Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2005, 16:28
Astuanax
Astuanax is offline
Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van mijn ogen de laatste tijd achteruit is gegaan, kan dit liggen aan teveel aan computer?
Wat is dan de juiste hoeveelheid computer per week? (ik zit er toch niet zó veel op)
Oud 28-02-2005, 16:40
Verwijderd
de scherpte van je ogen? Kan nauwelijks aan het computeren liggen, tenzij je altijd in het donker zit te computeren (maar in het donker tv kijken is net zo slecht). En dan nog is het waarschijnlijker dat het gewoon komt doordat je ogen nu eenmaal nog veranderen en dat altijd blijven doen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 16:43
Mingster
Mingster is offline
Scherpte van scherm (contrast/ brightness) kan ook helpen om deze zachter te zetten.

Verder moet je niet met je neus op het scherm zitten, en voldoende licht hebben. Ook moet je soms pauzes nemen als je er te lang achter zit.

In het uiterste geval kun je naar de opticien voor zon speciale computerbril
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 11:47
Maroon
Maroon is offline

Zo een?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 12:30
dead person
dead person is offline
jezus
Oud 01-03-2005, 13:30
Mingster
Mingster is offline

Mnee hoor ^^

http://www.maykvanbeek.nl/brillen.htm

Onderaan staat erover. T bestaat echt!
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 13:57
Verwijderd
In mijn geval niet echt, mijn ogen zijn niet achteruit gegaan sinds ik intensiever gebruik maak van de pc.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 14:28
hola
hola is offline
worden je ogen niet gewoon moe?

ik begon ook aan mijn ogen te twijfelen maar mijn buurman (opticien) vertelde me dat mijn ogen waarschijnlijk moe zijn.. van de pc
Oud 01-03-2005, 15:23
Verwijderd
Citaat:
hola schreef op 01-03-2005 @ 15:28 :

ik begon ook aan mijn ogen te twijfelen maar mijn buurman (opticien) vertelde me dat mijn ogen waarschijnlijk moe zijn.. van de pc
Idd, dat dacht ik ook. Daarom is genoeg licht belangrijk en zorg voor afwisseling (dus kijk niet non-stop naar het scherm, maar ook eens naar buiten).
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 15:09
Firefly182
Firefly182 is offline
Citaat:
hola schreef op 01-03-2005 @ 15:28 :

dat kan idd wel kloppen. Het is ook gewoon een fabeltje dat je van lezen in het 'donker' enzo slechtere ogen krijgt. Maar je spant ze alleen meer in en daarom zijn ze vermoeid.
Oud 02-03-2005, 15:15
Verwijderd
in geval van beeldscherm in het donker is het probleem meer, dat het donker is en je pupillen dus wijd zijn, terwijl je toch in een lamp kijkt. Er komt dan te veel licht in je ogen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:03
Codaz
Codaz is offline
Ik denk dat het zeker wel effect heeft !
Zelf draag ik al 8 jaar een bril (ugly me) en moet altijd VOOR een oogmeting niet computeren. Dit beïnvloed de meetresultaten. Bovendien zijn mijn ogen achteruit gegaan sinds mijn meermalig computergebruik. Binnen een jaar had ik al nieuwe glazen nodig.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:54
Verwijderd
Citaat:
Codaz schreef op 02-03-2005 @ 17:03 :
Zelf draag ik al 8 jaar een bril (ugly me) en moet altijd VOOR een oogmeting niet computeren. Dit beïnvloed de meetresultaten. Bovendien zijn mijn ogen achteruit gegaan sinds mijn meermalig computergebruik. Binnen een jaar had ik al nieuwe glazen nodig.
Ogen gaan nu eenmaal achteruit, ik denk niet dat computergebruik bij jou de oorzaak is van die achteruitgang.

Ik heb vanaf m'n vierde een bril, dus alweer 16 jaar lang. Mijn ogen zijn altijd achteruit blijven gaan, en zeker in de puberteit met een paar flinke stappen. Dat is heel normaal.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 19:23
Verwijderd
Nergens last van.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 19:55
Somebody Special
Somebody Special is offline
Mijn ogen zijn nog net zo goed (lees: abnormaal goed) als vroeger terwijl ik toch op vrije dagen zo'n 8 tot 12 uur achter de PC zit, maar heb wel TFT scherm wat beter is voor je ogen omdat het niet flikkerd zoals een gewoon scherm (beeldbuis net als een tv)
Oud 03-03-2005, 09:31
Blackgeni
Blackgeni is offline
Het kan zijn dat je ogen niet meer inde verte kunnnen kijken omdat ze de hele naar het scherm kijken en dus het niet meer gewend zijn om in de verte kijken.
Maar het kan ook zijn dat je ogen wat gegroeid zijn tijdens jou groe spurten.
Oud 03-03-2005, 10:22
Verwijderd
Een beeldscherm kan je ogen ongetwijfeld vermoeien maar dat is dan niet verschillend van een gewoon voorwerp waar je in de verte naar tuurt. Straling die van een computerbeeldscherm afkomt is tegenwoordig vrijwel non-existent.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 15:56
p-chez
p-chez is offline
Citaat:
Codaz schreef op 02-03-2005 @ 17:03 :
Waarschijnlijk waren je ogen ook zonder computer wel achteruit gegaan.

Ik heb vanaf vrij jonge leeftijd een bril nodig. Eerst had ik -1.5 ofzo. En dat werd steeds meer. Nu heb ik al -4.
En dat komt niet van de computer.
Oud 03-03-2005, 22:05
Anaïs
Anaïs is offline
mijn ogen zijn achteruit gegaan sinds ik veel op de pc werk,
en ze zijn terug iets verbeterd sinds ik op een laptop werk waarvan je het scherm zachter kan instellen.
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 22:12
Verwijderd
Citaat:
Anaïs schreef op 03-03-2005 @ 23:05 :
mijn ogen zijn achteruit gegaan sinds ik veel op de pc werk,
en ze zijn terug iets verbeterd sinds ik op een laptop werk waarvan je het scherm zachter kan instellen.
Van een pc kan je de monitor ook zachter instellen?
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 11:33
SpLaTTeRuleZz
SpLaTTeRuleZz is offline
Ik zit ongeveer 10 uur per dag achter een computer en ik heb geen bril of lenzen. Het ligt volgens mij ook veel aan of je een scherp beeldscherm hebt met een beetje goed resolutie.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 17:07
Psychotic89
Psychotic89 is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 28-02-2005 @ 17:28 :
Ik heb gemerkt dat de kwaliteit van mijn ogen de laatste tijd achteruit is gegaan, kan dit liggen aan teveel aan computer?
Wat is dan de juiste hoeveelheid computer per week? (ik zit er toch niet zó veel op)
Dit licht totaal niet aan de pc, ik zit bijna elk vrij uurtje als ik niet naar school hoef, en niet aan ut werken ben achter de comp, en kan alles super goed zien, veraf en dichtbij
Ook de hele tijd in het donker zi8tten kan geen kwaad, je moet er alleen ff aan wennen als je dat niet gewend bent

Laatst gewijzigd op 04-03-2005 om 17:10.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 21:00
Codaz
Codaz is offline
Citaat:
SpLaTTeRuleZz schreef op 04-03-2005 @ 12:33 :
Ik zit ongeveer 10 uur per dag achter een computer en ik heb geen bril of lenzen. Het ligt volgens mij ook veel aan of je een scherp beeldscherm hebt met een beetje goed resolutie.
Wat een onzin, dus vroeger toen iedereen nog 640x480 draaide op een 15" had iedereen slechte ogen ? Ik denk het niet.
Met citaat reageren
Oud 05-03-2005, 18:59
I love stars
I love stars is offline
Citaat:
Astuanax schreef op 28-02-2005 @ 17:28 :
doordat je op een dichte afstand bij je beeldscherm zit, moet je je oogspieren erg veel spannen. Op een gegeven moment "vergroeit" je oog een klein beetje, met als gevolg dus dat je bijziend word en een -bril nodig zal hebben. Dit gebeurt trouwens ook als je veel met je neus in de boeken zit.
Oud 05-03-2005, 23:13
ijscoman
ijscoman is offline
Zet de vernieuwings frequentie van je monitor op minimaal 85hz. Veel mensen hebben hun scherm standaard op 60hz staan en dit is zeer vermoeiend voor de ogen. Vernieuwings frequenties onder de 75hz zijn gewoon onverantwoord om mee te werken. Mocht je monitor dit niet kunnen dan is een nieuwe monitor echt aan te raden. De vernieuwings frequentie oftewel de refresh rate betekend hoe vaak je scherm per seconde knippert. Een TFT scherm werkt niet met een vernieuwings frequentie maar met een beeld dat kan veranderen door vloeibare kristallen van vorm te veranderen hierdoor heb je dus een "vast" beeld en worden je ogen veel minder moe. Een TFT scherm is daarom ook een goede keuze alleen als je veel spelletjes speelt is het weer minder omdat spelletjes vaak verschillende resoluties gebruiken en dat kan een TFT scherm niet goed omdat een TFT scherm maar 1 resolutie aan kan en als het beeld signaal hogere of lagere resoluties heeft word het beeld klonterig omdat het weer terug word gezet naar de native resolutie van het TFT scherm. Voor spelletjes moet je dus gewoon een goed normaal CRT scherm hebben dat hoge frequenties aan kan. Het beste wat je dan kunt doen is proberen een 2e hands 17 inch EIZO scherm op de kop te tikken dit zijn schermen die vaak op kantoren worden gebruikt omdat ze extreem hoge frequenties aan kunnen en een heel duidelijk en rustig beeld geven. Nieuw zijn ze niet te betalen maar je zit ze nu vaak 2e hands voor rond de 150 euro staan omdat veel bedrijven over stappen op TFT schermen.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 00:38
Verwijderd
Refresh rate is echt niet van invloed op je ogen. Het kijkt hooguit irritanter, maar als je teveel naar je scherm tuurt is dat je eigen fout. Bijvoorbeeld als je 1280x1024 gebruikt op een 15" monitor.
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 09:38
ijscoman
ijscoman is offline
Citaat:
nare man schreef op 06-03-2005 @ 01:38 :
Refresh rate is echt niet van invloed op je ogen. Het kijkt hooguit irritanter, maar als je teveel naar je scherm tuurt is dat je eigen fout. Bijvoorbeeld als je 1280x1024 gebruikt op een 15" monitor.
Refresh rate is zeker wel van invloed op je ogen bel de Arbo dienst maar eens. Lijkt mij trouwens ook dat als het irritanter kijkt dat het daardoor ook vermoeiender is voor de ogen.. Hier nog een stukje ter onderbouwing:

Save Your Eyes (Monitor Information)
Staring at your monitor hour after hour can cause headaches and eye fatigue. One of the easiest things you can do to help this problem is to raise the refresh rate. Monitors often come with refresh rates set too low, i.e. 60 Hz which causes flickering. A higher refresh rate helps reduce the flickering effect and lessen eye strain.

You can usually set your refresh rate under display properties/settings. Also, RefreshForce is a free tool that lets you quickly change the monitor's refresh rate.

Another cause of eye strain that many people tend to just live with is font size. Higher resolutions on monitors can cause quite small fonts. Also, many web sites use small fonts. If you catch yourself leaning toward the monitor, or squinting uncomfortably, right click on your desktop to bring up display properties, select appearance, and choose font size. You can further adjust the font you see when surfing by choosing text size from Internet Explorer's view menu and selecting your preference. This may cause some of your favorite web pages to display a little oddly, but at least you'll be able to read them!

Make sure you have proper lighting on your monitor (it's more effective to have a light shining from behind your shoulder or above the monitor than behind the desk).

Even using these measures, you should take frequent breaks from the computer. Look away from your monitor at least once every fifteen minutes; preferably, step away from the computer altogether.

Another solution is to use two monitors. This forces you to move your gaze around from applications open on one screen to applications open on the other. This can also help fight hand injuries as you'll save a few mouse clicks and keystrokes since you won't have to switch from application to application as often.

Bron: http://www.ergoblog.com/2004/05/save_your_eyes_.html
Met citaat reageren
Oud 06-03-2005, 15:38
Severus
Severus is offline
Ik ben blij dat dit topic er was, want mijn scherm stond op 60 Hz en ik heb het nu verhoogd tot 85 Hz. Ik had al wat last van mijn ogen en een beetje hoofdpijn - ik merk het verschil trouwens al meteen met de nieuwe frequentie.

Regels voor berichten