Oud 23-12-2004, 10:16
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
‘Mijn school is en blijft een kruidvat’


Hij is blank, jong en bevlogen. Hij is docent op een zwarte vmbo-school in Amsterdam-West. Zijn klassen bestaan overwegend uit allochtone kinderen. Op verzoek van EO Radio 1 De Ochtenden las hij enkele fragmenten voor uit zijn schooldagboek na de moord op Theo van Gogh. Een anonieme leraar die lesgeeft tussen hoop en vrees.

dinsdag 2 november 2004
In de pauze hoor ik dat Theo van Gogh dood is. Hij is vermoord door een man in een djelebba. Ik weet genoeg. Blijkbaar gaat het nieuws niet als een lopend vuurtje door Amsterdam want in de lessen na de pauze verneem ik geen onrust in de lessen.


3 november 2004
Ik moet weer naar school. In mijn achterhoofd weet ik wat er vandaag komen gaat maar ik druk het weg en ga voor goede moed naar school. Daar blijken de reacties op de moord op Van Gogh mee te vallen. Dat wil zeggen, ik ik hoor niet van die openlijke vreugde-uitingen zoals na 11 september.
Een enkeling in de klas roept dat het lekker is voor die Van Gogh, maar er zijn ook leerlingen die vragen wat die schilder van dat museum verkeerd gedaan heeft. De reacties die er zijn, zijn heftig maar niet verrassend. Ze komen er op neer dat iedereen die met de islam spot de dood verdient.
De directie komt dezelfde ochtend poolshoogte nemen in de klassen. Ze willen weten hoe de kinderen gereageerd hebben. Ze zeggen in de pauze blij te zijn met de gematigde reacties van leerlingen en de nuanceringen van het voorval. Volgens mij weet de directie ook beter: deze kinderen zijn niet gematigd en nuanceren is enkel een moeilijk woord voor ze. De directie geeft ook nog een tip mee aan alle docenten: ga niet met leerlingen in discussie en geef ze mee dat een moord in Nederland altijd strafbaar is.
Al met al ben ik dag 1 na de moord in redelijke rust doorgekomen. Ik ga opgelucht naar huis.

5 november 2004
Het is 2 dagen na de moord op van Gogh. Ik had heimelijk gehoopt dat alles over zou waaien, maar ik heb me vergist en ik wist het. De reacties van de leerlingen komen nu pas los. De meeste kinderen hebben de afgelopen dagen via TV en andere media pas ontdekt wie die Theo van Gogh eigenlijk is en vooral wat hij zei. Ook hebben ze voor het eerst stukjes van de film Submission gezien. De reacties komen ongevraagd op gang. Het is één brok haat en agressie tegen van Gogh, tegen Ayaan Hirsi Ali, tegen alle ongelovige Nederlanders, tegen de politiek, tegen de media, tegen alles en iedereen. Het is een ongecontroleerde woede, alsof hun vader of moeder is mishandeld.

Vooral het persoonlijke karakter van de woede vind ik eng en zorgelijk. De leerlingen spreken tegen mij alsof ik het kwaad ben. Ik ben dan ook regelmatig de enige niet-moslim in de klas en zeker de enige blanke Hollander. Ik voel de wij-zij agressie opkomen en die valkuil, daar pas ik voor!
Om de boel te sussen volg ik de tip op van de directie: Geen enkele discussie, monden dicht en gewoon les. Het wordt rustig in de klas, maar ik voel dat de spanning blijft.




6 november 2004
In de kranten en op TV hoor ik allerhande spreekbuizen van islamitische en Marokkaanse organisaties hun afschuw over de moord uitspreken. Ze benadrukken dat de moord een incident is en afkeurenswaardig is. Volgens mij hebben al deze mannen, want dat zijn het altijd, geen idee wat er leeft onder 15-16-17jarige moslims in Amsterdam-West. Deze jongeren steunen de moord op Theo van Gogh en tonen openlijk hun ontzag voor
Mohammed B.


Ikzelf heb ik geen idee wat ik op dit vlak met deze jongeren aanmoet, maar volgens mij weten deze spreekbuizen het ook niet. Misschien moeten ze eerst eens onderkennen dat ze niet spreken namens een grote groep Marokkaanse jongeren.


8 november 2004
Pas na het weekend hoor ik mijn collega-docenten klagen over het onbehouwen gedrag van onze leerlingen. De reacties zijn door de hele school los gekomen, bij alle vakken en alle docenten. De leerlingen willen praten over de moord op Van Gogh, maar ze roepen maar wat, zijn agressief en tonen geen respect. Docenten horen opmerkingen over de toegewenste dood aan Ayaan Hirsi Ali en medeleven aan het adres van Mohammed B. Het lijkt alsof de leerlingen ons, docenten, wil dwingen tot een standpunt. Ze willen weten waar wij staan en dat levert soms spanningen op. Toch wordt er nauwelijks verder over gesproken door collega’s. De directie heeft zijn inzet getoond, daags na de moord, en toen alles wel mee. Iedereen heeft gevoel dat we vooral door moeten gaan met onze lessen. Dat waait wel weer over…..


9 november 2004
Het is een week na de moord op Van Gogh. Om de emoties ietwat te kanaliseren, geef ik de leerlingen van klas 4 een schrijfopdracht waarin ze mening kwijt kunnen. Volgens vast model moeten de leerlingen reageren op de mening van een ander; een soort ingezonden stuk met daarin hun mening met steekhoudende argumenten. Een dergelijke opdracht is niet nieuw voor ze en het geeft hen het gevoel dat er na hun mening geluisterd wordt.
Wat ik aan het eind van de les terug krijg is een bundel van haat, wrok en agressie. Ik ben er zelf van ondersteboven. Ik weet wat ze denken, maar zo op papier is het nog zorgwekkender. Er zitten openlijke oorlogsverklaringen tussen. Wat moet ik hiermee? Ik durf het eigenlijk aan niemand te tonen. Het blijven toch mijn leerlingen en ik wil ze ook beschermen tegen idioten die hier misbruik van kunnen maken.


12 november 2004
De uitgevoerde schrijfopdrachten vol haat van de afgelopen week zitten me dwars. Wat moet ik hier mee? Ik heb in ieder geval het gevoel dat ik er iets mee moet.
Ik laat ze lezen aan de mentor van een betreffende klas. Zij is er ook van ondersteboven. Ze heeft eenzelfde culturele en religieuze achtergrond als de leerlingen en ze vertelt me dat dit niet geleerd wordt in de moskee. Ouders inlichten heeft volgens haar ook geen nut omdat die er waarschijnlijk net zo over denken. Blijkbaar is dat wat ze thuis leren: haat tegen het westen.
Al mijn collega’s die ik om raad vraag herkennen het probleem en zijn het met mij eens dat er iets moet gebeuren. Niemand weet echter wat.
Zo blijft het stil op school. Het is enkel hopen dat het voorbij gaat. Rust, dat willen we.


17 november 2004
Vrienden en familie hebben mij de afgelopen weken regelmatig gevraagd hoe het gaat op school. Soms vertel ik de waarheid en soms vertel ik een leugen. Ik wil geen verdeeldheid zaaien en ik wil ook niet mijn leerlingen afvallen. Ik moet ze blijven steunen, zo voelt het.
Wanneer ik af en toe wel over een voorval of een reactie op de moord op Van Gogh vertel, komen mijn naasten niet veel verder dan hun afschuw tonen. Sommigen vragen me zelfs waarom ik niet weg ga van die school. Hier heb ik niets aan. Er is wel interesse maar geen steun. Ik doe mijn werk in de hoop en overtuiging dat ik voor de enkeling wel iets beteken. Daarbij komt dat ik hun situatie en achtergrond ken. Ik kan me wel 1000 redenen bedenken waarom ze zo denken en doen. Mijn afkeer tegen al het gebral van rechts en neemt toe, terwijl mijn zorgen over de denkbeelden van mijn leerlingen net zo hard toenemen. Er moet iets gebeuren, niet voor mij maar voor deze kinderen.


30 november 2004
Het is bijna een maand na de moord op Van Gogh. De samenleving wordt harden en mensen zijn bang. Ik maak me grote zorgen. Ik merk dat veel leerlingen timide zijn de laatste dagen. Ze zeggen niet meer wat ze willen maar ik voel de woede nog hangen.
Ook zijn er zorgen thuis. Zo spreek ik een moeder die me vertelt dat haar kind niet meer op straat mag ´s middags en ´s avonds. Ze is oprecht bang dat er haar kind iets zou overkomen. Zo bang als nu is ze de afgelopen 20 jaar in Nederland nog nooit geweest.
De angst heeft ook een keerzijde: mensen schrikken wakker. Ik hoor voor het eerst een leerling die de woede richt tegen Mohammed B. Een meisje roept dat ze woest is op diedie vuile moordenaar omdat hij het nu verpest heeft voor duizenden Marokkanen. Natuurlijk krijgt ze meteen de wind van voren, maar ik ben blij eindelijk eens een ander geluid te horen in mijn lokaal, hoe wreed de achtergrond ervan ook is. Deze leerling had namelijk iets geleerd uit angst en haat.


16 december 2004
Het is stil op school. Af en toe hoor ik nog iets over Hirsi Ali, maar verder is het stil.
Ik ben blij dat ik mijn lessen weer zonder ophef kan geven. Stiekem weet ik dat het schijn is. Het is en blijft een kruidvat. Er zullen meer mensen worden vermoord, er volgen meer aanslagen, er volgt meer woede, haat en angst. En bij elk stukje haat komen we verder van elkaar af te staan, mijn leerlingen en ik, zo voel ik het.
Dit is Nederland, dit is Amsterdam zo houd ik mij voor. Accepteer het. Het zijn en blijven altijd mijn leerlingen en ik blijf hun meester. Maar ik ben niet langer naďef. Ik ben namelijk geen moslim, geen Marokkaan, geen deel van hen. Ik ben en blijf die witte, Hollandse, ongelovige meester.


link
------------------------------------------------------------------------



Dit werd zojuist gepresenteerd op radio 1 tijdens "de ochtenden". Het heeft mij behoorlijk geshockeerd, ik had natuurlijk wel verwacht dat er onder de islamitische jeugd veel van dergelijke gevoelens leefden maar op zo een grote schaal had ik mij nooit kunnen voorstellen. Tevens zal het allemaal nog wel iets erger zijn dan wat hier wordt voorgesteld omdat duidelijk is dat die leraar toch wel veel om zijn leerlingen geeft.

De grote vraag is wat er aan dit probleem gedaan moet worden, de leraren zijn duidelijk niet in staat, en durven er ook niets aan te doen. En als er op school niets aan gedaan wordt waar dan wel? Bij de jeugd thuis zeker niet, want het lijkt mij zeer sterk dat hun ouders er anders over denken. In de moskee zullen ze het ook wel niet afleren, en daardoor vrees ik dat hun haat tegen het westen alleen nog maar meer zal aanwakkeren.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind

Laatst gewijzigd op 23-12-2004 om 10:32.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2004, 10:27
Verwijderd
Haat tegen het westen?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 10:29
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-12-2004 @ 10:27 :
Haat tegen het westen?
Mijn eerste reactie was toch niet zo uitbundig als die van jou...

Ik heb de titel van de post zojuist van schikbarend naar schrikbarend gewijzigd, maar het lijkt wel alsof er niets veranderd.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind

Laatst gewijzigd op 23-12-2004 om 10:33.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 10:33
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 10:29 :
Mijn eerste reactie was toch niet zo uitbundig als die van jou...
Wat is je punt nou eigelijk?Dat allochtonen jongeren thuis met haat tegen het westen gevoed worden en hoe we moeten ingrijpen?

Van wat ik tot nu toe van jou heb gezien lijkt het me dat je een zielige xenofoob zonder elke realiteitszin bent
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 10:42
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-12-2004 @ 10:33 :
Wat is je punt nou eigelijk?Dat allochtonen jongeren thuis met haat tegen het westen gevoed worden en hoe we moeten ingrijpen?

Van wat ik tot nu toe van jou heb gezien lijkt het me dat je een zielige xenofoob zonder elke realiteitszin bent
Mijn punt is dat het erger is dan dat ik verwachtte en ik vraag me af wat de reactie van andere forumleden is. Tevens is het een moeilijke vraag hoe we dit moeten aanpakken, ik denk dat je wel met me eens bent dat zulke anti-westerse gevoelens niet gezond zijn voor de maatschappij.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 10:56
Love & Peace
Avatar van Love & Peace
Love & Peace is offline
autochtonen radikaliseren net zo hard. De allochtonen gaan gewoon met de tijd mee. Om de radicalisatie tegen te gaan, moet je je spectrum verbreden, en niet alleen naar de allochtonen kijken.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 10:59
Vice
Avatar van Vice
Vice is offline
Tja, probleemjongenen aanpakken is volgens mij altijd een probleem geweest. Alleen vind ik het jammer van dit topic dat het dan weer over een slechte zwarte vmbo school gaat.
__________________
Du bist ein N00b!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:12
Spoonie
Avatar van Spoonie
Spoonie is offline
dit is dan ook een school in amsterdam daar haalf 50% van de vmbo-leerlingen zijn diploma niet eens. Bij mij op school(Limburg, Weert) zijn er eigenlijk maar een paar marrokanen die er zo over denken de rest denkt van ja wat theo doet is fout maar een moord plegen ook. Ik denk dat dit een beetje aan de omgeving ligt waarin ze opgroeien niet hun afkomst of geloof.
__________________
Het leven van een student bestaat uit vaak en vakkunding weekend vieren met soms een college tussendoor.......één twee, klik klik, go go ...ACTIE!!!!
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:22
Verwijderd
Citaat:
Love & Peace schreef op 23-12-2004 @ 10:56 :
autochtonen radikaliseren net zo hard. De allochtonen gaan gewoon met de tijd mee. Om de radicalisatie tegen te gaan, moet je je spectrum verbreden, en niet alleen naar de allochtonen kijken.
Precies. Ik volg de media al enkele jaren op de voet en het is gewoon schrikbarend als je ziet hoe het begrip 'allochtoon' van een enigszins neutraal begrip verzandde in een negatief begrip, dat te pas en te onpas wordt gebruikt door mensen die het oneigenlijk gebruiken. Verder werd het begrip 'allochtoon' synoniem van 'moslim' en later van 'Marokkaan'. Dat heeft nou ook niet bepaald bijgedragen aan een positief zelfbeeld van die groep.

Het valt niet zo op als je er dagelijks met je neus bovenop zit, maar als je eens kranten naast elkaar legt van de afgelopen jaren dan zie je echt een ongelooflijke verschuiving in toonzetting. Dan vind ik het ook niet zo gek dat Marokkaanse jongeren zich uitgekotst, niet begrepen en in een hoek gedrukt voelen. Natuurlijk leidt dat tot radicalisering en verharding van standpunten.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:23
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Tiswah.

Oh, en ik ga mee met nare en L&P.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:28
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Maar naar mijn idee kan de autochtone jeugd alles nog wel relativeren, maar als ik dat zo lees over die Marokkanen hebben zij daar nog nooit over gehoord. Wat ik hier mee wil aankaarten is dat er wel degelijk een probleem is met de moslim jeugd en dat het eigenlijk vrij moeilijk is radicalisering tegen te gaan. Scholen schieten tekort, moskee's schieten tekort en ouders helpen ook niet echt mee vrees ik.
In zulk soort milieu's worden weer nieuwe Mohammed B.'s gekweekt.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:34
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:28 :
Maar naar mijn idee kan de autochtone jeugd alles nog wel relativeren, maar als ik dat zo lees over die Marokkanen hebben zij daar nog nooit over gehoord. Wat ik hier mee wil aankaarten is dat er wel degelijk een probleem is met de moslim jeugd en dat het eigenlijk vrij moeilijk is radicalisering tegen te gaan. Scholen schieten tekort, moskee's schieten tekort en ouders helpen ook niet echt mee vrees ik.
In zulk soort milieu's worden weer nieuwe Mohammed B.'s gekweekt.
Kom maar eens naar Zuid-Oost Drenthe.
Genoeg net-wel VMBO'ers in LONSDALE-kleding en kistjes die buitenlanders kut vinden en denken dat buitenlanders dood moeten, die American History X de beste film ooit vinden, etc.
Dat zijn allemaal autochtonen die óók niet kunnen relativeren. En ook zij radicaliseren.

Je bent xenofoob bezig.
Niet elke Marokkaan is tegen het Westen.
Niet elke Turk wil een Islamitische Staat
Niet elk persoon uit het Midden-Oosten doet mee aan een Jihad.

Jíj bent degene die moet leren te relativeren.

Over dat scholen tekort komen heb je misschien wel een punt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:35
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2004 @ 11:22 :
Precies. Ik volg de media al enkele jaren op de voet en het is gewoon schrikbarend als je ziet hoe het begrip 'allochtoon' van een enigszins neutraal begrip verzandde in een negatief begrip, dat te pas en te onpas wordt gebruikt door mensen die het oneigenlijk gebruiken. Verder werd het begrip 'allochtoon' synoniem van 'moslim' en later van 'Marokkaan'. Dat heeft nou ook niet bepaald bijgedragen aan een positief zelfbeeld van die groep.

Het valt niet zo op als je er dagelijks met je neus bovenop zit, maar als je eens kranten naast elkaar legt van de afgelopen jaren dan zie je echt een ongelooflijke verschuiving in toonzetting. Dan vind ik het ook niet zo gek dat Marokkaanse jongeren zich uitgekotst, niet begrepen en in een hoek gedrukt voelen. Natuurlijk leidt dat tot radicalisering en verharding van standpunten.
Waarschijnlijk heb je hier gelijk, maar daar tegenover staat weer dat je vrijwel niet over problemen met en door allochtonen kan praten zonder dat je het plakaat van racist, extreem-rechts etc. krijgt opgeplakt.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:38
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 11:23 :
Tiswah.

Oh, en ik ga mee met nare en L&P.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:38
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 11:34 :
Kom maar eens naar Zuid-Oost Drenthe.
Genoeg net-wel VMBO'ers in LONSDALE-kleding en kistjes die buitenlanders kut vinden en denken dat buitenlanders dood moeten, die American History X de beste film ooit vinden, etc.
Dat zijn allemaal autochtonen die óók niet kunnen relativeren. En ook zij radicaliseren.

Je bent xenofoob bezig.
Niet elke Marokkaan is tegen het Westen.
Niet elke Turk wil een Islamitische Staat
Niet elk persoon uit het Midden-Oosten doet mee aan een Jihad.

Jíj bent degene die moet leren te relativeren.

Over dat scholen tekort komen heb je misschien wel een punt.
Natuurlijk wil ik niet ontkennen dat je aan de autochtone kant ook radicalisering hebt, ik ken er genoeg en dat zijn de grootst mogelijke idioten. Maar ik wou het nu over de Marokkaanse jeugd hebben, en ik neem aan dat jij ook vindt dat velen van hen de verkeerde kant opgaan.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:41
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:38 :
Natuurlijk wil ik niet ontkennen dat je aan de autochtone kant ook radicalisering hebt, ik ken er genoeg en dat zijn de grootst mogelijke idioten. Maar ik wou het nu over de Marokkaanse jeugd hebben, en ik neem aan dat jij ook vindt dat velen van hen de verkeerde kant opgaan.
Waarom moeten we het wéér over Marokkanen, Turken, Moslims of allochtonen hebben? Genoeg topic's hierover.
Je mag nu best eens naar de andere kant kijken/wijzen.

Laatst gewijzigd op 23-12-2004 om 11:46.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:42
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:28 :
(...)

In zulk soort milieu's worden weer nieuwe Mohammed B.'s gekweekt.
Mohammed B. was een keurig Nederlands sprekende jongen die aanvankelijk begon met VWO en later HAVO heeft afgemaakt, waarna hij aan een HBO-opleiding is begonnen. Dus niet bepaald het schoolvoorbeeld van de onaangepaste, domme Marokkaanse drop-out die op straat rondhangt.

Wat mensen niet inzien is dat radicalisering een probleem is dat volkomen losstaat van het gebrek aan scholing en de achterstanden in bepaalde wijken van de grote steden. Dat laatste leidt wellicht tot kleine straatcriminaliteit, overlast en hoge werkloosheid, maar niet tot radicalisme.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:45
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2004 @ 11:42 :


Wat mensen niet inzien is dat radicalisering een probleem is dat volkomen losstaat van het gebrek aan scholing en de achterstanden in bepaalde wijken van de grote steden. Dat laatste leidt wellicht tot kleine straatcriminaliteit, overlast en hoge werkloosheid, maar niet tot radicalisme.
Maar het maakt radicalisering wel veel makkelijker omdat deze jeugd niet bepaald begaafd is en daarom makkelijk te radicaliseren is.

En over radicalisering van autochtonen, begin er gerust een ander topic over.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2004, 11:47
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:45 :
Maar het maakt radicalisering wel veel makkelijker omdat deze jeugd niet bepaald begaafd is en daarom makkelijk te radicaliseren is.
Dat heeft niks met begaafdheid te maken
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:48
Verwijderd
Om nou meteen te roepen dat d'r geen verband bestaat tussen iemand's sociaal economische status en radicalisering aan de hand van een paar voorbeelden vind ik een beetje te snel geconcludeerd.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:50
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Om een verband te leggen tussen intelligentie en radicalisering is ook naief.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:50
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
makelville schreef op 23-12-2004 @ 11:47 :
Dat heeft niks met begaafdheid te maken
Natuurlijk is er verschil tussen de mate waarin de jeugd op een vmbo en een vwo school te beinvloeden zijn en radicaliseren.

Mohammed B. was met zijn hoge opleiding eerder een uitzondering denk ik. Meeste moslims die ik ken die bv. VWO gedaan hebben zijn veel kritischer over de islam en de gebeurtenissen in ons land dan moslims van een lager opleidingsniveau.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:52
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:50 :
Natuurlijk is er verschil tussen de mate waarin de jeugd op een vmbo en een vwo school te beinvloeden zijn en radicaliseren.

Mohammed B. was met zijn hoge opleiding eerder een uitzondering denk ik. Meeste moslims die ik ken die bv. VWO gedaan hebben zijn veel kritischer over de islam en de gebeurtenissen in ons land dan moslims van een lager opleidingsniveau.
Veel van de (bekende) radicale moslims zijn juist van een zeer hoog niveau.

Het grote 'ALLAH IS GROOT, HET WESTEN MOET DOOD' type radicale is te negeren. Net zoals de Lonsdale jongeren.

De intelligente radicalen zijn veel gevaarlijker.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:52
Verwijderd
Hahaha, jezus wat een echte Nederlanders hier, als iemand ergens eens op wijst is het meteen een xenofoob en een racist en moet hij niet zo achterlijk doen. Geen wonder dat het steeds erger wordt, er mag totaal niet over gepraat worden, alles moet worden genuanceerd en het enige waar je maar op moet letten is dat je wel de goede woorden gebruikt. Want stel je voor dat je toevallig eens een paar verkeerde mensen meepakt in je benoeming van een groep, dan is het hek hier van de dam en wordt er alleen maar daarover gezeken.

Verder niks dan respect voor die leraar, ik zou die Marokkaanse kutkinderen allang met een honkbalknuppel hebben geslagen. Dat snappen ze mischien wel, want met woorden valt het ze gewoonweg niet bij te brengen. Ik stel voor dat 3fm volgende week nog eens 3 djs in dat glazen huis zet en dan geld inzamelen voor enkeltjes naar een of ander streng Islamitisch land waar iedereen heen mag die zo'n hekel heeft aan het Westen en Nederland. Kijken hoeveel er dan gaan, waarschijnlijk geen een want ze lopen wel zo stoer te roepen over hoe kut Nederland is maar ondertussen profiteren ze mooi wel van hun cd-speler en hun mooie scooter die ze niet zullen hebben in hun Islamitische land.

En ja, zeik me maar af, ik ben ongetwijfeld ook een xenofoob en een racist enzo en het zal me serieus aan mijn kont roesten.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 11:54
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 23-12-2004 @ 11:52 :
Hahaha, jezus wat een echte Nederlanders hier, als iemand ergens eens op wijst is het meteen een xenofoob en een racist en moet hij niet zo achterlijk doen. Geen wonder dat het steeds erger wordt, er mag totaal niet over gepraat worden, alles moet worden genuanceerd en het enige waar je maar op moet letten is dat je wel de goede woorden gebruikt. Want stel je voor dat je toevallig eens een paar verkeerde mensen meepakt in je benoeming van een groep, dan is het hek hier van de dam en wordt er alleen maar daarover gezeken.

Verder niks dan respect voor die leraar, ik zou die Marokkaanse kutkinderen allang met een honkbalknuppel hebben geslagen. Dat snappen ze mischien wel, want met woorden valt het ze gewoonweg niet bij te brengen. Ik stel voor dat 3fm volgende week nog eens 3 djs in dat glazen huis zet en dan geld inzamelen voor enkeltjes naar een of ander streng Islamitisch land waar iedereen heen mag die zo'n hekel heeft aan het Westen en Nederland. Kijken hoeveel er dan gaan, waarschijnlijk geen een want ze lopen wel zo stoer te roepen over hoe kut Nederland is maar ondertussen profiteren ze mooi wel van hun cd-speler en hun mooie scooter die ze niet zullen hebben in hun Islamitische land.

En ja, zeik me maar af, ik ben ongetwijfeld ook een xenofoob en een racist enzo en het zal me serieus aan mijn kont roesten.
Nee. Alleen naief omdat DEADLOCKED (en jij blijkbaar ook) de autochtone radicalen compleet negeren en juist wél nuanceren.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 23-12-2004, 11:56
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
Blackwater_park schreef op 23-12-2004 @ 11:52 :
Hahaha, jezus wat een echte Nederlanders hier, als iemand ergens eens op wijst is het meteen een xenofoob en een racist en moet hij niet zo achterlijk doen. Geen wonder dat het steeds erger wordt, er mag totaal niet over gepraat worden, alles moet worden genuanceerd en het enige waar je maar op moet letten is dat je wel de goede woorden gebruikt. Want stel je voor dat je toevallig eens een paar verkeerde mensen meepakt in je benoeming van een groep, dan is het hek hier van de dam en wordt er alleen maar daarover gezeken.

Verder niks dan respect voor die leraar, ik zou die Marokkaanse kutkinderen allang met een honkbalknuppel hebben geslagen. Dat snappen ze mischien wel, want met woorden valt het ze gewoonweg niet bij te brengen. Ik stel voor dat 3fm volgende week nog eens 3 djs in dat glazen huis zet en dan geld inzamelen voor enkeltjes naar een of ander streng Islamitisch land waar iedereen heen mag die zo'n hekel heeft aan het Westen en Nederland. Kijken hoeveel er dan gaan, waarschijnlijk geen een want ze lopen wel zo stoer te roepen over hoe kut Nederland is maar ondertussen profiteren ze mooi wel van hun cd-speler en hun mooie scooter die ze niet zullen hebben in hun Islamitische land.

En ja, zeik me maar af, ik ben ongetwijfeld ook een xenofoob en een racist enzo en het zal me serieus aan mijn kont roesten.
Dat heb je heel mooi verwoord. Maar misschien moet je eens gaan kijken of je ergens een safehouse kan vinden.


Citaat:
Nee. Alleen naief omdat DEADLOCKED (en jij blijkbaar ook) de autochtone radicalen compleet negeren en juist wél nuanceren..
Helemaal NIET. Ik was de eerste om toe te geven dat die er zeer zeker ook zijn, maar daar gaat dit topic niet over. We hebben het over radicalisering onder Marokkaanse jeugd, waarom zouden we het daar niet over mogen hebben omdat er ook radicalisering plaats vind onder autochtone jeugd? Wat een bullshit.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:00
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:56 :

Helemaal NIET. Ik was de eerste om toe te geven dat die er zeer zeker ook zijn, maar daar gaat dit topic niet over. We hebben het over radicalisering onder Marokkaanse jeugd, waarom zouden we het daar niet over mogen hebben omdat er ook radicalisering plaats vind onder autochtone jeugd? Wat een bullshit.
Is het nou wel zo erg?
Je komt met voorbeeld van een school.
Poepoe. Heftig hoor. Moet je voor de lol maar eens gaan rondkijken op het Drenthe College te Emmen. Krijg je minstens net zo veel reacties maar dan van de andere kant.

Kom op z'n minst met cijfers, feiten en andere informatie.
Met zo'n dagboek van "een zwarte radicale school" kunnen we weinig.

Dit is meer een:

'OMG ALLOCHTONEN ZIJN RADICAAL IK WIST HET TRAP ZE HET LAND UIT EIGEN VOLK EERST WPWW!!!!! EIGEN VOLK EERST ALLE MAROKKANEN HET LAND UIT ROFL!' topic in mijn ogen.

Maar bewijs me mijn ongelijk maar, dat dit een serieus topic is.
Niet iets wat inspringt op onderbuikgevoelens, xenofobie en Lijst Wilders-stemmers.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:01
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Vertel ons oud nieuws, dat er tig dombo's met een identiteitscrisis en ondanks hun eigen verblijfplaats een haat tegen alles wat westers is rondlopen weten we al.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 11:54 :
Nee. Alleen naief omdat DEADLOCKED (en jij blijkbaar ook) de autochtone radicalen compleet negeren en juist wél nuanceren.
Ik heb geen woord gezegd over autochtone radicalen. En die keur ik net zo hard af. Ik ben alleen niet voor dat eeuwige gepraat met zulke gasten. Ik zou er niks op tegenhebben als die, na herhaaldelijk blijk geven van haat richting buitenlanders, zonder dat ze het kunnen relativeren of ook maar inzien dat het niet zo extreem is als ze zelf roepen, gewoonweg een jaar naar zo'n bootcamp naar Amerikaans model worden gestuurd. Mischien dat er dan enigzins verstand in die kale koppen komt. Mogen ze ook nog de hele dag op kisten lopen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:03
Verwijderd
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2004 @ 11:22 :
[..]
Dan vind ik het ook niet zo gek dat Marokkaanse jongeren zich uitgekotst, niet begrepen en in een hoek gedrukt voelen. Natuurlijk leidt dat tot radicalisering en verharding van standpunten.
We hoeven niet altijd de socioloog te spelen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:04
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 12:00 :
Is het nou wel zo erg?
Je komt met voorbeeld van een school.
Poepoe. Heftig hoor. Moet je voor de lol maar eens gaan rondkijken op het Drenthe College te Emmen. Krijg je minstens net zo veel reacties maar dan van de andere kant.

Kom op z'n minst met cijfers, feiten en andere informatie.
Met zo'n dagboek van "een zwarte radicale school" kunnen we weinig.

Dit is meer een:

'OMG ALLOCHTONEN ZIJN RADICAAL IK WIST HET TRAP ZE HET LAND UIT EIGEN VOLK EERST WPWW!!!!! EIGEN VOLK EERST ALLE MAROKKANEN HET LAND UIT ROFL!' topic in mijn ogen.

Maar bewijs me mijn ongelijk maar, dat dit een serieus topic is.
Niet iets wat inspringt op onderbuikgevoelens, xenofobie en Lijst Wilders-stemmers.
Veel plezier nog met het verpesten van dit topic, dat ik wel degelijk met serieuze intenties begonnen ben.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:05
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 12:00 :
Kom op z'n minst met cijfers, feiten en andere informatie.
Met zo'n dagboek van "een zwarte radicale school" kunnen we weinig.
Dit valt denk onder "andere informatie". Maar vind dit wel eens iets anders, ipv altijd maar kille cijfers een dagboek van iemand die er middenin zit. Al zou er zoiets komen van een school vol autochtone radicalen zou ik er ook geinteresseerd in zijn.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:09
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 12:04 :
Veel plezier nog met het verpesten van dit topic, dat ik wel degelijk met serieuze intenties begonnen ben.
Dat beweer ik ook niet.
Maar waar kom je nou mee? Een subjectief dagboek van een leraar op een school waar Nederlandse-kinderen-met-ouders-die-uit-een-andere-cultuur-komen zitten die radicaal aan het worden zijn?

Zoals T_ID al zei, vertel ons eens nieuws.

Kijk, dit is zo subjectief als de pest. Natuurlijk zal het niet de enige school zijn waar het gebeurd. Maar kom eens met cijfers om hoeveel allochtone jongeren het nou in totaal gaat. (Of om hoeveel marokkanen, de topic-titel zo lezend)

Hoeveel kinderen zitten er nou in zo'n klas? 30? Laten het er eens 18 zijn van Marokkaanse afkomst.
Wow, wel 18. Laten er nog eens 10 klassen zijn op die school die er ook zo over nadenken. Dat zijn dan 180 mogelijk radicaaltjes op 1 school.
Laten er nog eens 10 van zulke "extreme" scholen zijn. Dan heb je wél 1800 kleine radicaaltjes!
Op een bevolkingsaantal van een 16 miljoen. Dat is nog minder dan 1% van de totale bevolking. Een totaal niet interessant onderwerp.

Nogmaals:

Kom met absolute cijfers, dan praten we verder.
Tot die tijd is dit een typisch geval van "Wilderspraat".
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:11
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Er zijn blijkbaar meer mensen die het probleem inzien:

Citaat:
'Groeiende radicalisering breed bestrijden'

Uitgegeven: 23 december 2004 07:44
DEN HAAG - De terreurdreiging van radicale islamieten richt zich in Nederland niet alleen meer tegen de politieke structuur maar tegen de hele Nederlandse samenleving. Een ontwikkeling, die om een breed opgezette aanpak vraagt.

Dit is een van de belangrijkste conclusies uit een nieuw rapport dat de Algemene Inlichtingen- en Veiligheidsdienst (AIVD) heeft geschreven over de dreiging van moslimextremisme in Nederland.

'Van Dawa tot jihad'

Een aanpak van bestuursorganen zowel internationaal, nationaal maar ook regionaal en lokaal is van groot belang, schrijft minister Remkes van Binnenlandse Zaken donderdag in een brief aan de Tweede Kamer. Het AIVD-rapport 'Van Dawa tot jihad, de diverse dreigingen van de radicale islam tegen de democratische rechtsorde', wordt ook donderdag naar de Tweede Kamer gestuurd.

Remkes trekt uit de analyse van de inlichtingendienst de conclusie dat het voorkomen, isoleren of indammen van de nu toenemende radicalisering een belangrijke manier is om terrorisme te bestrijden. Dat moet in alle lagen van de Nederlandse samenleving gebeuren, meent de bewindsman.

Alle beschikbare instrumenten

De verschillende besturen in ons land moeten daarom alle beschikbare instrumenten inzetten voor een 'tegenstrategie'. De AIVD geeft daarvoor suggesties in het rapport, dat daarom ook aan onder meer de burgemeesters en korpschefs wordt gestuurd.

De AIVD-rapportage is gemaakt om lokale autoriteiten te informeren over de huidige dreiging. Na de moord op Theo van Gogh beklaagden zij zich over een gebrek aan informatie. In het rapport worden acht soorten dreigingen onderscheiden. Ook geeft de AIVD aan hoe die lokale autoriteiten daarmee kunnen omgaan.

Het was al duidelijk dat extremistische moslims in Nederland zich verzetten tegen de politieke opvattingen in Nederland. Zo zijn er het afgelopen jaar verdachten aangehouden van wie opsporingsdiensten vermoeden dat ze aanslagen op Nederlandse overheidsgebouwen zoals de Tweede Kamer wilden plegen.

Nieuwe variant

Een nieuwe variant van terreurdreiging is volgens de AIVD dus de toenemende radicalisering van moslims die de hele Nederlandse samenleving verafschuwen, vanwege de 'verderfelijke' westerse levensstijl.

,,De aanhangers verafschuwen de wijze waarop in de westerse samenleving mensen met elkaar omgaan'', schrijft de AIVD in het rapport. Dergelijke invloeden zijn volgens de extremisten ontoelaatbaar en dienen te worden uitgebannen en bestreden.

Afkeer

Volgens de inlichtingendienst hebben ze onder meer afkeer van de westerse opvattingen over gelijke rechten van man en vrouw, vrije meningsuiting en respect voor verschillende levensopvattingen.

Aanhangers van deze radicale stroming leggen sterk de nadruk op de 'zuivering van de islam van ketterse invloeden'. Daarom wordt de hele samenleving doelwit. Ook gematigde moslims worden een doel, omdat ze het streven van de extremisten om tot een samenleving te komen die is gebaseerd op hun islamitische 'zeden', in de weg staan.

Jongeren

Deze radicale stroming, het radicaal-islamitisch puritanisme, oefent vooral een sterke aantrekkingskracht uit op sommige groepen moslimjongeren. Vooral omdat het ogenschijnlijk eenvoudige oplossingen biedt voor de identiteitsproblemen waar velen van hen mee worstelen, constateert de AIVD. Die identiteit kunnen ze terugvinden, zo krijgen ze in sommige moskeeën te horen, in het 'zuiver moslim zijn'. In veel gevallen vatten ze dat radicaal op.


Het 'onislamitische', dat uit hun leven verbannen en bestreden moet worden, stellen ze gelijk aan vooral de 'verderfelijke' Westerse samenleving.
NRC
Nu.nl
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:13
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 12:09 :


Hoeveel kinderen zitten er nou in zo'n klas? 30? Laten het er eens 18 zijn van Marokkaanse afkomst.
Wow, wel 18. Laten er nog eens 10 klassen zijn op die school die er ook zo over nadenken. Dat zijn dan 180 mogelijk radicaaltjes op 1 school.
Laten er nog eens 10 van zulke "extreme" scholen zijn. Dan heb je wél 1800 kleine radicaaltjes!
Op een bevolkingsaantal van een 16 miljoen. Dat is nog minder dan 1% van de totale bevolking. Een totaal niet interessant onderwerp.

1 zo een radicaaltje is al genoeg om bijna een nationale crisis te veroorzaken en de verhoudingen tussen allochtonen en autochtonen te verkloten.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:15
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 12:13 :
1 zo een radicaaltje is al genoeg om bijna een nationale crisis te veroorzaken en de verhoudingen tussen allochtonen en autochtonen te verkloten.
Die verhouding is al een paar jaar lang verkloot. Trouwens, er is ook maar één lonsdale gek nodig om dat te doen.
Met citaat reageren
Ads door Google
Oud 23-12-2004, 12:16
T_ID
Avatar van T_ID
T_ID is offline
Och, ik wil zeker niet goedpraten wat dit soort 'radicaliserende jongeren' vinden, sterker nog, ik sta er waarschijnlijk negatiever tegenover dan veel anderen.

maar zolang ze geen oliegeld krijgen om wapens en explosieven te komen blijven het een stelletje losers zonder eigen identiteit of persoonlijkheid.

mensen die op zo'n erge manier zichzelf wegcijferen voor een absolute doctrine zijn zielig, ik kijk er op neer, net zoals ik dat bij leden van een vage sekte zou doen.
__________________
"Republicans understand the importance of bondage between a mother and child." - Dan Quayle
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:18
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
,,De aanhangers verafschuwen de wijze waarop in de westerse samenleving mensen met elkaar omgaan'', schrijft de AIVD in het rapport. Dergelijke invloeden zijn volgens de extremisten ontoelaatbaar en dienen te worden uitgebannen en bestreden.
Dit is nog wel het walgelijkst.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:18
RanC
Avatar van RanC
RanC is offline
Citaat:
T_ID schreef op 23-12-2004 @ 12:16 :
Och, ik wil zeker niet goedpraten wat dit soort 'radicaliserende jongeren' vinden, sterker nog, ik sta er waarschijnlijk negatiever tegenover dan veel anderen.

Idem.
Ik ben de laatste om te ontkennen dat deze probleemjongeren géén probleem vormen. Maar ik ben wel zo open om hun aantal/effectiviteit te nuanceren.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:19
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 12:15 :
Die verhouding is al een paar jaar lang verkloot. Trouwens, er is ook maar één lonsdale gek nodig om dat te doen.
Natuurlijk, maar daarom moeten we zelfs al zijn het kleine aantallen het zeker niet verwaarlozen. Kijk maar naar de hofstad-groep, zeer kleine groep maar toch zeker geen verwaarloosbaar gevaar.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:25
Verwijderd
Citaat:
DEADLOCKED schreef op 23-12-2004 @ 11:45 :
Maar het maakt radicalisering wel veel makkelijker omdat deze jeugd niet bepaald begaafd is en daarom makkelijk te radicaliseren is.
Tot nu toe blijkt uit het onderzoek naar die zogenaamde Hofstad-groep dat radicalisering vooral voorkomt onder hoger opgeleide, goed geďntegreerde jongeren. Geen achterlijke, ruziezoekende Murat D.'s. Het zijn beheerste en rustige jongens die hun eventuele acties zorgvuldig voorbereiden.

De zwarte scholen zijn misschien een probleem, maar niet dít probleem. Ik weet dat je dat graag wilt geloven, want dat zou betekenen dat je een hele poel van verdachten hebt om in te vissen. Maar de werkelijkheid is gewoon dat je gekken altijd houdt en je ze nauwelijks vantevoren kunt opsporen.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:32
Tricks'
Avatar van Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2004 @ 12:25 :
Tot nu toe blijkt uit het onderzoek naar die zogenaamde Hofstad-groep dat radicalisering vooral voorkomt onder hoger opgeleide, goed geďntegreerde jongeren. Geen achterlijke, ruziezoekende Murat D.'s. Het zijn beheerste en rustige jongens die hun eventuele acties zorgvuldig voorbereiden.

De zwarte scholen zijn misschien een probleem, maar niet dít probleem. Ik weet dat je dat graag wilt geloven, want dat zou betekenen dat je een hele poel van verdachten hebt om in te vissen. Maar de werkelijkheid is gewoon dat je gekken altijd houdt en je ze nauwelijks vantevoren kunt opsporen.
Dat is toch niet helemaal waar? Als je vandaag het nieuws volgt, blijkt dat er enorme groepen radicaliseren. Het verschil is misschien dat de lageropgeleiden niet daadwerkelijk betrokken raken bij (internationaal) terrorisme. Je kan toch niet zeggen dat de kinderen in de klas van de leraar, die zijn verhaal doet hierboven, niet radicaal zijn? Of vind je ze hogeropgeleid?
__________________
[myspace: mrsokmusic]
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:34
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 23-12-2004 @ 11:52 :
De intelligente radicalen zijn veel gevaarlijker.
Ik denk dat je hierin gelijk hebt, het gaat om jongeren die eerst goed studeren en als ze dan afgestudeerd zijn en geen baan kunnen vinden/krijgen, voelen ze zich in een hoekje geduwd en concluderen ze voor zichzelf dat het komt doordat ze een Arabisch klinkende voornaam/achternaam hebben of een Arabisch uiterlijk. (dit is dan ook, in grote steden, vaak de reden)
Dus voelen ze zich geisoleerd en gaan zichzelf ook daadwerkelijk isoleren van de samenleving. (Zij zijn dan ook tegen deelneming aan deze Westerse maatschappij, stemmen etc.) Dit kan tot radicalisme leiden.

Dit lijkt mij allemaal niet van toepassing op die VMBO-ers.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:36
Verwijderd
Citaat:
Tricks' schreef op 23-12-2004 @ 12:32 :
Dat is toch niet helemaal waar? Als je vandaag het nieuws volgt, blijkt dat er enorme groepen radicaliseren. Het verschil is misschien dat de lageropgeleiden niet daadwerkelijk betrokken raken bij (internationaal) terrorisme. Je kan toch niet zeggen dat de kinderen in de klas van de leraar, die zijn verhaal doet hierboven, niet radicaal zijn? Of vind je ze hogeropgeleid?
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder 'radicaliseren' verstaat. Ik kan me heel goed voorstellen dat er grote groepen moslimjongeren zijn die zich uitgekotst voelen. Ze zijn laagopgeleid en worden continue gestigmatiseerd. Dan is je geloof wel een manier om de werkelijkheid te ontvluchten, inderdaad.

Er is echter een groot verschil tussen een grote bek en het daadwerkelijk voorbereiden en uitvoeren van een moord, zoals Mohammed B. deed. Internet is wat dat betreft geen goed medium om meningen te peilen, je weet hoe makkelijk je daar extreme dingen zegt. Hetzelfde geldt voor uitspraken in de klas. Lekker provoceren natuurlijk.

Om heel eerlijk te zijn denk ik gewoon dat die jongeren in dit voorbeeldje te dom zijn om ooit enige daadwerkelijke schade aan te richten. Je moet je eerder zorgen maken om de introverte, intelligente en stille jongen die in zijn kamertje naar radicale liederen luistert en steeds verder geďsoleerd raakt.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:42
Tricks'
Avatar van Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
S. schreef op 23-12-2004 @ 12:34 :
Ik denk dat je hierin gelijk hebt, het gaat om jongeren die eerst goed studeren en als ze dan afgestudeerd zijn en geen baan kunnen vinden/krijgen, voelen ze zich in een hoekje geduwd en concluderen ze voor zichzelf dat het komt doordat ze een Arabisch klinkende voornaam/achternaam hebben of een Arabisch uiterlijk. (dit is dan ook, in grote steden, vaak de reden)
Dus voelen ze zich geisoleerd en gaan zichzelf ook daadwerkelijk isoleren van de samenleving. (Zij zijn dan ook tegen deelneming aan deze Westerse maatschappij, stemmen etc.) Dit kan tot radicalisme leiden.

Dit lijkt mij allemaal niet van toepassing op die VMBO-ers.
Ik vraag me af in hoeverre dat dan de laatste jaren veranderd is, met het krijgen van banen. Ik ben 2 1/2 jaar terug naar een congres geweest, waar experts praatten over niet westerse allochtonen en werk. Daar bleek dat wij inderdaad minder allochtonen aannemen, maar dat dit vooral voorkomt bij 2 verschillende situaties:
Een allochtoon, die in de beoordelingscommissie zit is vaak extra streng ten opzichte van andere allochtonen.
De gemiddelde allochtoon is laag opgeleid en krijgt, net als laag opgeleide autochtonen minder snel een baan.
In Duitsland hadden ze toen, in tegenstelling tot in Nederland geen convenanten, waarin stond dat bedrijven een bepaald percentage allochtonen aan zou moeten nemen, en daar werkten juist meer allochtonen, en was de doorstroming beter.

Maargoed, Mohammed B had voor zover ik begrepen heb geen enkel probleem bij het vinden van een baan (een baan + vrijwilligerswerk). Dan zou dus niet moeten radicaliseren?
Hij had wel problemen met het werk dat hij deed, omdat hij dan met vrouwen samen moest werken. Hij radicaliseerde dus en moest daardoor stoppen met werken.
__________________
[myspace: mrsokmusic]
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:47
Tricks'
Avatar van Tricks'
Tricks' is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2004 @ 12:36 :
Het hangt er natuurlijk vanaf wat je onder 'radicaliseren' verstaat. Ik kan me heel goed voorstellen dat er grote groepen moslimjongeren zijn die zich uitgekotst voelen. Ze zijn laagopgeleid en worden continue gestigmatiseerd. Dan is je geloof wel een manier om de werkelijkheid te ontvluchten, inderdaad.

Er is echter een groot verschil tussen een grote bek en het daadwerkelijk voorbereiden en uitvoeren van een moord, zoals Mohammed B. deed. Internet is wat dat betreft geen goed medium om meningen te peilen, je weet hoe makkelijk je daar extreme dingen zegt. Hetzelfde geldt voor uitspraken in de klas. Lekker provoceren natuurlijk.

Om heel eerlijk te zijn denk ik gewoon dat die jongeren in dit voorbeeldje te dom zijn om ooit enige daadwerkelijke schade aan te richten. Je moet je eerder zorgen maken om de introverte, intelligente en stille jongen die in zijn kamertje naar radicale liederen luistert en steeds verder geďsoleerd raakt.
Ik denk dat je onderschat wat het inhoudt. Deze jongeren denken zo en spreken dat uit. Net zoals autochtone VMBO-jongeren soms radicaal denken, maar toch echt in mindere mate. Het is wel een soort barometer. Bovendien wil het zeggen dat, ondanks dat ze het misschien niet zelf doen, er een brede steun voor radicale acties is, terwijl je juist wil dat de praktiserend radicalen vervreemden van de rest.
Over hoe het komt dat men zo denkt kan je lang praten. Het 'minder kansen op de arbeidsmarkt' was enkele jaren geleden nog aantoonbaar niet waar. En het argument dat ze in een uitzichtloze situatie aan de onderkant van de samenleving leven is grotendeels ook geen verklaring. Als je het vergelijkt met autochtonen in vergelijkbare situatie is het verschil in criminaliteit e.d. enorm. Ik denk dat mensen te snel dingen niet te negatief willen zien, of juist wel, maar dan tot totaal verkeerde conclusies wat de oplossing dan wel zou zijn; het gooi-ze-er-maar-uit idee.
__________________
[myspace: mrsokmusic]
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:52
PGWR
Avatar van PGWR
PGWR is offline
Geweldig, de multiculturele samenleving...
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 12:58
Verwijderd
Ja, ze hadden die Tokkies gewoon het land moeten uitzetten
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 13:04
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
nare man schreef op 23-12-2004 @ 12:58 :
Ja, ze hadden die Tokkies gewoon het land moeten uitzetten
Walgelijk die autochtone asocialen.
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 13:07
DEADLOCKED
Avatar van DEADLOCKED
DEADLOCKED is offline
Citaat:
S. schreef op 23-12-2004 @ 12:34 :
Ik denk dat je hierin gelijk hebt, het gaat om jongeren die eerst goed studeren en als ze dan afgestudeerd zijn en geen baan kunnen vinden/krijgen, voelen ze zich in een hoekje geduwd en concluderen ze voor zichzelf dat het komt doordat ze een Arabisch klinkende voornaam/achternaam hebben of een Arabisch uiterlijk. (dit is dan ook, in grote steden, vaak de reden)
Dus voelen ze zich geisoleerd en gaan zichzelf ook daadwerkelijk isoleren van de samenleving. (Zij zijn dan ook tegen deelneming aan deze Westerse maatschappij, stemmen etc.) Dit kan tot radicalisme leiden.

Dit lijkt mij allemaal niet van toepassing op die VMBO-ers.
Ik denk dat jullie hier inderdaad gelijk hebben, het echte gevaar schuilt in de hoge opgeleide radicalen. Maar in de wat dommere radicale jeugd schuilt ook wel degelijk een gevaar, zij zorgen ervoor dat je je niet meer veilig voelt op straat, zij zorgen voor polarisering in de samenleving en hoewel ze (waarschijnlijk) niet in staat zijn tot zeer ernstige dingen zij ze wel degelijk een gevaar voor de orde en rust in onze maatschappij.

(ik bedoel hiermee evenzeer de radicale autochtone lonsdale idioten)
__________________
Let's leave for other worlds, leave the future behind
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Zoek in deze topic:

Geavanceerd zoeken

Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:28.