Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / School & Studie / Studeren
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 26-02-2005, 02:07
freakinaround
freakinaround is offline
Ja, ik zie af van de hogere hotelschool ivm geld e.d.

Maargoed, nu zit ik er dus over na te denken om Commerciële Economie te gaan doen aan de HVA, omdat iemand uit mn klas zei dat dat boek een beetje is gericht op het vak M&O en dat was précies waar ik op zoek naar was, zo'n opleiding. Ik had ook al op de site gekeken en dan staat er wat je er later mee kunt worden, maar termen als "Productmanager" zeggen me dan ook weer vrij weinig.
Dus is er iemand die deze opleiding volgt/gevolgd heeft en mij hier wat meer over kan vertellen?

Groeten,
Lijn.
Oud 26-02-2005, 02:49
bamiPoep
bamiPoep is offline
het MO gedeelte is echt niet heel veel, tis meer marketing. oke, MO op middelbare school heeft sommige dingen weg van commerciele economie, zoals 4p`s enzo.
maar commerciele economie is meer marketing dus en dingen die daar op aansluiten zoals consumentengedrag enzo.
MO bij commerciele economie was bij mij echt het management &organisatiegedeelte (duh ), dingen als lijn-staf organisatie blablablabalbalcrap (zeg maar zonder die marketing aspecten die je op havo/vwo bij MO krijgt)
Oud 26-02-2005, 11:45
Wawl
Wawl is offline
Je kan dan wel schoenverkoper worden. Zoiets als Al Bundy.
Oud 26-02-2005, 11:46
Quickbeam
Quickbeam is offline
weet je zeker dat je commerciele economie wilt gaan doen? heb je gekeken naar de hoeveelheid man die dit elk jaar doet? de baankansen nadat je deze opleiding hebt afgerond?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 14:44
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Quickbeam schreef op 26-02-2005 @ 12:46 :
weet je zeker dat je commerciele economie wilt gaan doen? heb je gekeken naar de hoeveelheid man die dit elk jaar doet? de baankansen nadat je deze opleiding hebt afgerond?
waar kan je dat zien dan?
Oud 26-02-2005, 17:52
Verwijderd
Citaat:
Wawl schreef op 26-02-2005 @ 12:45 :
Je kan dan wel schoenverkoper worden. Zoiets als Al Bundy.
Met hbo bedrijfskunde krijg je een hoge functie wou je zeggen?
Met citaat reageren
Oud 26-02-2005, 18:21
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Lisanne schreef op 26-02-2005 @ 18:52 :
Met hbo bedrijfskunde krijg je een hoge functie wou je zeggen?
Helemaal niet, maar dat realiseer ik me ook ter dege.
Oud 26-02-2005, 18:37
freakinaround
freakinaround is offline
fijn, nu weet k helemaal niet meer wat ik wil
Oud 26-02-2005, 21:09
Quickbeam
Quickbeam is offline
stond in de elsevier een tijd geleden, en is nog wel te vinden via google. Iig is het heel moeilijk om een baan te vinden met CE omdat het SUPER massaal is en je eigenlijk niks leert (je leert wel wat maar geen vak). Er zijn twee keer zoveel Ce'ers alleen al dan academische economen (bedrijfseconomen + algemene + econometristen + fiscale economen).
Met citaat reageren
Oud 27-02-2005, 21:27
freakinaround
freakinaround is offline
dus? Misschien is dat over 4 jaar wel heel anders allemaal dan ben ik tenslotte pas afgestudeerd.. Loopt meestal in een golfbeweging met tekorten en overschotten van banen.
Oud 28-02-2005, 09:06
Quickbeam
Quickbeam is offline
wat is dat nou voor een argument? Misschien vergaat de wereld wel over vier jaar, maar dat betekent niet dat ik nu zelfmoord moet gaan plegen om mij dat leed te besparen. Je hebt toch niks anders dan de huidige cijfers, en daar moet je je beslissing mee nemen. Het kan inderdaad anders zijn, maar die 5500 anders Ce'ers die elk jaar beginnen denken net zo als jij.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 14:23
rubenrtv
rubenrtv is offline
Zonder je keuze te willen afkraken:
Commerciele Economie is een van de studies met de slechtste baanperspectieven aangezien zoveel mensen het doen.
Citaat:
Commerciële economie
Commerciële economie, waarbij de nadruk ligt op marketing, is de populairste heao-opleiding. Het aantal eerstejaars groeit fors, maar de kans op werk is sterk conjunctuurgevoelig. Dat is op dit moment echter geen probleem. Anders dan de pabo is commerciële economie duidelijk een mannenopleiding: ongeveer eenderde van de eerstejaars is vrouw.

De opleiding wordt op 22 plaatsen in Nederland aangeboden. Duidelijke uitschieters naar boven of naar beneden zijn er niet. Behalve de opleiding in Breda (van de Hogeschool Brabant): deze scoort met een rapportcijfer van 7,11 verreweg het hoogst. Ook Leeuwarden (6,95) en Ichtus in Rotterdam (6,91) zijn aanraders. De cijfers van de andere opleidingen liggen tussen de 6,89 en 6,31.

Op deelonderwerpen zijn er wél uitschieters. Vooral over faciliteiten wordt geklaagd maar dat is een algemeen beeld in het hoger onderwijs. Op dit aspect scoren Enschede (rapportcijfer 5,3) en Deventer (5,4) als enige echt onvoldoende.
bron NRC Studiekeuze
hele artikel

Citaat:
Top-5 `met welke studie krijg je nooit een baan`

1. HBO toerisme en recreatie

2. HBO voeding

3. HBO milieukunde en levensmiddelentechnologie

4. HBO commerciële economie

5. HBO uitvoerende en beeldende kunsten
bron NRC
Oud 28-02-2005, 14:45
Poesket
Poesket is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 28-02-2005 @ 15:23 :
Commerciele Economie is een van de studies met de slechtste baanperspectieven aangezien zoveel mensen het doen.

bron NRC Studiekeuze
hele artikel

bron NRC
Waar heb je dit laatste lijstje vandaan? En is er ook een lijstje met goede baan kansen?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:10
Verwijderd
Citaat:
rubenrtv schreef op 28-02-2005 @ 15:23 :

bron NRC Studiekeuze
hele artikel

bron NRC
Zonder jou af te willen kraken, maar dat is een onderzoek van 4,5 jaar geleden en in die tijd kan er (en is er) natuurlijk veel gebeurd zijn.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:20
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Och, je kan met commerciële economie zoveel kanten op dat je met een beetje cursussen ed echt een heel eind kunt komen. Mijn vriend doet ook commerciële economie en ik denk dat zijn toekomstperspectieven best goed zijn. Maar hij heeft dan ook echt verstand van zn vak. Hij is bijzonder intelligent als het om economie ed gaat en weet zich in dat gebied altijd snel aan te passen. Hij heeft er gewoon veel verstand van omdat het hem op de 1 of andere manier goed ligt. Hij wist alleen gewoon nog niet welke kant hij op wilde.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:38
rubenrtv
rubenrtv is offline
Er is idd ook een rijtje met goede perspectieven:
Top-5 `met welke studie heb je meteen een baan`

1. HBO Bibliotheek en documentatie

2. HBO lerarenopleiding medisch & verzorging

3. WO informatica en bestuurlijke informatiekunde

4. HBO lerarenopleiding economie & maatschappij

5. HBO recht & bestuu
Oud 28-02-2005, 21:41
Chloe Siere
Chloe Siere is offline
Citaat:
rubenrtv schreef op 28-02-2005 @ 19:38 :
Er is idd ook een rijtje met goede perspectieven:
Top-5 `met welke studie heb je meteen een baan`

1. HBO Bibliotheek en documentatie

2. HBO lerarenopleiding medisch & verzorging

3. WO informatica en bestuurlijke informatiekunde

4. HBO lerarenopleiding economie & maatschappij

5. HBO recht & bestuu
Wat een shit opleidingen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 08:21
Wawl
Wawl is offline
Citaat:
Chloe Siere schreef op 28-02-2005 @ 22:41 :
Wat een shit opleidingen
Nee, 't zijn in zekere zin 'niche'-opleidingen. En dan is het logisch dat ze goede baanperspectieven hebben.
Oud 01-03-2005, 12:28
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Quickbeam schreef op 28-02-2005 @ 10:06 :
wat is dat nou voor een argument? Misschien vergaat de wereld wel over vier jaar, maar dat betekent niet dat ik nu zelfmoord moet gaan plegen om mij dat leed te besparen. Je hebt toch niks anders dan de huidige cijfers, en daar moet je je beslissing mee nemen. Het kan inderdaad anders zijn, maar die 5500 anders Ce'ers die elk jaar beginnen denken net zo als jij.
Hoeft niet. Toen mn moeder naar de pabo ging was er een ZWAAR overschot aan leraren. Daardoor gingen maar heel weinig die opleiding doen en verklaarden mn moeder voor gek. Maar juist daarom was er nadat mn mam was afgestudeerd weer een tekort aan leraren.
Dus kom niet zeuren met je "wat is dat voor argument". Want het loopt meestal in een golfbeweging.
Oud 02-03-2005, 10:30
Quickbeam
Quickbeam is offline
het argument is nog steeds valide. je moeder wist destijds niet dat zij een baan zou krijgen, en dat ze die wel kreeg is fijn voor haar maar betekent niet dat de markt voor ce'ers ook dratisch zal veranderen. Waarom kan je niet beter een minder conjucturele opleiding gaan doen zoals bedrijfseconomie?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:49
freakinaround
freakinaround is offline
Citaat:
Quickbeam schreef op 02-03-2005 @ 11:30 :
het argument is nog steeds valide. je moeder wist destijds niet dat zij een baan zou krijgen, en dat ze die wel kreeg is fijn voor haar maar betekent niet dat de markt voor ce'ers ook dratisch zal veranderen. Waarom kan je niet beter een minder conjucturele opleiding gaan doen zoals bedrijfseconomie?
wat is het verschil dan tussen commerciële economie en bedrijfseconomie? Ik zeg niet dat het voor de markt van de ce'ers ook zal gebeuren, ik zeg alleen dat dat heel snel kan veranderen in 4 jr tijd, en dat die cijfers van nu er nix over zeggen over het aanbod van werk over 4 jaar. De economie in Nederland is nu sowieso kut.

edit: ik lees net dat bedrijfseconomie veel meer te maken heeft met de economie in Nederland zelf? Dat wil ik dus niet.. Ik wil een opleiding dat veel te maken heeft met marketing en de consument..Commerciële economie dus..

Laatst gewijzigd op 02-03-2005 om 15:52.
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten