Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 21-12-2004, 14:45
OceanEye
OceanEye is offline
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ADD of ADHD hebben. Ik hoop trouwens dat ik op het goede deelforum zit. Ik vroeg me af hoe jullie er achter zijn gekomen dat jullie dit hebben of hoe de diagnose is gesteld.

Dankjewel alvast
Oud 21-12-2004, 15:39
Eend
Eend is offline
denk dat dit beter op Psychologie kan
Oud 21-12-2004, 16:55
OceanEye
OceanEye is offline
Ja dat wist ik dus niet zeker. Nouja een FB schopt hem dan wel even naar een ander forum.
Oud 21-12-2004, 18:01
JJ13
JJ13 is offline
nee, al is mn moeder ervan overtuigd sat zowel ik als mn broer beide een lichte vorm van ADHD hebben. mn broer is er, toen hij jonger was, op getest, maar hij had t niet.
Oud 22-12-2004, 08:32
Moonlight fairy
Moonlight fairy is offline
Er wordt vaak te snel met de term ADHD gesmeten...
Oud 22-12-2004, 11:11
toemba
toemba is offline
ADD is toch de engelse benaming voor ADHD?
Oud 22-12-2004, 11:26
Verwijderd
Citaat:
toemba schreef op 22-12-2004 @ 12:11 :
ADD is toch de engelse benaming voor ADHD?
Volgens mij zit bij ADD de hyperactiviteit er niet bij, maar zeker weten doe ik dat absoluut niet.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 11:52
Ruudje
Ruudje is offline
Uit het Psychologisch ABC:

ADD
ADD betekend letterlijk vertaald Aandacht Tekort Stoornis. Dit syndroom wordt meestal gekenmerkt door serieuze en blijvende problemen die te maken hebben met slechte concentratie, slechte beheersing van impulsen en hyperactiviteit. ADHD is een subtype van ADD.

ADHD
ADHD is een gedragsstoornis die wordt gekenmerkt door een concentratietekort (aandachtsstoornissen), impulsiviteit (ze handelen zonder eerst te overwegen wat de consequenties zijn) en/of hyperactiviteit (overactief). Deze kenmerken zijn erg hardnekkig en zo sterk dat de ontwikkeling erdoor bedreigd wordt; je moet spreken van een handicap in plaats van een overmaat aan speelsheid.

De verschillen zijn hier niet erg duidelijk te vinden.

Volgens Wikipedia:

'ADHD betekent Attention Deficit Hyperactivity Disorder, oftewel aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit. In het Engels en bij ons gebruikt men vaak ook de term ADD, dus zonder H, voor een aandachtstekortstoornis zonder overbeweeglijkheid.'

Citaat:
Leonoor schreef op 22-12-2004 @ 12:26 :
Volgens mij zit bij ADD de hyperactiviteit er niet bij, maar zeker weten doe ik dat absoluut niet.
correct

Laatst gewijzigd op 22-12-2004 om 11:54.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 11:53
toemba
toemba is offline
het medisch woordenboek (Coelho) zegt:

ADHD - afk. van attention deficit hyperactivity disorder, syn. ADDH, zie aandachtstekortstoornissen met hyperactiviteit.

en bij ADD staat

ADD(H) syn. ADHD
Oud 22-12-2004, 11:58
Verwijderd
http://www.antenna.nl/hersenstorm/ADD_of_ADHD.html#DSM
http://www.balansdigitaal.nl/siteman...ail&str=id_421

Laatst gewijzigd op 22-12-2004 om 12:00.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 12:00
toemba
toemba is offline
ring-van-vuur-ADD.. klinkt niet zo best.

als je dus ADHD not otherwise specified neemt, dan heb je ze allemaal omvat.. maar ik zat er toch naast, er zijn toch verschillen..

Oud 22-12-2004, 12:01
Verwijderd
Citaat:
toemba schreef op 22-12-2004 @ 13:00 :
als je dus ADHD not otherwise specified neemt, dan heb je ze allemaal omvat..
Volgens mij niet...ADHD-NOS kan allen als het "not otherwise specified" is, dus als het geen 'gewone' ADHD of ADD is...denk ik iig.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 12:03
toemba
toemba is offline
Is het niet zo dat ze eerst ADHD-NOS vaststellen, en pas op het moment van een falende behandeling (controle is misschien een beter woord) de stoornis gaan specificeren..?
Oud 22-12-2004, 12:05
Verwijderd
Citaat:
toemba schreef op 22-12-2004 @ 13:03 :
Is het niet zo dat ze eerst ADHD-NOS vaststellen, en pas op het moment van een falende behandeling (controle is misschien een beter woord) de stoornis gaan specificeren..?
Dat lijkt mij niet...zou ik raar vinden...?
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 12:07
toemba
toemba is offline
waarom raar? Waarom zou je van een bepaalde ziekte de fijne details te weten moeten komen als de algemene benadering volstaat? Heeft te maken met kosten en baten oid..

Er staat mij iets van bij, vorig jaar heb ik er vragen over gekregen bij het blok psychiatrie dat ik moest volgen..

(de volgende reply kan iets langer duren, ik ben even eten.. Tosti's maken!!)
Oud 22-12-2004, 12:11
Verwijderd
Citaat:
toemba schreef op 22-12-2004 @ 13:07 :
waarom raar? Waarom zou je van een bepaalde ziekte de fijne details te weten moeten komen als de algemene benadering volstaat? Heeft te maken met kosten en baten oid..
't lijkt mij juist handiger om meteen de goede diagnose te stellen en dan ook met de goede behandeling te starten...? Al is die behandeling misschien hetzelfde, dan maakt het wat minder uit natuurlijk, maar wanneer dat niet het geval is, lijkt het mij op alle mogelijke manieren handiger en beter om meteen specifiek te zijn. (Sowieso ook naar degene toe waar het om gaat, en dat dan niet alleen mbt de behandeling, maar met name om de 'naam'. Mensen willen volgens mij niet alleen een diagnose om de behandeling.)

Offtopic: Eet smakelijk.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 12:38
toemba
toemba is offline
Dat was lekker..

Misschien heb je gelijk, maar dat zal per persoon ook wel verschillen denk ik. Er bestaat nog geen behandeling voor de ziekte, alleen tegen de symptomen. Dus ik zou zoiets hebben van: wat maakt het uit hoe het heet als de naam zelf toch niet echt een meerwaarde heeft?

Maar nogmaals, ik kan het me ook wel voorstellen idd dat er behoefte aan is.

In de engelse literatuur wordt er trouwens geen onderscheid gemaakt..
Oud 22-12-2004, 12:42
Verwijderd
Tuurlijk verschilt dat per persoon, vrijwel alles verschilt per persoon.

Uit ervaring weet ik dat het (heel) veel uit kan maken of iets een naam heeft of niet en ook dat het (heel) veel uit kan maken of het de goede naam heeft of niet. De naam op zich kan al een meerwaarde zijn (denk aan dingen waar ook aan de symptomen niks te doen is, dan kan het voor iemand toch heel belangrijk zijn de naam ervan te weten).

Ik lees weinig Engelse literatuur, al is het alleen al omdat ik in Nederland woon.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 12:52
toemba
toemba is offline
hehe dat is wel waar, maar de algemene voertaal van publicaties enz is Engels, dus vandaar dat ik er af en toe niet onder uit kom..

Ik denk dat de discussie over of het ADD of ADHD heet nu wel klaar is Om even op de TS terug te komen:

Symptomatologie
1 - Aandachts- en concentratieproblemen
2 - Hyperactiviteit
3 - Impulsiviteit.

DSM onderscheit onder elk van deze clusters verschillende mogelijke symptomen. Er zijn er 9 voor aandachts- en concentratieproblemen en 9 voor hyperactiviteit-impulsiviteit. Van een van de sets van 9 moeten er 6 aanwezig zijn om de diagnose te kunnen stellen.
Voor aandachts- en concentratiestoornissen gelden de volgende criteria:

- Niet op details letten en slordigheidsfouten
- Moeite om de aandacht bij het spel of de taak te houden
- Lijkt niet te luisteren wanneer iemand hem/haar aanspreekt
- Moeite om instructies volledig op te volgen en maakt zaken niet af
- Moeite om taken en activiteiten te organiseren.
- Gaat taken die langere aandacht vereisen uit de weg of heeft er een hekel aan
- Raakt vaak dingen kwijt
- Wordt makkelijk afgeleid
- Vergeetachtigheid.

Voor hyperactiviteit-impulsiviteit beschrijft de DSM de volgende 9 criteria:

- Geeft antwoorden voor de vraag volledig gesteld is
- Onderbreekt of stoort vaak anderen
- Beweegt vaak onrustig met handen of voeten, wiebelt op zn stoel
- Staat op van zn plaats wanneer er verwacht wordt te blijven zitten
- Rent in situaties waarin dit ongepast is of klautert overal in (bij adolescenten en volwassenen: subjectief gevoel van rusteloosheid)
- Moeite om zich rustig bezig te houden met spel of vrije tijd
- Praat vaak buitensporig veel

Omdat ADHD een ontwikkelingsstoornis is, moeten de symptomen er voor het 7e levensjaar zijn. Essentieel voor het stellen van de diagnose ADHD is opnieuw dat er sprake moet zijn van disfunctioneren tgv de aandoening. Een goed functionerend kind met symptomen van ADHD mag dus geen ADHD diagnose krijgen.
Oud 22-12-2004, 14:39
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Leonoor schreef op 22-12-2004 @ 13:01 :
Volgens mij niet...ADHD-NOS kan allen als het "not otherwise specified" is, dus als het geen 'gewone' ADHD of ADD is...denk ik iig.
Dat lijkkt mij eerlijk gezegd ook. Vergelijk in dat verband bijvoorbeeld ook PDD-NOS met klassiek autisme (ook wel Kannerautisme genoemd) en het syndroom van Asperger.
Oud 22-12-2004, 15:21
OceanEye
OceanEye is offline
Dankjullie voor de reacties Maar stiekem weet ik al wat het inhoud en wat de kenmerken enzo zijn
Wat ik me afvraag is hoe de diagnose is gesteld bij de mensen die ook ADD of ADHD hebben.
Oud 22-12-2004, 15:31
Verwijderd
Citaat:
OceanEye schreef op 22-12-2004 @ 16:21 :
Maar stiekem weet ik al wat het inhoud en wat de kenmerken enzo zijn
Maar kennelijk niet iedereen die hier poste.

Ik heb geen ADD of ADHD, maar bij mensen die ik ken die het hebben is het volgens mij door een psycholoog/arts vastgesteld (hoe precies weet ik ook niet ).
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 15:32
Flit
Flit is offline
Mijn broertje heeft ADHD. Dat is opgemerkt omdat hij in de kleuterklas heel druk was, langzaam was met ontwikkelen en 'rare' dingen deed. Toen zijn mn ouders (uiteindelijk) bij een kinderpsychiater gekomen, die dmv tests de diagnose heeft gesteld.
Die test bestaat uit vragenlijsten voor ouders, leerkrachten soms en observatie. Er zijn een heleboel punten aan die test. Als je een bepaald aantal van die punten hebt dan is de diagnose dus ADHD, of welke stoornis je dan ook onderzoekt.

Is zo je vraag een beetje beantwoord? Anders moet je ff pmen, dan kan ik het wat uitgebreider opzoeken als je wil
Oud 22-12-2004, 15:47
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Flit schreef op 22-12-2004 @ 16:32 :
Mijn broertje heeft ADHD. Dat is opgemerkt omdat hij in de kleuterklas heel druk was, langzaam was met ontwikkelen en 'rare' dingen deed. Toen zijn mn ouders (uiteindelijk) bij een kinderpsychiater gekomen, die dmv tests de diagnose heeft gesteld.
Die test bestaat uit vragenlijsten voor ouders, leerkrachten soms en observatie. Er zijn een heleboel punten aan die test. Als je een bepaald aantal van die punten hebt dan is de diagnose dus ADHD, of welke stoornis je dan ook onderzoekt.

Is zo je vraag een beetje beantwoord? Anders moet je ff pmen, dan kan ik het wat uitgebreider opzoeken als je wil
Dankje
Ja zo'n beetje iedereen in mijn famillie heeft ADHD en bij hun is de diagnose vrij vroeg gesteld, dus die weten zelf niet meer zoveel van al die onderzoeken enzo. Ik vroeg me af of het verschilt bij ADD of ADHD, dus vandaar dat ik daar naar vraag.
Alsnog bedankt voor je reactie
Oud 22-12-2004, 16:39
gekkie:D
gekkie:D is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 22-12-2004 @ 09:32 :
Er wordt vaak te snel met de term ADHD gesmeten...
Helemaal mee eens! En ik vind het belachelijk dat ze mensen met ADHD medicijnen ertegen geven, laat die mensen lekker druk zijn, zo is toch gewoon hun karakter!
En trouwens... het lijkt me eigenlijk wel leuk om ADHD te hebben, is toch alleen maar leuk om veel energie te hebben?? Ben je niet zo snel moe!
Oud 22-12-2004, 16:42
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
gekkie schreef op 22-12-2004 @ 17:39 :
Helemaal mee eens! En ik vind het belachelijk dat ze mensen met ADHD medicijnen ertegen geven, laat die mensen lekker druk zijn, zo is toch gewoon hun karakter!
En trouwens... het lijkt me eigenlijk wel leuk om ADHD te hebben, is toch alleen maar leuk om veel energie te hebben?? Ben je niet zo snel moe!
Laat jij me maar eens beter informeren over ADHD. Het heeft wel degelijk nadelen, voor de persoon zelf en voor de omgeving. Meestal hebben deze personen concentratieproblemen en ik denk niet dat je dat graag zou willen hebben
Bovendien ken ik een jongen die een vrij ernstige vorm van ADHD heeft. Hij gebruik Retalin en daardoor kan ik zich beter concentreren en wordt hij wat rustiger.
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 16:56
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Schat als je ADHD hebt ben je niet alleen druk. Je bent vaak vergeetachtig, chaotisch en vaak hebben mensen met ADHD ook concentratieproblemen. Vandaar de AD en de andere D
Oud 22-12-2004, 17:44
gekkie:D
gekkie:D is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 22-12-2004 @ 17:56 :
Schat als je ADHD hebt ben je niet alleen druk. Je bent vaak vergeetachtig, chaotisch en vaak hebben mensen met ADHD ook concentratieproblemen. Vandaar de AD en de andere D
Okeej... Jullie zullen wel weer gelijk hebben! Maar ik heb wel het idee dat mensen te snel zeggen dat iemand ADHD heeft.
Oud 22-12-2004, 17:49
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
gekkie schreef op 22-12-2004 @ 18:44 :
Okeej... Jullie zullen wel weer gelijk hebben! Maar ik heb wel het idee dat mensen te snel zeggen dat iemand ADHD heeft.
Is ook zo.
Oud 22-12-2004, 17:49
Verwijderd
Klopt, maar als ze het eenmaal hebben willen ze daar best mee geholpen worden
Met citaat reageren
Oud 22-12-2004, 18:04
Adam Warlock
Adam Warlock is offline
Gerucht gaat dat mensen met ADHD eigenlijk continu de neiging hebben in slaap te vallen, en daarom druk doen om wakker en gefocussed te blijven.

Methylfenidate, oftewel Ritalin lijkt te helpen.
Oud 22-12-2004, 18:36
Dreamerfly
Dreamerfly is offline
Citaat:
OceanEye schreef op 21-12-2004 @ 15:45 :
Ik vroeg me af of er hier mensen zijn die ADD of ADHD hebben. Ik hoop trouwens dat ik op het goede deelforum zit. Ik vroeg me af hoe jullie er achter zijn gekomen dat jullie dit hebben of hoe de diagnose is gesteld.

Dankjewel alvast

Van waar de vraag?; zelf de diagnose gekregen of.....?
Oud 22-12-2004, 18:38
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Dreamerfly schreef op 22-12-2004 @ 19:36 :
Van waar de vraag?; zelf de diagnose gekregen of.....?
Ja zelf ADD, maar daarom vraag ik het niet helemaal. Ben gewoon geinteresseerd in andere verhalen en ik moet onderzoek doen voor mijn profielwerkstuk.
Oud 22-12-2004, 23:56
bracelance
bracelance is offline
ik heb ADHD
Oud 22-12-2004, 23:57
bracelance
bracelance is offline
ik word altijd wel ziek dat als mensen hyperactief zijn anderen meteen beginnen te roepen dat ze ADHD hebben.

Als je niet weet wat het is, hou dan je mond aub
Oud 22-12-2004, 23:58
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
Adam Warlock schreef op 22-12-2004 @ 19:04 :
Gerucht gaat dat mensen met ADHD eigenlijk continu de neiging hebben in slaap te vallen, en daarom druk doen om wakker en gefocussed te blijven.

Methylfenidate, oftewel Ritalin lijkt te helpen.
Methylfenidaat Hydrochloride.....
Oud 23-12-2004, 00:01
bracelance
bracelance is offline
Citaat:
als je iets meer onderzoek had gedaan had je dit nooit gezegd. Mensen met ADHD zijn niet altijd hyperactief en hebben ook niet altijd extra energie, wij (ADHD'ers) zijn ook wel eens moe hoor. Het zit voornamelijk in een gereduceerd concentratievermogen en een gestoorde remfunctie.
Oud 23-12-2004, 00:12
MrOizo
MrOizo is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 23-12-2004 @ 01:12 :
Je zou eens moeten proberen om je te concenteren op het [afbeelding] knopje.
Citaat:
Ruudje schreef op 23-12-2004 @ 07:56 :
Misschien is dat niet altijd even gemakkelijk?
In het leven is niet altijd alles makkelijk

Laatst gewijzigd op 23-12-2004 om 15:03.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 06:56
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
MrOizo schreef op 23-12-2004 @ 01:12 :
Je zou eens moeten proberen om je te concenteren op het [afbeelding] knopje.
Misschien is dat niet altijd even gemakkelijk?
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 14:03
Moonlight fairy
Is ADD dan niet hetzelfde eigenlijk als ADHD-I (Attention deficit hyperactivity disorder - inattention)?
Oud 23-12-2004, 14:14
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 23-12-2004 @ 15:03 :
Is ADD dan niet hetzelfde eigenlijk als ADHD-I (Attention deficit hyperactivity disorder - inattention)?
Nee.
Oud 23-12-2004, 14:23
Ruudje
Ruudje is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 23-12-2004 @ 15:03 :
Nee, dat is niet hetzelfde. Misschien had je daar ook zelf achter kunnen komen
http://www.antenna.nl/hersenstorm/ADD_of_ADHD.html
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 14:52
Moonlight fairy
Uh ja dus wel...?
Ik heb ook 3 typen ADHD geleerd (studeer psychologie)
ADHD-H (hyperactiviteit/impulsiviteit)
ADHD-I (Inattention)
ADHD-combi (combinatie dus)

Misschien is het omdat ik het in het engels leer...
Het is ook altijd de vraag of ADHD-I (of ADD hoe het hier genoemd wordt) wel echt bij ADHD hoort aangezien er vaak geen sprake is van hyperactiviteit is..
Oud 23-12-2004, 14:55
OceanEye
OceanEye is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 23-12-2004 @ 15:52 :
Uh ja dus wel...?
ADHD-I (Inattention)

Het is ook altijd de vraag of ADHD-I (of ADD hoe het hier genoemd wordt) wel echt bij ADHD hoort aangezien er vaak geen sprake is van hyperactiviteit is..
Nee schat want bij ADHD-I heb je ook last van hyperactiviteit en bij ADD niet. En als het er niet bij hoort vind ik het duf dat ze het een andere naam geven terwijl het hetzelfde inhoud als ADD. Beetje onwaarschijnlijk dus.
Maar ik snap niet zo goed waarom je het vraagt als je zelf blijkbaar het antwoord al weet?
Oud 23-12-2004, 15:01
Moonlight fairy
Omdat ik de term ADD niet kende, maar dus wel ADHD-I, In mijn DSM komt ook niet de term ADD voor (wel ODD maar das weer iets anders).

Hoe het precies beschreven wordt:
Aandachtstekortstoornis met hyperactiviteit, overwegend onoplettend type
(Attention-Deficit/Hyperactivity Disorder, predominantly inattentive type): Indien gedurende de afgelopen zes maanden aan criterium A1 (aandachtstekort) voldaan wordt maar niet A2 (hyperactiviteit/impulsiviteit).

Vroeg me gewoon af waar hier over werd gepraat ook hetzelfde was wat ik dacht dat het was....

[edit]
Ik wist het antwoord niet al van te voren, zag het na die link van Ruudje te hebben bekeken. En zag dus dat het precies hetzelfde was. Als die link al eerder in het topic naar voren was gekomen heb ik eroverheen gelezen...[/edit]

Laatst gewijzigd op 23-12-2004 om 15:28.
Met citaat reageren
Oud 23-12-2004, 17:52
toemba
toemba is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 23-12-2004 @ 15:52 :
Uh ja dus wel...?
ADHD-I (Inattention)

Het feit dat je psychologie studeert, betekent natuurlijk niet meteen dat je er veel verstand van hebt of deskundig bent op dat gebied.. Dit klinkt misschien harder dan dat mn bedoeling is, maar zolang je ergens nog niet mee klaar bent dan ben je net zo deskundig als iemand die ervaring heeft met het ziektebeeld.

Nu ik het terug lees, is het misschien toch een beetje onaardig.. Zo is het niet bedoeld, ik wilde alleen een punt maken.'

Oud 23-12-2004, 19:54
Moonlight fairy
Heej Toemba,
ik heb er ook af en toe geen ballen verstand van hoor... Maar als ik net geleerd heb over ADHD met drie subgroepen, en nooit van ADD heb gehoord net nadat ik het vak ontwikkelingspsychopathologie heb gehad. Dan weet ik er op zich wel iets van... En heb het ff in de DSM nagezocht...:-) Maar goed daar ging het ook helemaal niet over... vroeg me alleen af of ik over hetzelfde nadacht als hier bedoelt werd...
Oud 23-12-2004, 20:31
OceanEye
OceanEye is offline
Voor de mensen die er toch niet helemaal uit zijn, het zijn wel verschillende dingen: Klik =)
Oud 23-12-2004, 21:02
Moonlight fairy
wat ik net probeerde uit te leggen....
In de DSM IV komt ADD niet voor, ADD is hetzelfde als wat daar ADHD, overwegend onoplettend type genoemd wordt...
Maar goed naam maakt ook niet uit.

Maar ADHD en ADD/ADHD-I is van elkaar dus wel heel verschillend. Ook omdat de inattentive type eigenlijk meer internalizerend en de hyperactiviteit meer externaliserend is..
Er wat altijd al gauw als een kind een beetje hyper is dat hij/zij ADHD heeft... beetje overdreven dus... Het type waarbij je juist geen aandacht hebt wordt veel minder snel opgemerkt omdat die kinderen wel gewoon op hun stoel blijven zitten in de klas.

Maar goed heb het niet... Hoewel mn concentratie wel beter kan..
Ken er ook eigenlijk niemand mee...
Oud 24-12-2004, 11:37
mathfreak
mathfreak is offline
Citaat:
Moonlight fairy schreef op 23-12-2004 @ 22:02 :
wat ik net probeerde uit te leggen....
In de DSM IV komt ADD niet voor, ADD is hetzelfde als wat daar ADHD, overwegend onoplettend type genoemd wordt...
Maar goed naam maakt ook niet uit.
Dat doet het naar mijn idee wel degelijk, vooral omdat de DSM-IV van oorsprong een Engelstalig naslagwerk is, en er niet altijd een even adequate Nederlandse vertaling voor de gebruikte termen gevonden kan worden. Dit heeft bijvoorbeeld als vervelend gevolg dat er verwarring kan ontstaan wat terminologie betreft, of dat sommige begrippen een negatieve klank hebben. Zo wordt er in de DSM-IV gesproken over Asperger's Disorder, wat vertaald wordt als stoornis van Asperger. Hoewel dit taalkundig gezien correct is ligt het gevoelsmatig gezien toch anders, vandaar dat ik zelf liever over het syndroom van Asperger (wat ik zelf heb) spreek, omdat dat toch neutraler overkomt.
Reageren

Regels voor berichten