Registreer FAQ Berichten van vandaag


Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Levensbeschouwing & Filosofie
Reageren
 
Topictools Zoek in deze topic
Oud 07-01-2005, 19:36
Upke
Upke is offline
Nou je hebt niks aan bezit. Je word geboren zonder bezit en je sterft zonder bezit. Ookal heb je nog zoveel geld, of nog zo'n mooie kleren je kunt het toch niet meenemen als je dood bent.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-01-2005, 12:32
saly
Avatar van saly
saly is offline
Citaat:
Panini schreef op 08-01-2005 @ 12:52 :
Dat klopt, maar waarom zou je de tussenliggende periode niet zo aangenaam mogelijk voor jezelf maken?

precies
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:01
esprit-chick
Avatar van esprit-chick
esprit-chick is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 29-12-2004 @ 00:38 :
Zouden alle mensen die bezit niet belangrijk vinden hun geld willen storten op mijn rekening en al hun bezittingen naar mij willen opsturen?

Bij voorbaat dank!
als je hulp nodig hebt, moet je t vooral zeggen hoor, ben ik heel makkelijk in
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 15:03
Verwijderd
Citaat:
esprit-chick schreef op 10-01-2005 @ 16:01 :
als je hulp nodig hebt, moet je t vooral zeggen hoor, ben ik heel makkelijk in
Nah, ik ben een ontzettende krent en mijn banksaldo is daardoor vrij hoog relatief tot mijn leeftijdsgenoten.

Maar geld is altijd welkom.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 16:08
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Panini schreef op 08-01-2005 @ 12:52 :
Dat klopt, maar waarom zou je de tussenliggende periode niet zo aangenaam mogelijk voor jezelf maken?
daar draait het nou net om.
maakt geldbezit gelukkig?
jij mag van wel vinden. vrijwel iedereen is het daar (in zekere zin) mee eens. waarom werken wij anders (voor onze carriere?)

ik niet.
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 21:01
Qimm
Avatar van Qimm
Qimm is offline
Citaat:
=zwart wit= schreef op 10-01-2005 @ 16:08 :
daar draait het nou net om.
maakt geldbezit gelukkig?
jij mag van wel vinden. vrijwel iedereen is het daar (in zekere zin) mee eens. waarom werken wij anders (voor onze carriere?)

ik niet.
dus jij gaat je hele leventje op een uitkering teren... succes
__________________
Your kisses lift me higher Like the sweet song of a choir You light my morning sky With burning love
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 21:15
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
Qimm schreef op 10-01-2005 @ 22:01 :
dus jij gaat je hele leventje op een uitkering teren... succes
dank je
Met citaat reageren
Oud 10-01-2005, 22:48
willypirate
Avatar van willypirate
willypirate is offline
Geld kan alleen maar kortstondig geluk creëren , geen contstant geluk.
__________________
twijfel aan ALLES - No Doubt!
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 20:12
DvoorA
Avatar van DvoorA
DvoorA is offline
money can't buy you love (or luck).
__________________
There is nothing real outside our perception of reality, is there?
Met citaat reageren
Oud 11-01-2005, 20:23
Verwijderd
Citaat:
DNMB schreef op 11-01-2005 @ 21:12 :
money can't buy you love (or luck).
Dat is niet waar, aangezien geld meetelt in de sociale status en vrouwen voornamelijk afgaan op sociale status.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 15:38
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 11-01-2005 @ 21:23 :
Dat is niet waar, aangezien geld meetelt in de sociale status en vrouwen voornamelijk afgaan op sociale status.
Een vrouw die alleen maar van je houd omdat je veel geld hebt. Noem jij dat geluk hebben?
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 15:46
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 12-01-2005 @ 16:38 :
Een vrouw die alleen maar van je houd omdat je veel geld hebt. Noem jij dat geluk hebben?
Dat zeg ik niet.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 20:37
=zwart wit=
Avatar van =zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 07-01-2005 @ 20:08 :
ieder heeft zijn problemen.

Toch denk ik dat je zorgen maken of je nieuwe mercedes wel in de smaak valt toch beter geregeld is dan je zorgen maken over wat je morgen moet eten.
dan hebben we ook nog de vraag wat gelukkiger maakt.
verder zijn de primaire levensbehoeften ook best wel buiten spel, omdat de meeste onder ons die toch niet willen missen. daarnaast kun je wel van mening zijn andere dingen te willen missen.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:09
Upke
Upke is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 12-01-2005 @ 16:46 :
Dat zeg ik niet.
Maar ik vraag het wel aan je.
Met citaat reageren
Oud 12-01-2005, 21:12
Verwijderd
Citaat:
Upke schreef op 12-01-2005 @ 22:09 :
Maar ik vraag het wel aan je.
Nee dus, maar dat is ook niet wat ik impliceerde.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:28
Verwijderd
Citaat:
Panini schreef op 08-01-2005 @ 12:52 :
Dat klopt, maar waarom zou je de tussenliggende periode niet zo aangenaam mogelijk voor jezelf maken?
Als je eten, kleding en onderdak hebt, heb je alles wat er nodig is. Geluk is dan slechts een quaestie van instelling, niet van geld.

Iedereen in het westen heeft deze elementaire levensbehoeftes, ja zelfs het overgrote deel van de wereldbevolking heeft ze. Dat men niet tevreden is heeft met een fundamentele misvatting in de mens zelf te maken, niet met de ongelijke verdeling van bezit.

Die misvatting is, dat wanneer men meer geld heeft, men meer lusten kan bevredigen, en dat deze lustenbevrediging geluk heet. Het enige wat er dan gebeurt, is dat men als razenden gaat proberen zoveel mogelijk lusten te bevredigen, en bij iedere bevrediging onstaan er twee nieuwe verlangens. Door dit cumulatieve effect loopt iedereen als een kip zonder kop in dit leven rond, zonder werkelijk te leven.
Met citaat reageren
Oud 16-01-2005, 17:38
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 16-01-2005 @ 18:28 :
Die misvatting is, dat wanneer men meer geld heeft, men meer lusten kan bevredigen, en dat deze lustenbevrediging geluk heet. Het enige wat er dan gebeurt, is dat men als razenden gaat proberen zoveel mogelijk lusten te bevredigen, en bij iedere bevrediging onstaan er twee nieuwe verlangens. Door dit cumulatieve effect loopt iedereen als een kip zonder kop in dit leven rond, zonder werkelijk te leven.
Je geld staat nog steeds niet op mijn rekening.

Trouwens, wat moet jij met een computer? Het is geen elementaire levensbehoefte.
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 19:55
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 16-01-2005 @ 18:38 :
Je geld staat nog steeds niet op mijn rekening.

Trouwens, wat moet jij met een computer? Het is geen elementaire levensbehoefte.
Ik heb geen geld, noch een computer.
Ik kan je wel wat schuldeisers geven


misschien dat je ook inhoudelijk zou kunnen reageren, of is dat te confronterend?
Met citaat reageren
Oud 18-01-2005, 20:42
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 18-01-2005 @ 20:55 :
Ik heb geen geld, noch een computer.
Ik kan je wel wat schuldeisers geven


misschien dat je ook inhoudelijk zou kunnen reageren, of is dat te confronterend?
Dat heb ik al gedaan.

Maar goed, de volgende keer dan je bijvoorbeeld kleding, bier of eten koopt, bedenk dan dat er zo'n jongen in Brabant zit die wél blij is met het geld.

Grappig trouwens dat iemand die vindt dat geld niet gelukkig maakt schulden heeft. Zelf heb ik een vrij ruim banksaldo.
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 00:38
Joostje
Avatar van Joostje
Joostje is offline
Geluk is de mate waarin je je wensen kunt bevredigen. Als je wensen alleen materieel zijn, maakt geld gelukkig. Maar dat lijkt me sterk .
__________________
Gatara was here! De W van stampot!
Met citaat reageren
Oud 19-01-2005, 12:35
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 19-01-2005 @ 01:38 :
Geluk is de mate waarin je je wensen kunt bevredigen. Als je wensen alleen materieel zijn, maakt geld gelukkig. Maar dat lijkt me sterk .
Als je wensen deels materieel zijn, helpt geld bij het gelukkig-zijn. Dat is per definitie zo.
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 20:33
Verwijderd
Citaat:
Joostje schreef op 19-01-2005 @ 01:38 :
Geluk is de mate waarin je je wensen kunt bevredigen. Als je wensen alleen materieel zijn, maakt geld gelukkig. Maar dat lijkt me sterk .
Geluk zit juist in het niet hebben van wensen
nirvana
Met citaat reageren
Oud 22-01-2005, 21:27
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 22-01-2005 @ 21:33 :
Geluk zit juist in het niet hebben van wensen
nirvana
Denk jij dat het mogelijk is om bijvoorbeeld niet te willen eten, drinken, neuken e.d.?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 11:03
GVR
GVR is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 22-01-2005 @ 21:33 :
Geluk zit juist in het niet hebben van wensen
nirvana
Zou jij die bewering eens willen onderbouwen?

Geld maakt wel gelukkig

Geluk is gewoon een zooi hormonen die je lichaam aanmaakt op bepaalde 'triggers'
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 11:39
Jones
In de Carp van 19 januari staat een interview met Eric Bartels (van MagicMinds, als het iemand ook maar iets zegt) en die baseert zijn levensgeluk (en dat van de rest van de westerse wereld) op een theorie van Maslow. Die onderscheidt een aantal niveau's van behoeftebevrediging (er even van uit gaan dat geluk het bevredigen van je behoeftes is) Aan de eerste vier behoeftes (eten en drinken, veiligheid (dus onderdak), bevestiging, erkenning en status) is in de Westerse wereld allemaal voldaan. Nu de mensen merken dat ze met die auto, huis, vrienden en rijkdom nog niet gelukkig zijn is het tijd voor een vijfde stap. Die van zelfontplooiing en zelfrealisatie, juist de onthechting aan materiële zaken.

Zelf komt Bartels nog met een opmerking dat we hier in de Westere wereld pas aan de vijfde stap toekomen na het realiseren van de eerste vier terwijl ze in het boeddhisme al van jongs af aan leren te mediteren. Maar dat terzijde
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 12:07
GVR
GVR is offline
Citaat:
Benfatto schreef op 22-01-2005 @ 21:33 :
Geluk zit juist in het niet hebben van wensen
nirvana
Dus jij wens geen wensen te hebben?
Met citaat reageren
Oud 23-01-2005, 21:37
meisje
meisje is offline
Geld maakt niet gelukkig, maar is wel noodzakelijk. Bijvoorbeeld: huwelijken waar armoede heerst, zullen eerder stranden.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 13:13
Verwijderd
Citaat:
Mephostophilis schreef op 22-01-2005 @ 22:27 :
Denk jij dat het mogelijk is om bijvoorbeeld niet te willen eten, drinken, neuken e.d.?
Moeilijk, maar mogelijk.
Iedereen die dat bereikt maakt dan ook altijd diepe indruk. Jezus bijvoorbeeld.

Maar je kan natuurlijk niet wensen geen wensen te hebben, dan ben je al verkeerd bezig

Ook wil het niet zeggen dat je in zo'n situatie verhongert, het betekent gewoon dat je geen angst ervoor kent, en je beslissingen neemt naar gelang het moment. Berusting in het leven zoals het is in essentie, en vervolgens datgeen tot je nemen en er deel van uit gaan maken; levend zijn.
Met citaat reageren
Oud 30-01-2005, 14:57
Verwijderd
Citaat:
Benfatto schreef op 30-01-2005 @ 14:13 :
Moeilijk, maar mogelijk.
Iedereen die dat bereikt maakt dan ook altijd diepe indruk. Jezus bijvoorbeeld.

Maar je kan natuurlijk niet wensen geen wensen te hebben, dan ben je al verkeerd bezig

Ook wil het niet zeggen dat je in zo'n situatie verhongert, het betekent gewoon dat je geen angst ervoor kent, en je beslissingen neemt naar gelang het moment. Berusting in het leven zoals het is in essentie, en vervolgens datgeen tot je nemen en er deel van uit gaan maken; levend zijn.
Tikje naïef, maar wellicht toch als ideaal om na te streven niet zo slecht.
Met citaat reageren
Oud 05-02-2005, 02:05
p-chez
Avatar van p-chez
p-chez is offline
Het niét hebben van geld, is voor veel mensen in de wereld wél de oorzaak om óngelukkig te zijn.
Zou geld dan toch niet een klein beetje gelukkig kunnen maken?

Lijkt me wel.
Maar natuurlijk hangt het gelukkig zijn (gelukkig) van meerdere aspecten af.
__________________
yupyup.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren


Regels voor berichten
Je mag geen nieuwe topics starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag geen bijlagen versturen
Je mag niet je berichten bewerken

BB code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit

Spring naar

Soortgelijke topics
Forum Topic Reacties Laatste bericht
Games Wij maken een computer spel en hebben je hulp hard nodig!
HKU_Smee
26 13-04-2010 10:46
Levensbeschouwing & Filosofie geloof, hoop, liefde
Gerlinda
126 12-05-2009 06:32
Nieuws, Achtergronden & Wetenschap Welke coalities zie jij op het toneel graag verschijnen & bepaalt dit je stemgedrag?
Gatara
230 21-11-2006 00:05
Verhalen & Gedichten Een treinbrief ( beetje lang weer )
Verwijderd
14 15-09-2004 14:45
De Kantine Zwartboek van de wereld
niceman1984
29 29-03-2004 19:08
Levensbeschouwing & Filosofie Nieuw 'politiek' systeem,wereldorde, levensbeschouwing. Cooperatieve Anarchie.
Isa
28 13-06-2003 20:47


Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 10:15.