![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
Advertentie | |
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
onze klas ligt het gemiddelde voor vakken economie Gs 1 ,anw maatschapijleer toch dik een punt hoger dan de mensen uit de m stroom |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Vaak vind je het leuker omdat je het goed snapt (als je het niet begrijpt krijg je er vaak juist een aversie tegen) En natuurlijk is het wel uitdagend want de stof heb je immers nog niet behandeld! En je kiest toch ook geen baan dat je niet leuk vindt?
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() ![]() ![]() ![]()
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Maar afin.... Laten we ermaar over ophouden, ik geloof niet dat we het eens worden...
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Citaat:
Maar ondanks dat voor een aantal mensen (uitzonderingen) NT het makkelijkste is, blijf ik erbij dat het voor het overgrote deel het moeilijkste profiel is. |
![]() |
||
Citaat:
De werkelijke vraag die je behoort te stellen is of men de capaciteiten bezit om NT vakken te volgen. Ik denk dat dat best wel meevalt. |
![]() |
||
Citaat:
Ik denk dat interesses grotendeels samenhangen met capaciteiten. Ik bedoel; iemand die niet de capaciteiten heeft voor een N-profiel, die zal daar (waarschijnlijk) ook niet in geintresseerd zijn. Iemand die B-vakken goed afgaan, zal er ook in geinteresseerd zijn. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
Met vwo: NT+NG+ec1 kun je alle mogelijke WO/HBO-vervolgopleidingen doen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
|
![]() |
Hai Morri,
ik zit nu in 6VWO en ik heb het profiel Natuur & Gezondheid met Frans1,2 en Duits1,2. Aan het eind van de derde vond ik het ook heel erg moeilijk om te kiezen. Ten eerste wil ik even zeggen dat er geen profiel moeilijk of makkelijk is. Iedereen heeft zo zijn eigen kwaliteiten, wat voor de een lastig is is voor een ander goed te doen en andersom.. Je zegt dat je graag C&M met Muziek, Grieks, WisB1, Bio1, Latijn en Filosofie wil doen. Gebruikelijk is om naast je profiel 1 of 2 vakken in je vrije deel te kiezen. Heel soms kiest iemand meer vakken maar dan loopt je studielast al aardig op en dat is nergens voor nodig! Je moet naast je school ook genoeg tijd voor bijvoorbeeld sport, hobby's en ontspanning overhouden! Je zegt dat je natuurkunde en scheikunde niet echt leuk vindt. Ik moet zeggen dat natuurkunde en scheikunde in de bovenbouw niet hetzelfde zijn als in de derde. Maar als je er totaal geen interesse voor hebt, zal dat waarschijnlijk ook niet komen. Je zou bijvoorbeeld eens met een docent of een leerling uit de bovenbouw kunnen gaan praten om te vragen wat het vak precies inhoud. Of aan je huidige leraar vragen of ze het iets voor jou vinden.. Verder zou ik me afvragen wat je na je VWO examen wil gaan doen. Of in welke richting wil je gaan? C&M is een profiel waarmee je niet uit heel groot gebied aan studies kunt kiezen, maar dat hoeft natuurlijk geen probleem te zijn. Lijkt een studie als Geneeskunde je bijvoorbeeld wat? Of bouwkunde of Biologie of Aardwetenschappen? Ze kunt je eens afvragen welke studies je leuk lijken en bij welk profiel ze horen. Of zit je meer in de hoek van Bedrijfskunde of Sociologie, Psychologie, Cultuurwetenschappen? Op schoolweb.nl kun je een profiel aanklikken en dan krijg je alle studies te zien die je daarmee kunt doen. Als je C&M kiest heeft het denk ik niet zo veel zin om WisB1 erbij te nemen. WiskundeB is eigenlijk een hulpvak voor natuurkunde en scheikunde, maar weinig 'C&M-studies' vragen WisB1 als vereist. Als je je opties wat meer open wilt houden kun je het beste Economie1 en WisA1,2 bij C&M kiezen. Ookal vind je economie niet een supervak, veel opleidingen vragen kennis van economie. Verder zou ik willen zeggen: Jij bent de enige die de keuze kan maken, dus laat je informeren door anderen maar laat ze niet voor je kiezen! Volg je gevoel en kies iets wat je leuk vind, je hebt er niets aan om een richting te kiezen waarin je nooit gelukkig zult worden. Zit er niet te erg over in! Als je er na je examen achter komt dat je toch liever een studie wilt doen waarvoor een ander profiel nodig is dan zijn er heel veel mogelijkheden om bij te spijkeren. Je kunt bijvoorbeeld een jaar naar het Deltion College of een andere school waar je in een jaar die vakken inhaalt. Je kunt ook een zomercursus doen. En voor mensen met geld is er het James Bowell Instituut, daar kun je vakken binnen 6 weken inhalen. Heel veel suc6 ermee! Je vind je eigen weg vast wel!! Groetjes Carolien |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik ben van mening dat je een betere algemene ontwikkeling krijgt als je een beetje op de hoogte bent van biologie, scheikunde etc. , dan dat je een uitgestorven taal leert, maar dat verschilt van persoon tot persoon. De ene persoon zal liever wat meer over 'hoe de wereld in elkaar zit' willen weten; de Beta's. Deze kiest dan een ruim pakket (NT+NG) en heeft geen ruimte meer voor Latijn/Grieks. De ander kiest voor EM/CM en heeft daardoor nog ruimte voor Latijn/Grieks. Verder weet hij niks van biologie en scheikunde af. Wat ik wil zeggen dat je door het hebben van 1 enkel taaltje """"extra"""" in je pakket, zeker geen betere algemene ontwikkeling verwerft, dan iemand die dit niet heeft. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het niveau ligt gewoon hoger verder ken ik genoeg mensen emt nt en latijn en biologie dus ik snap niet wat je zeurt over ruimte en als laatste natuurkunde heeft zeker geen flikker met algeme ontwikkeling te maken jawel het algmene niveau ligt hoger verder krijg je veel extra over klassieke filosofen geschiedenis en cultuur |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik kan alle profielen in principe wel, maar heb N&T puur om de uitdaging gekozen. Ik haal de havo met twee vingers in mijn neus (figuurlijk dan ![]() Het heeft bij mij vrij weining met interesses te maken, daar ik waarschijnlijk iets met economie/international business wil gaan doen. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
het is gewoon waar ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() maar met je algemene ontwikkeling heeft het niets te maken |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
Ik zeur niet, ik geef m'n mening. Dat doe jij ook en het is me nu wel duidelijk dat je meer (of alleen maar) waarde hecht aan Latijn/Grieks met bijbehorende klassieke zooi. Het niveau ligt niet hoger dan atheneum nogmaals, het is beiden VWO, alleen het heeft wat extra's dus. Dat 'extra's' kan je als leerling zelf invullen. Ik had 4 vakken in m'n vrije ruimte, dus er was geen plek meer voor Latijn/Grieks (niet dat ik dat gewild zou hebben). Dat geeft dus ook een 'verhoogd' niveau, zoals jij dat noemt. Ik noem het gewoon extra kennis, of algemene ontwikkeling. Jij zegt dat Natuurkunde daar niet onder valt, dat verschilt (nogmaals) van persoon tot persoon. Er bestaat niet '1 soort algemene ontwikkeling'. Dat is een plaatje in je hoofd, en als je dat niet kan vervagen vind ik je een zeer triest persoon. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Maar werking van het heelal kunnen uitleggen en Plato kunnen citeren (simpel voorbeeld ![]() |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |