Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-07-2002, 19:05
La Femme Nikita
La Femme Nikita is offline
Het lijkt wel of de gerechtigheid helemaal niet bestaat tegenwoordig. Een 93 jaar oude nazi werd veroordeeld voor het opdracht geven tot het vermoorden van 57 italianen in een bioscoop en hij krijgt maar 7 jaar!!!! Ik snap echt niet dat zoiets kan. Als je hier in Nederland ook al maar 1 iemand vermoord, of opdracht daartoe geef krijg je 12 jaar! In Amerika krijg je levenslang of de deathrow! Ok, deze man is 93, maar dan hadden ze hem eerder moeten oppakken.
Oud 07-07-2002, 19:10
McCaine
McCaine is offline
Ehh... bron? Land? Artikel? Gerechtshof?
Oud 07-07-2002, 19:45
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Citaat:
McCaine schreef:
Ehh... bron? Land? Artikel? Gerechtshof?
Journaall, kranten etc.
De man heet verrassend genoeg Engel, geloof ik.

Naja, voor iemand van 93 is zeven jaar cel best levenslang, denk ik.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 21:26
rodina
rodina is offline
Citaat:
Conan the Librarian schreef:

Journaall, kranten etc.
De man heet verrassend genoeg Engel, geloof ik.

Naja, voor iemand van 93 is zeven jaar cel best levenslang, denk ik.
Ja een duitser, Friederich (gloof ik) Engel.
Ze hadden 'slechts' 7 jaar gegeven omdat hij zeer waarschijnlijk langer toch niet zou volbrengen.
Oud 07-07-2002, 22:12
PV
PV is offline
Citaat:
La Femme Nikita schreef:
Als je hier in Nederland ook al maar 1 iemand vermoord, of opdracht daartoe geef krijg je 12 jaar!
Waar heb je die onzin vandaan met een paar jaartjes loop je hier ook weer vrij rond, hoor.
Met citaat reageren
Oud 07-07-2002, 22:56
Dutchian
Dutchian is offline
Citaat:
rodina schreef:

Ze hadden 'slechts' 7 jaar gegeven omdat hij zeer waarschijnlijk langer toch niet zou volbrengen.
Okay, maar sommige mensen krijgen ook xx aantal keer levenslang, is dan ook een beetje stom
Oud 08-07-2002, 00:33
McCaine
McCaine is offline
Citaat:
Dutchian schreef:
Okay, maar sommige mensen krijgen ook xx aantal keer levenslang, is dan ook een beetje stom
Dat komt door het amerikaanse systeem, waar je veroordeeld wordt op basis van 'counts'; d.w.z. dat als je meerdere voorwerpen steelt, ieder daarvan als een count geldt, en ze delen altijd cumulatieve straffen uit. Dus voor moord èn inbraak èn overval met geweld, èn bedreiging èn afpersing wordt je veroordeeld als je bv. op gewelddadige manier een bank overvalt. En dan krijg je dus 560 jaar ofzo
Oud 08-07-2002, 10:39
Tox
Tox is offline
Citaat:
rodina schreef:

En je moet er rekening meehouden dat dit zich in oorlogstijd heeft afgespeeld, en dat het een vergelding was tegen een aanslag op duitse soldaten. En in oorlogstijd wordt er immers gemoord.
Oud 08-07-2002, 15:31
Gatara
Gatara is offline
Citaat:
Tox schreef:

En je moet er rekening meehouden dat dit zich in oorlogstijd heeft afgespeeld, en dat het een vergelding was tegen een aanslag op duitse soldaten. En in oorlogstijd wordt er immers gemoord.
Hehe... zeg dat maar eens tegen de mensen van het Joegoslavie tribunaal

Volgens mij was het gewoon een pure oorlogsmisdaad van die Duitser, omdat hij 57 Italianen die in _gevangenschap_ leefden vermoord had. En hij had ze eerst aan elkaar vast gebonden.

Da's niet "gewoon moorden in een oorlog" - iets wat ook helaas gebeurt, maar waarvoor je niet gestraft wordt (het is immers geen misdaad, omdat het oorlog is; en zeker geen oorlogsmisdaad))

Gatara
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 17:19
waaromniet?
waaromniet? is offline
Een gewone moord zou na deze periode al lang verjaard zijn, dus ik denk dat je blij mag zijn dát ie veroordeeld is. Verder vind ik het juist ONTZETTEND lang, voor iets dat zo lang geleden gebeurd is, en iemand die zo oud is.
Oud 08-07-2002, 22:55
Go
Go is offline
Hij zei dat hij van Hitler opdracht had gekregen. Ik sta niet achter hem maar wil wel zeggen dat zo'n zaak weleens aan verjaring zou kunnen komen, hoe erg het ook is. Als ze iemand willen vervolgen moet je dat niet 50 jaar later doen.

Hij hoeft trouwens zijn straf helemaal NIET uit te zitten. Dan vind ik zo'n vonnis ook nutteloos. Misschien een gebaar naar de nabestaanden?
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 10:57
Yamyam
Yamyam is offline
Van mij mag het wel wat langer!
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 14:50
John Simon
John Simon is offline
die gast is 93, dat betekent dat als ie ooit levend uit de gevangenis komt 100 is. Als ie dan vrij is wordt ie vanzelf wel vermoord door familie van de slachtoffers of iemand anders, want zo iemand wordt gewoon niet geaccepteerd.
Oud 11-07-2002, 14:54
Manus J. van Alles
Manus J. van Alles is offline
Misdaden tegen de mensheid e.d. verjaren nooit, voor zover ik weet, maar wat daar precies onder valt weet ik niet...
Oud 11-07-2002, 16:00
Desp
Desp is offline
Het gaat er niet om dat die man 100 is wanneer hij vrij komt, en dat dat best oud is. Het gaat erom dat 7 jaar geen straf is wanneer je 57 mensen hebt vermoord...
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 16:29
John Simon
John Simon is offline
dat gebeurt normaal gesproken ook niet...
Oud 11-07-2002, 17:13
PardonMe
PardonMe is offline
Ach die man zal het waarschijnlijk toch niet veel langer volhouden, dus voor hem is dit de rest van zijn leven nog wel 'levenslang'.
Maar als een jonger persoon zoiets gedaan zou hebben zouden ze die echt niet zo laten lopen.

Maar goed, eigenlijk heb je misschien ook wel gelijk, die man heeft wel 57 mensen laten vermoorden en zou dus eigenlijk een gewone straf, net als ieder ander die zoiets gedaan heeft moeten krijgen. Ongeacht hoe oud hij is..
Reageren

Regels voor berichten