Hallo Allemaal,
Vorig jaar is bij mij - na een lange opname - dysthemie en een persoonlijkheidsstoornis vastgesteld. Nadat ik ontslagen was heb ik ambulante hulp gezocht, en daarna heb ik deze afgerond. niet direct omdat de klachten over waren; maar vooral omdat er een stuk 'acceptatie' bij kwam kijken. Na zo'n lange opname, en zoveel gesprekken in de ambulante zorg was ik op een gegeven moment natuurlijk uitgepraat. Ik had de dingen die ik wilde leren geleerd, en mijn leven leek weer lekker op rolletjes te lopen.
Na meerdere tegenslagen (die heb je met dysthemie wel vaker) breekt de tegenslag van nu mij een beetje op. Ik wordt een beetje gek van alles, en heb tot twee keer toe een paniekaanval gehad. Dit was voor de vakantie, en ik dacht dat de vakantie mij wel goed zou doen. Zo geleek het ook, in de eerste instantie...
Vandaag ben ik echter toch maar naar de huisarts gegaan. Inloopspreekuur, en ik kreeg natuurlijk niet de huisarts die ik wilde. Deze vrouw is wel goed, maar weet maar weinig van me. Mijn andere arts is wat meer betrokken, en neemt mij wat serieuzer. Ik deed mijn verhaal met de vraag of ze iets voor me had. Misschien toch maar iets van medicatie om mijn stemming wat te stabiliseren. Maar nee; daar was ik te jong voor. Te jong?!! terwijl ik vorig jaar toch echt antidepressiva vorogeschreven kreeg van hun!!!
Natuurlijk begreep ik haar zorgen, maar ik ging wel een beetje tegen haar advies is. Zij adviseerde om weer gesprekken te volgen. Maar ik zie daar het nut niet meer zo van. Die gesprekken hebben tuurlijk zin; als er dingen zijn die anders moeten, waar ik niet blij mee ben, etc. Maar alles zit me zo mee de laatste tijd! Alles gaat goed, en ik heb geleerd wat ik wilde leren. Alleen mijn gevoel laat me in de steek. En dáár kan ik maar weinig invloed op uitoefenen...
Mijn huisarts was het daarmee eens, maar wilde het toch proberen. Misschien was er stiekem toch iets?! Neee! Dat was er niet. Dat zei ik niet om iets te verdringen, maar dat was er gewoon écht niet! Ik heb het haar gezegd, maar ze luisterde niet. Toen stelde ik voor om er nog even over na te denken, en vervolgens zelf te bellen voor een eventuele afspraak bij mijn oude hulpverlener. Maar dat wilde zij wel even doen, "het is belangrijk dat ik jedaarin over de drempel help"...GRRRR
Nu ik erover nadenk vind ik het nergens op slaan. Te jong?! Moet ik mi jdan eerst zes jaar zo rot gaan voelen, om vervolgens - als mijn jonge jaren al lekker verpest zijn - toch medicatie te kunnen krijgen?T erwijl ik trouwens gewoon 19 ben... Ik begrijp het niet!
Mijn vraag aan jullie; is er iemand die dit ook heeft? En misschien wel medicatie gebruikt? Helpt dit een beetje, etc.?
Ik ga namelijk een afspraak maken bij mijn andere huisarts, en haar dan toch een aantal dingen vragen. Misschien begrijpt zij het allemaal wel iets beter.
SORRY VOOR HET LANGE VERHAAL HOOR! MAAR HET MOEST ER FF UIT!
Grtjs.