Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 04-07-2002, 19:48
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
Dit heb ik van een test van Philosopher. Ik zet hier de URL voor de test waarvan ik dit heb.

http://www.philosophers.co.uk/games/identity.htm
Gelieve dit eerst te doen alvorens verder te lezen.

Ik heb deze test dus gedaan en ik heb hem ook laten doen door een aantal vrienden. Nu deden we hetzelfde op punt 2 en punt 3 maar bij 1 niet. WE hingen allemaal dus psychologische continuïteit aan, althans dachten zij . Maar bij de eerste nam ik dus spaceship en zij transporter. Maar die transporter is dus geen transporter staat er, het vernietigt je hier en zet tegelijkertijd een exacte kopie van je ergens anders neer. Voor mij is het hier dus overduidelijk dat je dood bent maar die 5 anderen die zeiden van niet. - pff...
Dat is toch hetzelfde als dat er een exacte kopie wordt gemaakt en jij 10 minuten daarna wordt opgeblazen? - dan ben je toch ook dood? - van buiten lijkt het misschien niet alsof je dood bent gegaan maar 'van binnen' ben je dat dus wel.

Maar ok, ik plaatste deze topic hier omdat ik aannam dat zij wel niet de enigen waren die dat doen en verwacht dat een aantal van jullie dat ook wel zal doen en het hier kunnen beargumenteren ofzow.
Oud 04-07-2002, 20:04
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Site zegt:
Congratulations! According to one theory of personal identity, you have survived!

You chose:
Round 1: It's the spaceship for me!
Round 2: Let the virus do its worst!
Round 3: Freeze me!

How have you done compared to other people?

750 out of 10717 people chose the same path through the scenarios as you. To date, 5398 people have followed a path through these scenarios which is consistent with at least one of the three theories of personal identity specified above, compared to 5319 people who have not.
coole site

Ik had dus ook het idee dat het niet ik was die daar aan de andere kant wakker zou worden; maar een kopie; ik zou net zo goed naast die kopie rond kunnen lopen en niet hem zijn. Er is trouwens een keer een startrekaflevering over geweest waarin dit Riker overkwam; maar ik weet niet of je startrek misschien verafschuwt

maar ik vind het toch wel moeilijk hoor want de "ik" zoveel seconden geleden is ook anders dan de "ik" nu! het enige verband is dat de "ik" van nu de herinneringen en wat gedachten op kan vragen van de "ik" van daarnet. lastig maar wel leuk

Laatst gewijzigd op 04-07-2002 om 20:11.
Met citaat reageren
Oud 04-07-2002, 21:43
Rerisen Phoenix
Startrek... meestal verafschuw ik het.
Het is wel leuk dat het zo filosofisch is maar het is te fucking perfect. Gewoon niet meer reëel en wat ze nastreven is dat ook niet.

Jij ging dus voor lichamelijke continuïteit. Dan is het inderdaad logisch dat je spaceship neemt... - mja, ff afwachten of er een psychologische continuïteiter komt die die domme transporter nam (gewoon rapid-clone & butch-it machine)
Oud 05-07-2002, 05:45
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Nee, daar ben ik het niet mee eens.

Jij zoals je nu bent is zo en zo al niet meer hetzelfde als 10 jaar geleden. Al jouw cellen zijn al een keer vernietigd en vervangen. Dus door je hele leven heen blijf je niet exact hetzelfde. Je word contineu gekopieerd.

En aangezien de transporter toch een EXACTE kopie maakt, dan blijf ik dus nog steeds diezelfde persoon IMHO.

Groetjes
Ben(die ook voor de psychologische continuïteit ging
Oud 05-07-2002, 06:26
Rerisen Phoenix
aah... eindelijk.

Je wordt inderdaad vervangen maar dat is niet alles tegelijk en nu deze cel, dan die cel. En je ik is de elektrische activiteit in je hersenen en die blijft doorgaan.
Die kopie van je is exact en denkt zoals jij, en die kopie denkt ook dat hij het overleefd heeft. Maar jij bent toen opgeblazen.

Als je het nou vertraagd. De kopie is gemaakt. Je ziet dat hij er is, en dan wordt jij pas opgeblazen. Dan ben je toch ook dood? De elektrische activiteit in je hersenen verdwijnt gewoon, identieke activiteit wordt elders voortgezet maar het verplaatst zich niet. Als je lichaam hier langzaam zou worden opgeblazen zodat de activiteit zich verplaatste (dus op een bepaalde punt activiteit tussen gedeelte hersenen op aarde en gedeelte op mars) dan overleef je het wel.
Reageren

Regels voor berichten