Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Werk, Geld & Recht
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 31-01-2005, 22:51
Sweetsurrender
Sweetsurrender is offline
Ik van plan om een beetje te gaan sparen. Heb op dit moment nog niet echt een doel, misschien voor mijn rijbewijs over jaartje, ik weet het nog niet (wordt over een week 17)
Ik heb een maandsalaris van ongeveer €250,00, maar dit wordt waarschijnlijk wat minder binnenkort. Ik heb mezelf nu voorgenomen om iedere maand meteen €100,00 op een spaarrekening te zetten, en de maand door te komen met €150,00, moet lukken lijkt me.
Hoe sparen jullie? Handige truckjes? Alle €2,00 munten verzamelen die je binnenkrijgt? Vertel!!

Zoekfunctie vond een topic uit 2003
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 31-01-2005, 22:58
Verwijderd
Ik spaar eigenlijk niet, heb ook geen vastinkomen. Maar zoals jij het doet, vind ik het handig. Zeker voor een groot bedrag als die voor een rijbewijs.
Tip: zet je geld op een renterekening (plusrekening), je kan er dan niet zo bijkomen als je pint en je krijgt er nog een leuk bedrag aan rente overheen.
Met citaat reageren
Oud 31-01-2005, 23:49
Verwijderd
Simpel: niet
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 00:59
Bloem
Bloem is offline
Ik heb een uitkering en woon nog thuis, heb dus geen vaste lasten en een behoorlijk inkomen. 2/3 Daarvan wordt automatisch, een paar dagen nadat ik mijn uitkering krijg, op mijn spaarrekening gestort. En het plan is dat ik het dit jaar ook écht niet meer terugboek
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 01:12
TopDrop
TopDrop is offline
kep geen bijbaantje, dus krijg alleen wat zakgeld en kleedgeld. dan moet je gewoon goed opletten op wat je uitgeeft en alleen iets duurs kopen als het je echt de moeite waard is. maar daar hebbik niet zown moeite mee. zolang ik geen baantje heb doen we het rustig aan
Oud 01-02-2005, 02:46
Cosa_nostra
Cosa_nostra is offline
Niet, als ik geld heb geef ik het uit.
En als ik geen geld heb, krijg ik het van me moeder.
Oud 01-02-2005, 06:55
rizzlefizzle
rizzlefizzle is offline
tja ik weetniet hoeveel je spendeerd natuurlijk, maar ik zou meteen van je loon een percentage naar je spaarrekening sturen en dat niet meer terugboeken, doe niet teveel, maar gewoon wat je kan missen zegmaar dat lijkt me het snelst..

en voor incidentele grote bedragen die je binnekrijgt kun je ook op spaarrekening zetten.. zo doe ik het ook een beetje en gaat best goed
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 09:14
Verwijderd
Ongeveer net als Bloem: elke maand wordt, een paar dagen nadat de stufi binnen is en de huur betaald, automatisch 50 euro overgeschreven naar mn spaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 09:22
Verwijderd
Ik spaar 75 euro per maand door die gewoon niet uit te geven. Zo af en toe zet ik een zooi op m'n spaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 09:41
Balance
Balance is offline
Ik had altijd een inkomen van 130 euro waarvan 50 euro automatisch naar m'n spaarrekening werd overgeschreven (internetsparen: hogere rente).
In de praktijk bleef er van de overige 80 ook nog wel zo'n 50 euro over die op m'n rekening terecht kwam.
Oud 01-02-2005, 10:58
ikbenschipper1
ikbenschipper1 is offline
Citaat:
Anneka schreef op 31-01-2005 @ 23:58 :
Ik spaar eigenlijk niet, heb ook geen vastinkomen. Maar zoals jij het doet, vind ik het handig. Zeker voor een groot bedrag als die voor een rijbewijs.
Tip: zet je geld op een renterekening (plusrekening), je kan er dan niet zo bijkomen als je pint en je krijgt er nog een leuk bedrag aan rente overheen.
dan zou ik het eerder op een internet spaarrekening zetten daar krijg je een hogere rente dan op een plusrekening.
Oud 01-02-2005, 11:33
Konijn
Konijn is offline
Ik krijg loon, kleedgeld en tegemoetkoming van IBG.
Mn loon wordt gelijk naar mn spaarrekening afgeschreven, en ik zorg dat ik nooit meer dan 200 euro op mn lopende rekening heb staan. Wat daarboven komt, stort ik op mn spaarrekening.
Dit komt uiteindelijk samen neer op zo'n 100 euro sparen per maand ofzo.
En ik boek het dan ook echt niet meer terug, ook vrij belangrijk .
Oud 01-02-2005, 11:40
iamcj
iamcj is offline
Kheb vanaf mijn 10e gewerkt, dus altijd iets van inkomen.

Als ik iets wilde hebben, ging ik op dat moment sparen totdat ik het had en dan pas kopen. Zo ging mijn spaargeld nooit verloren.

Zo heb ik van alles bij elkaar gespaard:

Stereo, TV, 3 computers, 2 auto's, 2 keybords, rijbewijs, vakanties en weet ik wat nog meer.

Daar moet ik wel bijzeggen dat mijn ouders mijn studie en kleren (tot 18 jaar) hebben betaald.

Toen ik samen ging wonen, had ik een paar duizend euro en lekker geleefd.
Oud 01-02-2005, 13:47
qghp
qghp is offline
Gewoon zorgen dat je veelste veel verdient. Ik verdien gemiddeld 600 euro per maand de laatste tijd dus dan meot je flink uit gaan geven wil je alles kwijtraken
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 13:48
qghp
qghp is offline
Citaat:
iamcj schreef op 01-02-2005 @ 12:40 :
Kheb vanaf mijn 10e gewerkt, dus altijd iets van inkomen.

Als ik iets wilde hebben, ging ik op dat moment sparen totdat ik het had en dan pas kopen. Zo ging mijn spaargeld nooit verloren.

Dat werkt idd goed, een soort van spaar-bodem stellen, en die komt dan steeds hoger te liggen als je meer geld binnenkrijgt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 13:48
Mara
Mara is offline
Ik stort gewoon geld naar m'n spaarrekening.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 14:26
Freestyler*
Freestyler* is offline
minder uitgeven dan ik binnenkrijg
of een eventueel tekort aanvullen met ontvangen rente natuurlijk
Oud 01-02-2005, 14:35
suikerprinses
suikerprinses is offline
ik zet aan het begin van de maand een deel van mn salaris op mn spaarrekening. helaas heb ik altijd de neiging wat terug te boeken als ik een geldtekort heb
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:15
mjk
mjk is offline
Sparen=zorgen dat er niet meer uitgaat per maand als dat er uitgaat. Gebeurt dat wel door één uitgave boven dat bedrag, dan in andere maanden dat verrekenen. En steeds een nieuw doel stellen, eerst had ik 1000, toen 1500, 2000 en nu 2500, en daarna wellicht 3000 euro. Met een beetje discipline lukt het wel
Oud 01-02-2005, 15:26
Verwijderd
Citaat:
ikbenschipper1 schreef op 01-02-2005 @ 11:58 :
dan zou ik het eerder op een internet spaarrekening zetten daar krijg je een hogere rente dan op een plusrekening.
ja idd daar heb je gelijk in. Maar iig ergens waar je er rente over krijgt
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:39
Sweetsurrender
Ik heb mijn geld nu op een normale internet spaarrekening gezet. Heb het niet op een + rekening gezet, omdat je dan 4,2% (ofzo) krijgt over het bedrag wat je per kwartaal er op hebt staan, dit lijkt me beter als ik grotere bedragen heb, heb nu dus iets van 3,2%
Ik ga ook proberen minder uit te geven. Iedere maand de €100,00 blijven storten (niet terugboeken) en ook proberen te sparen op mijn normale rekening, gewoon niet teveel uitgeven.
Ik heb mezelf ook voorgenomen om alle €2,00 munten die ik binnen krijg, in mijn kamer in een potje te stoppen. Kijken of ik dat vol houd, en dan na een tijd dat op mijn rekening storten
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 15:51
Freestyler*
Freestyler* is offline
Citaat:
Sweetsurrender schreef op 01-02-2005 @ 16:39 :
Ik heb mijn geld nu op een normale internet spaarrekening gezet. Heb het niet op een + rekening gezet, omdat je dan 4,2% (ofzo) krijgt over het bedrag wat je per kwartaal er op hebt staan, dit lijkt me beter als ik grotere bedragen heb, heb nu dus iets van 3,2%
Ik ga ook proberen minder uit te geven. Iedere maand de €100,00 blijven storten (niet terugboeken) en ook proberen te sparen op mijn normale rekening, gewoon niet teveel uitgeven.
Ik heb mezelf ook voorgenomen om alle €2,00 munten die ik binnen krijg, in mijn kamer in een potje te stoppen. Kijken of ik dat vol houd, en dan na een tijd dat op mijn rekening storten
die twee euro stukken sparen vind ik wel een grappig idee
maar dan moet je het zelf niet gaan manipuleren natuurlijk,
dat je bijvoorbeeld met een ander bedrag betaalt, zodat je geen 2 eurostuk terugkrijgt ed.
Oud 01-02-2005, 15:59
Sweetsurrender
Ja, juist wel manipuleren, maar dan andersom, namelijk zoveel mogelijk €2,00 munt stukken krijgen
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 16:09
Unexplained
Unexplained is offline
Iedere maand wordt er een bedrag (250 Euro) naar m'n spaarrekening gestort. De rest kan ik dan rustig verbrassen zonder dat ik mij ongerust hoef te maken. Vaak blijft er aan het einde van de maand toch nog wat over, dat geef ik dan uit aan gadgets.
Oud 01-02-2005, 16:12
Iduna
Iduna is offline
- Van het geld dat binnen komt, op een spaarrekening zetten. (regelmatig)
- De euromuntjes met een buitenlandse kop in een spaarpot doen.
Dat laatste doe ik niet meer, maar het werkte wel. Dit doe je dan naast het vaste bedrag dat je opzij zet. Je hebt vaker een Buitenlandse euro in je hand dan een Nederlandse. Probeer het eens een maand en kijk hoeveel je ongeveer spaart. Dan kun je je vaste spaarbedrag altijd nog verlagen, als je krap bij kas zit.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-02-2005, 16:43
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
krullevaar schreef op 01-02-2005 @ 10:14 :
Ongeveer net als Bloem: elke maand wordt, een paar dagen nadat de stufi binnen is en de huur betaald, automatisch 50 euro overgeschreven naar mn spaarrekening.
Ik ook. Dan merk je niet echt dat je spaart en kun je het niet vergeten. Als ik wat meer overhoud (wat nooit het geval is), dan stort ik dat ook op mijn spaarrekening. Ik spaar nu alleen voor de aankomende vakantie. Maar een noodpotje is natuurlijk nooit weg.
Oud 01-02-2005, 16:56
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Automatisch sparen: ieder begin van de maand wordt er 50 euro afgeschreven. Omdat het automatisch gaat, heb je er geen aandacht voor. Je moet gewoon doen alsof je dat geld nooit gekregen had.
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:02
Femic
Femic is offline
Geef zo min mogelijk uit, zodat ik van m'n zak- en kleedgeld (95 euro per maand) leef, al m'n salaris zet ik op m'n Plusrekening. Verder maak ik thuis extra schoon (we hebben onze huishoudster ontslagen ) voor geld en ik vraag of m'n moeder dat geld 1x in de maand wil storten, dat zet ik dan ook direct op m'n Plusrekening. Op die manier kan ik het niet direct pinnen en uitgeven.
Met een doel gaat het trouwens wel beter, heb je toch meer die discipline
Oud 01-02-2005, 17:12
Verwijderd
Ik krijg op twee momenten geld 'binnen': Rond de 26'e mijn salaris (ongeveer 140 euro, na een vakantie soms 250) en mijn kleedgeld, maar die datum verschilt nogal. Elke keer nadat ik geld binnen heb gekregen boek ik alles wat ik méér heb dan 100 euro naar mijn spaarrekening. Soms ook wel meer, zodat ik nog iets van 70/80 euro heb staan, als ik alweer bijna nieuw geld binnenkrijg bijvoorbeeld.

Ik heb namelijk geen vaste lasten (woon nog thuis) dus ik kan van vrij weinig rondkomen maar zo heb ik toch nog genoeg voor kleding/uitgaan/onverwachte uitgaven.

Op deze manier heb ik binnen een half jaar 1200 euro gespaard, best netjes al zeg ik het zelf
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 17:14
Miracle
Miracle is offline
Ik heb een internetspaarrekening. Als ik meer dan een bepaald bedrag op mijn lopende rekening heb, dan maak ik dat over naar mijn spaarrekening.
Dat gaat heel prima, vooral het laatste jaar heb ik al erg veel gespaard.
(Standaard spaar ik 15 euro per maand.)
Oud 01-02-2005, 18:01
Levitating Nun
Levitating Nun is offline
Citaat:
Miracle schreef op 01-02-2005 @ 18:14 :
(Standaard spaar ik 15 euro per maand.)
Wat weinig, dat schiet toch niet op.
Dikke rente innen!
Met citaat reageren
Oud 01-02-2005, 18:12
Miracle
Miracle is offline
Citaat:
Levitating Nun schreef op 01-02-2005 @ 19:01 :
Wat weinig, dat schiet toch niet op.
Dikke rente innen!
Ik kan hem wel standaard hoger instellen, maar ik bepaal liever per maand het extra bedrag. Ik spaar over het algemeen wel meer dan 15 euro per maand, maar ik heb geen zin om steeds geld terug over te maken.
Oud 01-02-2005, 19:04
Mr.Oizo
Mr.Oizo is offline
Van mijn SF die per maand € 228 is ongeveer niet aan € 100 komen, zo spaar je € 100 per maand.

Dat ga ik ook zo doen als ik mijn diploma heb gehaald / stop met de opleiding en dan een vaste baan krijg. Startloon voor een HBO'er is vaak hoger dan € 1000, als ik € 100 of misschien meer opzij zet, dan red ik dat zeker... en zit op WO dus als ik hiervoor mijn diploma haal heb je kans dat mijn startloon nog hoger is.

En in de zomer bijvoorbeeld ga ik naar Sensation, daar ben ik ook al geld voor het sparen. Met kerst en mijn verjaardag krijg ik toch geld van mijn ouders en mijn oma (met verjaardag ook van vrienden), want ik heb verder niet zo veel nodig en als cadeau geven ze dan maar geld. Dat doe ik in een potje, waardoor ik waarschijnlijk in juli wel geld genoeg heb.
Oud 01-02-2005, 19:19
Blubje
Blubje is offline
Ik verdien iedere maand rond de 500/600 euro.
Zodra ik m'n salaris binnen heb stort ik een deel op mijn spaarrekening. Hoeveel is afhankelijk van mijn salaris en wat ik die maand denk uit te willen/moeten geven. Meestal is het 200 of 300 euro.
Verder spaar ik altijd mijn kleingeld op en dat loopt heel snel op. Zo heb je vaak in korte tijd alweer 50 euro ofzo
Oud 01-02-2005, 19:30
rubenrtv
rubenrtv is offline
Ik kijk altijd hoe ik het geld voor iets bij elkaar kan krijgen ook al kan ik het al betalen. Voor mn gevoel 'spaar' ik het dan, zo verdwijnt dus nooit je opgespaarde geld.
Oud 01-02-2005, 19:58
Verwijderd
Ik schrijf per maand de helft van mijn salaris, ongeacht of ik meer ga verdienen in de toekomst en ik werk fulltime, automatisch over naar mijn spaarrekening en kom ik niet aan en spaar ik voor mijn toekomst. Voor de rest pin ik 500 euro per maand, daar leef ik van dus uitgaan, beltegoed, enz en al wat ik daar van over houd is voor grotere uitgaven waar ik voor spaar. En dan word er nog een bedrag per maand automatisch afgeschreven voor dat ik me loon krijg voor het bedrijfssparen.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 14:35
Schuah
Schuah is offline
niet.

remedie:

ga samen met een vriend een huis huren en koop een auto die een draaikolk in de tank heeft. Tel daarbij op mijn hobbys als:
- bier drinken in café
- naar frankrijk gaan
- onzinnige dingen kopen (mp3 speler terwijl je een auto hebt bijvoorbeeld)

en je houdt geen geld meer over aan het einde van de maand.
Oud 02-02-2005, 16:02
ArtemisQ
ArtemisQ is offline
Een spaarpot! Koop een leuke spaarpot en gooi je kleingeld erin, 't werkt echt *heeft een koe-spaarpot*

Mja, ik gooi daar mijn geld in, geld dat ik van m'n ouders krijg komt gelijk op m'n rekening & van m'n loon (krijg ik contant) koop ik de dingen die ik nodig heb

En één keer in de zoveel tijd vraag ik m'n moeder om wat geld (wat ik dan aan haar geef) op mijn internetspaarrrekening te storten. Is trouwens wel irritant, ik kan zelf niet bij mijn internetspaarrekening, maar wil 't graag wel, want ik heb totaal geen id hoeveel d'r nu opstaat ed. Ik zal m'n moeder 'ns vragen of de bank bellen
Oud 02-02-2005, 16:26
Verwijderd
Leven jullie wel mensen? Al dat sparen, wel goed hoor maar als je jong bent dan heb je toch een druk en leuk leven en tja dat kost nou eenmaal geld. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar alleen al 3000 euro kwijt aan vakantie Dat is natuurlijk wel veel maar dan heb je wel wat.

Maar alles is duur, vissenspullen zo 100 euro per maand, ff ps2 gekocht, 250 euro kwijt. ff kleren, ff uitgaan, enz.

Maar gelukkig heb ik wel een spaar rekening. Ik had afgelopen jaar 200 euro rente
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 17:16
Hawahaai
Hawahaai is offline
Ik schrijf geld over van mijn betaalrekening naar mijn spaarrekening zodra dit de moeite waard is. Ik zorg altijd dat er genoeg op mijn betaalrekening blijft staan, zodat ik daar alle uitgaven mee kan doen die nodig zijn (boeken voor school, kleding, eventuele vakantie betalen). De rest gaat naar mijn spaarrekening, en daar boek ik bijna nooit iets van terug naar mijn betaalrekening.
Met citaat reageren
Oud 02-02-2005, 21:25
Sommetje
Sommetje is offline
Citaat:
Syphon schreef op 02-02-2005 @ 17:26 :
Leven jullie wel mensen? Al dat sparen, wel goed hoor maar als je jong bent dan heb je toch een druk en leuk leven en tja dat kost nou eenmaal geld.(...)
Tuurlijk zijn er dingen die geld kosten, maar je moet jezelf wel een beetje in de hand houden. Sparen kan geen kwaad. Zeker niet als je jong bent, want juist dan is je leven soms zo onzeker.
Oud 02-02-2005, 22:00
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 02-02-2005 @ 17:26 :
Leven jullie wel mensen? Al dat sparen, wel goed hoor maar als je jong bent dan heb je toch een druk en leuk leven en tja dat kost nou eenmaal geld. Ik ben bijvoorbeeld dit jaar alleen al 3000 euro kwijt aan vakantie Dat is natuurlijk wel veel maar dan heb je wel wat.

Maar alles is duur, vissenspullen zo 100 euro per maand, ff ps2 gekocht, 250 euro kwijt. ff kleren, ff uitgaan, enz.

Maar gelukkig heb ik wel een spaar rekening. Ik had afgelopen jaar 200 euro rente
Druk met werken kost geen geld maar leverd geld op, en het is nog eens leuk. Wat wil je nog meer dan? Mijn dagen zijn rijkelijk gevuld.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 07:59
Verwijderd
Een paar dagen nadat ik mijn loon binnen heb, gaat er gelijk 50 euro naar mijn spaarrekening, zo mis ik het ook niet. Maar ja.. ik kom niet altijd rond, dus soms moet ik het weer terugstorten
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 08:08
Verwijderd
Citaat:
Wes schreef op 02-02-2005 @ 23:00 :
Druk met werken kost geen geld maar leverd geld op, en het is nog eens leuk. Wat wil je nog meer dan? Mijn dagen zijn rijkelijk gevuld.
Lijkt mij niet meer dan logisch maar gelukkig hoef ik nog niet te werken voorlopig. Ik denk ook wel dat ik nu meer over hou dan jij, jij hebt allemaal vasten lasten.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 08:53
cyntha
cyntha is offline
Als er veel geld op mijn betaalrekening staat boek ik een gedeeltje over op mijn spaarrekening. Ik spaar geen vaste bedragen per maand.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 15:52
MightyMarcel
MightyMarcel is offline
gewoon minder uitgeven dan dat er binnenkomt, en het verschil af en toe op de spaarrekening zetten. Ik hou zelf gewoon ongeveer 200-300 euro op mn betaalrekening, en alles daar boven zet ik op mn spaarrekening.
Oud 03-02-2005, 15:58
IjSbLoKiE
IjSbLoKiE is offline
Citaat:
Bloem schreef op 01-02-2005 @ 01:59 :
Ik heb een uitkering en woon nog thuis, heb dus geen vaste lasten en een behoorlijk inkomen. 2/3 Daarvan wordt automatisch, een paar dagen nadat ik mijn uitkering krijg, op mijn spaarrekening gestort. En het plan is dat ik het dit jaar ook écht niet meer terugboek
skrale zooi, beetje thuiswonen en een uitkering binnen krijgen... en je ouders er niets van geven
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 17:13
koekiemonstertje
koekiemonstertje is offline
ik heb een spaarpot waar ik zo nu en dan wat ingooi. Vaak kleingeld maar ook wel eens briefjes als ik over heb.

Geen idee hoeveel ik al heb gespaard, ik ga hem voor de zomer kapot slaan
Oud 03-02-2005, 20:57
Verwijderd
Citaat:
Syphon schreef op 03-02-2005 @ 09:08 :
Lijkt mij niet meer dan logisch maar gelukkig hoef ik nog niet te werken voorlopig. Ik denk ook wel dat ik nu meer over hou dan jij, jij hebt allemaal vasten lasten.
Betwijfel het, ben nog thuiswonend dus naast mijn ADSl aansluiting, verzekering, paar lidmaatschappen en kostgeld ben ik verder weinig verder kwijt. Daarbij heb ik een redelijke functie wat op zichzelf al goed uitbetaald.
Met citaat reageren
Oud 03-02-2005, 21:29
Hakuna
Hakuna is offline
Citaat:
Sweetsurrender schreef op 31-01-2005 @ 23:51 :

Hoe sparen jullie? Handige truckjes?
Vertel!!

Zoekfunctie vond een topic uit 2003
Ik spaar iedere maand tussen de 100 en 150 € op mijn oude SNS bankrekening.

Citaat:
Alle €2,00 munten verzamelen die je binnenkrijgt? Vertel!!
Doe ik ook, en leverd iedere maand zo'n 30 tot 40 € op (Kleine klusjes en boodschappen voor de buurvrouw doen, krijg ik telkens een 2 € munt. )
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten