|
|
Bekijk resultaten poll: Beperkt religie wetenschap? | |||
Oneens. |
![]() ![]() ![]() ![]() |
8 | 25.00% |
Meer oneens dan eens. |
3 | 9.38% |
Neutraal. |
0 | 0% |
Meer eens dan oneens. |
3 | 9.38% |
Eens. |
18 | 56.25% |
Aantal stemmers: 32. Je mag niet stemmen in deze poll |
![]() |
|
Topictools | Zoek in deze topic |
Advertentie | |
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
eens dus.
||
Citaat:
Het ging mij er dan ook om dat als er beperkingen op de wetenschap komen, deze geen religieuze aansporing mogen hebben. Beperking zou dus alleen moeten voor komen wanneer het in het algmeen belang is (wanneer dat zou moeten zijn en wie dat belsist laat ik maar in het midden daar ben ik ook niet helemaal uit). |
![]() |
||
Citaat:
Overigens valt mij op dat mensen denken dat het geloof in de practijk de wetenschap enorm beperkt. Dat valt nogal mee als je het vergelijkt met willekeurige andere zaken. De ethiek, de politiek, de media. |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Ik vecht met de wapenrusting Gods (Ef. 6:10-20), Pugno et Profligo
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
![]()
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
@Kwibus, ten eerste kun je mensen die onderzoek deden in lang vervlogen tijden niet echt wetenschappers noemen. De meeste namen het ook niet bepaald nauw met wetenschappelijke onderzoeksmethoden en dergelijke. Verder is het ook niet zo dat elke wetenschappelijke theorie per definitie goed is en hoeft te zijn. Wetenschap is (in tegenstelling tot religie) erg dynamisch en ontwikkelt zich dan ook. Verder schroomt de wetenschap niet om theorieën te vervangen of te verbeteren. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Ik ben het overigens eens met de stelling. |
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
Wel is het zeer gevaarlijk wanneer 'wetenschappers' proberen op wiskundige of natuurkundige wijze het bestaan van een god aan te tonen, zoals op sommige christelijke universiteiten in de VS nog wel eens gebeurt. En tenslotte zijn er ook voldoende wetenschapsgebieden waar geloof prima mee te verenigen valt, zoals de taalkunde, de medische wetenschap, de rechtswetenschap en alle sociale wetenschappen. |
![]() |
|||
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||
Citaat:
Dat ligt er dus maar net aan wat je geloofwaardig noemt. De huidige wetenschap heeft ook een aantal dingen die ze 'geloofwaardig' noemt, maar waar geen basis voor is. Waarom is logica de manier waarop wetenschap bedreven moet worden? (leuk, want je antwoord is onherroepelijk een kringredenering) Citaat:
Doel: verhelderen van de wereldorde. aannames: het bestaan van de wereldorde, betrouwbaarheid waarneming, betrouwbaarheid logisch denken, vertrouwen dat door enkel waarneming en logisch denken wereldorde verhelderd kan worden. De christelijke wetenschap trekt dat model in twijfel en neemt andere aannames: De aarde is geschapen door God. Zou een openings dogma kunnen zijn. Als je dan de waarnemingen van darwin doet kom je op het creationisme. Dat is niet gedaan naar onze wetenschapsfilosofie, maar daarom nog niet 'onwetenschappelijk' In jouw geval willen ze het bestaan van God bewijzen. Dat betekend dat je al geen gebruik kan maken van de huidige wetenschap want die heeft God uitgesloten van waarneming. Die aanname wordt uitgeschakeld en ze gaan wetenschap bedrijven. Zo'n 9 dagen geleden viel ik de christelijke wetenschap in het algemeen en het creationisme in het bijzonder aan. Gelukkig had ik al het een en ander van de wetenschapsfilosofie bestudeerd, (daarvoor komt jou ook nog enige dank toe. bij deze) en die jongen die veel ouder was dan ik en meer ervaren in het onderwerp kon mij heel helder uitleggen waarom de christelijke wetenschap niet zo zwakzinnig is als hij op het eerste gezicht lijkt. (hopelijk snap jij het ook een beetje, want ik weet lang niet zoveel als de persoon die het mij uitlegde) |
Advertentie |
|
![]() |
|||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Maar eigenlijk dwalen we nu wel een beetje af van de eigenlijke discussie. Het ging namelijk - denk ik, als ik de openingspost van dit topic lees - met name om de vraag of het huidige wetenschapsbegrip onverenigbaar is met geloof. Daarop moet het antwoord naar mijn idee bevestigend luiden, omdat het huidige wetenschapsbegrip een descriptief karakter heeft zoals jij net zei en de mogelijkheid van god uitsluit of in elk geval niet als vaststaand aanneemt. Overigens stuit ik bij dit soort discussies vrij snel op de grenzen van mijn kennis, aangezien ik ook maar een eenvoudige jurist ben en helaas alles wat betrekking heeft op wetenschapsfilosofie cum annexis in mijn vrije tijd moet doen. |
![]() |
||||
Citaat:
God valt niet volgens onze wetenschap te bewijzen. Dat is zeker. Misschien ook niet met waarneming, misschien ook niet door logica. De christelijke wetenschap probeert dat echter wel dmv een aantal andere uitganspunten. Of misschien proberen ze God te verklaren zonder waarneming, maar puur via de logica(de griekse wetenschap). Beide methoden zijn niet naar onze wetenschapsfilosofie, maar wel interessante vormen van wetenschap. Citaat:
De combinatie tussen die twee is naar mijn mening heel interessant, maar weinig productief. (nou hoeft dat voor mij geen vereiste te zijn voor de wetenschap, dan zouden heel wat vormen namelijk verdwijnen, en heel wat vindingen niet gedaan zijn.) Citaat:
![]() Ik ben het niet met de stelling eens vanwege het woord 'beperkt'. Dat impliceert dat het geloof het terrein van de wetenschap zou verkleinen terwijl het juist nieuwe vormen toevoegt. |
![]() |
|||
Citaat:
Wetenschap behoort nooit en te nimmer zichzelf op de zetel Gods te plaatsen. Dat is dan ook de reden waarom christenen tegen bepaalde vormen van onderzoek zijn. Die onderzoeken worden door deze groep dan als ethisch onverandwoord bevonden. Citaat:
Want voor de atheist bestaat er geen God, dus moet alles kunnen worden verklaard vanuit dit gegeven, dit in tegenstelling tot de religieuze die vanuit het tegenovergestelde standpunt werkt. Het gegeven dat in de huidige maatschappij door velen de eerste manier van wetenschap wordt verkozen boven de tweede wilt niet zeggen dat deze het bij het juiste eind heeft.
||||
Verwijderd
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
|||||
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
en niet alles wat er KAN is ook verstandig om te DOEN ![]() |
![]() |
||
![]() |
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Verder heb je natuurlijk gelijk dat als een atheïstische wetenschapper zich schuldig maakt een bewijsvervalsing dit een zeer ernstige en foute zaak is. Maar niet meer of minder dan bij een theïstische wetenschapper. |
![]() |
||
Citaat:
'koste wat kost' is aan dat idee vasthouden terwijl het overduidelijk niet kan kloppen.
||
![]() |
Citaat:
![]() ![]() Er zijn in de geschiedenis tal van 'bewijzen' verkeerd geinterpreteerd ![]() |
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
![]()
||
Verwijderd
|
Citaat:
|
![]() |
||
Citaat:
Hoe ethisch is het iedereen die iets in de ogen van een ander fout doet voor te houden dat hij/zij voor eeuwig verdoemt is? Hoe ethisch verantwoord is het dat gelovigen verder niet minder crimineel zijn, terwijl je wel een verband suggereerde?
||
Verwijderd
|
Citaat:
![]() De kerkelijke instellingen zijn inderdaad het minst etisch verantwoord bezig. |
Advertentie |
|
![]() |
|
|
![]() |
||||
Forum | Topic | Reacties | Laatste bericht | |
Levensbeschouwing & Filosofie |
[afgesplitst] Breed discussietopic: Zal religie uitsterven? Religie en ratio. Verwijderd | 47 | 29-10-2015 19:37 | |
Atheïsten Verwijderd | 500 | 12-07-2012 16:48 | |
Katholieke school Verwijderd | 176 | 10-08-2009 14:16 | |
>> Geloven in God << Lord Dolphin | 378 | 17-11-2005 22:03 | |
Huiswerkvragen: Klassieke & Moderne talen |
sluierverbod (betoog) Nederlands bayirgul | 12 | 26-03-2004 10:59 |