Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Algemeen / Nieuws, Achtergronden & Wetenschap
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 01-03-2005, 18:06
Doncha
Doncha is offline
Jullie hebben ongetwijfeld wel gehoord van het campangne:
'Stand up, Speak up' die Thierry Henry is begonnen.

Racisme in het voetbalstadion. Een voorbeeld daarvan is oerwoudgeluiden maken.

Racisme in en rond het voetbalstadion mag gewoonweg niet.

Nou wil ik graag weten wat jullie ervan vinden en hoe je het beter aan zou kunnen pakken. Nu proberen ze de wedstrijd te laten staken voor een aantal minuten. Vinden jullie dat dit helpt, of kan het beter?

Ik vind dat dit probleem harder aangepakt moet worden. Misschien als het TE erg wordt, dat er puntenaftrek moet komen in de competitie, of een fikse geldboete. En dat er meer geinvesteerd moet worden in camera's in en rond het voetbalstadion, zodat ze de daders beter kunnen aanpakken. Maar wat vinden jullie hiervan?

Ik hoop dat jullie reageren.

Mzzl

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 18:19.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2005, 18:12
T_ID
T_ID is offline
Hmm, persoonlijk vind ik het geweld rond voetbalwedstrijden erger en op het moment een groter probleem dan racisme.
Oud 01-03-2005, 18:14
Verwijderd
Die maatregelen die je net opsomde zou erg oneerlijk voor de clubs zijn want je stelt hun verantwoordelijk voor het wangedrag van supporters. Dan lijkt het me de beste oplossing om ze een wedstrijd zonder publiek te laten spelen.

En ja dan lopen ze maar inkomsten mis
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:16
Verwijderd
Gewoon een jaar stadionverbod voor iedereen die zich hier schuldig aan maakt. Wel lastig om het te bewijzen natuurlijk.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:20
almighty
almighty is offline
Racisme/Discriminatie moet voorkomen worden, maar dat spreekt voorzich.

Het huidige beleid heeft echter geen nut. Er is een lijstje gemaakt van 'verboden woorden/geluiden' en de scheidsrechters moeten maar opletten of die geluiden worden gemaakt. (waardoor hij misschien minder aandacht heeft voor het spel zelf)
Voetbal moet gewoon voetbal blijven; een 'strijd' tussen twee teams, die zich op de grasmat afspeelt, niet op de tribunes.

Wedstrijden staken lijkt niet te helpen; de supporters raken geďrriteerd en worden boos op de scheids. Enige oplossing lijkt het afsluiten van een vak waarin de 'rascisten' zitten, maar moet het zover komen bij een sport?
Als de mensen die met 'rascisten' te maken hebben er nou eens wat van zouden zeggen..Eventueel zouden de clubs de supporters kunnen informeren over hetgeen waar ze mee bezig zijn (en bijv. beelden laten zien van dat waar hun uitspraken/geluiden naar verwijzen).

T is gewoon moeilijk om een échte oplossing te verzinnen, het probleem is wat uit de hand gelopen doordat meer mensen zich opeens aangesproken voelden en ik denk niet dat het volledig opgelost kán worden.

(zijn hier overigens niet al een paar discussies over?)
Oud 01-03-2005, 18:21
Love & Peace
Love & Peace is offline
Ja, het moet harder aangepakt worden. D.m.v. camera's zou je de daders een stadionverbod kunnen opleggen, waar ik hartstikke voor ben. Maar bijvoorbeeld puntenaftrek vind ik nergens op slaan. Die punten zijn gewoon verdiend door hard werken, en hebben niks met iets anders dan voetbal te maken.
Wanneer het oubliek zich meerdere malen schuldig maakt aan zulke spreekkoren, kan men overgaan tot publieksloos een thuiswedstrijd spelen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:24
almighty
almighty is offline
Citaat:
Love & Peace schreef op 01-03-2005 @ 19:21 :
kan men overgaan tot publieksloos een thuiswedstrijd spelen.

Is het niet zo dat de spelers ook erg aangemoedigd worden door hun supporters en dat een wedstrijd zonder supporters minder goede resultaten zal opleveren?
Oud 01-03-2005, 18:29
Maurice
Maurice is offline
ik vind dat voetbalsupporters systematisch moeten worden genegeerd in dit leven.
Oud 01-03-2005, 18:29
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
almighty schreef op 01-03-2005 @ 19:24 :
Is het niet zo dat de spelers ook erg aangemoedigd worden door hun supporters en dat een wedstrijd zonder supporters minder goede resultaten zal opleveren?
Ja denk het wel. Maar aan de andere kant zullen spreekoren ook leiden tot slechtere resultaten bij de tegenstander. Dus staat het zo quite
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:35
cintje-jacko
cintje-jacko is offline
maar er is nu ook een nieuwe oplossing voorgesteld: Als er mensen beledigende spreekkoren gaan zingen/schreeuwen, dan komt er een zwart doek naar beneden, en dat hangt dan voor het scherm. ZO kunnen die gassies dus niet meer kijken. ALs ze dan gestopt zijn gaat het doek weer omhoog. Ikzelf vind dit op zich wel een goede oplossing, omdat ze nu helemaal zelf in de hand of ze de wedstrijd zien of niet. En het is btw veel minder lullig dan als je de wedstrijd staakt.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:41
Jochem12
Jochem12 is offline
Doek in de fik
Oud 01-03-2005, 18:49
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
hoe dom is dat lijstje eigenlijk, stel 'jouw' club staat 2-0 achter en je weet dat ze gaan verliezen.
wat doe je, je roept met zijn alle keihard JODEN en er is geen wedstrijd meer.

verder was dat gesprek bvij kopspijkers masterlijk

'als rafael van de vaart vakkenvuller bij de AH was geweest had sylvie hem nooit gedaan, en zoek jij eens op in het woordenboek wat een vrouw is die het doet voor geld'

en jack spijkerman was best wel uitgeluld

natuurlijk was die dialoog niet helemaal zoals die was maar boeiend
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 18:52
Maurice
Maurice is offline
Henk Bres is een schande voor Den Haag.
Oud 01-03-2005, 18:54
AGH
AGH is offline
Citaat:
Mephostophilis schreef op 01-03-2005 @ 19:16 :
Gewoon een jaar stadionverbod voor iedereen die zich hier schuldig aan maakt. Wel lastig om het te bewijzen natuurlijk.
Eén jaar???????
Als je dat voor elkaar krijgt krijg je persoonlijk een eigen spreekkoor bij elke voetbalclub in Nederland.

Als je op een verkeerd stoeltje zit krijg je tegenwoordig al veertien jaar stadionverbod, minstens 450 euro boete voor de KNVB en nog eens het dubbele bedrag voor justitie, een omgevingsverbod, meldplicht en een keurig signatuur op je voorhoofd.

Bewijzen zijn overigens niet nodig....
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:00
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
Maurice schreef op 01-03-2005 @ 19:52 :
Henk Bres is een schande voor Den Haag.
neen, hij heeft wel humor op zijn eigen manier, en waarachtig, over sylvie heeft hij gewoon gelijk.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:00
Marcx
Marcx is offline
Hm... wat kan je hier nou van vinden...

Het is natuurlijk niet goed wat er gebeurd, het beďnvloedt de spelers enzo.. maar aan de andere kant zou je kunnen zeggen dat het 'erbij hoort'... als jij mensen in het stadion laat, dan moet je daar zelf de consequenties maar van ervaren. Natuurlijk is het beste remedie om helemaal geen publiek meer te hebben, maar zoals hierboven ook ergens staat is het wel zo dat de spelers dan minder gemotiveerd raken.. aan de mensen die thuis op de bank meekijken met de wedstrijd, hebben de profs niet zoveel..

Camera's.. hoe wil je dat doen dan? Voor elke stoel een aparte camera? Daar zie de logica ook niet echt van. Het zou wel handig zijn natuurlijk, als het praktisch haalbaar zou zijn, en dat weet ik dus niet.

Hm.. ik ben hard aan het denken... Heb ik nog iets zinnigs te zeggen.. Tjah.. over het stilleggen van de wedstrijd.. dat vind ik ook zo'n grote onzin. Daar help je de spelers lekker mee zeg , en bovendien houd je de meute er ook niet echt mee in bedwang. Het heeft al wel enigszins geholpen een paar keer geloof ik, toch? Dat schiet me ook ineens te binnen... Hm.. een lekker warrig verhaal toch weer hierzo...

Mag ik dit stukje afsluiten met de conclusie dat ik hierover moeillijk een mening kan vormen?
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:10
RanC
RanC is offline
Ja. Een stelletje bavianen op de tribunes zetten écht aan tot haat bij de gemiddelde voetbalsupporter met méér dan vijf hersencellen.

Zoals T_ID zei, het geweld eromheen is een groter probleem.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:20
AGH
AGH is offline
Deze discussie is in feite een onzinnige discussie omdat de voetbalwereld een gesloten wereld is waarover vrijwel niets bekend is, behalve wat onloshangende argumenten die wat schreeuwende leken naar voren brengen.
Alsof de journalist van een willekeurige krant snapt hoe het voetbalwereldje werkt.
Zo bestaat nog steeds het idee dat voetbalrellen ook daadwerkelijk rellen zijn waarbij honderden voetbalsupporters elkaar in een voetbalstadion te lijf gaan.
Verder bestaat ook het idee dat voornamelijk gewelddadige voetbalsupporters zich schuldig maken aan zogenaamde spreekkoren, maar ook die vader met zijn zoontje die zo schattig leken op Studio Sport staan het hardst mee te blčren bij deze ‘kwetsende’ liederen.
Het geweld op zich verplaatst zich weer naar het ondergrondse, waar buitenstaanders vrijwel niets van te weten komen en ondertussen worden er problemen gemaakt van zaken die geen probleem waard zijn. Deze spreekkoren vallen natuurlijk wel mee.
Als je ziet dat tegenwoordig zelfs een wedstrijd van Willem II gestaakt wordt zijn we gewoon aan het doorslaan in Nederland. Er zijn gezinnen in Nederland die niet kunnen rondkomen, er zijn wachtlijsten in de zorg en de kamer discussieert over een liedje wat in een stadion is gezongen. En kwetsend zijn spreekkoren natuurlijk nooit.
Alsof die scheidsrechter er écht ’s nachts van wakker ligt dat hij een hoerenjong wordt genoemd en de hypothese dat er racistische spreekkoren bestaan is natuurlijk ook een veel te zwaar belaste aantijging.
Uiteraard worden zwarte spelers uitgescholden, net zoals die linksbuiten die als een homo loopt of die Schot met rode haren.
Dat hoort bij de voetbalcultuur en persoonlijk vind ik dat we in Nederland helemaal doordraaien en als redeneren als bejaarde travestieten die zeuren over hun appelgebak.
Omdat we alles hebben wat we willen hebben verzinnen we vanzelf dingen waarover we kunnen zeuren. We creëren een jankcultuur en tegenwoordig is het trendy om slachtoffer te zijn. Niemand durft de straat op en elke zucht is kwetsend.
Kwetsend is als je vriendin zich laat betrappen met je beste vriend, niet een liedje waar ook nog eens tralalalala in voor komt.

Justitie heeft zowel het vocale als het fysieke geweld in en rondom de stadions gewoon heel goed onder controle. De grootste probleemscheppers op de tribunes zijn de mensen die graag in de anonimiteit een raar liedje willen zingen of heel stoer tegen een hek aan willen schoppen. Dat zijn geen gewelddadige hooligans, maar gewoon jongens die in het dagelijks leven als laatste worden gekozen met gym en in een vol stadion even heel hard willen schreeuwen omdat ze het een gevoel van stoerheid geeft.
Spreekkoren zijn slechts een goedkoop wapen voor clubbestuurders om mensen een stadionverbod die ze al veel langer op het hoog hadden, maar waarvoor ze geen pakkend bewijs hadden. Die man met zijn zoontje kan dus wél een liedje zingen, maar de straatvechter die de club zo graag buiten wil hebben niet.

Spreekkoren hebben niets met het geweld te maken, maar niemand wil dat in zien.
Het is een leugen dat normale mensen niet naar een stadion kunnen, want je moet wel psychisch gestoord zijn om met de hoge straffen en honderden camera’s in een stadion te vechten. Het gooien van een aansteker daargelaten.
Voetbal is allang geen voetbal meer, de hele voetbalcultuur is allang kapot dus laten we alsjeblieft weer gewoon zeuren over het rokje van Kylie Minoque dan over de bruiloft van Maarten Stekelenburg en Rafaël van der Vaart.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:22
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
en over geweld, het geweld met voetbal is veel en veel erger, complete 'gangs' van hooligans die elkaar en alles om hun heen in puin trappen.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:31
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 01-03-2005 @ 20:22 :
en over geweld, het geweld met voetbal is veel en veel erger, complete 'gangs' van hooligans die elkaar en alles om hun heen in puin trappen.
Technisch gezien hebben die rellen weinig te maken met "voetbal".
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:32
AGH
AGH is offline
Citaat:
We verkrachten voornamelijk dementerende, bejaarde vrouwen, gooien kleine kinderen van flats en verbranden complete kerkgebouwen om de brand vervolgens zelf uit te pissen.
We zijn laag opgeleid, vaak masturberen we ons het liefst de hele dag door als we aan ongestelde ooievaars denken, zijn werkeloos, lelijk, drinken de hele dag bier en zijn gokverslaafd.

Lees je de verkeerde krant of ga je gewoon hard?
Of combineer je dit?

Laatst gewijzigd op 01-03-2005 om 19:38.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:39
=zwart wit=
=zwart wit= is offline
Citaat:
T_ID schreef op 01-03-2005 @ 19:12 :
Hmm, persoonlijk vind ik het geweld rond voetbalwedstrijden erger en op het moment een groter probleem dan racisme.
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:49
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
AGH schreef op 01-03-2005 @ 20:32 :
We verkrachten voornamelijk dementerende, bejaarde vrouwen, gooien kleine kinderen van flats en verbranden complete kerkgebouwen om de brand vervolgens zelf uit te pissen.
We zijn laag opgeleid, vaak masturberen we ons het liefst de hele dag door als we aan ongestelde ooievaars denken, zijn werkeloos, lelijk, drinken de hele dag bier en zijn gokverslaafd.

Lees je de verkeerde krant of ga je gewoon hard?
Of combineer je dit?
sorry, ik lees net dat ik was vergeten engeland erbij te pleuren
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:50
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
ik bedoel in engeland en daar is het een echt maatschappelijk probleem
Met citaat reageren
Oud 01-03-2005, 19:58
Love & Peace
Love & Peace is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 01-03-2005 @ 20:00 :
neen, hij heeft wel humor op zijn eigen manier, en waarachtig, over sylvie heeft hij gewoon gelijk.
Ik vond het wel grappig, met die kale hagenees, maar heeft zeker geen gelijk. Ze doet het helemaal niet voor het geld, dat heeft ze al meer dan zat. Ze is model, presentratice en acteur. Ik denk dat ze het voor de roem doet, of gewoon ze mekaar leuk vinden.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 01-03-2005, 22:23
Zaina
Zaina is offline
Racisme is het niet. Kalou werd uitgescholden dat in z'n bananenboom moest klimmen en beantwoorde dat met twee doelpunten en wat provocerende gebaren. Big deal. Koeman is weg, Ajax moet winnen van Den Haag. En Kalou? Die zal druk bezig zijn bij Auxerre. Waar hij weer het publiek van de tegenstander het zwijgen wilt opleggen dmv zijn acties. De voetbalwereld is allang weer verder.
Oud 02-03-2005, 09:00
RanC
RanC is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 01-03-2005 @ 20:50 :
ik bedoel in engeland en daar is het een echt maatschappelijk probleem
Ja. In Engeland word na elke wedstrijd van het profvoetbal wel een stad gesloopt. Dat zijn er ruw gezien wel meer dan 30 steden per week.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 09:03
Verwijderd
Liever dat dat tuig zich in stadions concentreert en hun eigen sport verneukt dan dat het zich in de stad gaat ophouden.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 10:10
Doncha
Doncha is offline
Heel erg bedankt voor al jullie reacties, ik ben er wel wat wijzer van geworden.

Nou heb ik sommige reply's van jullie gelezen, dat we in principe racisme moeten vergeten en dat het gewoon mierenneukerij is.
Aan de ene kant kan dat misschien wel kloppen, maar zijn jullie weleens zelf het slachtoffer geweest van racisme?
Nou ik vaak genoeg en dat is heel erg triest om mee te maken.
En vervolgens aanhoren wat een paar rotjongens in de tribune over je wat gaan zeggen, dat pik je toch niet?
Het lijkt wel of racisme onder de tafel wordt geschoven bij sommigen van jullie. Alsof het niets is, maar racisme is degelijk wel een erg probleem. Natuurlijk zijn er ergere dingen, maar moeten we dit probleem daarom weggooien?

Ook vinden sommige van jullie dat het fysiek geweld op en rond het voetbalstadion veel erger is. Daar ben ik het wel mee eens, maar begint het niet eerst met verbaal geweld en dan volgt het fysiek geweld? En als je het probleem bij het begin aanpakt is dat dan niet beter?

Nogmaals bedankt voor al jullie reacties, maar ik hoop nu dat er nog een hoop zullen volgen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 10:23
RanC
RanC is offline
Citaat:
Doncha schreef op 02-03-2005 @ 11:10 :
Nou heb ik sommige reply's van jullie gelezen, dat we in principe racisme moeten vergeten en dat het gewoon mierenneukerij is.
Aan de ene kant kan dat misschien wel kloppen, maar zijn jullie weleens zelf het slachtoffer geweest van racisme?
Nou ik vaak genoeg en dat is heel erg triest om mee te maken.
En vervolgens aanhoren wat een paar rotjongens in de tribune over je wat gaan zeggen, dat pik je toch niet? Het lijkt wel of racisme onder de tafel wordt geschoven bij sommigen van jullie. Alsof het niets is, maar racisme is degelijk wel een erg probleem. Natuurlijk zijn er ergere dingen, maar moeten we dit probleem daarom weggooien?
Het "racisme" op de tribunes is een goed voorbeeld van kuddegedrag. Vaak zijn het ook nog dezelfden die na de wedstrijd de binnenstad slopen of de afspraak met de 'harde kern' van de tegenpartij nakomen en buiten de stad met elkaar gaan vechten.
M.a.w. het "racisme" is simpelweg niet serieus te nemen. Het is meer om te provoceren, kijken hoever ze de wedstrijd kunnen beďnvloeden. En wat is de makkelijkste manier om een wedstrijd stil te leggen? Juist, oerwoudgeluiden maken, Sylvie Meis voor hoer uitmaken, de scheids voor kankerjood, etc.
Pure provocatie.

Citaat:
Ook vinden sommige van jullie dat het fysiek geweld op en rond het voetbalstadion veel erger is. Daar ben ik het wel mee eens, maar begint het niet eerst met verbaal geweld en dan volgt het fysiek geweld? En als je het probleem bij het begin aanpakt is dat dan niet beter?
Het lijkt mij sterk dat zo'n stelletje bavianen op de tribunes ook daadwerkelijk tot fysiek geweld tegenover (bijvoorbeeld) zwarte spelers overgaan.

Het is wel dezelfde groep die geweld pleegt, maar dan eerder tegenover andere harde kernen. Racisme en geweld zijn in dit geval wel met elkaar verbonden, maar hebben niets met elkaar te maken.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 12:51
kalinho
kalinho is offline
Ik snap die fans die dat scanderen nooit zo, oerwoudgeluiden enzo. Dat je de scheids of een speler ['s vrouw] pakt, á la. Maar dat je begint met oerwoudgeluiden omdat t een zwart persoon is snap ik niet ,want elk team heeft tenslotte wel een paar buitenlanders in zn selectie
Oud 02-03-2005, 12:53
Verwijderd
Citaat:
Maurice schreef op 01-03-2005 @ 19:29 :
ik vind dat voetbalsupporters systematisch moeten worden genegeerd in dit leven.
in het andere leven niet?
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 13:01
Graf Bismarck
Graf Bismarck is offline
Ach, voetbalfans...
Oud 02-03-2005, 14:38
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
RanC schreef op 02-03-2005 @ 10:00 :
Ja. In Engeland word na elke wedstrijd van het profvoetbal wel een stad gesloopt. Dat zijn er ruw gezien wel meer dan 30 steden per week.
hmm ik wet niet of jij laatst of een tijdje geleden het programma hooligans hebt gezien? het groten deel van dat programma gebeurt daar wel.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:33
AGH
AGH is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 02-03-2005 @ 15:38 :
hmm ik wet niet of jij laatst of een tijdje geleden het programma hooligans hebt gezien? het groten deel van dat programma gebeurt daar wel.
Doe bijna twee jaar je undercoverwerk, prop al je geheime filmpjes in een sensatieprogramma van drie kwartier, zet er een huiveringwekkende stem onder en je hebt inderdaad een knap staaltje televisie waarvan kleine kinderen nachtmerries zullen krijgen.
Ik ga er even van uit dat je de reportage van de BBC bedoelt waarin de programmamakers laten zien hoe er inderdaad voetbalrellen zijn te bewonderen bij wedstrijd van kleinere clubjes, dat is in Nederland niet veel minder.
Maar wie heeft daar in godsnaam last van?
Je ziet hoe kleine groepjes van twintig tegen twintig lopen te vechten in een aftands steegje van één of andere pleuris waar het straatbeeld op een normale dag niet veel anders zal zijn.
Die jongens gaan er toch zelf voor?

De argumentatie wat Engeland betreft vind ik altijd bijzonder grappig, omdat Nederland wat clubvoetbal betreft toch wel heel erg veel tikkeltjes verder gaat dan de fans van Engelse voetbalclubs. In Engeland is het probleem helemaal niet anders dan in Nederland.
Daar leeft voetbal veel meer en bestaan veel meer gewone supporters dan in Nederland.
Procentueel gezien is het probleem in Engeland helemaal niet zo groot, maar toch schijnt daar het schuim der aarde te wonen. We horen alleen nooit iets over Polen, Turkije en Griekenland.
Bovendien komt wederom de redenatie over zelf verzonnen slooppartijen naar voren, maar ik heb vrijwel nog nooit slooppartijen meegemaakt bij manifestaties van supporters.

Iedereen heeft wel weer zo zijn of haar mening, maar 98% van de Nederlandse bevolking zou niet eens een zogenaamde ‘hooligan’ aan kunnen wijzen.
In feite is het spelletje heel simpel.
Je houdt je zo rustig en stil mogelijk, je verstopt je en als de ‘tegenstander’ wordt er heel even kort en heftig met elkaar gevochten. Veel meer stelt het niet meer voor.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 17:53
Mr. Pignati
Mr. Pignati is offline
Citaat:
AGH schreef op 02-03-2005 @ 18:33 :
Doe bijna twee jaar je undercoverwerk, prop al je geheime filmpjes in een sensatieprogramma van drie kwartier, zet er een huiveringwekkende stem onder en je hebt inderdaad een knap staaltje televisie waarvan kleine kinderen nachtmerries zullen krijgen.
Ik ga er even van uit dat je de reportage van de BBC bedoelt waarin de programmamakers laten zien hoe er inderdaad voetbalrellen zijn te bewonderen bij wedstrijd van kleinere clubjes, dat is in Nederland niet veel minder.
Maar wie heeft daar in godsnaam last van?
Je ziet hoe kleine groepjes van twintig tegen twintig lopen te vechten in een aftands steegje van één of andere pleuris waar het straatbeeld op een normale dag niet veel anders zal zijn.
Die jongens gaan er toch zelf voor?

De argumentatie wat Engeland betreft vind ik altijd bijzonder grappig, omdat Nederland wat clubvoetbal betreft toch wel heel erg veel tikkeltjes verder gaat dan de fans van Engelse voetbalclubs. In Engeland is het probleem helemaal niet anders dan in Nederland.
Daar leeft voetbal veel meer en bestaan veel meer gewone supporters dan in Nederland.
Procentueel gezien is het probleem in Engeland helemaal niet zo groot, maar toch schijnt daar het schuim der aarde te wonen. We horen alleen nooit iets over Polen, Turkije en Griekenland.
Bovendien komt wederom de redenatie over zelf verzonnen slooppartijen naar voren, maar ik heb vrijwel nog nooit slooppartijen meegemaakt bij manifestaties van supporters.

Iedereen heeft wel weer zo zijn of haar mening, maar 98% van de Nederlandse bevolking zou niet eens een zogenaamde ‘hooligan’ aan kunnen wijzen.
In feite is het spelletje heel simpel.
Je houdt je zo rustig en stil mogelijk, je verstopt je en als de ‘tegenstander’ wordt er heel even kort en heftig met elkaar gevochten. Veel meer stelt het niet meer voor.
ik weet dat het meer sensatie zucht is, et was overigens op de sbs6, maar er zijn daar veel meer rellen dan hier en dat is een feit, en of ik een echte hooligan kan aanwijzen, net als een echte skin, leef ermee dat de media ze in een ander daglicht zet.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:05
AGH
AGH is offline
Citaat:
Ten eerste vraag ik me af hoe je aan de wijsheid van de zogenaamde oerwoudgeluiden komt. Na een interland van Engeland in Spanje is dit ineens weer een hotitem, maar de UEFA moet toch wel langer weten dat nazisme daar een grotere rol speelt dan het voetbal zelf. Italië idem dito.
Al jarenlang hangen daar vlaggen met hakenkruizen in de stadions en nu ineens wordt er moord en brand geschreeuwd omdat wat Spanjaarden ‘oe oe’ hebben geroepen.
Ik snap je betoog, maar wat de Nederlandse velden betreft gaat dit niet helemaal op.
Kijk, het voetbalwereldje is een heel bizar wereldje waar je alles van de Nederlandse bevolking terug kunt vinden. Van extreemrechts tot Molukker of Marokkaan.
Je kunt stellen dat bij voetbal alle hokjes wegvallen en deze tot één hokje worden gerekend, ook al is het maar voor heel even. Het is heel bizar, maar ik heb een (destijds) prominent lid van de NVU gezellig zijn biertjes zien drinken met jongens van allerlei achtergronden.
Natuurlijk moest deze persoon zijn denkbeelden wel voor zich houden.
Sterker nog, zelf zijn wij als harde kern ooit aanwezig geweest bij betogingen in Harderwijk en Apeldoorn en ik weet van andere clubs dat die ook zulke betogingen niet tolereren.

Overal zul je vormen van discriminatie terug vinden en overal zul je mensen vinden die je graag de grond in willen trappen. Dat kan zijn op grond van huidskleur, maar discriminatie vind je terug op allerlei verschillende manieren. Of dat nu door hersenloze voetbalsupporters naar voren komt of door die topman uit het zakenwereldje. Van alle voetbalsupporters zijn er slechts een paar die écht racistisch zijn en wat die spreekkoren betreft zijn er ook gekleurde jongens die keihard meeschreeuwen met oerwoudgeluiden en andere zaken.
Het is slechts provocatie.
Kinderachtig misschien, maar er is zoveel tegenstrijdig in deze wereld.
Citaat:
Het begin van zowel fysiek als verbaal geweld is altijd frustratie.
Die frustratie uitbannen is onmogelijk, omdat sommige mensen nu eenmaal altijd gefrustreerd zijn. Voor sommige mensen is het ontbreken van frustratie zelfs een frustratie.
Het ene geweld staat niet in verband met het andere, de oorzaak ligt daar waar alle oorzaken van geweld liggen. Of dat nu die man is die zijn vrouw slaat, of het nu die president is die de hele wereld wil regeren of die voetbalsupporter die een Burberry paraplu koopt om er lekker mee los te rammen.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:06
AGH
AGH is offline
Citaat:
Mr. Pignati schreef op 02-03-2005 @ 18:53 :
ik weet dat het meer sensatie zucht is, et was overigens op de sbs6, maar er zijn daar veel meer rellen dan hier en dat is een feit, en of ik een echte hooligan kan aanwijzen, net als een echte skin, leef ermee dat de media ze in een ander daglicht zet.
Geloof mij, in Nederland gebeurt heel veel meer dan in Engeland.
Outsiders komen het alleen niet meer zo snel te weten.

Het was inderdaad een, door SBS, opgekochte reportage van de BBC.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:26
Zaina
Zaina is offline
Voor het echte geweld moet je bij de amateur clubs zijn.
Oud 02-03-2005, 18:38
AGH
AGH is offline
Citaat:
Zaina schreef op 02-03-2005 @ 19:26 :
Voor het echte geweld moet je bij de amateur clubs zijn.
Daarom heb ik ook bewust gekozen voor het amateurvoetbal in plaats van het profvoetbal.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 18:43
Zaina
Zaina is offline
Citaat:
AGH schreef op 02-03-2005 @ 19:38 :
Daarom heb ik ook bewust gekozen voor het amateurvoetbal in plaats van het profvoetbal.
Wie niet?
Oud 04-03-2005, 17:16
AGH
AGH is offline
Citaat:
Zaina schreef op 02-03-2005 @ 19:43 :
Wie niet?
Wesley Sneijder met z'n handschoentjes en van der Vaart met z'n vriendinnetje.
Met citaat reageren
Oud 04-03-2005, 17:28
Zaina
Zaina is offline
Van der Vaart werd alweer uit de basis gelaten.
Oud 07-03-2005, 21:13
AGH
AGH is offline
Citaat:
Zaina schreef op 04-03-2005 @ 18:28 :
Van der Vaart werd alweer uit de basis gelaten.
Hij zou eens moeten gaan praten met een leuke amateurclub. Boszoom ofzo....
Met citaat reageren
Oud 07-03-2005, 23:27
Shitonya
Shitonya is offline
Al geef ze je boetes of een verbod, gaan ze wel thuis op de bank voetbal kijken en verder oergeluiden etca maken of in een cafe. Als je iedereen gaat weigeren die "kwetsende/racistische" opmerkingen maakt, dan kun je het voetbal wel afschaffen, want dan komt er weinig publiek meer vermoed ik en dan krijg je meer geweld/rellen buiten het stadium enz enz...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:01
SpecialD
SpecialD is offline
Pfff, als ergens veel negers rondlopen is het wel bij voetbal...
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:02
Pikey
Pikey is offline
Ik heb de zwarte/wittebandjes

Laatst gewijzigd op 15-03-2005 om 14:47.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 14:31
Machiavelli
Machiavelli is offline
Thierry Henry
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 18:33
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Machiavelli schreef op 15-03-2005 @ 15:31 :
Thierry Henry
Zo'n zwatte.
Met citaat reageren
Oud 15-03-2005, 18:34
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
SpecialD schreef op 15-03-2005 @ 15:01 :
Pfff, als ergens veel negers rondlopen is het wel bij voetbal...
Ja, en ze steken de toeschouwers aan met hun oerwoudgeluiden
Met citaat reageren
Advertentie
Reageren

Regels voor berichten