Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Lichaam & Geest / Lichaam & Gezondheid
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 17:56
bassgirl
bassgirl is offline
ik weet niet of dit hier goed staat.

maar ik loop stage op een dagbehandeling in een reactiveringscentrum en daar zit een vrouw die aan spasme lijdt, niemand doet ooit iets creatiefs met haar omdat niemand denkt dat dat gaat lukken, maar nu wil ik het gewoon graag proberen er moet toch iets zijn.

ik ben van plan om met een spons en een lege deoroller met verf een schilderij te maken, kan ze hard schudden zonder dat het plafond onder zit, en er later ecoline overheen blazen.

maar heeft iemand van jullie misschien een ideetje? ze kan niks stilhouden dus het kan njiet precies werk zijn en ook niet met klodders verf...
Oud 01-03-2005, 17:58
Mara
Mara is offline
Vraag aan d'r wat ze graag 's zou willen doen
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:02
bassgirl
bassgirl is offline
ja dat heb ik al gedaan maar zelf heeft ze ook geen idee, en mn stage begeleidster heeft ook al weleens wat geprobeert maar toen zat alles dus wel onder, niet zo'n succes dus...
Oud 01-03-2005, 18:05
Verwijderd
Een goed boek mbt dit onderwerp: Lindsay, Z., 1974, Handenarbeid met gehandicapte kinderen, Uitgeverij Cantecleer, De Bilt. 't is oud, maar de ideeën die er in staan zijn soms nog goed bruikbaar.

Het gaat er niet om of ze een geweldig kunstwerk maakt, het gaat er om dat ze er plezier in heeft en als je daar van uitgaat, dan lukt alles wel, denk ik. In een ruimte die best een beetje vies mag worden, schort aan en dan idd bv. stempelen met een spons of verven met een lege deoroller. Of kleien (geen precies werk natuurlijk) of wat dan ook.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:11
bassgirl
bassgirl is offline
ohw dankje! ga ik naar opzoek. hopelijk staan er wel dingen in die voor wat oudere mensen ook kunnen van zo rond de 50 maar anders verzin ik wel wat
Oud 01-03-2005, 18:16
Verwijderd
Citaat:
bassgirl schreef op 01-03-2005 @ 19:11 :
ohw dankje! ga ik naar opzoek. hopelijk staan er wel dingen in die voor wat oudere mensen ook kunnen van zo rond de 50 maar anders verzin ik wel wat
Er staan tips in van hoe je met mensen met bv. spasme kunt knutselen en dat lijkt me voor een volwassen niet zoveel anders dan voor een kind. Bv. dat verven met een lege deoroller, dat is ook iets wat in dat boek genoemd wordt. Je zult hoogstens het onderwerp/de opdracht een beetje aan moeten passen, maar de praktische tips zijn denk ik goed bruikbaar.

Ik had het boek van mijn moeder geleend toen ik een werkstuk moest maken over een meisje met spasme, maar volgens mij heb ik het laatst weer terug gegeven.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:19
Verwijderd
Misschien heb je iets aan het deel over beeldende activiteiten uit dat werkstuk:

Citaat:
Beeldende activiteiten
Ook beeldende vorming moedigt sociale contacten aan en het helpt het kind om, door te werken met gereedschappen en materialen, zijn omgeving te herkennen. Het moedigt waarneming aan en prikkelt het voorstellingsvermogen.

Tekenen
Veel spastische kinderen kunnen (eventueel met hulpmiddelen) een potlood vasthouden, maar dit is niet voldoende om een forse lijn te trekken, daar is ook benedenwaartse druk voor nodig en dit zal voor (spastische) mensen in een rolstoel vaak niet gemakkelijk zijn. Het is gunstig als een kind tekenmateriaal kan gebruiken waarmee hij zonder krachtsinspanning ferme lijnen kan trekken. Stiften doen het hier dus beter dan potloden.

Naast het verven met een kwast op papier, is het ook mogelijk om bijvoorbeeld met een plastic deodorant roller te verven. Het voordeel hiervan is dat een deodorant roller een stuk dikker is dan een kwast en dus makkelijker vast te houden is. Als de bodem uit de deodorant roller geknipt of gesneden wordt, kan de roller gevuld worden met een gemakkelijk vloeiende stof, die toch dik genoeg is om er niet uit te lopen. De roller kan over het papier gehaald worden waarop het een gelijkmatig spoor achterlaat. Ook kan het gebruikt worden om grote vakken te kleuren.

Ook kan het kind met zijn of haar handen tekenen in bijvoorbeeld zout, zand bloem of andere materialen. Wanneer er met vlakke hand door deze materialen gestreken wordt, is dit gelijk een goede motorische oefening (omdat de handen meestal verkeerd staan en/of krampachtig gesloten worden).

Verven
Een leerling zal zijn bewegingen gemakkelijker richting kunnen geven als hem om te verven een spons wordt gegeven in plaats van een penseel. Hoe zwak of gebrekkig de greep van de leerling ook mag zijn, een stuk synthetische pons kan hij wel vasthouden (eventueel met hulpmiddelen) en dit soepele en meegevende materiaal brengt hem in nauwer contact met de ondergrond waarop geschilderd moet worden. Door voor de verschillende sponzen (voor elke kleur één) een ‘palet’ te maken en de sponzen van te voren flink met verf te bedekken, hoeft er niet steeds nieuwe verf gepakt te worden.

Boetseren

Om uit welk boetseermateriaal dan ook vorm te scheppen is een redelijke controle over de handen en enig vormbegrip noodzakelijk. Wanneer een kind hier slechts in beperkte mate over beschikt, is het dan ook niet verwonderlijk wanneer het niet tot enige vormgeving in staat zal zijn. Eventueel kan er aan deze kinderen een mal gegeven worden waaromheen zijn papier-maché kunnen boetseren, eventueel met hulp van de leerkracht of de klassenassistent.

Een goede strekoefening voor de vingers en de handen is het laten rollen van plasticine in lange worstjes of bolletjes. Plasticine is gemakkelijk te bewaren en spastische kinderen hebben dikwijls minder moeite met het hanteren van plasticine dan van klei. Bij voortdurend kneden wordt dit materiaal zachter, zonder dat dit een belemmering is voor het resultaat.

Stempelen
Bij het kiezen van geschikte stempels is het aan te raden vooral lichte, buigzame materialen te nemen, omdat deze zich het gemakkelijkst aan de slechte handfunctie aanpassen. Zij reageren direct op elke beweging van de hand en zullen het kind indirect met zijn werkveld in contact brengen. Het gebruik van een sponsje is dikwijls een goed begin voor het stempelen. Veel kinderen vinden het ook leuk om met huishoudelijke voorwerpen te stempelen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:46
bassgirl
bassgirl is offline
Heb het eens doorgelezen en heb er wel wat aan denk ik

bedankt! ik ga het gewoon eens uitproberen, en kijken hoe het gaat

Regels voor berichten