of je zult voortaan zelf het één en ander moeten gaan dokken.
Oud 14-12-2004, 12:42
Gimme more beer
Citaat:
Lilith schreef op 13-12-2004 @ 22:41 :

Kunnen ze dat?
In overleg wel...
Oud 14-12-2004, 13:35
Verwijderd
Die tegemoetkoming is een toegemoetkoming in de school-/studiekosten...als jouw ouders dus je school en alles betalen, dan vind ik het op zich wel logisch dat ze zeggen dat ze of dat geld willen of dat je het dan zelf mag betalen...
Met citaat reageren
Oud 14-12-2004, 15:24
Gimme more beer
Citaat:
Leonoor schreef op 14-12-2004 @ 14:35 :
Die tegemoetkoming is een toegemoetkoming in de school-/studiekosten...als jouw ouders dus je school en alles betalen, dan vind ik het op zich wel logisch dat ze zeggen dat ze of dat geld willen of dat je het dan zelf mag betalen...
Nee, want als ze het niet zouden betalen, zou jij meer krijgen.
Oud 14-12-2004, 21:22
Konijn
Konijn is offline
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-12-2004 @ 16:24 :
Nee, want als ze het niet zouden betalen, zou jij meer krijgen.
Nou, dat is met een tegemoetkoming niet zo makkelijk te regelen als met StuFi.
Oud 14-12-2004, 21:42
Gimme more beer
Citaat:
Konijn schreef op 14-12-2004 @ 22:22 :
Nou, dat is met een tegemoetkoming niet zo makkelijk te regelen als met StuFi.
?

Juist makkelijker!
Oud 15-12-2004, 09:05
Verwijderd
Citaat:
Gimme more beer schreef op 14-12-2004 @ 22:42 :
?

Juist makkelijker!
Ik dacht ook juist moeilijker.

En alleen maar 'niet betalen' is niet genoeg om meer te krijgen, ze moeten dan eerst een soort 'afstandsverklaring' tekenen ed. Wanneer je nog bij ze in huis woont gaat dat volgens mij allemaal niet zo simpel (waarschijnlijk zelfs niet - het is vaak al een probleem als je al jaren geen contact meer hebt met één van je ouders).
Met citaat reageren
Oud 15-12-2004, 14:00
Konijn
Konijn is offline
^Wat Leonoor zegt. Waarom denk jij dat het makkelijker is, Gimme more beer?
Reageren

Regels voor berichten