Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 20-02-2005, 14:38
Ieke
Ieke is offline
Kent iemand dit? Ik zag er gisteren een stukje over staan in de krant.
Voor wie niet weet wat het inhoud:
Boeken worden als het ware losgelaten. Iemand legt een boek ergens neer nadat die gene hem heeft aangemelt op een site. Het boek kan dan door de vinder worden gelezen en het is de bedoeling dat als de vinder hem gelezen heeft opnieuw ergens achterlaat. Als je zo'n boek vind is het de bedoeling om te melden (via internet) dat je het gevonden hebt (en je kan geloof ik ook zeggen wat je ervan vond) Zo kunnen mensen zien wat er met de boeken gebeurt en de verhalen eromheen.
Het komt oorspronkelijk uit Amerika, maar over de hele wereld is het populair aan het worden. Er zijn heel veel verschillende boeken losgelaten. Van simpele dokterssmmannetjes tot het werk van Kafka. Het idee erachter is eigenlijk dat de wereld gewoon een grote bieb is en iedereen alle type boeken zou moeten kunnen lezen.

Ik vroeg me eigenlijk af of mensen wel eens zo'n boek gevonden hebben of zelf een boek hebben losgelaten. Ook wat je ervan vind. Is het onzin of vind je het leuk?

Sites:
http://www.bookcrossing.com (de Internationale, Amerikaanse site)
http://www.bookcrossing.nl (de site voor nederland)

Ik heb zelf nog nooit zo'n boek gevonden. Ik vind het wel een heel erg leuk initiatief en zit erover te denken om ook een keer zo'n boek los te laten.
Oud 20-02-2005, 14:41
Verwijderd
Citaat:
Ieke schreef op 20-02-2005 @ 15:38 :

Ik heb zelf nog nooit zo'n boek gevonden. Ik vind het wel een heel erg leuk initiatief en zit erover te denken om ook een keer zo'n boek los te laten.
Same here.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 14:50
Verwijderd
Het lijkt me wel heel erg leuk.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:05
Sketch
Sketch is offline
Ja, leuk idee, al vind het wel zonde om een van m'n boeken ergens achter te laten, met in m'n achterhoofd de gedachte dat het gevonden wordt door hangjongeren die het op de verkeerde manier gaan gebruiken.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:34
Str0nk
Str0nk is offline
Ik kijk wel uit, voordat ik mijn boeken achterlaat in de wildernis
Oud 20-02-2005, 15:35
Verwijderd
Waarschijnlijk koop ik er nieuwe boeken voor.
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:46
browneyedgirl
browneyedgirl is offline
Citaat:
Sketch schreef op 20-02-2005 @ 16:05 :
Ja, leuk idee, al vind het wel zonde om een van m'n boeken ergens achter te laten, met in m'n achterhoofd de gedachte dat het gevonden wordt door hangjongeren die het op de verkeerde manier gaan gebruiken.
same here!
Maar ik vind het wel erg leuk, dus dan zou ik er wel aan mee willen doen, maar dan met een boek wat ik dubbel heb ofzo
Oud 20-02-2005, 15:52
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
browneyedgirl schreef op 20-02-2005 @ 16:46 :
same here!
Maar ik vind het wel erg leuk, dus dan zou ik er wel aan mee willen doen, maar dan met een boek wat ik dubbel heb ofzo
Waarom heb jij boeken dubbel?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:54
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 20-02-2005 @ 16:52 :

Gewoon, je ziet een aanbod en bent vergeten dat je dat boek al hebt?
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 15:56
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
browneyedgirl schreef op 20-02-2005 @ 16:46 :
same here!
Zoiets ja. Ik zou nooit een van mijn mooie boekjes pakken Ben veel te trots op mijn boekenkast zoals die is en zeker op enkele boeken.
Gewoon iets wat ik dubbel heb of zelf niet veel waarde aan hecht of een boek wat ik goed vind en ergens heel erg goedkoop zie liggen (op een rommelmarkt voor een halve euro ofzo)
Maar denk wel dat ik het doe.
Oud 20-02-2005, 16:37
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Grim schreef op 20-02-2005 @ 16:54 :

Gewoon, je ziet een aanbod en bent vergeten dat je dat boek al hebt?
'Oh, dat boek is in de aanbieding. Het komt me wel een beetje bekend voor... Ach, wat maakt het uit, 't is een aanbieding: kopen kopen kopen!'
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 17:03
Charlottetje
Charlottetje is offline
hm, vind het eigenlijk wel een tof idee, maar zoals hier al eerder werd gezegd, ben best bang dat het boek zomaar meegenomen wordt en verdwijnt.
Dus als ik het al doe dan doe ik er wel een briefje bij met wat de bedoeliing is (alsof het zal helpen , maar goed)
Hm, misschien ga ik het ooit wel eens doen.
(Biebboekuitverkoopje ofzo)
En dan achterlaten op een idillisch plekje, of gewoon in de trein.

Charlotte
Oud 20-02-2005, 17:19
Ilsch
Ilsch is offline
Ik had het wel eens gehoord ja.. Maar wist niet dat er een NL site van was.. Het is een beetje als 1000journals, dat is zoiets alleen met dagboeken die achterworden gelaten.. waar je in schrijft en het weg geeft of ook ergens achter laat
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 17:43
Verwijderd
Citaat:
Sketch schreef op 20-02-2005 @ 17:37 :
'Oh, dat boek is in de aanbieding. Het komt me wel een beetje bekend voor... Ach, wat maakt het uit, 't is een aanbieding: kopen kopen kopen!'
Ja!

'Had ik dat nou van de bibliotheek of van thuis? Beter dubbel dan het niet hebben! *pakt portomonnee*'
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 17:49
Verwijderd
In België heeft een collega-amateurschrijver ooit werk gemaakt van een bundel verhalen waarin werk van hemzelf, drie anderen en mij terecht kwam. Het was gewoon met dik papier als kaft en uit zijn eigen printer komen rollen, maar goed. Hij heeft daar ook een aantal versies van losgelaten nabij Antwerpen en op een gegeven moment stond het op die site daarvan bovenaan als meest gevonden en losgelaten.

Waarschijnlijk omdat het zo dus was, maar goed.

LUH-3417 - Alleen weet ik niet meer wat die site was...
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 17:56
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 20-02-2005 @ 18:49 :

LUH-3417 - Alleen weet ik niet meer wat die site was...
Jij zou natuurlijk Mulisch loslaten

Grim
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 17:58
CSN
CSN is offline
Dat lijkt me erg leuk.
Oud 20-02-2005, 19:24
browneyedgirl
browneyedgirl is offline
Citaat:
Sketch schreef op 20-02-2005 @ 16:52 :
Soms vind je bij de afgeschreven-boeken-verkoop in de bieb iets leuks en blijkt het later zo goed te zijn dat je m wel zelf nieuw wil kopen. Zeg niet dat het vaak gebeurt, maar dan zijn het wel goede boeken! Heeft de persoon die die boeken tijdens zo'n bookcrossing vind even geluk

En verder ben ik het ook wel eens met wat Grim zei
Oud 20-02-2005, 19:27
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
browneyedgirl schreef op 20-02-2005 @ 20:24 :
Soms vind je bij de afgeschreven-boeken-verkoop in de bieb iets leuks en blijkt het later zo goed te zijn dat je m wel zelf nieuw wil kopen. Zeg niet dat het vaak gebeurt, maar dan zijn het wel goede boeken! Heeft de persoon die die boeken tijdens zo'n bookcrossing vind even geluk

En verder ben ik het ook wel eens met wat Grim zei
was ook maar een geintje (ik heb geloof ik ook een boek dubbel)
Met citaat reageren
Oud 20-02-2005, 20:59
Ieke
Ieke is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 20-02-2005 @ 18:03 :
hm, vind het eigenlijk wel een tof idee, maar zoals hier al eerder werd gezegd, ben best bang dat het boek zomaar meegenomen wordt en verdwijnt.
Dus als ik het al doe dan doe ik er wel een briefje bij met wat de bedoeliing is (alsof het zal helpen , maar goed)
Hm, misschien ga ik het ooit wel eens doen.
(Biebboekuitverkoopje ofzo)
En dan achterlaten op een idillisch plekje, of gewoon in de trein.

Charlotte
Op de site staat beschreven hoe het allemaal werkt (had geen zin om dat hele verhaal over te nemen) Je moet er zoizo heen om een nummer voor je boek te krijgen, zodat mensen het kunnen melden als ze het vinden.
Oud 20-02-2005, 21:12
Charlottetje
Charlottetje is offline
heb de site idd bekeken.
in of op je boek moeten idd bepaalde soorten tekst en vooral het nummer staan.
Verder zijn er ook bepaalde bookcross punten, zoals SamSam in Enschede. (echt een heel tof cafe) en ook een of ander vaag iets in Utrecht dat ik niet ken. Jammer dat niet een bekendere kroeg meedoet, maar goed.

Dan nog, al heb ik het nummer en de tekst (wat ik er dan juist weer heel jammer aan vind eigenlijk, is dan niet meer zo spontaan (was het al niet meer natuurlijk, maar voor mijn gevoel) dan heb je nog net zo hard de kans dat het in de handen van iemand komt die het leuk vind om te vinden, maar niet naar de site gaat. Dan is het boek weg.

Charlotte
Oud 20-02-2005, 22:26
Ieke
Ieke is offline
Het kan heel lang duren voor er reactie komt. Soms is het zo dat het boek ineens na een maand of 20 weer gemeld wordt op de site. Het is gewoon afwachten of iemand het meldt. Iig ben ik erg benieuwt.
Oud 21-02-2005, 05:06
Verwijderd
Mja, ik denk dat er voor die hangjongeren (ze weten vaak niet wat ze met letters aanmoeten, vandaar...) de lol na een tijdje wel afgaat met al die boeken in de gracht te mieteren. Op een gegeven moment zullen ze vast blijven liggen

Maar als dit idee wordt doorgedreven, krijgen we dan in zo'n klein café een boekenkast te zien?
Met citaat reageren
Oud 21-02-2005, 13:50
Roosje
Roosje is offline
Citaat:
Charlottetje schreef op 20-02-2005 @ 22:12 :
Verder zijn er ook bepaalde bookcross punten, zoals SamSam in Enschede. (echt een heel tof cafe) en ook een of ander vaag iets in Utrecht dat ik niet ken. Jammer dat niet een bekendere kroeg meedoet, maar goed.
SamSam, dat ken ik.
Oud 22-02-2005, 14:29
Verwijderd
Echt geweldig!

Maar ik zou toch bang zijn dat mijn boek ergens wordt weggegooid ofzo.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 22-02-2005, 20:38
Verwijderd
ik ga geen boeken zomaar ergens neerleggen en zeker niet ergens buiten (a la bushokje, een voorbeeld dat inderdaad in de krant stond). daar schiet je zelf niks mee op, de kans dat iemand het vindt (schoon en netjes), het vervolgens leest en waardeert, en dan ook nog eens verder 'verspreidt' is miniem en dus is het meer rotzooi maken dan iets anders, lijkt mij.

maar wel leuk dat er een stel gekke idealisten bestaat dat dit soort dingen verzint.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 22:23
Verwijderd
Ik voel er op zich wel wat voor. Natuurlijk niet met dure of moeilijk te vinden boeken, maar als ik een pocket van het één of ander voor vijftig cent in de kringloop gekocht heb, wil ik die best wel dumpen, op zich.

LUH-3417 - Tweedehands boeken hebben toch meer karakter.
Met citaat reageren
Oud 22-02-2005, 22:25
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 22-02-2005 @ 23:23 :
Ik voel er op zich wel wat voor. Natuurlijk niet met dure of moeilijk te vinden boeken, maar als ik een pocket van het één of ander voor vijftig cent in de kringloop gekocht heb, wil ik die best wel dumpen, op zich.

LUH-3417 - Tweedehands boeken hebben toch meer karakter.
Kotsvlekken bedoel je. *griezelt*
Met citaat reageren
Oud 23-02-2005, 21:12
Astuanax
Astuanax is offline
Hier in Antwerpen gebeurt het wel vaker. Dit topic is heel toevallig eigenlijk, ik had er nog nooit van gehoord maar eergisteren vond ik in het stadspark bij het bushokje een boek hasse siemonsdochter van ons Thea met daarin een briefje: citaat: ' Dit is een project. Lees dit boek, schrijf je waardering na het lezen op een blad papier en steek het in de plastic hoes die rond dit boek zou moeten kleven. Laten we er samen een betere wereld van maken ' luidden de laatste woorden profetisch.

Er stond wel geen emailadres op en ook geen site.

Hasse simonsdochter is een echte heropenbaring!

De bladeren die er al in zaten waren van iemand dertig jaar, een zekere Charles, die vond het boek echt het einde, en van iemand van negen (Merel) die het boek te moeilijk vond
Oud 24-02-2005, 20:17
Tranzzam
Tranzzam is offline
Het doet me denken aan de Witte Fietsen, die een paar jaar geleden volgens hetzelfde principe in Amsterdam werden gedeeld.
En ja, dat is niet voor niks gestopt.
Omdat er totaal geen controle op is, zullen mensen boeken die ze de moeite waard vinden zelf houden, waardoor het systeem gedoemd is uit te sterven.

Jammer, het principe is leuk.
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 20:37
Ieke
Ieke is offline
Ik geloof dat het toch al een hele poos loopt, zeker al in de VS. Valt volgens mij wel mee en geloof zefs dat er steeds meer boeken zwerven.
Oud 24-02-2005, 20:42
Verwijderd
Boeken zijn toch anders dan fietsen...
Met citaat reageren
Oud 24-02-2005, 23:52
Verwijderd
Totdat men, na jaren van stug volhouden en meer fietsen/boeken in omloop brengen zo'n enorme circulatie heeft, dat het bij mensen niet meer opkomt om een boek of fiets te pakken en te houden. Waarom een fiets opsluiten in je schuur terwijl andere mensen er fij op kunnen fietsen en als je zelf overal een fiets kunt vinden zodra je er één nodig hebt?

Hoewel het met boeken anders is. Elke goede fiets kan je van A naar B brengen, maar boeken zijn toch persoonlijker. Gelukkig zijn ze ook weer goedkoper.

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 05:41
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 25-02-2005 @ 00:52 :

Hoewel het met boeken anders is. Elke goede fiets kan je van A naar B brengen, maar boeken zijn toch persoonlijker. Gelukkig zijn ze ook weer goedkoper.

LUH-3417
Boeken zijn ook zo snel anders dan fietsen.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 12:41
Verwijderd
Ja, dat bedoelde ik.

Als ik door de regen naar een college moet fietsen, maakt het me niet uit als ik een roze fiets met bloemmetjes en een zandschep en emmer aan het stuur moet gebruiken, maar als ik in mijn lederen stoel bij een knisperend haardvuur wegzak met een glas cognac in mijn knuisten, kan ik wat kieskeuriger zijn wat boeken betreft.

Ik geloof dat het essentiële probleem is dat boeken gebruiksvoorwerpen van een andere orde zijn. Vermaak weegt zwaarder dan nut.

Maar op zich zou dat geen probleem moeten zijn. Mensen hebben bijvoorbeeld vrijwel geen invloed op hetgeen er op de televisie komt fo in de bioscoop draait (hoewel ze daar een zekere keuze-vrijheid hebben), en nog steeds zijn het belangrijke vormen van vermaak. Is men bij televisie minder kritisch en accepteert men daar 'gestandariseerd' vermaak? Dan zou dat voor boeken ook mogelijk moeten zijn...

LUH-3417
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:18
Verwijderd
Citaat:
LUH-3417 schreef op 25-02-2005 @ 13:41 :
Maar op zich zou dat geen probleem moeten zijn. Mensen hebben bijvoorbeeld vrijwel geen invloed op hetgeen er op de televisie komt fo in de bioscoop draait (hoewel ze daar een zekere keuze-vrijheid hebben), en nog steeds zijn het belangrijke vormen van vermaak. Is men bij televisie minder kritisch en accepteert men daar 'gestandariseerd' vermaak? Dan zou dat voor boeken ook mogelijk moeten zijn...
Lezen is iets actiefs, terwijl televisiekijken passief is. Om te gaan lezen moet je er echt voor gaan zitten - het vereist een zorgvuldige voorbereiding. De tv daarentegen, vereist alleen dat je je ogen open hebt...
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten