Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Psychologie
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 10-07-2002, 21:29
Desp
Desp is offline
Zoals jullie misschien wel weten worden tweelingen vaak bij psychologische onderzoeken gebruikt, bij voorkeur een-eiïge tweelingen, die appart zijn opgegroeid.. Maar ja, die zijn schaars he...

Zo onderzoeken ze bijvoorbeeld het karakter en psychische ziektes (bijvoorbeeld of sommige vormen van depressie genetisch bepaald zijn, of dat men aanleg voor schizofrenie heeft, of borderline...).
Dat zijn behoorlijk serieuse dingen...

Daarom nu de leuke kant van tweelingen (of meerlingen), een-eiïg of meer-eiïg.

Ken je een tweeling/meerling en valt je bijzondere dingen aan hen op? Meld dat dan hier... (bijvoorbeeld eigen talen etc etc)
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 10-07-2002, 21:34
Desp
Desp is offline
Zelf zijn mijn broertje en zusje een tweeling, ondanks het feit dat ze niet identiek zijn (hoezo niet identiek? pff, zijn vrijwel niet te onderscheiden!) hebben ze toch duidelijk een band samen...

Toen ze nog baby's waren, zorgden mijn ouders ervoor dat ze vrijwel alles samen deden. Ze gingen samen in bad, samen eten, samen spelen, samen verschonen etc etc. Nu zijn ze bijna 9 (morgen) en merk ik echt dat ze een eigen wereldje hebben naast dat van ons, zeg maar... Ze vullen elkaar aan met zinnen, troosten elkaar, praten in een soort eigen taaltje, hebben echt nooit ruzie.. Echt super om te zien
Toen mijn moeder was overleden, wilden ze alleen nog maar bij elkaar in bed slapen, met elkaar praten, elkaar troosten, zo mooi
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 21:37
Verwijderd
Bij mij op school zaten 2 meisjes, 1-eiige tweelingen. Het enigste wat me opviel, is dat de ene vrij extrovert was, terwijl de andere juist gesloten was. Voor de rest leken ze erg op elkaar, hadden ook zowat dezelfde cijfers, enz..

Ik blijf erbij dat je het meest gevormd wordt door jouw omgeving, dus alle ervaringen die je opdoet. Alleen bepaalde zaken als intelligentie en de vatbaarheid voor bepaalde aandoeningen lijken me erfelijk.
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 21:49
Verwijderd
jep, twee goede vriendinnen van mij zijn een een eiige tweeling.. Bella & Doris..

Het is nu wel minder, ze groeien meer uit elkaar, ontwikkelen meer hun eigen wereld en bovendien is dr een conflict geweest (DE nachtmerrie van elke tweeling, ze vonden dezelfde jongen leuk.. die jongen heeft eerst wat met Bella gehad, niet echt, maar beetje, en nu al heel lang met Doris) dat ze nogal uit elkaar heeft gedreven..

maar toen ik ze leerde kennen, ja, ze hadden een brabbeltaaltje.. onverstaanbaar!! Maar zij verstonden elkaar.. en ze hadden een geheimschrift.. dat konden ze heeeel snel schrijven, de een hield/houdt dr dagboek dr zelfs in bij! Gaat net zo snel als gewoon schrijven, echt vaag!

En ja, dezelfde ontzettend flauwe humor, mopje waar ze dubbel omliggen: er zaten twee vogeltjes op een hekje, zegt de een: tjilp, zegt de ander... en dan niks meer, dubbel liggen ze dan, heel erg grappig om te zien.. Verder ook allebei best slim, hoge cijfers enzow.. allebei Vwo C&M gedaan, hoewel Bella bij N&G is begonnen, maar in de 6de overgestapt..

Maar verder is Bella wat spontaner enzow, wat uitdagender, gekker.. Doris is een stuk verlegener, ingehoudener, naïever.. Maar allebei zijn ze superlief!!!
Met citaat reageren
Oud 10-07-2002, 22:05
Desp
Desp is offline
Wanneer ze samen zijn merk ik geen verschil, maar bij vriendjes enzo is Beer (broertje) toch wel extraverter dan Jar (zusje). Ze verschillen qua doen thuis niet echt zo, Beer is dan wat rustiger (hoeft niet zo stoer te doen ) en Jar voelt zich op d'r gemak en is dus niet verlegen. In principe, wanneer ze zichzelf zijn, zijn er dus weinig verschillen...

Maar over een paar jaartjes gaat Beer natuurlijk meer naar meisjes kijken en Jar gaat zich dan wat meer op jongens richten, dus ik verwacht wel dat ze op den duur uit elkaar gaan groeien (ze gaan zich met andere dingen bezig houden)..
Met citaat reageren
Oud 11-07-2002, 19:05
vixen
vixen is offline
hell, ik ben zelf tweeling enduh.. ja kweenie tis misschien voor een buitenstaander makkelijker om iets over "rare" dingen tussen ons te zeggen want voor mij isset allemaal heel normaal. Wat ik wel hoor van mensen is dat het soms heel vervelend kan zijn als geertje en ik bij elkaar zijn aangezien we dan aan een blik genoeg hebben om heel hard in lachen uit te barsten terwijl andere mensen geen flauw idee hebben waar het over gaat.
Ja verder... kweenie tis gewoon dat we elkaar goed aanvoelen.

Maar nee, we dromen niet hetzelfde en we hebben geen pijn als de ander pijn heeft en.. en... (de raarste vraag tot nu toe) NEE we hebben nog nooit sex gehad met elkaar
en ja het is handig voor kleren en make up en zooi

ow en wat dusjcrib ook zei, bij ons isset ook wel zo dat de ene wat spontaner is dan de ander.. eiglijk precies zoals jij et beschrijft..
Oud 11-07-2002, 22:50
Genesis
Genesis is offline
Ik ben zelf tweeling met mn zusje, een twee-eiige tweeling dus. We zijn echt samen opgegroeid, deden vooral vroeger nagenoeg alles samen. Vanaf mn 12e ofzo werd het wat minder, maar vanaf mn 16e zijn we weer heel close zeg maar. Kan heel goed met haar praten en weet ook veel van haar. Ze is nu bijna 2 maand in Oostenrijk en ik zit thuis. Ik mis haar dan ook gigantisch ..

Sterk verbonden? ja.. maar ik denk dat dat bij ons voornamelijk komt doordat we altijd alles samen gedaan hebben, en omdat je een leeftijdsgenoot in huis hebt, is dat al gauw je eerste aanspreekpunt. Ja, ik kan vaak aanvoelen hoe ze zich voelt, ik kan vaak aanvoelen af er iets is. Kan soms aanvoelen waar ze is als dat nodig mocht zijn.. Heel raar misschien, maar zo werkt het soms wel. Veel kan imho echter ook op het bovenstaande worden terug verwezen..

Genesis
Met citaat reageren
Oud 12-07-2002, 13:45
moenbase
moenbase is offline
Ik ken 2 een-eiïge tweelingen. [2 Paar dus ]

Ze doen ook allemaal hetzelde; het ene paar werkt in het ziekenhuis, de anderen werken in hetzelfde bedrijf.
Oud 12-07-2002, 16:51
little lady
little lady is offline
ken een eeneïge tweeling..

de ene jongen is ontzettend verlegen bij meisjes, durft haast niets te zeggen, behalve als je hem goed kent..

de ander is juist heel anders; hangt de patser uit; kent veel meisjes en kan ontzettend veel met ze praten etc.

als ze met zn tweeën zijn hebben ze vaak ruzie, maar je hoort ze nooit iets ontzettend negatiefs over de ander zeggen, ze zijn vaak vreselijk enthousiast over de ander..

oja, en ze hechten zich allebei nogal aan hun familie; vooral de oudste kan uren praten over zijn band met zijn vader en moeder etc.
Oud 14-07-2002, 10:24
alpha
alpha is offline
Citaat:
otherside zei:

Wat ik wel hoor van mensen is dat het soms heel vervelend kan zijn als geertje en ik bij elkaar zijn aangezien we dan aan een blik genoeg hebben om heel hard in lachen uit te barsten terwijl andere mensen geen flauw idee hebben waar het over gaat.
Uh, dit is toch niet iets typisch voor tweelingen? Dat heb ik ook met mijn zus en wij verschillen 6 jaar!

Ik heb trouwens een tweeling in de straat wonen en het enige wat mij opvalt (ik ga dan ook niet heel erg met ze om, eigenlijk alleen met het meisje, zijn meisje en jongen) dat ze dezelfde interesses hebben. Ook hebben ze (bijna) nooit ruzie. Ze zitten allebei op voetbal en zitten bij elkaar ik de klas. Ik heb nog nooit gehoord dat het niet goed ging tussen hen.
Oud 14-07-2002, 13:53
Meglomania
Meglomania is offline
Mijn beste vriendin is een eeneiige tweeling en ze zijn echt identiek. Hebben hetzelfde uiterlijk, dezelfde stem en vaak dezelfde gedachten. Ze hebben absoluut hun eigen leven, maar eindigen toch vaak bij elkaar... ok klinkt een beetje vaag I guess...

Ze kunnen echt niet zonder elkaar leven en voelen vaak bijvoorbeeld pijn als één van beide iets heeft. Toch hebben ze ook vaak met jaloezie te maken, doordat bijvoorbeeld de één beter kan leren dan de ander.
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 17:36
Droomvlucht
Droomvlucht is offline
Mijn buurjongens zijn een eeneiige tweeling, en t valt me op dat hoezeer ze ook ruzie hebben, ze toch altijd er voor elkaar zullen zijn.. ze durven elkaar ook niet echt te kwetsen.. Als dit per ongeluk gebeurd wordt de band er naderhand alleen maar sterker van. Ze zitten ook kwa gedachten vaak op "dezelfde golflengte" das bes eng af en toe, als de een hetzelfde denkt als de ander, of iets aanvoelt als er iets met de ander is enzo...

Ik ken overigens ook een tweeige tweeling, maar daar is volgens mij niet veel "band" tussen.. die zijn heel erg apart ook kwa gedachtengang enzo....
Oud 14-07-2002, 19:21
Desp
Desp is offline
Idd, er komt nu ook echt naar voren dat er een soort beschermingsband is, niet echt elkaar willen kwetsen... Dat hebben Beer en Jar ook echt duidelijk... hemelen elkaar helemaal op
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 22:16
viooltje
viooltje is offline
ik ben ook een tweeling,ik heb een tweelingzus.
in somminge dingen lijken we veel op elkaar en in sommige dingen helemaal niet(net als gewone zussen dus).mensen vragen wel eens ''als een van jullie een vriendje heeft kan die jullie dan wel uit elkaar houden''.NATUURLIJK kan die ons dan uit elkaar houden anders ben je toch niet echt verlieft op diegene,toch?mensen waar wij bevriend mee zijn vergissen zich nooit.Als mensen ons na een lange tijd nog niet uit elkaar kunnen houden dan heb ik zoiets van,dan intereseer je je ook niet voor ons.Anders zou je het wel kunnen.Als ik ergens een tweeling zie kan ik ze naar een tijdje zeker wel uit elkaar houden.Je moet ik niet op de uiterlijke verschilllen letten maar op hun uitstraling.want die zijn altijd verschillend.Er is niks zo erg dan waarneer je op een feestje zit en ze gaan uiterlijkeverschillen zitten zoeken.vinden jullie niet?
Met citaat reageren
Oud 14-07-2002, 23:46
Genesis
Genesis is offline
Citaat:
Aragnabite schreef:
Mijn buurjongens zijn een eeneiige tweeling, en t valt me op dat hoezeer ze ook ruzie hebben, ze toch altijd er voor elkaar zullen zijn.. ze durven elkaar ook niet echt te kwetsen.. Als dit per ongeluk gebeurd wordt de band er naderhand alleen maar sterker van. Ze zitten ook kwa gedachten vaak op "dezelfde golflengte" das bes eng af en toe, als de een hetzelfde denkt als de ander, of iets aanvoelt als er iets met de ander is enzo...

Ik ken overigens ook een tweeige tweeling, maar daar is volgens mij niet veel "band" tussen.. die zijn heel erg apart ook kwa gedachtengang enzo....
Ik ben een van een twee eiige tweeling, maar volgens vele anderen gaat dit verhaal ook voor ons op! Althans, dat zijn verhalen die ik uit mijn omgeving hoor! En ik voel het zelf ook wel. Mag ik vragen of je het meent of je dat eng vindt en waarom? Ben ik wel benieuwd naar.
Blijkbaar zit er veel verschil tussen twee eiige tweelingen...

Genesis
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten