Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-06-2002, 12:00
LittleGirly
LittleGirly is offline
Vinden jullie ze nou echt leuk?
ik weet 't zelf eigenlijk niet, ik sta niet bepaald voior iedere les te springen zo van yesssss weer lekker latijn/grieks!!
Ik vind de cultuurhistorie wel interesant maar al die grammatica... ik ben er niet exht goed in dus dat haalt ook weer een sdeel van de fun eraf. Wat vinden jullie er van??
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-06-2002, 12:25
Gothic
Gothic is offline
het zijn op gym na, mijn lievelings vakken, ik heb ze alletwee en ik houd ze alletwee tot mn eindexamen...

ik ga het heel misschien zelfs studeren
Oud 01-06-2002, 12:39
juppeltje
juppeltje is offline
ik vind ze leuk. vooralk latijn het vertalen vind ik ook errug leuk en ik ben gewoon super geinteresseerd in de oudheid. duss. maarja nu heb ik he tnooooit meer want ik ga tandheelkunde studeren en ja wat je daar nbou aan latijn hebt, afgezien van die paar medische termen.... oik heber in ieder geval wel heel veel plezier ana gehad
Oud 01-06-2002, 20:05
Onbekende
Onbekende is offline
Ik vond Grieks en Latijn altijd erg leuk, maar nu ben ik er niet meer heel enthousiast over. Latijn vindt ik nog wel leuk, maar Grieks doe ik een beetje met tegenzin. De cultuur vindt ik zeer interessant, maar met al die teksten heb ik het nu wel een beetje gehad. Het is een beetje te veel van hetzelfde voor mij. (voor degenen die dat niet wisten: ik ben eerstejaars Grieks en Latijn aan de universiteit)
Oud 02-06-2002, 09:27
Seneca
Seneca is offline
NATUURLIJK!
Oud 06-06-2002, 12:15
Verwijderd
ik vind het vertalen wel heel leuk, maar al die grammatica kan me soms even goed de strot uit komen. gelukkig krijgen wij ook veel geschiedenis en dat vind ik wel interessant
Met citaat reageren
Oud 06-06-2002, 13:53
Conan the Librarian
Conan the Librarian is offline
Het wordt - imho - natuurlijk pas leuk als je het kán, als je een beetje geluk hebt.

Rijtjes leren vindt niemand leuk.
(hoop ik )
Met citaat reageren
Oud 07-06-2002, 10:33
skatefamke
skatefamke is offline
ik ben eerstejaars scheikunde aan de RuG en heb op het vwo examen gedaan in grieks en tm de 3e klas heb ik latijn gehad. ik had op het vwo een exact pakket met grieks en ik vond grieks altijd wel erg leuk. nu ik alleen nog maar exacte dingen leer enzo mis ik grieks soms wel eens. het was toch altijd een leuke afwisseling tussen al dat gereken, hoewel ik ook wel eens geen zin had natuurlijk...
Oud 09-06-2002, 20:08
DeWIjze
DeWIjze is offline
ik ben met latijn begonnen voor de cultuur.Tot nu toe (3de)heb ik nog ni veel cultuur gezien.Ma ze zeggen dat da vanaf volgend jaar zal komen.Het valt best wel mee.De vertalingen vallen wel mee en de grammatica doe ik het liefst.En ze vraagt op het examen altijd hetzelde buite de teksten.
Met citaat reageren
Oud 12-06-2002, 19:01
Verwijderd
Citaat:
DeWIjze schreef:
ik ben met latijn begonnen voor de cultuur.Tot nu toe (3de)heb ik nog ni veel cultuur gezien.Ma ze zeggen dat da vanaf volgend jaar zal komen.Het valt best wel mee.De vertalingen vallen wel mee en de grammatica doe ik het liefst.En ze vraagt op het examen altijd hetzelde buite de teksten.
Wij zijn tot en met de derde klas het meest gebombardeerd met cultuur. Nu gaat het meer om de inhoud van teksten, niet het vertalen alleen.
Met citaat reageren
Oud 30-06-2002, 21:31
Verwijderd
Latijn is een erg leuke taal om te leren. Jammer genoeg zijn er zoveel andere vakken die heel veel tijd "vragen" en zodoende blijft Latijn er vaak een beetje bij zitten.
Als je veel tijd besteed aan Latijn en zodoende veel ervaring krijgt in het vertalen van Latijnse teksten is het erg leuk. Als je er, zoals ik, te weinig tijd aan besteed wordt het al heel wat minder leuk.

Nou ja, volgend jaar beginnen we weer met goede moed!
Met citaat reageren
Oud 01-07-2002, 17:11
Verwijderd
Latijn vind ik interessant omdat veel woorden ervan zijn afgeleid in het Frans, en woorden met meer dan 3 lettergrepen in het Engels vaak ook. Italiaans wil ik ook gaan leren, en Spaans misschien ook wel, en dan is Latijn gewoon reuze handig. Ook vind ik de taal gewoon erg leuk. Voor de cultuur interesseer ik me iets minder. Ik ga daar zeker tot 6 vwo mee door denk ik, ook al kost het meer tijd dan de andere vakken. Grieks krijg ik na de vakantie. Ik hoop dat dat ook een beetje 'klikt' .
Met citaat reageren
Oud 02-07-2002, 17:09
bonsai
bonsai is offline
ik vind het eigenlijk best leuk, behalve dan dat die teksten zo saai zijn
Met citaat reageren
Oud 08-07-2002, 15:43
Sommetje
Sommetje is offline
Nee, ik vind er echt helemaal niets aan en ik kijk heel erg tegen elke les op; ook omdat er buitengewoon slecht les gegeven wordt (maar heb nu lekker vakantie ). Grieks vond ik al helemaal stom. Dat heb ik gelukkig ook niet meer. Ik heb nu nog Latijn en ben er na mijn examen van af. Vaak vraag ik me af wat me bezielde toen ervoor.
Oud 11-07-2002, 13:55
Boogschutter
Boogschutter is offline
Ik ga nu naar de 5e en ik heb nog steeds latijn en grieks. Ik vind ze allebei leuk, maar grieks net iets leuker omdat ik er ook wat beter in ben. Het is alleen wel balen dat we echt bijna geen cultuur krijgen. Het is elke les vertalen en grammatica oefenen.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 13:30
Miess
Miess is offline
Ik vond Grieks en Latijn wel leuk tot de derde, in de vierde heb ik grieks laten vallen. In Latijn heb ik dus eindexamen gedaan, maar ik heb het in de bovenbouw eigenlijk altijd met tegenzin gedaan. Ik vond de teksten altijd saai en nergens op slaan. Ik had er wel een leuke docent voor, die altijd goed en boeiend over de oudheid kon vertellen. Hij heeft me door de vijde, zesde en mijn examen geholpen. Nu ben ik blij dat ik ervan af ben.
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 13:31
Miess
Miess is offline
Citaat:
Onbekende schreef:
Ik vond Grieks en Latijn altijd erg leuk, maar nu ben ik er niet meer heel enthousiast over. Latijn vindt ik nog wel leuk, maar Grieks doe ik een beetje met tegenzin. De cultuur vindt ik zeer interessant, maar met al die teksten heb ik het nu wel een beetje gehad. Het is een beetje te veel van hetzelfde voor mij. (voor degenen die dat niet wisten: ik ben eerstejaars Grieks en Latijn aan de universiteit)
Ga je wel door met de studie?
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 15:37
Sikamikanico
Sikamikanico is offline
Citaat:
Miess schreef:

Ze is momenteel op vakantie, over een week of 2 weer terug. Dus snel antwoorden zal ze niet..
Oud 19-07-2002, 12:25
Poziomka
Poziomka is offline
Ik heb enkel Latijn en k vind dat eigelijk nie leuk, maja, ik heb al twee jaar achtereen super-rare leerkrachten voor Latijn dus ja...
Dieje cultuur, dat gaat nog, maar dieje GRAMMATICAAAAAAA!
Oud 19-07-2002, 16:03
Miess
Miess is offline
Citaat:
Poziomka schreef:

dieje GRAMMATICAAAAAAA!
die is verschrikkelijk saai!
Met citaat reageren
Oud 22-07-2002, 22:23
Verwijderd
Nee das juist vet man
lekker stampen
Met citaat reageren
Oud 23-07-2002, 13:25
viske
viske is offline
ik vind latijn geweldig leuk !! vooral de leerkracht die dat geeft is geweldig fijn !!! volgend jaar ga ik grieks-latijn doen !! wat me ook geweldig lijkt uit de lessen die we al in dit jaar afentoe hebben gehad !! ik ben van plan om er nog heel lang mee door te gaan !!!

groetjes viske
Met citaat reageren
Oud 26-07-2002, 19:49
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Miess schreef:

Nee, ik ben ermee gestopt. Wat ik nu wil studeren heb ik geen idee van, dus ik ga komend jaar een jaar werken om daarover na te denken en misschien een paar vakken van het VWO, waar ik vorig jaar geen examen in gedaan heb om mijn mogelijkheden te verbreden.
Oud 29-07-2002, 10:59
Miess
Miess is offline
Citaat:
Onbekende schreef:

Nee, ik ben ermee gestopt.
Was er ook geen bovenbouwstudie die je met je propedeuse kon doen? Of wil je echt een geheel andere kant op?
Met citaat reageren
Oud 31-07-2002, 20:56
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
Miess schreef:

Was er ook geen bovenbouwstudie die je met je propedeuse kon doen? Of wil je echt een geheel andere kant op?
Er zijn -in ieder geval in Groningen- maar heel weinig bovenbouw studies die je met een propedeuse GLTC kunt doen. Er zijn maar 5 of zo en geen van alleen leek me leuk. Als je een andere letterenopleiding doet, een moderne taal bijvoorbeeld, dan heb je veel meer opties voor bovenbouwstudies. Op dit moment heb ik geen idee wat ik wil gaan studeren, dus neem ik wat meer tijd om daar over te denken. Ik ben bang dat wanneer ik nu weer een studie ga beginnen dat ik dan weer gauw erachter kom dat dat het toch niet was. Ik moet eerst zekerder weten of het echt iets voor mij is voordat ik met een studie ga beginnen.
Oud 31-07-2002, 23:39
Verwijderd
Neuj, ik vind het niet echt bijzonder. Ik vind het gewoon leuk om te kunnen en nu ik zo ver ben (ga nu naar gym 6) wil ik het ook afmaken, maar das gewoon omdat ik eigenwijs ben.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 17:27
MickeyV
MickeyV is offline
Latijn vind ik prachtig, maar aangezien ik atheneum heb gedaan, heb ik er niet van mogen genieten (toen vond ik het namelijk niet de moeite waard, want dode taal, etc. etc.). Echter, sinds ongeveer een jaar ben ik een groot liefhebber van Renaissance polyfonie geworden (zonder uitzondering vocale, geestelijke werken, deswege gezongen op Latijnse teksten). Uiteraard zijn de Latijnse teksten vertaald, maar het heeft nochtans een interesse (ertussen/erbij zijn! ) bij mij aangewakkerd, hetgeen ongeveer een maand her zijn beslag heeft gekregen in autostudie van het Latijn (weliswaar uit het leerboekje van mijn moeder, Via Recta, daterend uit ongeveer 1965). Rijtjes memoriseren vind ik zelf trouwens wel leuk, althans, het resultaat ervan.
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 17:30
MickeyV
MickeyV is offline
Onbekende, enigszins ter zijde: ik begrijp dat het middelbare school Latijn, althans de lessen, bestaan uit grammatica, teksten vertalen (dus ook idioom neem ik aan) en geschiedenis van de Romeinen. Is de universitaire studie Latijn en Grieks min of meer een voortzetting en verdieping in die trant?
Met citaat reageren
Oud 05-08-2002, 19:44
Onbekende
Onbekende is offline
Citaat:
MickeyV schreef:
Onbekende, enigszins ter zijde: ik begrijp dat het middelbare school Latijn, althans de lessen, bestaan uit grammatica, teksten vertalen (dus ook idioom neem ik aan) en geschiedenis van de Romeinen. Is de universitaire studie Latijn en Grieks min of meer een voortzetting en verdieping in die trant?
Het is inderdaad een verdieping. Je krijgt de complete grammatica opnieuw in het eerste jaar en moet heel veel vertalen. In het eerste trimester hebben wij de historie van Griekenland behandeld en in het tweede trimester de geschiedenis van Rome. Naast die cultuurvakken is het dus heel veel vertalen. In het eerste jaar dus vooral om de vertaalsnelheid wat op te krikken, zodat je in de volgende jaren je meer op de inhoud kan richten.
Oud 06-08-2002, 23:23
Missy1234567890
Missy1234567890 is offline
Ik ga over 4 weken beginnen met de studie Grieks en Latijn in Groningen. Het lijkt me nu heel leuk en ik ben er ook heel goed in (had voor beide talen meer dan een 8 op m'n eindexamen ) Ik weet dat in het 1e jaar de nadruk voornamelijk op de vertaalvaardigheid/snelheid ligt en dat de gehele grammatica nog eens wordt opgehaald, maar dat lijkt me juist leuk. En mocht ik er na het 1e jaar echt helemaal geen zin meer in hebben, dan ga ik denk ik een andere taal studeren, spaans of italiaans lijkt me ook heel leuk.

> Onbekende: veel succes met het bedenken van een nieuwe studie. Ik weet hoe moeilijk t is om erachter te komen wat je nou eigenlijk wilt. Ik heb ook heel lang nagedacht over een studie en zelfs toen ik wist dat ik klassieke talen wilde gaan studeren, heb ik nog heel lang getwijfeld of dat wel de juiste studie voor mij was. Maar jij hebt een jaar de tijd om uit te gaan vinden wat je nou echt wilt en in een jaar kan er veel veranderen en door je werk kom je weer met andere dingen dan Latijn en Grieks in aanraking en misschien kunnen die je helpen de juiste studie voor jou te vinden.
Met citaat reageren
Oud 11-08-2002, 16:09
BleuQueen
BleuQueen is offline
ik vind Latijn best leuk. toen ik voor het eerst Latijn had ( de eerste paar weken ) hadden we het eerst nog over Griekenland en goden enzo en daarna pas over de taal
Oud 12-08-2002, 10:00
shanli
shanli is offline
Latijn is mijn beste vak,vooral de cultuur vind ik leuk,de grammatica vind ik natuurlijk wel iets minder.
Maar meestal vind ik de lessen leuk jah
Oud 12-08-2002, 23:56
Verwijderd
Citaat:
shanli schreef:
Latijn is mijn beste vak,vooral de cultuur vind ik leuk,de grammatica vind ik natuurlijk wel iets minder.
Maar meestal vind ik de lessen leuk jah
in de tweede, derde is het ook nog makkelijk
Met citaat reageren
Oud 13-08-2002, 01:01
Verwijderd
de cultuur (vooral van de grieken) vind ik erg leuk. de grammatica vind ik minder. meestal als ik tijdens de les of thuis er mee bezig ben vind ik het niet echt leuk (of echt niet), maar als ik er dan weer over na denk vind ik dat ik tog weer lekker bezig ben geweest en dat het toch wel leuk is, kvind het eigelijk alleen zo vervelend omdat het moeilijk is... hetzelfde heb ik bij al mn andere vakken die moeilijk zijn, die vind ik automatisch minder leuk...
Met citaat reageren
Oud 19-08-2002, 15:41
Alexandros
Alexandros is offline
Latijn is een van mn lievelingsvakken. Grieks vind ik weer wat minder, kweet niet waarom... Vooral het vertalen vind ik leuk .. We krijge bij Latijn bijna geen cultuurtroep in de lessen, maja, de cultuur boeit me ook niet echt.. Bij Grieks krijgen we wel weer veel cultuur, maar de Griekse cultuur boeit me meer dan die van de Romeinen..
Met citaat reageren
Oud 24-08-2002, 15:35
leontine 1988
leontine 1988 is offline
Ik vind latijn gewoon het leukste vak op school...op de pauze na dan. En griex......ik vrees dat ik dat nooit zal snappen....
Oud 26-08-2002, 19:07
Marlojein
Latijn & grieks zijn allebei gewoon de meest geweldige vakken..

ook al moet je er soms vrij veel voor doen..

waarschijnlijk zal k t wel gaan studeren, ennem sjah dan maar t onderwijs in he..
Met citaat reageren
Oud 26-08-2002, 21:36
de abt van sion
de abt van sion is offline
Citaat:
Marlojein schreef:
ennem sjah dan maar t onderwijs in he..
Dat hoeft niet, hoor! Heel wat classici bekle(e)d(d)en de meest uiteenlopende functies.
Met citaat reageren
Oud 20-09-2002, 15:51
Gurlie
Gurlie is offline
ohhhhh ik vind latijn egttt soooooooooooooo saai, ik hep nu geen grieks meer.... maar da was egt so saai en dan van die leraren ohhhhh gadverdamme.... wij hebbe egt van di f*cked up leraren voor latijn.... maar ja.... ik vin er dus geen zak aan maar ik kan het ook eg nie of so....... die klassieke talen zijn niet voor mij weggelegd
Oud 23-09-2002, 15:23
Ellun
Ellun is offline
Ik denk dat ik een van de weinigen ben die de taal zelf leuker vind dan alle cultuur...
Niet dat ik de cultuur niet leuk vind, want ik vind bijna alles geweldig aan de klassieke talen, maar ik hou meer van zo'n tekst uitpluizen en grammatica en zo. stom he...

Of ik het ga studeren weet ik nog niet, maar wie weet
Oud 24-09-2002, 12:54
Marlojein
Ik vind ze echt ontzettend leuk, en idd de cultuur leuker..

k ga ze waarschijnlijk studeren, maar dat duurt nog wel ff..
Met citaat reageren
Oud 24-09-2002, 19:27
Mephisto
Mephisto is offline
Ik vind klassieke talen in elk geval leuker dan CKV
Oud 25-09-2002, 19:50
Leentje86
Ik vond het vreselijk, maar dat kwam waarscheinlijk door de leraar (niet helemaal onterecht denk ik, hij is niet voor niks ontslagen) Ik ben blij dat ik geen Latijn en Grieks meer heb. KCV vind ik wel een kei tof vak ik ben echt blij dat ik dat wel gekozen heb
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten