Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 09-01-2005, 19:35
Verwijderd
Hallo mensen,

Pesten, er wordt zovaak over dit onderwerp gesproken, maar wat zou je er nou eigenlijk tegen kunnen doen ?

Groet,
angel
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2005, 19:35
Verwijderd
Alle pesters doodmaken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:37
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-01-2005 @ 20:35 :
Alle pesters doodmaken.
Dat lijkt mij nou net niet zo`n goed plan.

Groet,
angel
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:39
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Allereerst moet je ophouden met dat irritante onderschrift.

Alleen Henk Mul ! mag dat doen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:39
Verwijderd
Citaat:
angel90 schreef op 09-01-2005 @ 20:37 :
Dat lijkt mij nou net niet zo`n goed plan.

Groet,
angel
Mij ook niet, maar het lost het probleem wel op.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:40
Spoonie
Spoonie is offline
huilen
Oud 09-01-2005, 19:49
Verwijderd
De Islam is tegen pesten
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 19:53
Verwijderd
Citaat:
makelville schreef op 09-01-2005 @ 20:49 :
De Islam is tegen pesten
En dat terwijl de meeste mensen juist vóór pesten zijn.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:04
Spoonie
Spoonie is offline
islamieten passen zich ook nooit aan
Oud 09-01-2005, 20:09
RanC
RanC is offline
Terugpesten.

Fietsen in het kanaal gooien, hun zusjes verkrachten, hun broertjes de vingers afhakken, hun huis in de fik steken, etc.

Mogelijkheden genoeg.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:11
Meester
Meester is offline
1. Je kunt zorgen dat er in een klas een pestcontract wordt opgezet. Leerlingen maken dan met elkaar afspraken over wat wel en niet kan in een klas. Pesten wordt niet getolereerd. Als leerlingen de regels zelf opstellen, zijn ze gemotiveerd zich er aan te houden.

2. Ook ouders en leraren kunnen zo’n pestcontract maken en ondertekenen: wij gaan er samen voor zorgen dat er niet wordt gepest.

3. Verder moeten er in de school vertrouwenspersonen zijn. Leerlingen kunnen daar hun verhaal kwijt en ze krijgen advies. De vertrouwenspersoon zorgt er voor dat de klacht serieus wordt genomen. De oplossing zit vaak in bemiddeling, vooral als je er vroeg bij bent. Maar soms zijn er echt maatregelen tegen de daders nodig.

4. Iedere school moet tegenwoordig ook een klachtencommissie hebben. Bij de klachtencommissie kunnen ouders en leerlingen ook over pesten klagen. De vertrouwenspersoon kan daarbij helpen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:13
Spoonie
Spoonie is offline
whoooo jij neemt die wel heel serieus he
Oud 09-01-2005, 20:13
LegacyX
LegacyX is offline
Citaat:
RanC schreef op 09-01-2005 @ 21:09 :
Terugpesten.

Fietsen in het kanaal gooien, hun zusjes verkrachten, hun broertjes de vingers afhakken, hun huis in de fik steken, etc.

Mogelijkheden genoeg.
ik zie dr jouw zo wel eentje doen
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:14
RanC
RanC is offline
Citaat:
Meester schreef op 09-01-2005 @ 21:11 :
1. Je kunt zorgen dat er in een klas een pestcontract wordt opgezet. Leerlingen maken dan met elkaar afspraken over wat wel en niet kan in een klas. Pesten wordt niet getolereerd. Als leerlingen de regels zelf opstellen, zijn ze gemotiveerd zich er aan te houden.
Typisch zo'n hippie-gedachte. Dit is echt zoiets van "Ja zeggen, nee doen"

Citaat:
2. Ook ouders en leraren kunnen zo’n pestcontract maken en ondertekenen: wij gaan er samen voor zorgen dat er niet wordt gepest.
Zie bovenstaande reactie.

Citaat:
3. Verder moeten er in de school vertrouwenspersonen zijn. Leerlingen kunnen daar hun verhaal kwijt en ze krijgen advies. De vertrouwenspersoon zorgt er voor dat de klacht serieus wordt genomen. De oplossing zit vaak in bemiddeling, vooral als je er vroeg bij bent. Maar soms zijn er echt maatregelen tegen de daders nodig.
Dat zou wel kunnen werken.

Citaat:
4. Iedere school moet tegenwoordig ook een klachtencommissie hebben. Bij de klachtencommissie kunnen ouders en leerlingen ook over pesten klagen. De vertrouwenspersoon kan daarbij helpen.
Geen idee of het werkt.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:15
RanC
RanC is offline
Citaat:
LegacyX schreef op 09-01-2005 @ 21:13 :
ik zie dr jouw zo wel eentje doen
En ik zie dat jij geen sarcasme snapt.

Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:16
Meester
Meester is offline
Citaat:
RanC schreef op 09-01-2005 @ 21:14 :
Typisch zo'n hippie-gedachte. Dit is echt zoiets van "Ja zeggen, nee doen"
Niet als er ook daadwerkelijk concequenties worden verbonden aan pesten door bullebakken.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:19
Madfet
Madfet is offline
Niks doen. Als je ouder bent en je hebt geld nodig, kun je tegenwoordig altijd nog je school aanklagen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:20
RanC
RanC is offline
Citaat:
Meester schreef op 09-01-2005 @ 21:16 :
Niet als er ook daadwerkelijk concequenties worden verbonden aan pesten door bullebakken.
Straf dan gelijk, zonder zo'n pestcontract.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:21
Verwijderd
Citaat:
RanC schreef op 09-01-2005 @ 21:20 :
Straf dan gelijk, zonder zo'n pestcontract.
Inderdaad, ik vind het ook een beetje een "papieren tijger"-methode.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:28
Spoonie
Spoonie is offline
pester gewoon 2 uurtjes na schooltijd alleen in het hoekje van de klas laten staan.
Oud 09-01-2005, 20:34
Vice
Vice is offline
Alsof pesten alleen bij kinderen voorkomt.
Iets tegen pesten doen kan nog best lastig worden. Zorgen dat het slachtoffer wat meer zelfvertrouwen krijgt is ook vrij belangrijk. Je zou kunnen afvragen waarom er gepest wordt.
Oud 09-01-2005, 20:46
RanC
RanC is offline
Citaat:
Vice schreef op 09-01-2005 @ 21:34 :
Iets tegen pesten doen kan nog best lastig worden. Zorgen dat het slachtoffer wat meer zelfvertrouwen krijgt is ook vrij belangrijk. Je zou kunnen afvragen waarom er gepest wordt.
Om het ego van de pester te boosten.

Werkt aardig moet ik zeggen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:49
Verwijderd
Ik vind dat de scholen die niet voldoende tegen pesten doen bestraft moeten worden, want vaak ligt daar helaas het probleem
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:51
Verwijderd
Citaat:
Vice schreef op 09-01-2005 @ 21:34 :
Ook bij de pester is werken aan het zelfvertrouwen vaak belangrijk. Mensen pesten meestal omdat ze zelf een minderwaardigheidscomplex hebben
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 20:57
Verwijderd
Citaat:
DarkSide schreef op 09-01-2005 @ 21:51 :
Ook bij de pester is werken aan het zelfvertrouwen vaak belangrijk. Mensen pesten meestal omdat ze zelf een minderwaardigheidscomplex hebben
Dat hoor ik vaak van politiek correcte figuren, maar is hier nu een degelijke wetenschappelijke onderbouwing voor?
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 09-01-2005, 21:05
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-01-2005 @ 21:57 :
Dat hoor ik vaak van politiek correcte figuren, maar is hier nu een degelijke wetenschappelijke onderbouwing voor?
Volgens mij niet.

Volgens mij is het politiek correct gelul om het gepest goed te praten.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 22:53
juno
juno is offline
Het is niet eens alleen menselijk, het is iets van alle dieren die in groepen leven: rangorde bepalen. Het werkt zo bij een roedel wolven, bij een kudde paarden, zelfs bij een toom kippen hebben ze een pikorde.

Pesten uitbannen zodat we allemaal vriendjes zijn? Gaat dus in tegen de natuur. Maar het is uit te bannen. Die pestcontracten schijnen te werken, hoor ik van mijn schoonzus die schooljuf is. En meteen conflicten uitpraten en in de kiem smoren, zodat er geen groepen tegen elkaar en tegen individuen tegen elkaar opgezet kunnen worden. Maar ze heeft er vrij veel werk aan, kinderen zijn nu eenmaal wrede krengen.
Met citaat reageren
Oud 09-01-2005, 23:01
bamiPoep
bamiPoep is offline
al je matties erbij halen en de pester inmekaar bossen
Oud 10-01-2005, 08:48
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 09-01-2005 @ 21:51 :
reden te meer om iemand's ego in de grond te boren als ze pesten, dan komen ze er vanzelf achter dat het niet werkt.
Oud 10-01-2005, 11:08
MB
MB is offline
Citaat:
DarkSide schreef op 09-01-2005 @ 21:49 :
Ik vind dat de scholen die niet voldoende tegen pesten doen bestraft moeten worden, want vaak ligt daar helaas het probleem
Nee het probleem ligt niet bij de school, maar bij de pester en natuurlijk heel belangrijk de gene die wordt gepest. Die laat zich ook pesten, begrijpelijk, maar niet slim

Als je de pester op zijn bek slaat werkt het meestal het beste (ja echt waar)

Want je loopt weliswaar misschien een grote kans in elkaar gestampt te worden, maar als je het enigzins tactisch aanpakt heeft de pester ook pijn en weet ze dat ze niet te ver moet gaan

Negeren werkt vaak niet, naar een leraar/lerares stappen ook niet. Het komt op je eigen aan
Oud 10-01-2005, 11:21
hhendrikxx
hhendrikxx is offline
Ik zou zeggen: praat meer met de ouders van pesters. Laat die hun kiddo's aanpakken.

Interessante topic (maar heb nu weer les!)
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 11:25
oneMen
oneMen is offline
Citaat:
Da_mark schreef op 10-01-2005 @ 12:08 :
Beetje suïcidale neigingen Da_mark?

Sta je daar als een klein jongetje, (meestal) tegenover een groep die je maar al te graag mentaal de grond in stampt. Opeens spring jij op, en deelt willekeurig een klap uit aan de eerste die je tegenkomt. Denk je dan dat je respect krijgt van de mensen?

Natuurlijk niet. Mensen kijken je aan alsof je een labiel persoon bent. En de jongen die jij een klap hebt gegeven; die geeft je gewoon een paar harde klappen terug. En terecht, zo vind de groep, want wie begon er nu eigenlijk?

Even een kleine situatieschets om aan te tonen dat een slachtoffer van pesten het allesbehalve aan zichzelf te danken heeft.
Oud 10-01-2005, 12:04
MB
MB is offline
Citaat:
oneMen schreef op 10-01-2005 @ 12:25 :
Beetje suïcidale neigingen Da_mark?

Sta je daar als een klein jongetje, (meestal) tegenover een groep die je maar al te graag mentaal de grond in stampt. Opeens spring jij op, en deelt willekeurig een klap uit aan de eerste die je tegenkomt. Denk je dan dat je respect krijgt van de mensen?

Natuurlijk niet. Mensen kijken je aan alsof je een labiel persoon bent. En de jongen die jij een klap hebt gegeven; die geeft je gewoon een paar harde klappen terug. En terecht, zo vind de groep, want wie begon er nu eigenlijk?

Even een kleine situatieschets om aan te tonen dat een slachtoffer van pesten het allesbehalve aan zichzelf te danken heeft.
Ik weet niet of je het bedoeld, maar ik vind niet dat een slachtoffer schuld heeft aan dat hij gepest wordt, maar dta hij er wel iets aan kan (en moet) doen

En je deelt niet willekeurig een klap uit je deelt een klap uit aan degene die op dat moment jou mentaal de grond in probeert te stampen... Zoals ik al zei is de kans aanwezig dat je zelf wat klappen krijgt, maar over het algemeen zullen ze schrikken en zien dat jij wel van je af bijt. Bovendien zullen de meelopers een stuk minder grote bek hebben, omdat die bang zijn dat ze zelf de volgende zijn die de paar klappen krijgt

het boeit vervolgens ook niet wat de groep vind, want 'de groep' die pesten je toch al, dus maakt het ook niet uit of ze vinden dat jij het hebt verdiend.

Ja zo dwing je respect af ja, je hoeft niet altijd sterker te zijn, maar als je laat weten dat je van je afbijt dan houden ze vanzelf op (over het algemeen, omdat bijna niemand pijn fijn vindt)

Laatst gewijzigd op 10-01-2005 om 12:06.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 12:21
juno
juno is offline
Da_Mark heeft gelijk: pestslachtoffers zijn easy victims omdat ze niet van zich afbijten. Hoe vreemd het ook lijkt: dat roept agressie op.

Dus moet je ze een beetje respect bijbrengen, en dat doe je niet door lafjes af te wachten tot ze er genoeg van hebben en uit zichzelf ophouden, maar door de grootste galbak uit de groep op zijn porem te slaan. Echt, als het bloed eruitspuit doet hij niks meer. (Lippen bloeden geweldig, even een tip)

Okee, je krijgt zelf misschien ook een paar tikken terug, de grootste galbak is meestal een kop groter dan jijzelf, maar van de groep heb je niets te vrezen, zijn allemaal lafbekken en meelopers, en waarschijnlijk straf van de leerkracht die het ziet, maar het was wel een van de laatste keren dat je getreiterd werd. Want je slaat terug, en een beetje pesten is dan wel leuk, maar daarbij willen pestkoppen niet het risico lopen dat ze er zelf enige nadelige gevolgen van ondervinden.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 12:53
oneMen
oneMen is offline
Ach kom nou zeg, teveel films gekeken.
Oud 10-01-2005, 13:02
juno
juno is offline
Nee, eigen ervaring op de lagere school. Hij heette Richard en was een kop groter. (was blijven zitten, pestkoppen zijn nooit de slimsten) Ik heb zijn neus gebroken. Kreeg zelf wel stompen in mijn maag, maar had sterke spieren, en ik stond zo stijf van de adrenaline dat ik toch geen pijn voelde op dat moment.

Hij is bloedend gaan klagen bij de meester. Die kwam vervolgens verhaal halen bij mijn vader, dat hij zijn dochter een beetje beter moest opvoeden. Mijn vader heeft hem toen fijntjes op zijn jarenlang falen als leerkracht gewezen omdat de knul in kwestie de grootste treiterbak van de hele school was, en waarom hij als leerkracht nooit had ingegrepen.

Nooit meer last gehad van Richard, en ook niet van de meester..
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 13:13
Floris_22
Floris_22 is offline
Citaat:
juno schreef op 10-01-2005 @ 14:02 :
Nee, eigen ervaring op de lagere school. Hij heette Richard en was een kop groter. (was blijven zitten, pestkoppen zijn nooit de slimsten) Ik heb zijn neus gebroken. Kreeg zelf wel stompen in mijn maag, maar had sterke spieren, en ik stond zo stijf van de adrenaline dat ik toch geen pijn voelde op dat moment.

Hij is bloedend gaan klagen bij de meester. Die kwam vervolgens verhaal halen bij mijn vader, dat hij zijn dochter een beetje beter moest opvoeden. Mijn vader heeft hem toen fijntjes op zijn jarenlang falen als leerkracht gewezen omdat de knul in kwestie de grootste treiterbak van de hele school was, en waarom hij als leerkracht nooit had ingegrepen.

Fijn dat het in deze situatie is gelukt, maar ik denk toch niet dat dit elke keer goed afloopt.
Oud 10-01-2005, 14:30
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 10-01-2005 @ 14:02 :

Fijn voor jou, maar ik vind dat een gepeste geen geweld hoort te hoeven gebruiken om niet gepest te worden. Geweldloosheid is een mooi iets en zeker geen reden om te pesten.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:00
Verwijderd
Citaat:
juno schreef op 10-01-2005 @ 13:21 :
Da_Mark heeft gelijk: pestslachtoffers zijn easy victims omdat ze niet van zich afbijten. Hoe vreemd het ook lijkt: dat roept agressie op.
Dan ben je een zwakzinnig stuk vreten, als dat agressie bij je oproept. En dan nog, sta daar boven .

Citaat:
Dus moet je ze een beetje respect bijbrengen, en dat doe je niet door lafjes af te wachten tot ze er genoeg van hebben en uit zichzelf ophouden, maar door de grootste galbak uit de groep op zijn porem te slaan. Echt, als het bloed eruitspuit doet hij niks meer. (Lippen bloeden geweldig, even een tip)
Nee dat werkt niet, ik weet het uit ervaring. Ze komen altijd terug, harder en met meer. Helemaal als de pester ook nog eens half in het criminele circuit hangt. Ik moest continue dag in, dag uit, leven met doodsbedreigingen. Ik heb gewoon aangifte gedaan en meneer moest naar Halt. Het vooruitzicht op een nachtje brommen heeft hem ervan weerhouden het vaker te doen. Maar zijn vriendjes heb ik nog jaren daarna last van gehad. Ik ga nu nóg niet uit in die plaats en zorg ervoor dat ik er vér uit de buurt blijf. Ik kwam er vroeger vaak.

Citaat:
Okee, je krijgt zelf misschien ook een paar tikken terug, de grootste galbak is meestal een kop groter dan jijzelf, maar van de groep heb je niets te vrezen, zijn allemaal lafbekken en meelopers, en waarschijnlijk straf van de leerkracht die het ziet, maar het was wel een van de laatste keren dat je getreiterd werd. Want je slaat terug, en een beetje pesten is dan wel leuk, maar daarbij willen pestkoppen niet het risico lopen dat ze er zelf enige nadelige gevolgen van ondervinden.
Jij wordt duidelijk niet gepest.

Aangifte doen, strafbaar stellen, 20 jaar gevang in.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:21
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 09-01-2005 @ 20:53 :
En dat terwijl de meeste mensen juist vóór pesten zijn.
Staan daar ook geweldige straffen op?
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:42
Bloedpropje
Bloedpropje is offline
Je kan zorgen dat iemand die pest publiek vernedert wordt. Maar ik vraag me af of dat op de lange termijn blijft werken.

Anders is er niets tegen te doen. Sommige mensen vinden het leuk om te pesten en de zwaksten zijn daar de dupe van, zo simpel is het.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:03
RanC
RanC is offline
Het verschilt per geval in mijn ogen.

Soms helpt terugvechten, soms helpt het pesten negeren.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:54
oneMen
oneMen is offline
Op de basisschool kan een simpel concept als nablijven in de pauzes heel effectief zijn. Zeker op jonge leeftijd kan pesten een indruk achterlaten, en dat terwijl er door de leerkrachten zonder al te veel moeite kan worden ingegrepen. Een pestcontract bijvoorbeeld is een middel om nablijven te rechtvaardigen.
Oud 10-01-2005, 17:09
MB
MB is offline
Citaat:
deadlock schreef op 10-01-2005 @ 16:00 :
[B]Dan ben je een zwakzinnig stuk vreten, als dat agressie bij je oproept. En dan nog, sta daar boven .

Nee dat werkt niet, ik weet het uit ervaring. Ze komen altijd terug, harder en met meer. Helemaal als de pester ook nog eens half in het criminele circuit hangt. Ik moest continue dag in, dag uit, leven met doodsbedreigingen. Ik heb gewoon aangifte gedaan en meneer moest naar Halt. Het vooruitzicht op een nachtje brommen heeft hem ervan weerhouden het vaker te doen. Maar zijn vriendjes heb ik nog jaren daarna last van gehad. Ik ga nu nóg niet uit in die plaats en zorg ervoor dat ik er vér uit de buurt blijf. Ik kwam er vroeger vaak.
Het werkt vooral goed op wat jongere leeftijd, als je inderdaad al wat ouder bent en de pester gevaarlijk is (een crimineeltje ofzo) dan zit het ongetwijfeld anders... Maar uit eigen ervaring werkt het wel, ik ben maar 1 jaar door een groepje gepest (en dat was in de brugklas, omdat ik van de randstad naar brabant was verhuisd en dus anders praat(te)) Daar zat ik heel erg mee, want ik kende al niemand enzo. tegen een leerkracht zeggen werkt volgens mij NOOIT, want dan gaan ze toch na school ermee door? En de rest van de klas vind je ook meteen een verlinker dus dat schiet niet op... Dus dan is het een (vaak hele goede, je moet wel een beetje in kunnen schatten) methode om de grootste/sterkste gewoon vol op zijn bek te slaan... Ja, dan heb je kans dat hij je in elkaar slaat, maar dan nog... Hij kijkt de keer erna wel uit! Want straks doe je het weer en heeft hij zelf weer een bloedneus!

Ik ben erna nooit meer gepest, en dat komt gewoon omdat ik als mensen te ver gaan dat ook gewoon laat weten, eerst op een normale manier en later eventueel op een wat minder zachtzinnige manier

En doodsbedreigingen noem ik geen pesten en aangifte doen is weer een stap verder dan iemand slaan
Oud 10-01-2005, 17:16
BrunetJuh
BrunetJuh is offline
eens goed praten ljkt me...want dat wordt vaak niet eens gedaan!
Oud 10-01-2005, 17:26
MB
MB is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 10-01-2005 @ 18:16 :
met pesters valt niet te praten, wantz e weten zelf ook wel dat ze fout bezig zijn. En dat kun je ze dan nog wel een keer gaan vertellen, maar daar schiet je dus niks mee op
Oud 10-01-2005, 18:12
T_ID
T_ID is offline
Citaat:
BrunetJuh schreef op 10-01-2005 @ 18:16 :
mwo, je moet gewoon negatieve gevolgen aan pesten verbinden.

idd is pestkoppen voor schut zetten is daarin een goede zet.
Oud 10-01-2005, 18:15
Machiavelli
Machiavelli is offline
Militair tuchtkamp voor dat soort klootzakken.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 21:05
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
hardgrondig met pesters praten.

we kunnen wel gepeste gaan beschermen (positieve uitwerking wel eens elders te zoeken), contracten tekenen (hoe onnoemelijk triest ik dat toch vind), ouders inlichten (weet jij veel wat voor doelloze verhardende straffen pesters krijgen), of pesters terugpakken (werkt het best, maar geeft gepeste nou niet echt goede positie) of wat dan ook, praten met de pesters lijkt mij het beste.
en dan hebben we het over pesten op de basisschool, laat dat duidelijk zijn.
en met pesters valt niet te praten, dat hoeft natuurlijk nergens op te slaan. natuurlijk weten ze wat ze fout doen, maar je iets realiseren is ook wel handig. je altijd af blijven reageren, of door mogen blijven gaan of zelf dat gedonder op je kop krijgen, heeft ook geen positieve werking.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 21:24
Verwijderd
Citaat:
Machiavelli schreef op 10-01-2005 @ 19:15 :
Militair tuchtkamp voor dat soort klootzakken.
Te duur.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten