Advertentie | |
|
![]() |
|
Als je naar de System Properties (rechtsklikken op Deze computer en kiezen voor Properties/Eigenschappen) gaat en dan op het tabblad Advanced kijkt zijn er wel wat dingen die je in kunt stellen: visuele effecten uitzetten en een fixed-size swapfile (bij voorkeur op een aparte partitie, zodat ie niet fragmenteert). Verder sowieso goed door je Configuratiescherm heenwerken en Tweak UI bekijken. Op http://www.blkviper.com/WinXP/service411.htm vind je een lijst met services die je mogelijk uit kunt schakelen.
|
Inderdaad je page-file op een aparte partitie zetten, doet al veel. Als je toevallig Linux hebt staan, kun je met een driver die swap-partitie daarvan hergebruiken in Windows, zodat je geen extre ruimte kwijt bent. http://www.insidewindows.info/ Ik gebruik hem met plezier, en voor de veiligheid heb ik met TweakUI mijn swap-partitie niet laten weergeven in verkenner (maar voor Windows is die wel toegankelijk).
Voor de rest: geplande taken opzetten voor virusscans, spywarescans, defragmentatie, register-opkuistooltjes (jv16 PowerTools, RegCleaner, RegSupreme), windows-opkuistools (Windows Washer etc.). De visuele tralala uitzetten, natuurlijk. Services uitzetten, bv. als je geen draadloos netwerk hebt, kan je Wireless Zero Config... uitzetten, maar je moet maar in het lijstje met services kiujken wat je niet gebruikt, en dan kun je daar al een beetje in snoeien. Voor Firefox bestaan er ook enkele tweaks, om sneller te downloaden: http://forums.techguy.org/t302388.html Voor Adobe Acrobat: de Acrobat SpeedUp gebruiken, en zeker niet versie 6 gebruiken (versie 5 is voor velen een must, maar zelf vind ik dat Acrobat 7 ook heel snel gaat). Dan moet je natuurlijk ook zo weinig mogelijk mee laten opstarten, daar heb ik zelf ook een gigantische hekel aan: al die programma's als WinAmp, QuickTime, Adobe Acrobat, ... die zich in de systray nestelen zodat ze snel opstarten, maar eigenlijk je computer vertragen als je ze niet gebruikt. Ow, in Office natuurlijk die paperclip weggooien, als je nog 2002 of ouder hebt. In het zoekvenster dat figuurtje ook wegkieperen; als achtergrond een kleur instellen en geen figuur, ... Meer info: http://www.google.be/search?hl=nl&q=...tweaks+Windows
|
![]() |
Wat ik doe:
Alle grafische zooi van Xp uitzetten, en terug naar de mooie en handige classic lay-out van vroeger ![]() Met xplite een hoop programmas verwijderen, die standaard meegeinstalleerd worden. Een stuk of wat services uitzetten. Daar zijn wel goede sites voor: http://home.tiscali.nl/rogier666/windows/winmain.htm http://www.blackviper.com/WinXP/ Nog wat automatisch opstarten uitzetten via msconfig Totaal scheelt dit redelijk veel. Verder heb ik nog een vraagje over de page-file: Moet de pagefile perce alleen staan op een partitie? (voor een betere prestatie). Of is het voldoende als het op een partitie staat wat weinig gebruikt wordt. En verder, als het alleen moet staan. Moet het dan op een primaire of mag het ook op een extended (ofzo). Ik heb namelijk weinig zin mijn max 4 primaire partities te verspillen aan enkel een pagefile. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
Je pagefile op een aparte partitie zetten vertraagt de boel ook alleen maar (tenzij die partitie misschien op een hele andere schijf staat). Het beste is gewoon om alles te laten staan zoals het staat, met al dat "tweaken" doe je meestal meer kwaad dan goed.
||
Citaat:
sowieso kijk ik goed uit m'n doppen welke services ik uitzet, volgens mij kun je hiermee wel je start-up time verlagen, maar het kan een fabel zijn
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder over de prefetch: http://techrepublic.com.com/5100-627....html?tag=e064 Vergeet ook niet om deze regelmatig leeg te maken, daarvoor bestaan ook meerdere tooltjes.
||
Citaat:
Je regeltje klopt volgens mij niet echt, overigens. De meest ideale situatie: een kleine, snelle schijf (SCSI/SATA/RAID) met genoeg cache en liefst op een apart kanaal. daarenboven is het tegenwoordig niet altijd meer nodig, met bv. 1024 of 2048 mebibyte geheugen. Ik wil natuurlijk niet zeggen dat je met defragmentatie meer snelheidswinst krijgt dan met een snelle pagefile, maar je kan er toch een beetje mee doen, want heel weinig mensen zullen een aparte schijf gebruiken voor swap, dan kun je veel beter heel wat geheugen bijkopen omdat je daar veel meer aan hebt.
|||
Citaat:
![]() Citaat:
![]() ![]() En natuurlijk heb je helemaal gelijk wat betreft je laatste punt: meer intern geheugen doet oneindig veel meer dan dat je ooit met "tweaken" kan bereiken.
||
Citaat:
Zelf ben ik tevreden met mijn swap op een Linux-swappartitie van 2 gieg, die op mijn tweede harde schijf met enkel nog documenten en een testpartitie staat. Op mijn eerste schijf staat Windows, Linux, program files, ... Hij loopt hier echt lekker, ook al is iet niet nieuw meer (PIV 2.6 maar wel 1024MB RAM), en ik heb wel vrij veel draaien (webserver, freePOPs, MSN, etc. etc.) op elk moment. Echt dagen achter elkaar, zonder dat hij moe wordt. Voor de rest heb ik eigenlijk weinig tweaks toegepast. Volgens mij heb je ook niet zo gigantisch veel aan tweaken, omdat je computer ten eerste geewoon redelijk schoon moet zijn en vrij recent (al is 2.6 GHz wat tussen de twee, over een half jaar is ie 3 jaar, dus zowat afgeschreven, maar hij doet het nog perfect en snel genoeg naar mijn goesting ![]() Wat ik er voor de rest mee doe: elke 6 maanden gewoon windows opnieuw installeren, partities eventueel lichtelijk veranderen omdat je steeds nieuwe ervaring opdoet. In Windows, zo veel mogelijk tijdelijke bestanden in een eigen partitie houden (al mijn downloads, die anders op mijn C-schijf kwamen, komen op een aparte partitie voor tijdelijke bestanden in een map downloads). Over die swap-schijf: inderdaad zul je niemand vinden met een eigen schijf voor swap, gewoon omdat het veel beter is om dan extra geheugen te kopen, dat is misschien minder qua capaciteit maar is sneller en zal dus meer effect hebben dan een snelle harde schijf. Qua instellingen voor de page-file: system managed heeft als minimum een megabyte of 2 dacht ik, maar vaak gebruikt Windows veel meer, dus heb je steeds schommelingen; maar als ik me niet vergis was bij mij standaard ingesteld dat hij minimaal 768 megabyte gebruikte en maximaal 1.5 gieg ofzo (en die ruimte heb ik enkel overgenomen naar een andere partitie).
|
![]() |
|
|