Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Topic gesloten

Topictools Zoek in deze topic
Oud 06-02-2005, 09:37
Psycho-test
Psycho-test is offline

Gisteren een TV-programma gezien over het opmeten in de jaren '30 van een reeks lichamelijke kenmerken met de bedoeling hieraan conclusies te kunnen koppelen over iemands persoonlijkheid. Na het Nazisme is deze (pseudo-)wetenschap naar de taboe-sfeer verwezen, maar nu lijkt ze opnieuw op verschillende plaatsen de kop op te steken.

Interessant in dit verband is de populaire http://www.psycho-test.net die aan de hand van een aantal uitspraken niet alleen gedetailleerd iemands persoonlijkheid beschrijft, maar ook een gok doet naar een aantal lichamelijke kenmerken.

Lijkt jou dit nonsens ? Vooraleer je hierop "ja" antwoordt : wees eens eerlijk, heb jij niet vaak een eerste indruk van iemands karakter alleen maar op basis van diens gelaatstrekken bijvoorbeeld ?

Advertentie
Oud 06-02-2005, 09:46
martijn1985
martijn1985 is offline
ik heb het een beetje gehad met die verkapte reclame van jou. Laatst al met dat astrologie, nu weer. Ik vind het nogal storend.

Uiteraard is psychometrie onzin, dat is allang bewezen. Er is geen zinvol verband tussen uiterlijk en karakter. Het feit dat je een eerste indruk van iemand krijgt staat daar los van. Komt trouwens nog eens bij dat een eerste indruk niet alleen op puur fysieke kenmerken gebaseerd is, maar bijvoorbeeld ook op de manier hoe iemand zich gedraagt, hoe de persoon staat, wat voor kleding hij of zij draagt.
Oud 06-02-2005, 10:05
Verwijderd
Citaat:
martijn1985 schreef op 06-02-2005 @ 10:46 :
ik heb het een beetje gehad met die verkapte reclame van jou. Laatst al met dat astrologie, nu weer. Ik vind het nogal storend.
En ik ben het er wel mee eens. Een topic openen over dit onderwerp (dat verband tussen karakter en lichamelijkheid) mag van mij best, maar dan zonder die link er in.
Advertentie
Topic gesloten

Regels voor berichten