Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Oude troep / Mystiek

Topictools Zoek in deze topic
Oud 16-07-2002, 19:29
Just Johan
Just Johan is offline
ik zie het evolutionair nut van telekinese en wat andere paranormale dingen niet zo dus ik vraag me af of dat betekent dat mensen hier per definitie in een god geloven als uitvinder van de mens.

En of je denkt dat als je een kopie maakt van een mens waarbij je alleen datgene kunt kopieren wat de wetenschap tot nu toe heeft erkend (dus energie en materie; wat volgens E=mc^2 trouwens in elkaar over kan gaan) of die kopie dan evengoed tot paranormale zaken in staat zal zijn als het origineel; is het dan (áls er volgens jou geen goddelijke vonk nodig is om van een menselijk lichaam een mens te maken) ook zo dat je erkent dat de mogelijkheid tot deze dingen in het dna ligt opgeslagen?
Advertentie
Oud 16-07-2002, 20:19
Joris
Joris is offline
moet er overal een evolutionair nut van zijn?

Citaat:
ik zie het evolutionair nut van telekinese en wat andere paranormale dingen niet zo dus ik vraag me af of dat betekent dat mensen hier per definitie in een god geloven als uitvinder van de mens.
???? ????

wat vraag je nu precies? of wij geloven in een god als uitvinder van de mens? ik niet eigenlijk...

Citaat:
En of je denkt dat als je een kopie maakt van een mens waarbij je alleen datgene kunt kopieren wat de wetenschap tot nu toe heeft erkend (dus energie en materie; wat volgens E=mc^2 trouwens in elkaar over kan gaan) of die kopie dan evengoed tot paranormale zaken in staat zal zijn als het origineel; is het dan (áls er volgens jou geen goddelijke vonk nodig is om van een menselijk lichaam een mens te maken) ook zo dat je erkent dat de mogelijkheid tot deze dingen in het dna ligt opgeslagen?
???? ????

wat moet ik hier uit maken?

~
Oud 16-07-2002, 20:37
gna
gna is offline
ik snap wel wat hij bedoelt, maar snap het nut niet

ik denk dat een puur materiele kopie van een mens niet levensvatbaar is (of slechts heel beperkt), zo wel dan ervaart hij denk ik geen spirituele dingen

maar dit is eigenlijk terug te brengen tot de vraag: heeft de mens wel of geen ziel? ...
Oud 16-07-2002, 20:49
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
moet er overal een evolutionair nut van zijn?
nou stel dat je gaat voor de evolutietheorie en dingen hebben geen nut... dan verdwijnen ze waarschijnlijk weer.

Citaat:
wat vraag je nu precies? of wij geloven in een god als uitvinder van de mens? ik niet eigenlijk...
dus omdat naar mijn idee evolutietheorie en paranormale dingen niet samen gaan vraag ik me af of er hier toch mensen zijn die ze denken te kunnen combineren.

Citaat:
wat moet ik hier uit maken?
nou ik heb nogal wat dingen gehoord de laatste tijd over dat paranormale krachten en de krachten die de wetenschap kent geen invloed op elkaar kunnen hebben; wat dan trouwens meteen telekinese uitsluit maar dat snapt niet iedereen; anyway om toch een beetje meer inzicht te verkrijgen in de gedachtengang van m'n paranormaal ingestelde medeforummer vroeg ik me af hoe ze dat dan precies invullen in de situatie die ik schetste; misschien dat ik daarin dan wel inconsistenties in aan kan wijzen; of nieuwe wegen kan zien die ik nog niet gezien had.

is het echt zo onduidelijk?
Oud 16-07-2002, 21:15
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
gna schreef:
ik snap wel wat hij bedoelt, maar snap het nut niet

ik denk dat een puur materiele kopie van een mens niet levensvatbaar is (of slechts heel beperkt), zo wel dan ervaart hij denk ik geen spirituele dingen

maar dit is eigenlijk terug te brengen tot de vraag: heeft de mens wel of geen ziel? ...
ja daarom ook ongeveer heb ik er deze vraag in elkaar gepuzzeld want als het de wetenschap lukt om die kopiëen te maken (wat nu nog lang niet kan) kunnen we kijken wat er van een ieders opvattingen op voorhand klopte.
Oud 17-07-2002, 13:26
Joris
Joris is offline
Citaat:
Just Johan schreef:
nou stel dat je gaat voor de evolutietheorie en dingen hebben geen nut... dan verdwijnen ze waarschijnlijk weer.
waarom? niet alles is te verklaren met de evolutietheorie.

Citaat:
Just Johan schreef:
dus omdat naar mijn idee evolutietheorie en paranormale dingen niet samen gaan vraag ik me af of er hier toch mensen zijn die ze denken te kunnen combineren.
kijk aub op dit forum... , en niet iedereen denkt bij zijn paranormale doen aan de evolutietheorie denk ik.

Citaat:
Just Johan schreef:
nou ik heb nogal wat dingen gehoord de laatste tijd over dat paranormale krachten en de krachten die de wetenschap kent geen invloed op elkaar kunnen hebben; wat dan trouwens meteen telekinese uitsluit maar dat snapt niet iedereen; anyway om toch een beetje meer inzicht te verkrijgen in de gedachtengang van m'n paranormaal ingestelde medeforummer vroeg ik me af hoe ze dat dan precies invullen in de situatie die ik schetste; misschien dat ik daarin dan wel inconsistenties in aan kan wijzen; of nieuwe wegen kan zien die ik nog niet gezien had.
niet alles is met de wetenschap te verklaren denk ik toch wel.

Citaat:
Just Johan schreef:
is het echt zo onduidelijk?
JA!
Oud 17-07-2002, 14:21
Verwijderd
Au contraire, juist veel dingen zijn te verklaren vanuit het Darwinisme. Simpelweg gesteld: elke toevallig existerende speling verdwijnt weer in het niets als deze onzinnig blijkt, aangezien deze niet tot een voordeel leidde.

Of op een ander niveau: mystiek = crap
Oud 17-07-2002, 14:30
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
(dus energie en materie; wat volgens E=mc^2 trouwens in elkaar over kan gaan)
Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat er een verband tussen bewegingsenergie en massa bestaat Vraag me af of dat niet ook een speling van ons oorzaak-gevolg denken is .. (stel dat massa enkel te meten is aan hand van aantrekkingskracht, beweging vs. middelpuntzoekend -> zou massa en energie dan werkelijk samenhangen? of beweegt het deeltje zo snel dat de krachten anders werken?)

Is lang geleden voor me, maar ik vind het nog steeds vreemd ook snap ik niet wat de lichtsnelheid ermee te maken heeft :/
Oud 17-07-2002, 15:23
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:
Ik vind het nog steeds opmerkelijk dat er een verband tussen bewegingsenergie en massa bestaat Vraag me af of dat niet ook een speling van ons oorzaak-gevolg denken is .. (stel dat massa enkel te meten is aan hand van aantrekkingskracht, beweging vs. middelpuntzoekend -> zou massa en energie dan werkelijk samenhangen? of beweegt het deeltje zo snel dat de krachten anders werken?)

Is lang geleden voor me, maar ik vind het nog steeds vreemd ook snap ik niet wat de lichtsnelheid ermee te maken heeft :/
in bijvoorbeeld een atoombom verdwijnt massa en er komt energie voor vrij. ik heb bedacht dat we de lichtsnelheid beter op 1 kunnen stellen en onze definities van meter en/of seconde daaraan aanpassen; dan krijg je E=m wat intuitief veel natuurlijker is

door wat gedachtenexperimenten de afgelopen dagen (met wat gegevens uit het dictaat algemene relativiteitstheorie in het achterhoofd) ben ik gaan vermoeden dat de wereld niet 3dimensionaal is zoals wij denken maar dat de wereld zich onder de omstandigheden (lees: snelheden) waar wij gedurende onze hele evolutie mee te maken hebben gehad gedraagt als een benadering van een 3dimensionaal iets waardoor wij ons (slechts) daaraan hebben aangepast (de ruimte vervormt immers bij hogere snelheden. ik zal nog proberen om de relativiteitstheorie en als dat lukt ook de quantummechanica in te passen in het nieuwe wereldmodel dat ik heb verzonnen
maar pas op! dit zijn maar wat vermoedens; de snaartheorie heeft het naar mijn weten over 10 of 11 dimensies; ik weet daar nog maar weinig van.

Laatst gewijzigd op 17-07-2002 om 15:26.
Oud 18-07-2002, 19:36
pe
pe is offline
Just Johan schreef:
Citaat:
Ik herken het idee evolutietheorie toch wel in mijn (paranormale, spirituele) levensvisie. “Dé” evolutietheorie van Darwin gaat over de lichamelijke kant van de zaak. Over de geleidelijke ontwikkeling van lichamen. Maar behalve het lichaam is er ook onze geest.

“Ik denk (en ik voel), dus ben ik een geest” zou je kunnen zeggen. In ‘het paranormale’, wat je ook ‘het spirituele’ kunt noemen, bestaat de levensovertuiging, de levensvisie van reïncarnatie, de geest wordt steeds opnieuw in een lichaam geboren. Dat is om als geest te evolueren van onwetend-achter-je-verlangens-aanrennend-geestje tot een volgroeide geest, die volwassen is en bijvoorbeeld wijsheid kan bevatten. Je vind dit idee trouwens ook terug in ‘de (geestelijke) zondeval’ van Adam en Eva bij de christenen; in de mythe van het stelen van het vuur door Prometheus bij de oude Grieken – hierdoor zou alle ellende op aarde zijn gekomen. Ook zonder mythologie zie je onvolmaaktheid overal: oorlogen, sloten op deuren enz. Ergens klopt er dus iets niet. We moeten geestelijk groeien om dit te boven te komen.

De lichamen ontwikkelen zich met als kennelijk doel, (lichamelijk) te overleven. Zo ontwikkelt onze geest zich volgens eenzelfde soort ‘planmatigheid’ om geestelijk te overleven. Alleen gaat het dan niet om geestelijke (spier-)kracht maar om of je geest zich zo weet te gedragen dat hij gezond blijft, gelukkig, redelijkheid in zich heeft, een gezond gevoelsleven enzovoorts. Het hele concept van ‘karma’ (je krijgt terug wat je veroorzaakt, of; ‘wet van drie’ bij heksen, kun je zo zien als een soort theorie van de geestelijk evolutie. Een geestelijke evolutietheorie dus.

De geest en het lichaam luisteren naar dezelfde wetten. Al zien die er anders uit. Als je het zegt met de taal van de 4 elementen, dan valt Darwin’s lichamelijke evolutietheorie onder het element ‘aarde’, en de lotsbestemming, het doel van het leven en zo vallen onder de elementen lucht (denken), water (voelen) en vuur (je wezen, levensenergie, bewustzijn). Maar de wetten zijn één, ze komen alleen in 2 vormen voor: wetten voor de stoffelijke lichamen, en wetten voor de geest. In feite gaat het om 1 evolutiewet in 2 vormen: geestelijk of lichamelijk.

Laatst gewijzigd op 19-07-2002 om 14:37.
Oud 21-07-2002, 19:01
Nefiâth
Nefiâth is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

IK denk het wel, de wetenschappers hebben al een beeld over hoe de doorgeëvalueerde mens eruit zal zien. Je gebruikt een deel van je hersens niet, een deel daarvan is voor telepathie. Dat deel zullen de toekomstige mensen volgens de wetenschappers gaan gebruiken inplaats van gewoon ouderwets je stem. Dat hoort nu toch nog bij het paranormale of niet soms?

Ik denk ook dat gekloonde mensen of mensen met wie z'n dna is gerotzooit instaat zijn tot paranormale dingen. Want ze groeien toch uit tot een "gewoon" mens. Of een ziel dan plaats neemt in hun of dat het gewoon in het dna zit, geen idee. Maar het blijft toch allemaal gaaf.
Oud 21-07-2002, 20:12
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Nefiâth schreef:

IK denk het wel, de wetenschappers hebben al een beeld over hoe de doorgeëvalueerde mens eruit zal zien. Je gebruikt een deel van je hersens niet, een deel daarvan is voor telepathie. Dat deel zullen de toekomstige mensen volgens de wetenschappers gaan gebruiken inplaats van gewoon ouderwets je stem. Dat hoort nu toch nog bij het paranormale of niet soms?

Ik denk ook dat gekloonde mensen of mensen met wie z'n dna is gerotzooit instaat zijn tot paranormale dingen. Want ze groeien toch uit tot een "gewoon" mens. Of een ziel dan plaats neemt in hun of dat het gewoon in het dna zit, geen idee. Maar het blijft toch allemaal gaaf.
hmm... dat klinkt een beetje als het verhaaltje dat ik ooit las "de aarde kwam onder water te staan en niet lang daarna werden al de eerste kinderen met zwemvliezen geboren" maar ik weet niet of je dat zo bedoelt? evolutie is doorgaans trouwens niet iets dat eerst iets voorbereidt en het pas later in gebruik neemt als de soort daar klaar voor is zoals ik uit jouw verhaal denk op te maken.

ook zou ik graag een bron van je willen omtrent die wetenschappers waar je het over hebt; ik heb daar vroeger ook veel over gelezen maar wat ik las waren vooral dingen als X-factor en Bres; niet zulke kritische bladen met een hoog overdrijf en uitdeduimzuig-gehalte als ik dat achteraf nog eens bekijk.

naar mijn weten zijn telepathische vermogens nog nooit wetenschappelijk aangetoond; tenminste niet in een onderzoek dat deugde; dus het lijkt me een voorbarige conclusie; maar als je een bron kunt geven... graag!
Oud 21-07-2002, 21:05
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
God wan gezeik, in deze wereld heeft helemaal niks nut. Waarom zou je leven? Mischien heeft dah ook wel geen nut, dus als je toch wel leven ookal zie je het nut er niet van in, maak er dan behoefte van wat je allemaal van je leven kan maken en doen. Dus ook het paranormale hoort daarbij.
Oud 21-07-2002, 21:25
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:
God wan gezeik, in deze wereld heeft helemaal niks nut. Waarom zou je leven? Mischien heeft dah ook wel geen nut, dus als je toch wel leven ookal zie je het nut er niet van in, maak er dan behoefte van wat je allemaal van je leven kan maken en doen. Dus ook het paranormale hoort daarbij.
kortom: je lult eromheen

even serieus: dit is een drogredenering.

(1) niks dat bestaat heeft nut
(2) het paranormale heeft ook geen nut
(1) + (2) ==> het paranormale bestaat

klopt niet want: de eigenschap nut hebben geldt volgens (1) voor de verzameling van alles dat bestaat; en daarnaast ook (2) voor het paranormale; er volgt niet uit dat het paranormale deel uitmaakt van wat bestaat; die vraag blijft open.

of bedoel je:

(1) je moet er van maken (wat je kunt en) wat leuk is
(2) het paranormale is leuk
(1) + (2) ==> je moet er het paranormale van maken

klopt niet want: wat je ervan moet maken moet uit de verzameling dingen komen die leuk zijn; "het paranormale" is slechts 1 element uit die verzameling en dus niet noodzakelijk wat je ervan moet maken.
Oud 22-07-2002, 09:49
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
maar pas op! dit zijn maar wat vermoedens; de snaartheorie heeft het naar mijn weten over 10 of 11 dimensies; ik weet daar nog maar weinig van.
10 of 11 dimensies?
Oud 22-07-2002, 10:05
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

kortom: je lult eromheen

even serieus: dit is een drogredenering.

(1) niks dat bestaat heeft nut
(2) het paranormale heeft ook geen nut
(1) + (2) ==> het paranormale bestaat

klopt niet want: de eigenschap nut hebben geldt volgens (1) voor de verzameling van alles dat bestaat; en daarnaast ook (2) voor het paranormale; er volgt niet uit dat het paranormale deel uitmaakt van wat bestaat; die vraag blijft open.

of bedoel je:

(1) je moet er van maken (wat je kunt en) wat leuk is
(2) het paranormale is leuk
(1) + (2) ==> je moet er het paranormale van maken

klopt niet want: wat je ervan moet maken moet uit de verzameling dingen komen die leuk zijn; "het paranormale" is slechts 1 element uit die verzameling en dus niet noodzakelijk wat je ervan moet maken.
Ik lul nergens omheen, vertel mij maar es wat het nut is om te leven (en dan niet zo'n kutantwoord van: zo wil god dat)? En ookal weet je het nut niet, wat dan nog? De grondlegger van Aikido had een grote steen in bewegingen weten te brengen nadat een stuk of 10 andere mannen het niet lukten. Hij deed dat met Ki, en ja hoor dan worden de mensen jaloers en gaan ze zeiken van: Leuk zo'n kracht, maar wat heb je eraan? Heeeeeeel veeel. Ik ben liever sterker als ik word bedreigd, dus Ki heeft degelijk nut.
Oud 22-07-2002, 11:48
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:
10 of 11 dimensies?
ja, ik heb het even nagevraagd; het idee is dat er bij de oerknal 11 dimensies zijn ontstaan waarvan er 7 zijn ingeklapt of iets dergelijks.
Oud 22-07-2002, 12:05
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Ik lul nergens omheen, vertel mij maar es wat het nut is om te leven (en dan niet zo'n kutantwoord van: zo wil god dat)? En ookal weet je het nut niet, wat dan nog? De grondlegger van Aikido had een grote steen in bewegingen weten te brengen nadat een stuk of 10 andere mannen het niet lukten. Hij deed dat met Ki, en ja hoor dan worden de mensen jaloers en gaan ze zeiken van: Leuk zo'n kracht, maar wat heb je eraan? Heeeeeeel veeel. Ik ben liever sterker als ik word bedreigd, dus Ki heeft degelijk nut.
we gaan hier even volledig offtopic maarreh het nut van het leven? voor mij is dat zoveel mogelijk begrijpen van de wereld en wat lol maken.

dat verhaal over ki... ja misschien is dat wel waar (ik weet niet waar het vandaan komt enzo); misschien komt het wel door z'n speciale technieken en krachten (fysiek en of mentaal); maar of dat paranormale krachten zijn durf ik te betwijfelen.

dat van dat jaloerse dat is een beetje een vreemd argument, klinkt wat naief ook; denk je dan ook dat de wetenschap het paranormale nog niet heeft geaccepteerd omdat ze zo jaloers zijn dat ze zelf geen dingen kunnen bewegen zonder ze aan te raken; dat ze zelf geen toekomst kunnen voorspellen en zelf niet met geesten kunnen praten soms?
Oud 22-07-2002, 14:21
Verwijderd
Citaat:
Ki Fighter schreef:
Ik lul nergens omheen, vertel mij maar es wat het nut is om te leven
Zie mijn betoogje
Oud 22-07-2002, 14:23
Verwijderd
Citaat:
Just Johan schreef:
ja, ik heb het even nagevraagd; het idee is dat er bij de oerknal 11 dimensies zijn ontstaan waarvan er 7 zijn ingeklapt of iets dergelijks.
Vaag.

De mens denkt 3-dimensionaal .. en een 4e dimensie zou tijd kunnen zijn. Wat zijn dan de resterende 7 dimensies?!?
Oud 22-07-2002, 14:32
Nefiâth
Nefiâth is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

hmm... dat klinkt een beetje als het verhaaltje dat ik ooit las "de aarde kwam onder water te staan en niet lang daarna werden al de eerste kinderen met zwemvliezen geboren" maar ik weet niet of je dat zo bedoelt? evolutie is doorgaans trouwens niet iets dat eerst iets voorbereidt en het pas later in gebruik neemt als de soort daar klaar voor is zoals ik uit jouw verhaal denk op te maken.
ook zou ik graag een bron van je willen omtrent die wetenschappers waar je het over hebt; ik heb daar vroeger ook veel over gelezen maar wat ik las waren vooral dingen als X-factor en Bres; niet zulke kritische bladen met een hoog overdrijf en uitdeduimzuig-gehalte als ik dat achteraf nog eens bekijk.

naar mijn weten zijn telepathische vermogens nog nooit wetenschappelijk aangetoond; tenminste niet in een onderzoek dat deugde; dus het lijkt me een voorbarige conclusie; maar als je een bron kunt geven... graag!
Zo bedoel ik het ook niet. Ik zal eerst ff m'n bron bekent maken. Ik had het al wel eens eerder gehoord. Geloof op discovery. Toen kwam m'n neef er een hele tijd later op terug. Hij heeft een enorme interesse voor de wetenschap. En heeft er dagenlijks zelf met z'n beroep mee te maken. Geloof me hij is een vrij betrouwbare bron. Maar het is toch vrij bekent dat een deel van je hersens dat je niet gebruikt voor telepathie is. Dat zouden we er mee kunnen gáán doen. We kunnen het nog niet, misschien nooit. Nou ja, de meeste van ons. Ken iemand die er wel meer ervaring mee heeft. Ik vertel je, das spooky.

evolutie is doorgaans trouwens niet iets dat eerst iets voorbereidt en het pas later in gebruik neemt als de soort daar klaar voor is zoals ik uit jouw verhaal denk op te maken.
Yep, klopt. De soort past zich aan aan z'n leefomgeving. We leven nu onder zulke goede omstandigheden. Dat we allerlei dingen al niet meer nodig hebben. We zijn al niet meer zo behaard als vroeger, en dat zal waarschijnlijk door gaan. We worden waarschijnlijk in de toekomst helemaal kaal..... (Heb ik van m'n biologie leraar. En das een betrouwbare bron hoor. ) Maar het belangrijkste is we worden steeds slimmer. Dus waarom zou je op den duur dat stuk van je hersens niet kunnen gebruiken. Het heeft ook best nut. Denk aan elkaar waarschuwen enz.
Oud 22-07-2002, 14:49
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

we gaan hier even volledig offtopic maarreh het nut van het leven? voor mij is dat zoveel mogelijk begrijpen van de wereld en wat lol maken.

dat verhaal over ki... ja misschien is dat wel waar (ik weet niet waar het vandaan komt enzo); misschien komt het wel door z'n speciale technieken en krachten (fysiek en of mentaal); maar of dat paranormale krachten zijn durf ik te betwijfelen.

dat van dat jaloerse dat is een beetje een vreemd argument, klinkt wat naief ook; denk je dan ook dat de wetenschap het paranormale nog niet heeft geaccepteerd omdat ze zo jaloers zijn dat ze zelf geen dingen kunnen bewegen zonder ze aan te raken; dat ze zelf geen toekomst kunnen voorspellen en zelf niet met geesten kunnen praten soms?
Verdomme dat is waar en niet gelogen, die grondlegger van Aikido heeft dat gedaan. En dat is geen flauwekul, wetenschappertjes wisten toen ook niks meer te zeggen, en als ze dat niet meer weten is het van: Leuk, maar geen nut.
Oud 22-07-2002, 15:03
Nefiâth
Nefiâth is offline
Goed zo Ki Fighter!
En trouwens waarom moet alles wetenschappelijk bewezen worden.
Als er zoveel mensen met ki en weet ik veel allemaal bezig zijn, zullen ze het wel niet allemaal fout hebben hé? Of niet soms.
Maar ik denk dat het gewoon moeilijk te bewijzen is. Van mensen die bepaalde "speciale" dingen kunnen, word nogal eens gezegd dat het puur trucage is. Niet echt. En de wetenschap gelooft niet zo snel iets.
Oud 22-07-2002, 15:32
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Nefiâth schreef:
Goed zo Ki Fighter!
Als er zoveel mensen met ki en weet ik veel allemaal bezig zijn, zullen ze het wel niet allemaal fout hebben hé? Of niet soms.
Maar ik denk dat het gewoon moeilijk te bewijzen is. Van mensen die bepaalde "speciale" dingen kunnen, word nogal eens gezegd dat het puur trucage is. Niet echt. En de wetenschap gelooft niet zo snel iets.
Ja helemaal gelijk, maar ik weet al een manier hoe je ki kan bewijzen. Je leeft, en als ki er niet is, dan leeft niks meer. Ki is het begin van alles wat er in deze wereld is.
Oud 22-07-2002, 17:24
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
******** schreef:
Vaag.

De mens denkt 3-dimensionaal .. en een 4e dimensie zou tijd kunnen zijn. Wat zijn dan de resterende 7 dimensies?!?
dimensies zijn in principe gewoon richtingen die loodrecht op elkaar staan; tijd kun je je heel makkelijk voorstellen als 4e dimensie wanneer je denkt aan vierkantjes die een 2dwereldvoorstellen die je op elkaar stapelt zodat het een balk wordt; of lijnen die 1dimensionale werelden voorstellen die je op elkaar stapelt zodat het een vlak wordt. op die manier zou je ook verder kunnen proberen te denken; er is echter een verschil op het eerste gezicht: deeltjes vormen sporen in de tijdrichting en niet in de andere richtingen; je zou je ook een soort tweedegraads tijd kunnen voorstellen misschien waarbij de sporen die door deeltjes worden nagelaten wellicht (gekromde) vlakken kunnen zijn; net samen met m'n oma een fles appelcider leeggedronken; inspiratievol moet ik zeggen een andere manier is je gewoon een stelsel voorstellen waarbij je ieder punt uniek kunt aangeven met 11 coordinaten.

dit is weer eens geen quantummechanische uitleg maar het zijn weer gewoon wat ideeen van mezelf; deze ideeen kloppen wel hoor alleen weet ik niet helemaal of ze ook van toepassing zijn op die 11 dimensies uit de QT.
Advertentie
Oud 22-07-2002, 17:32
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Nefiâth schreef:
Maar het is toch vrij bekent dat een deel van je hersens dat je niet gebruikt voor telepathie is.
dat is niet waar! telepathie is zelfs nog nooit aangetoond in een betrouwbaar opgezet onderzoek!! het gaat hier dus om een misvatting, ik hoop dat je dat van me aanneemt of anders even goed nazoekt op internet ofzo.

Citaat:
Nefiâth schreef:

Yep, klopt. De soort past zich aan aan z'n leefomgeving. We leven nu onder zulke goede omstandigheden. Dat we allerlei dingen al niet meer nodig hebben. We zijn al niet meer zo behaard als vroeger, en dat zal waarschijnlijk door gaan. We worden waarschijnlijk in de toekomst helemaal kaal..... (Heb ik van m'n biologie leraar. En das een betrouwbare bron hoor. )
dat zou inderdaad goed kunnen; waarschijnlijk worden we kaal, onvruchtbaar, invalide, en steeds dommer omdat de techniek eigenschappen als beharing, vruchtbaarheid, mobiliteit en intelligentie steeds minder zullen uitmaken bij de kans op overleven.

Citaat:
Nefiâth schreef:
Maar het belangrijkste is we worden steeds slimmer.
ja dat dan net niet denk ik; waarom denk je dat dan?
Oud 22-07-2002, 17:41
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Verdomme dat is waar en niet gelogen, die grondlegger van Aikido heeft dat gedaan. En dat is geen flauwekul, wetenschappertjes wisten toen ook niks meer te zeggen, en als ze dat niet meer weten is het van: Leuk, maar geen nut.
en ik zei:

zal ik verder nog wat zeggen:

die reactie die jij noemt is dus écht geen reactie die een zichzelfrespecterende wetenschapper zou geven; die zou zeggen "hmm ik weet niet hoe dit kan want het lijkt niet in mijn wereldbeeld te passen; dat moet ik eens onderzoeken"; en niet "huh ik kijk even de andere kant op want dit strookt niet met mijn wereldbeeld"
Oud 22-07-2002, 17:50
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Nefiâth schreef:
Goed zo Ki Fighter!
wetenschap is een andere naam voor kennis van de wereld zoals wij die kennen; als er iets nieuws wordt waargenomen dat niet te verklaren valt gaan wetenschappers op zoek naar nieuwe ideeen en nieuwe theorieen en verklaringen om het beeld weer kloppend te krijgen en er mogen daarbij allen juiste = logische stappen gezet worden.

Citaat:
Nefiâth schreef:
*Als er zoveel mensen zeggen dat god bestaat zullen ze het wel niet allemaal fout hebben he? dus god bestaat!

*Als er zoveel mensen zeggen dat god niet bestaat zullen ze het wel niet allemaal fout hebben he? dus god bestaat niet!

snap je wat ik hiermee bedoel? er zijn vaak andere oorzaken voor die dingen als geloven verspreiden die vooral te maken hebben met de verspreidingsdrang die in het geloof zelf ligt opgeslagen en de mooie beloften (bijv. leven na de dood; alles wordt beter; reincarnatie in een hoger iets) die het maakt. dat betekent dat het aantal mensen dat zich ergens mee bezig houdt niets zegt over de waarheid daarvan.

Citaat:
Nefiâth schreef:
inderdaad de wetenschap neemt pas iets aan als iets is aangetoond; in een herhaalbaar experiment. tot op heden zijn alle mediums die hebben geprobeerd hun kunsten te vertonen aan de wetenschap door de mand gevallen; dat is jammer.
Oud 22-07-2002, 17:52
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Ja helemaal gelijk, maar ik weet al een manier hoe je ki kan bewijzen. Je leeft, en als ki er niet is, dan leeft niks meer. Ki is het begin van alles wat er in deze wereld is.
dat is geen bewijs; hiermee baseer je iets op zichzelf; een recursieve definitie; ofwel: dit is weer een drogredenering.
Oud 22-07-2002, 18:56
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
******** schreef:
Vaag.

De M-theory is de theorie die het universum beschrijft aan de hand van 11 dimensies.

Daarvan kennen wij 3 zien en de 4e 'ervaren'. De laatste is dus tijd.

De oerknal is het stadium waarin de 4 elementaire krachten verenigd waren.

1) De 'sterke kernkracht' geleverd door de 'gluon', beschreven door de onvolledige theorie quantummechanica... en dan dus de quantumchromodynamica. De theorie die de wisselwerking tussen quarks en gluonen beschrijft.

2) De zwakke kernkracht, geleverd door de W+, W- en Z bosonen. Houden dus moleculen bijmekaar.

3) Electromagnetische kracht, geleverd door de foton.

4) De laatste is dus de graviton(experimenteel nog niet aangetoond) en levert de zwaartekracht op.

Deze laatste elementaire kracht doet nogal moeilijk in de quantummechanica. En is er niet mee te verenigen(daar hebben we de algemene relativiteitstheorie voor). Zou je waarden uitrekenen dat betrekking heeft op de zwaartekracht dan zijn ze onzinnig en kun je er niets mee.

De quantumtheorie is dus de theorie die de oerknal in een stadium 10^-zoveel seconden na de oerknal beschrijft.

Komen we bij de M-theory dan beschrijven we de oerknal zoals hij is VOORDAT de 'knal'(de oerknal is dus de 'ontkoppeling' van de opeenvolgende elementaire krachten van klein naar groot qua sterkte) heeft plaatsgevonden.
Want het leuke aan deze theorie is dat het de zwaartekracht verenigt met de 3 andere elementaire krachten die beschreven worden in de quantumtheorie.

De M-theory stelt het in feite voor dat deeltjes worden gevormd door middel van 'strillende snaren'. In principe zijn alle snaren hetzelfde, alleen bepaalt de 'trilling' wat voor deeltje het word.
De ene 'trilling' levert/vormt een electron terwijl een andere de quark oplevert/vormt etc.

Volgens de M-theory zijn snaren 2 dimensionaal en 10^-33 cm klein. Dat wil zeggen dat we zelfs met een deeltjesversneller ter grote van het Universum de snaren nog niet kunnen zien waarnemen.

Hoe de zwaartekracht precies volgt uit de M-theory is een erg complex verhaal dat te maken heeft met 'gesloten snaren', 'open snaren' en D-branes etc.

Om de M-theory te leren moet je over martelende wiskunde-vaardigheden beschikken. En deze theorie staat ook in de kinderschoenen en dient zich nog te bewijzen. Ook begrijpen de zelfs grootste genieën op deze aarde de theorie niet volledig.
Je zou misschien kunnen zeggen dat deze theorie dezelfde inmpact heeft qua moeilijkheid zoals de 'Speciale en algemene relativiteitstheorie' eens had 100 jaar geleden waar slechts 3 mensen begrepen wat er gezegd werd op de hele aarde toen het gepubliceerd was.

Groetjes
Ben(die hopelijk van dienst is geweest

Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 18:58.
Oud 22-07-2002, 19:03
Just Johan
Just Johan is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

Ben(die hopelijk van dienst is geweest
Jazeker wel dankje
Oud 22-07-2002, 19:09
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
pe schreef:
Just Johan schreef:
*vaag verhaal*
Laten we vooral persoonlijke visies en feiten gescheiden houden in deze discussie.

Groetjes
Ben(die er niet tegen kan dat mensen bepaalde persoonlijke meningen zo vertellen alsof het feiten zijn
Oud 22-07-2002, 19:18
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Nefiâth schreef:
Maar het is toch vrij bekent dat een deel van je hersens dat je niet gebruikt voor telepathie is.
Dat is een fabeltje.

Een ingeprent fabeltje dat zich rondzwerft als een zogenaamd feitje.

De mens gebruikt gewoon 100 % van zijn hersenen, alleen gebruikt het dat niet in ÉÉN keer. Maar de gehele hersenen hebben een duidelijk omgeschreven taak.

En daar zit echt geen telepathie bij. Dat is nog NOOIT aangetoond.

Groetjes
Ben(die er op wil wijzen dat 1 ieder die paranormaal begaafd is zich kan melden bij James Randie bij wie men 1 miljoen dollar kan ontvangen als men onder een wetenschappelijk experimenteel onderzoek kan aantonen dat men paranormaal begaafd is

Laatst gewijzigd op 22-07-2002 om 19:28.
Oud 22-07-2002, 19:19
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Just Johan schreef:

en ik zei:

zal ik verder nog wat zeggen:

die reactie die jij noemt is dus écht geen reactie die een zichzelfrespecterende wetenschapper zou geven; die zou zeggen "hmm ik weet niet hoe dit kan want het lijkt niet in mijn wereldbeeld te passen; dat moet ik eens onderzoeken"; en niet "huh ik kijk even de andere kant op want dit strookt niet met mijn wereldbeeld"
Dat is dus een grote fout die op heel het forum word gemaakt. Ki gaat samen met kracht, technieken, concentratie en mentaal/fysiek in orde zijn. Dat hij die steen wegduwt is dus helemaal niet paranormaal. Hij gebruikt zijn jaren ervaring technieken en zijn eigen levenskracht, en dat samen maakt hem mogelijk tot het in beweging krijgen van de steen. Wat zijn dan volgens jou paranormale krachten? Ik zelf vind Ki, Reiki, Tai Chi en andere technieken waarbij energie word gebruikt helemaal niet tot het paranormale behoren. Voor mij is het paranormale iets wat bijna niet te verklaren valt. Bijvoorbeeld, waar komt in hemelsnaam het heelal vandaan? En hoe kan dat er zijn?
Oud 22-07-2002, 19:22
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Dat is dus een grote fout die op heel het forum word gemaakt. Ki gaat samen met kracht, technieken, concentratie en mentaal/fysiek in orde zijn. Dat hij die steen wegduwt is dus helemaal niet paranormaal. Hij gebruikt zijn jaren ervaring technieken en zijn eigen levenskracht, en dat samen maakt hem mogelijk tot het in beweging krijgen van de steen. Wat zijn dan volgens jou paranormale krachten? Ik zelf vind Ki, Reiki, Tai Chi en andere technieken waarbij energie word gebruikt helemaal niet tot het paranormale behoren. Voor mij is het paranormale iets wat bijna niet te verklaren valt. Bijvoorbeeld, waar komt in hemelsnaam het heelal vandaan? En hoe kan dat er zijn?

jaja, en Houdini was een echte tovenaar!

Groetjes
Ben(die toch echt 'zogenaamde getuigenverklaringen' en experimenten onder gecontroleerde omstandigheden gescheiden wil houden
Oud 22-07-2002, 19:30
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Demon of Fire schreef:

jaja, en Houdini was een echte tovenaar!

Groetjes
Ben(die toch echt 'zogenaamde getuigenverklaringen' en experimenten onder gecontroleerde omstandigheden gescheiden wil houden
Het is bewezen! Moet je maar es in China, Japan, Tibet of andere Oosterse landen komen. En je begint dan van: Ki bestaat niet! Het is niet bewezen! Dan lachen ze je allemaal uit. Dat is hetzelfde als zeggen van: Ik kom niet uit mijn moeders buik.
Oud 22-07-2002, 19:34
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Het is bewezen! Moet je maar es in China, Japan, Tibet of andere Oosterse landen komen. En je begint dan van: Ki bestaat niet! Het is niet bewezen! Dan lachen ze je allemaal uit. Dat is hetzelfde als zeggen van: Ik kom niet uit mijn moeders buik.

Ja, dat is nog steeds geen wetenschappelijk bewijs.

Vroeger lachten ze je ook uit als je zei dat de aarde rond is.

Groetjes
Ben(die volksgeloof niet als bewijs ziet
Oud 22-07-2002, 20:04
Rerisen Phoenix
Rerisen Phoenix is offline
simpele natuurkunde elimineert die KI denk ik wel...

ok, met je spieren krijg je iets niet omhoog, en met KI wel. Hier komen de bezwaren...
1) Je spieren krijgen (samen) meer energie dan je hersenen... je hersenen zijn geen tig kilowat... als je gewoon rekent dan kom je erop uit dat je hersenen niet de energie kunnen leveren om dat te doen (op een manier die niet eens is aangetoond).
2) Als KI wel bestond en het werkte... waarom doet iedereen er dan niet aan? - als je met KI 10 keer sterker enzo bent dan garandeer ik je dat 100% van de mensheid eraan deed.

Iets omhoog tillen of lichter maken is heel moeilijk. Ik heb op discovery gezien dat ze kikkertje in een enorm apparaat (dat stilstond) gewichtloos konden maken... Voordat je nu zegt dat het kan... dat apparaat gebruikte evenveel energie als 10000 huishoudens... je gaat me niet vertellen dat jouw hersenen (met een niet bestaand telekinetisch gedeelte, maar das nu ff bijzaak (ja, klinkt dom)) zoveel energie kunnen leveren. En als ze dat konden waar zit dan je koeling...
En over dat expiriment... ze doen er natuurkunde mee. Maar om een steen op te tillen adviseren ze een helicopter (dus geen enorm appraat of een "KI fighter van scholieren.com").
Oud 22-07-2002, 20:16
Nefiâth
Nefiâth is offline
Citaat:
*Als er zoveel mensen zeggen dat god bestaat zullen ze het wel niet allemaal fout hebben he? dus god bestaat!
*Als er zoveel mensen zeggen dat god niet bestaat zullen ze het wel niet allemaal fout hebben he? dus god bestaat niet!
snap je wat ik hiermee bedoel? er zijn vaak andere oorzaken voor die dingen als geloven verspreiden die vooral te maken hebben met de verspreidingsdrang die in het geloof zelf ligt opgeslagen en de mooie beloften (bijv. leven na de dood; alles wordt beter; reincarnatie in een hoger iets) die het maakt. dat betekent dat het aantal mensen dat zich ergens mee bezig houdt niets zegt over de waarheid daarvan.
Ik word er helemaal stil van. Jij kan beter discusiëren dan ik. (Je zou eigenlijk advocaat moeten worden )
Heb ik niks op te zeggen. (Maar blijf er wel bij dat telepahtie bestaat hoor.)

Maar ff over het stukje van die verspreiding drang en beloften. Ik zelf geloof ook wel in iets hogers. Niet om die drang of beloften. Al is er helemaal niks na de dood. Heb ik een hele tijd gelooft. En toen dacht ik wel, dat er iets hogers was. Wat je god, allah of weet ik veel wat kunt noemen. Niet alles bestaat zomaar. Want voor de grote oerknal moet er weer iets zijn enz. Maar het moet ooit ergens begonnen zijn of weet ik veel wat. Al is het een grote energie bol. Ik geloof absoluut niet in god zoals de meeste mensen doen. Maar als je zegt ik geloof niet in god vind ik wel dat je moet door redeneren. Maar das gigantisch off-topic, mijn mening en vaag. Dus ik hou m'n mond verder maar.

Oja, laten we niet hopen dat de mensen later impotent gehandicapt en dom worden. Das niet zo'n leuke gedachte
Oud 22-07-2002, 20:40
Demon of Fire
Demon of Fire is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:

Iets omhoog tillen of lichter maken is heel moeilijk. Ik heb op discovery gezien dat ze kikkertje in een enorm apparaat (dat stilstond) gewichtloos konden maken... Voordat je nu zegt dat het kan... dat apparaat gebruikte evenveel energie als 10000 huishoudens...
Dat hebben ze gedaan met (extreem krachtige) magnetische velden. Omdat een levend wezen tot op zeker hoogte ook een magnetisch veld creëert kun je met een sterk genoeg magnetisch veld een levend wezen laten 'zweven'.

Voor de rest voldoet 'Ki' niet aan 'de wet van behoud van energie'/thermodynamica.

Groetjes
Ben(die inderdaad simpele natuurkunde kan toepassen om er op te wijzen dat 'Ki' niet kan bestaan
Oud 22-07-2002, 20:47
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
simpele natuurkunde elimineert die KI denk ik wel...

ok, met je spieren krijg je iets niet omhoog, en met KI wel. Hier komen de bezwaren...
1) Je spieren krijgen (samen) meer energie dan je hersenen... je hersenen zijn geen tig kilowat... als je gewoon rekent dan kom je erop uit dat je hersenen niet de energie kunnen leveren om dat te doen (op een manier die niet eens is aangetoond).
2) Als KI wel bestond en het werkte... waarom doet iedereen er dan niet aan? - als je met KI 10 keer sterker enzo bent dan garandeer ik je dat 100% van de mensheid eraan deed.

Iets omhoog tillen of lichter maken is heel moeilijk. Ik heb op discovery gezien dat ze kikkertje in een enorm apparaat (dat stilstond) gewichtloos konden maken... Voordat je nu zegt dat het kan... dat apparaat gebruikte evenveel energie als 10000 huishoudens... je gaat me niet vertellen dat jouw hersenen (met een niet bestaand telekinetisch gedeelte, maar das nu ff bijzaak (ja, klinkt dom)) zoveel energie kunnen leveren. En als ze dat konden waar zit dan je koeling...
En over dat expiriment... ze doen er natuurkunde mee. Maar om een steen op te tillen adviseren ze een helicopter (dus geen enorm appraat of een "KI fighter van scholieren.com").
Waar jij mee in de war zit is met PSI. Ki komt niet van de hersenen, het komt van de Dan-tien, een chakra ongeveer 4 a 5 cm onder je navel. En 10 x zo sterker bent? Daar begin jij over, ik zeg dat je wat sterker bent, jij begint hier te overdrijven. En Ki is iets waar je niet simpel moet tegen aan kijken. Ik moet om de week mensen over MSN leren hoe ze Ki moeten voelen, als het voelen al een probleem is, dan is het controleren nog moeilijker. En waarom mensen het niet beoefenen? Miljoenen mensen in China beoefenen elke dag Tai Chi, (chi is andere benaming voor ki, ff voor jou uitgelegd), ongeveer heel het Azie gebruikt het, en een deel van het Westen. Maar het Westen is ook nog es stronteigewijs. Dus daar!!!!
Oud 22-07-2002, 21:11
Rerisen Phoenix
niet al te veel woorden aan vuil maken...
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Waar jij mee in de war zit is met PSI. Ki komt niet van de hersenen, het komt van de Dan-tien, een chakra ongeveer 4 a 5 cm onder je navel. En 10 x zo sterker bent? Daar begin jij over, ik zeg dat je wat sterker bent, jij begint hier te overdrijven. En Ki is iets waar je niet simpel moet tegen aan kijken. Ik moet om de week mensen over MSN leren hoe ze Ki moeten voelen, als het voelen al een probleem is, dan is het controleren nog moeilijker. En waarom mensen het niet beoefenen? Miljoenen mensen in China beoefenen elke dag Tai Chi, (chi is andere benaming voor ki, ff voor jou uitgelegd), ongeveer heel het Azie gebruikt het, en een deel van het Westen. Maar het Westen is ook nog es stronteigewijs. Dus daar!!!!
Citaat:
Ki Fighter schreef:

Daar haal ik dat vandaan.

En als laatste, 4 of 5 centimeter onder mijn navel... ff kijken... zit niks speciaals.... ik kan erg ver drukken... doet geen pijn. Dat zijn dus darmen... aah, ik snap het. Het lijken darmen maar het zijn energiespoelen waar honderden megawats over lopen, achja /

Ok, dat over tai chi enzo. Geef ff een goede bron zou ik zeggen...
en gooi het er niet op dat wij het niet kunnen omdat we het willen kunnen bewijzen met abnormale eisen. Die eisen van wetenschap zijn echt meer dan redelijk...
Oud 22-07-2002, 21:32
Ki Fighter
Ki Fighter is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
niet al te veel woorden aan vuil maken...

Daar haal ik dat vandaan.

En als laatste, 4 of 5 centimeter onder mijn navel... ff kijken... zit niks speciaals.... ik kan erg ver drukken... doet geen pijn. Dat zijn dus darmen... aah, ik snap het. Het lijken darmen maar het zijn energiespoelen waar honderden megawats over lopen, achja /

Ok, dat over tai chi enzo. Geef ff een goede bron zou ik zeggen...
en gooi het er niet op dat wij het niet kunnen omdat we het willen kunnen bewijzen met abnormale eisen. Die eisen van wetenschap zijn echt meer dan redelijk...
Nee je lult maar wat omdat je niet eens weet wat ki inhoud. Als je nou es de moeite neemt en andere topics doorleest dan weet je wat ki is, en ook wat chakra's zijn dombo. En ki heeft helemaal niks met megawats te maken. En moet ik ff maar een goede bron geven. Ga naar www.google.com en typ in: Tai Chi, en je krijgt heeeeel veel site's vol met deze energiekursussen. Dus ben niet lui, en doe wat moeite. Jij wilt tenslotte bewijs, dan zul je er ook wel wat voor moeten doen heh.
Oud 22-07-2002, 22:19
Rerisen Phoenix
Ik moet bewijs gaan zoeken om jouw stellingen te beargumenteren?

sorry, maar je hebt totnutoe geen goede argumenten gebruikt. Als je nou eens een pakketje goede bronnen met bewijzen neemt en die tegen mijn (onze) kop aan gooit...

En als de energie niet in megawatts is uit te drukken dan hoop ik in megajoules omdat je energie niet echt op andere manieren kunt meten. (en als je zegt dat het onmeetbaar is ben je nog verder van huis)
Oud 23-07-2002, 00:02
erhen
erhen is offline
Begint een lekkere discussie te worden hier (make that ruzie...)

Ki Fighter : slecht humeurtje ? (NOFI)

Rerisen Phoenix & Demon of Fire : het is al bewezen/beargumenteerd dat atomen uit neutrale, positieve en negatieve energie bestaan...
Kan je dit zien of aanraken ? - Ik zou zeggen nee(, ik weet niet of er nu iemand hier het niet met mij eens is, dan zal ik het wel horen ), maar wat ik wil zeggen is dat dat ook een voorbeeld van energie is die je nou niet echt makkelijk kunt meten of uitdrukken dmv de methoden die jij noemt...
Nu kan je wel zeggen dat je het niet kunt meten dus het BullShit is maar dat hoeft natuurlijk niet percee, het kan ook zijn dat je meetmethode niet goed werkt als je naar dit specifieke onderwerp kijkt waardoor je dus verkeerde of totaal geen resultaten krijgt...

Hiermee wil ik niet zeggen dat iedereen ineens KI zo zou moeten beschouwen, omdat ik er bij toeval ervaring mee heb maar je kan er wel misschien eerst naar kijken om te zien of de conventionele meetmethoden wel de goede meetmethoden zijn.

Nu zegt iedereen wel dat je het niet wetenschappelijk kan bewijzen omdat er tot zover men weet geen meetinstrumenten voor zijn, maar dat was er vroeger voor radioactive straling ook niet...
Ik heb een keer met mijn natuurkundeleraar hierover zitten discusseren en daar kwam uit dat er kans bestaat dat het een energievorm zou kunnen zijn die zich in het elektromagnetisch spectrum zou bevinden maar aangezien er niet voor ieder spectrumgedeelte meetinstrumenten zijn en bepaalde golflengten ook in elkaar overgaan zou dit een mogelijke verklaring kunnen zijn (vind ik).

[edit]FF afmaken :

Zelf heb ik met een vriend al eens een aantal experimenten gedaan om de elektromagnetische eigenschappen van KI/PSI te 'bevestigen' (voor onszelf), een aantal experimenten mislukten totaal maar er waren ook enkele experimenten die meerdere malen goed gingen (een keer of 4 van de 5) zoals het beïnvloeden van een kompas door het dichtbij een 'ophoping van KI/PSI' (PSI ball) te brengen.

(ik edit het wel weer als me nog wat meer te binnen schiet)
[/edit]

Als dit bericht niet te begrijpen is moet je het ff melden, dan edit ik het een keer overdag als ik weer iets helderder ben

Laatst gewijzigd op 23-07-2002 om 00:09.
Oud 23-07-2002, 08:17
Rerisen Phoenix
niet aanraken? - ff 1 ding. Je moet KI makkelijk voelbaar kunnen maken voor non-KI'ers zou ik zeggen want je kan een steen er ook mee bewegen. - dus... til mijn arm op zou ik zeggen.

En over je expirimenten, maak een goede setup en goede rapporten en zorg dat je het zelf kan herhalen. Lukt dat dan doe je het met iemand erbij die zelf niet aan KI doet.

Maar over je expiriment... als het zo vaak mislukte en jullie deden telkens hetzelfde en dan beweegt hij opeens wel... zou je dan niet een andere oorzaak gaan vermoeden? - En doe dat maar eens zoals ik al zei met bijvoorbeeld natuurkundeleraar erbij.
Oud 23-07-2002, 09:11
erhen
erhen is offline
Citaat:
Rerisen Phoenix schreef:
niet aanraken? - ff 1 ding. Je moet KI makkelijk voelbaar kunnen maken voor non-KI'ers zou ik zeggen want je kan een steen er ook mee bewegen. - dus... til mijn arm op zou ik zeggen.

En over je expirimenten, maak een goede setup en goede rapporten en zorg dat je het zelf kan herhalen. Lukt dat dan doe je het met iemand erbij die zelf niet aan KI doet.

Maar over je expiriment... als het zo vaak mislukte en jullie deden telkens hetzelfde en dan beweegt hij opeens wel... zou je dan niet een andere oorzaak gaan vermoeden? - En doe dat maar eens zoals ik al zei met bijvoorbeeld natuurkundeleraar erbij.
Dan had ik het via/volgens het eerste paragraaf ietsje verkeerd begrepen, ik was onder de impressie dat je dacht KI niet aan te kunnen raken... daar hou ik mijn mond dan wel over dicht.

We zouden eigenlijk het expiriment in een ruimte waar totaal GEEN elektromagnetische (of gewone magnetische straling) is moeten herhalen om zo de kans dat het iets anders is uit te schakelen...
Ik zal kijken of ik die vriend van mij even kan overtuigen het eens ergens anders te proberen waar ik beschikking heb over wat meer dingen van de school zelf. Die natuurkundeleraar lijkt mij niet zo'n goed idee want zijn eerste reactie was een beetje een lachbui, toen ie merkte dat ik serieus wou gaan discusseren koste het hem een minuut of 10 om er normaal over te kunnen praten.

Maar ik moet dus zeggen dat ik het wel met jou tweede en derde alinea eens ben, we zouden het eigenlijk eens moeten herhalen in een wat betere omgeving aangezien de beïnvloeding ook via een normaal elektromagnetisch veld had kunnen zijn aangezien we het experiment steeds op dezelfde plek uitvoerden.

Zodra de vakantie voorbij eens en die vriend van mij het ook wil zal ik eens een expriment opstellen samen met een andere natuurkundeleraar... (i shall post the results)
Oud 23-07-2002, 09:56
pe
pe is offline
Demon of Fire schreef in deze topic op 22-07 om 20:09 uur:
Citaat:
quote:
--------------------------------------------------------------------------------
pe schreef:
Just Johan schreef:
*vaag verhaal*
--------------------------------------------------------------------------------

Laten we vooral persoonlijke visies en feiten gescheiden houden in deze discussie.

Groetjes
Ben(die er niet tegen kan dat mensen bepaalde persoonlijke meningen zo vertellen alsof het feiten zijn
Het gaat hier om mijn bericht van 18-07-02 om 20:36 uur. Maar wat in je bericht van 22-07 20:09 uur niet duidelijk is, is of Just Johan nu een vaag verhaal had volgens jou of ik (ná de quote van Just Johan). Maar je zult mij bedoelen.

Dit was de quote van Just Johan:
Citaat:
Dan denk ik dus dat evolutietheorie en paranormale dingen samengaan of te combineren zijn. Dat 'vage verhaal' moet voor jou gevoel natúúrlijk vaag zijn, omdat het over paranormale dingen als reïncarnatie gaat.

Mijn reactie is er niet een die over materiële dingen gaat, maar over theorieën. Omdat de evolutietheorie óók een theorie is, het woord zegt het al. Daarom dat “getheoretiseer”, wat jij een ‘vaag verhaal’ vindt. Maar het idee is terug te vinden in de (jawel, paranormale) leer van de 4 elementen (vuur,water, lucht, aarde). Kun je wel verwachten lijkt me, paranormale argumenten op een mystiek forum waar je met je wetenschappelijke geest op bezoek bent. Een discussie of het paranormale wetenschappelijk te bewijzen valt, zou eerder op een wetenschappelijk forum horen, waar paranormaal denkende mensen gast zijn. Volgens mij bleef ik gewoon ontopic en beantwoordde ik zijn vraag.

Het idee is, dat er één theorie is, één wet, die op de 3 geestelijke niveau’s (vuur,water, lucht) waar is, maar ook op het 4e materiële niveau (de stoffelijke lichamen). Je kunt het ook simpeler houden (de 4 elementen eruit houden) en alleen onderscheid maken tussen geestelijke wetten (theorieën) en lichamelijke wetten (theorieën). Dan ook is Darwin degene die de materiële component van de ene wet/theorie onder woorden aan het brengen is.

Citaat:
Ik beschrijf een theorie, of liever de eenheid (overeenkomst) in de wet van reïncarnatie (dat is een geestelijke evolutietheorie) en de evolutietheorie van Darwin (dat is een evolutietheorie over het dierlijk en menselijk lichaam). Zodat te begrijpen is, dat Darwin’s theorie en het (paranormale) concept van reïncarnatie samengaan.

Dat ik zelf in reïncarnatie geloof (en ook dat we als dieren begonnen te reïncarneren, en geestelijk ‘evolueerden’ tot wat menselijke wezens genoemd wordt) is ook waar, maar het gaat alleen om het voorkomen van deze theorie op geestelijk en lichamelijk niveau. Je zou dan de argumenten in mijn betoogje kunnen bespreken. En niet zeggen:
Citaat:
. Natuurlijk heb ik het recht uit te gaan van het idee dat reïncarnatie ‘waar’ is, zoals jij ervan uit zult gaan dat het niet waar is, alleen al omdat het niet bewezen is. Maar dat was de hele vraag, of er vanuit het paranormale denken/voelen een combinatie met Darwin mogelijk is. Dan mag ik toch wel in mijn eigen overtuiging geloven?

Ik vind dat ik het niet als feit presenteer trouwens, ik citeer mezelf (cursivering is niet origineel): "In ‘het paranormale’ , wat je ook ‘het spirituele’ kunt noemen, bestaat , de levensvisie van reïncarnatie"; "Je vind dit idee trouwens ook terug in...(...)"; Ik schrijf bijv: "Het hele concept van ‘karma’ ...(...)" en niet "de (bekende) karma-leer". En "(...)kun je zo zien als een soort theorie van de geestelijk evolutie" en niet: "is een soort theorie van ...(etc.)"

Jij redeneert typisch wetenschappelijk. Een bewijs willen opbouwen vanuit het niets. Maar wetenschap gaat over materie (atomen etc.) en het paranormale gaat over niet-materiële vibraties die de wetenschap niet (of nauwelijks) kan meten met materiële instrumenten.

Je zou dus ófwel dit ‘vage verhaal’ kunnen laten zitten ófwel de argumenten bespreken. Of zeggen dat ik een van beide theorieën niet goed beschrijf.
Oud 23-07-2002, 10:14
pe
pe is offline
Nefiâth schreef (22-07 om 16:03 uur):
Citaat:
Goed zo Ki Fighter!
Als er zoveel mensen met ki en weet ik veel allemaal bezig zijn, zullen ze het wel niet allemaal fout hebben hé? Of niet soms. (…knip…)
Vind ik ook: goed zo, Ki-fighter. Je bent niet alleen een ki-fighter op het lichamelijke niveau zo te zien, maar je verdedigt je zaak ook op het niveau van denken vol vuur, of ik kan eigenlijk wel zeggen: “vol ki”. Ik heb zelf trouwens ook een tijdje t’ai chi gevolgd. Het is moeilijk om te praten over wat anderen niet kunnen voelen. Soms denk ik wel eens dat je moet beginnen bij zoiets als: “liefde is energie, dat kun je zien als je verliefd bent. En energie, dat noem je dan ki of chi, maar je hoeft dat niet wetenschappelijk te meten om te bewijzen dat het er is.”, dat is voor deze redeneerders te volgen.

Als het om redeneren gaat: Je kunt niet bewijzen, dat ki niet bestaat, net zo min als wetenschappers eind 19e eeuw konden bewijzen dat een vliegtuig niet kon bestaan. Hun redenering was toen, dat ijzer zwaarder was dan lucht, en dat een vliegtuig dus wetenschappelijk onmogelijk was. Hoe wil je bewijzen dat ki niet bestaat, als je het nog niet eens wetenschappelijk hebt kunnen meten?
Oud 23-07-2002, 10:48
erhen
erhen is offline
Citaat:
pe schreef:
Vind ik ook: goed zo, Ki-fighter. Je bent niet alleen een ki-fighter op het lichamelijke niveau zo te zien, maar je verdedigt je zaak ook op het niveau van denken vol vuur, of ik kan eigenlijk wel zeggen: “vol ki”. Ik heb zelf trouwens ook een tijdje t’ai chi gevolgd. Het is moeilijk om te praten over wat anderen niet kunnen voelen. Soms denk ik wel eens dat je moet beginnen bij zoiets als: “liefde is energie, dat kun je zien als je verliefd bent. En energie, dat noem je dan ki of chi, maar je hoeft dat niet wetenschappelijk te meten om te bewijzen dat het er is.”, dat is voor deze redeneerders te volgen.

Als het om redeneren gaat: Je kunt niet bewijzen, dat ki niet bestaat, net zo min als wetenschappers eind 19e eeuw konden bewijzen dat een vliegtuig niet kon bestaan. Hun redenering was toen, dat ijzer zwaarder was dan lucht, en dat een vliegtuig dus wetenschappelijk onmogelijk was. Hoe wil je bewijzen dat ki niet bestaat, als je het nog niet eens wetenschappelijk hebt kunnen meten?
Goed zo PE

Alleen in heb ineens het gevoel dat ik ergens in mijn tekst gisternacht 0:xx iets soortgelijks heb geschreven...

Voor de mensen die willen weten waar :
Citaat:
Nu zegt iedereen wel dat je het niet wetenschappelijk kan bewijzen omdat er tot zover men weet geen meetinstrumenten voor zijn, maar dat was er vroeger voor radioactive straling ook niet...
-------
Om in te haken op een subdiscussie een halve pagina naar boven:

Laatst stond ergens een artikel dat het niet zo was dat je maar 10% van je hersenen gebruikt (bron ben ik vergeten), maar dat je veel meer gebruikt alleen niet tegelijkertijd of voor de zelfde doelen...
Dan zou er nog steeds wat overblijven dat niet vaak wordt gebruikt maar het probleem is dat hersenweefsel vergaat en wordt uitgeschakeld als het niet gebruikt wordt.
Nu weet in niet of het mogelijk is weer nieuwe neuroverbindingen tussen bepaalde delen van de hersenen te maken om gebruik te kunnen maken van het volledige potentieel wat je hersenen zouden kunnen, maar zou het niet zo kunnen zijn dat 'de paranormale dingen' een soort overgangsfase is in de evolutie ?

Als dat zo is dan zou de mens zich binnen een paar eeuwen misschien zo kunnen ontwikkelen dat het 'paranormale' meer het 'normale' wordt...
Zelf loop ik erover te twijfelen of zo'n fase voor de mens wel te bereiken is omdat ik nou niet echt van mening ben dat de mens de absolute heerser over deze planeet zou moeten zijn (kijk maar tot hoever we de vernietiging van de planeet al geschopt hebben), maar dat hoort misschien thuis in een andere discussie

edit : een quotefout eruit gehaald

Regels voor berichten