Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Huiswerkvragen: Exacte vakken
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 25-02-2005, 16:03
jemappelebas
jemappelebas is offline
Ik krijg volgende week maandag een pta over onderandere schakelkastjes. Alleen die kastjes krijg je er niet bij, je moet dus alles op papier doen. Dit gaat over natuurkunde

Ik weet nooit wat je wanneer moet gebruiken.
van de verwerkers enzo
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 25-02-2005, 16:14
Verwijderd
Dat staat toch gewoon in je boek? Je bedoelt toch geheugenelementen, OF-poort etc.?

Als je een concrete vraag hebt kan ik die wel beantwoorden, maar hier kan ik niks mee.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 16:32
jemappelebas
jemappelebas is offline
Je krijgt bijvoorbeeld de vraag:

Bij gladde ijswegen zou het handig zijn als in de auto een zoemer (LED) aangaat om je te waarschuwen voor slipgevaar. De zoemer moet een alarmsignaal geven (afwisselend aan/uit) als de temperatuur vlak boven het wegdek lager wordt dan zeg 2 graden celcius. Met behulp van een drukschakelaar moet het geluidssignaal weer uitgeschakeld kunnen worden.

Ik weet echt niet wanneer je nou die geheugen dinges moet gebruiken, en hoe je precies dat tellerpuls enzo moet gebruiken.
En reset enzo
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:14
Verwijderd
Weet je wel wat die componenten doen, dan? Ik kan het wel tekenen, maar dan moet ik het ook uploaden en daar ben ik veel te lui voor.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:47
Sketch
Sketch is offline
Een PTA? Bedoel je PO?

En ja, als jij niet kan bedenken dat je een geheugencel zou kunnen gebruiken (bijvoorbeeld) dan houdt het op.

Jouw voorbeeld:
De comparator, die via een het signaal van de temperatuurcensor vergelijkt, geeft vanaf een temperatuur hoger dan 2 graden een 1, dus met een invertor erna krijg je een 1 bij een temperatuur onder de 2 graden. De geheugencel krijgt dan bij die temperatuur een 1, en gaat dan continu een 1 doorgeven, tot je hem reset. De teller die de 1 van de geheugencel ontvangt, gaat dan ook (continu) tellen (totdat de geheugencel is gereset, en geen signaal meer geeft). Als je nu op de eerste uitgang van de teller (dus de '1') een ledje aansluit, gaat dat aan als de teller een oneven getal telt, en uit als er weer een even getal wordt geteld.
De reset van de geheugencel stuur je aan met een drukknop. (die zou dan ook de teller kunnen resetten)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 17:49
Verwijderd
Is het niet makkelijker om i.p.v. een teller een pulsgenerator te gebruiken?
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:00
sdekivit
sdekivit is offline
sketch: dit wordt ook gevraagd op het centraal eindexamen dus kan best een PTA over worden gegeven.
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 18:35
jemappelebas
jemappelebas is offline
sketch jij bent teh man. bedankt voor dat voorbeeld. Het missende puzzelstukje voor mij was dat de geheugencel dus hetzelfde signaal blijft doorsturen.

Ik geef nog een voorbeeldvraag. Als iemand die voor mij kan uitleggen net zoals sketch gedaan heeft is dat echt geweldig

Als je in een donkere kamer werkt om foto's af te drukken, is het nogal vervelend als er iemand binnekomt. De deur op slot doen kan gevaarlijk zijn. De beste oplossing is een verklikkersysteem.
Als binnen de rode lamp brandt, moet buiten een verklikkerlichtje branden.
Dit licht moet uit zijn bij volledig donker ( niemand in de doka ), of bij gewoon licht aan. Gebruik voor gedempt licht je boek op enige afstand van de lichtsensor. Gebruik 2 comparatoren.

Alvast bedankt
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 19:11
Supersuri
Supersuri is offline
Deze is ook niet zo moeilijk hoor. Zal het je proberen uit te leggen, maar is lastig als je niet de opties van de kastje precies kent.

Je stelt 2 comperatoren in (lichtsensor) De ene geeft de boven grens en de ander de ondergrens. Die van de bovengrens invert je want die moet een 1 geven als het daar onder zit.

dan stuur je het singaal van de inverter en ondergrens comperator naar een EN-poort en dat vervolgens naar het verklikkertje.

(makkelijker lijkt mij het trouwens het verklikkertje op de zelfde schakelaar als het rode licht aan te sluiten, maarja dat was je opdracht niet)
Met citaat reageren
Oud 25-02-2005, 21:27
Sketch
Sketch is offline
@Mephostophilis: Dat is inderdaad handiger ja
maar wij moesten vroeger altijd aan en uit van verschillende lengtes te doen, dus vandaar de teller ertussen (maar goed, de teller had ik idd moeten vermelden)

@sdekivit: Op onze school staat PTA voor Programma van Toetsing en Afsluiting. Het is een boekje met alle (school)examenregels, de toetsroosters, en de stof voor de toetsen. Ik denk dat het bij jullie iets anders is?

@jemappelebas: graag gedaan hoor
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 09:43
Bernero
Bernero is offline
Citaat:
Sketch schreef op 25-02-2005 @ 22:27 :

@sdekivit: Op onze school staat PTA voor Programma van Toetsing en Afsluiting. Het is een boekje met alle (school)examenregels, de toetsroosters, en de stof voor de toetsen. Ik denk dat het bij jullie iets anders is?
Bij ons op school staat PTA zowel voor dat boekje, als voor het hele schoolexamen, als voor één schoolexamentoets.
Oud 26-02-2005, 09:49
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
Bernero schreef op 26-02-2005 @ 10:43 :
Bij ons op school staat PTA zowel voor dat boekje, als voor het hele schoolexamen, als voor één schoolexamentoets.
Oh, vandaar. Nee, bij ons is het alleen het boekje. Schoolexamens noemen we alleen SE en het Centraal Examen alleen CE.
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 12:51
jemappelebas
jemappelebas is offline
Citaat:
Supersuri schreef op 25-02-2005 @ 20:11 :
Deze is ook niet zo moeilijk hoor. Zal het je proberen uit te leggen, maar is lastig als je niet de opties van de kastje precies kent.

Je stelt 2 comperatoren in (lichtsensor) De ene geeft de boven grens en de ander de ondergrens. Die van de bovengrens invert je want die moet een 1 geven als het daar onder zit.

dan stuur je het singaal van de inverter en ondergrens comperator naar een EN-poort en dat vervolgens naar het verklikkertje.

(makkelijker lijkt mij het trouwens het verklikkertje op de zelfde schakelaar als het rode licht aan te sluiten, maarja dat was je opdracht niet)
bedankt , ik ga nu nog even de theorie over dit onderwerp leren. Maar ik snap het nu denk ik we
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 13:15
pino123
pino123 is offline
Citaat:
Sketch schreef op 26-02-2005 @ 10:49 :
Oh, vandaar. Nee, bij ons is het alleen het boekje. Schoolexamens noemen we alleen SE en het Centraal Examen alleen CE.
mij mij op school ook
Oud 26-02-2005, 18:22
Sketch
Sketch is offline
Citaat:
pino123 schreef op 26-02-2005 @ 14:15 :
mij mij op school ook
Misschien zitten we op dezelfde school?

edit: toch niet, tenzij je elke dag vanuit Rotterdam helemaal naar Amstelveen reist
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 20:05
sdekivit
sdekivit is offline
de schoolexamens zijn de toetsen die in het PTA staan, oftwel PTA-toetsen (dus als wij schoolexamens hadden spraken we altijd van : we hebben PTA's)
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 20:21
Sketch
Sketch is offline
Aha. Maar wij kregen vorig jaar en daarvoor ook PTA's (boekjes) met de gewone toetsen er in. Noemden jullie die ook PTA's, of kregen jullie vorig jaar geen PTA (boekje)
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:13
sdekivit
sdekivit is offline
PTA = schoolexamens, practische opdrachten en handelingdeel enz.
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 11:23
pino123
pino123 is offline
Wij hebben dat PTA-boekje: daar staan alle toetsen, handelingsdelen en po's in met hun weging voor het rapport en/of schoolexamen

toetsen heten gewoon toetsen: TO1, TO2, TO3 etc. ; toetsen voor (alleen) het schoolexamen heten SE1, SE2, SE3 etc.

bij mij op school dan

edit: ik zit op een Rotterdamse school
Oud 27-02-2005, 11:31
Hanneke
Hanneke is offline
bij ons krijgen we een pta-boekje, daar staan alle toetsen/po's enz. in die we krijgen en hoezwaar ze mee tellen en hoe ze beoordeeld worden (nb of cijfer)
de toetsen weet ik niet hoe ze heten, samen vast het pta maar apart noem ik het gewoon een toets
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:08
jemappelebas
jemappelebas is offline
Hey ik heb nog een vraagje,

Een automatische deuropener, die opent bij claxoneren, en eventueel via het drukken op een knop voor het geval het al laat is en de buren reeds slapen.

Het systeem mag niet werken bij zacht geluid, en het systeem mag pas reageren als het geluid gedurende 2 seconden aanwezig is geweest.
De tellerstand moet zolang er geen geluid wordt gedetecteerd op nul blijven staan.

bedankt alvast voor de moeite
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 20:22
Lau-haarlem
Lau-haarlem is offline
wij kregen van onze leraar deze link:
www.sools.nl
daar schijn je het te kunnen oefenen..
kheb zelf alleen nog niet gekeken
suc6!
Met citaat reageren
Advertentie