Registreer FAQ Berichten van vandaag

Ga terug   Scholieren.com forum / Kunst & Cultuur / Verhalen & Gedichten
Reageren

Topictools Zoek in deze topic
Oud 28-02-2005, 15:06
Anoniem
De boom die Yggdrasil heet

Ik ken een boom, een grote es,
groen geschenk uit verre zomers.
Uit zijn mythe put ik mijn kracht,
de boom die Yggdrasil heet.

Een wortel leidt naar Jotunheim
waar wijze Mimir's bron ontsprong
Een tweede leidt naar Niflheim
waar drakenknagen hem verslond
Een laatste reikt tot Godenburcht
waar Odin heerst tot avondstond.

De Schikgodinnen sponnen het lot
tot ook Ragnarok geboren werd.
Na een fatale strijd met reuzenland
opende Walhalla wijd haar deuren.

Maar ach,
ik ben slechts Lifthrasir,
-'k ben gretig om te leven-
Zus Urd bracht mij eens het kwaad
Zus Verdandi leidde mij naar hier
nu zal Skuld als laatste resten.

------------------------------------------------------------

Pfoe dit is een lastig gedicht, al helemaal om in elkaar te zetten. Ben er lang mee bezig geweest, en ik weet het niet. Hij loopt niet echt ofzo.
Voor de leken
Urd-Schikgodin van het verleden
Verdandi-Schikgodin van het heden
Skuld-Schikgodin van de toekomst

Eh jah. Zegt u maar...

Laatst gewijzigd op 28-02-2005 om 17:44.
Met citaat reageren
Advertentie
Oud 28-02-2005, 15:23
Halogeen
Halogeen is offline
ik heb heel lang een online rpg gespeeld (speel het bij vlagen nog steeds) dat Ragnarok Online heet , en dat zich in diezelfde mythologie afspeelde, dus tsja, weet er wel het een en ander vanaf.

Leuk gedaan , misschien dat ik er later nog wat inhoudelijker op ga reageren.
Oud 28-02-2005, 15:28
CSN
CSN is offline
Goed, men mag mij tot de leken rekenen, en dan moet ik er bij zeggen dat het voor mij zelfs met je toelichting een wirwar van totaal onbekende namen is. Ik kan wel zeggen dat ik het metrum geheel niet slecht vind, en dat het er inderdaad uitziet alsof je er veel tijd in gestoken hebt.
Oud 28-02-2005, 15:30
Halogeen
Halogeen is offline
oh ja: een wortel leidt (met dt)

verander dat maar snel
Oud 28-02-2005, 15:31
Green Day
Green Day is offline
Cool gedicht Eerlijk waar. De thematiek spreekt me ook erg aan
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 15:39
Reem
Reem is offline
Ik sluit me aan bij CSN. Ik ben ook nogal een leek, dus al die namen komen nogal nietszeggend en in overvloed op me over. Ik durf dus ook niets over de inhoud te zeggen. Maar de vorm en het metrum zijn zeker niet slecht en je hebt overal goed over na gedacht.
Oud 28-02-2005, 18:02
Anoniem
oke dan kan ik het niet laten om jullie een beknopte les Noorse mythen te geven sorry als het niet interessant is.

Mimir: Dit is een wijze god, wiens hoofd werd afgehakt, toen hij moest bemiddelen in een ruzie tussen goden. Zijn hoofd werd bewaakt bij een bron aan de voet van de Yggdrasil.

Yggdrasil: dit is de wereldboom, die symbool staat voor het leven. Odin hing zichzelf negen dagen aan de grote es op, om zo wijsheid te vergaren (hier zien we overigens een vergelijking met Jesus' kruisiging) Verder over de boom: Hij heeft vele takken, die reiken in alle rijken van de wereld.
Zo heb je het rijk van de reuzen: Jotunheim, het rijk van de goden, met de Godenbucht Asgard, enz. De goden van Asgard, met als leider Odin, hadden eeuwig ruzie met de reuzen. Er waren veel conflicten die ze vaak met geweld en slinksheid oplosten.
Jullie hebben trouwens vast wel eens gehoord van Thor, de god van de donder met zijn hamer.

Schikgodinnen: Nou kort door de bocht, de schikgodinnen weefden het lot van alle mensen en goden op aarde, hierboven had ik al uitgelegd dat zij stonden voor verleden heden en toekomst..

Niflheim: Dit is het rijk van de nevelen, waar de Hel heerst.

Ragnarok: Dit is dé grote strijd tussen de goden en de reuzen, en die laatste kregen weer hulp van alle monsters uit het rijk van Hel. Het komt erop neer dat alles werd vernietigd, behálve een man en een vrouw: Lif (leven) en Liftrhasir (gretig om te leven). Zij bleven leven, en werden net zoals Adam en Eva de voorouders van de gehele mensheid.

Walhalla: Dit was een burcht, waar alle mensen/goden naar toe werden gebracht, die heldhaftig in de strijd waren gestorven. Zij werden daarheen gebracht door de zogenaamde Walkuren, mooie schildmaagden.
Overigens wilden de Vikingen later niets liever dan ook in Walhalla terecht komen, dus als een Viking dreigde dood te gaan aan een of andere nare ziekte, dan gingen hij of de strijd in om zo vermoord te worden, of hij vroeg zijn vriend of die hem de genade steek te geven.

Boeh, zijn jullie nog wakker Nou ik hoop dat ik jullie genoeg geinformeerd heb, enne ik ben geen echte expert maar dit is kort door de bocht de informatie die ik heb gebruikt voor het gedicht.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:27
Mingster
Mingster is offline
Yggdrasil, Skuld, Urd? Ah! My goddess de Anime?
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:32
CSN
CSN is offline
Citaat:
Boeh, zijn jullie nog wakker
Jazeker, ik vond het juist interessant. Bedankt voor je uitleg. Al is het nog steeds een beetje lastig lezen, je gedicht krijgt voor mij nu wel veel meer betekenis .
Oud 28-02-2005, 18:32
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
mingster schreef op 28-02-2005 @ 19:27 :
Yggdrasil, Skuld, Urd? Ah! My goddess de Anime?
Nee, de mythologie van het geloof dat de meesten onzer voorouders aanhingen.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:33
Anoniem
Citaat:
Ischenbaert schreef op 28-02-2005 @ 19:32 :
Nee, de mythologie van het geloof dat de meesten onzer voorouders aanhingen.
ach, dat leer je waarschijnlijk alleen op de vrije school
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:38
Ischenbaert
Ischenbaert is offline
Citaat:
Zepp schreef op 28-02-2005 @ 19:33 :
ach, dat leer je waarschijnlijk alleen op de vrije school
Nouja, we kregen daar ook maar oppervlakkige periodes over kan ik me herinneren, verder werden ook die belachelijke joodse en chinese verhalen helemaal de hemel in geprezen. Dat alles overgoten met gristensaus.
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 18:39
Anoniem
Citaat:
Ischenbaert schreef op 28-02-2005 @ 19:38 :
Nouja, we kregen daar ook maar oppervlakkige periodes over kan ik me herinneren, verder werden ook die belachelijke joodse en chinese verhalen helemaal de hemel in geprezen. Dat alles overgoten met gristensaus.
whaha nee wij hadden er een hele periode aan besteed, aan de Edda, machtig interessant
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 19:06
Halogeen
Halogeen is offline
Hmm, er was ook nog iets met Geffen. Ik weet niet meer precies wat. Maar het kwam erop neer dat Geffen in die mythologie wat is, en het is ook een plaats in Nederland en zodoende zijn de twee culturen gelinkt?

Hmja, of dat allemaal waar is. Er gaan ook in het Grieks van die geruchten. Zo zou het plaatsje ermelo staan voor "hermes lo", de woonplaats van Hermes en meer van dat soort ongein. Is er niet zo'n alternatieve theorie die stelde dat Troje in Nederland lag?

Ik houd wel van vergaande complotten. <3
Oud 28-02-2005, 20:31
Anoniem
Citaat:
Halogeen schreef op 28-02-2005 @ 20:06 :
Hmm, er was ook nog iets met Geffen. Ik weet niet meer precies wat. Maar het kwam erop neer dat Geffen in die mythologie wat is, en het is ook een plaats in Nederland en zodoende zijn de twee culturen gelinkt?

Hmja, of dat allemaal waar is. Er gaan ook in het Grieks van die geruchten. Zo zou het plaatsje ermelo staan voor "hermes lo", de woonplaats van Hermes en meer van dat soort ongein. Is er niet zo'n alternatieve theorie die stelde dat Troje in Nederland lag?

oh ik weet bijna niets af van Griekse verhalen enzovoorts. en ook van dat eerste is mij niets bekend
Met citaat reageren
Oud 28-02-2005, 21:39
xineof
xineof is offline
Aangezien er drie Schikgodinnen waren vind ik het leuk dat je er ook drie - verleden, heden, toekomst - in hebt verwerkt. De namen zijn goed gekozen, al vind ik Yggdrasil werkelijk ernstig, de dubbel g dan .

Het zit verder goed in elkaar, leuk om te lezen. Maar ik ga er niet te diep op in want bij Schikgodinnen denk ik aan het verhaal van Ovidius, Meleager, één van de vier hoofdstukken waar ik pas schoolexamen latijn over heb gehad. Brrrrrr, trauma's.
Oud 28-02-2005, 21:44
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
xineof schreef op 28-02-2005 @ 22:39 :
Aangezien er drie Schikgodinnen waren vind ik het leuk dat je er ook drie - verleden, heden, toekomst - in hebt verwerkt. De namen zijn goed gekozen, al vind ik Yggdrasil werkelijk ernstig, de dubbel g dan .

Het zit verder goed in elkaar, leuk om te lezen. Maar ik ga er niet te diep op in want bij Schikgodinnen denk ik aan het verhaal van Ovidius, Meleager, één van de vier hoofdstukken waar ik pas schoolexamen latijn over heb gehad. Brrrrrr, trauma's.
Ze heeft de namen niet bedacht.
Lees nog maar een keer ..
Oud 28-02-2005, 21:51
xineof
xineof is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 28-02-2005 @ 22:44 :
Ze heeft de namen niet bedacht.
Lees nog maar een keer ..
Maar, dan zijn het niet de schikgodinnen volgens de Romeinse mythologie?
Oud 28-02-2005, 22:51
Not for Sale
Not for Sale is offline
Citaat:
xineof schreef op 28-02-2005 @ 22:51 :
Maar, dan zijn het niet de schikgodinnen volgens de Romeinse mythologie?
Neen, de Noorse.
Oud 02-03-2005, 16:46
Verwijderd
Ik heb het idee dat als je de mythische namen weghaalt dat er weinig overeind blijft van je gedicht. Het vloeit en is zo mysterieus net door de namen, maar het komt mij over als lijm voor de rest. Het verhaal, leuk, Noorse mythen, leuk, mythen an sich, leuk, maar het gedicht zelf blijft een beetje achter.

Maar ach,
ik ben slechts Lifthrasir,
-'k ben gretig om te leven-
Zus Urd bracht mij eens het kwaad
Zus Verdandi leidde mij naar hier
nu zal Skuld als laatste resten.

Vind ik dan nog het mooiste stuk, maar er blijft bij mij het gevoel zitten dat je om de mythes heen hebt gedicht en niet de mythes in je gedicht hebt laten leven.
Met citaat reageren
Oud 02-03-2005, 16:51
Verwijderd
Citaat:
Halogeen schreef op 28-02-2005 @ 20:06 :

Ik heb er pas nog een reportage over gezien en het zou echt wel daar ergens bij de Bosporus liggen. Er is nog een volk geweest dat erover heeft geschreven, maar zij noemden het anders (lijkend op de andere naam van Troje die ik nu echt niet meer weet). Toen zijn ze gaan uitzoeken in hoeverre de geschreven gegevens konden overeenkomen met de gebeurtenissen in Troje. Evenzo hebben ze onderaardse gangen onderzocht op hun verleden enz enz en daaruit zou vrijwel zeker moeten zijn dat Troje aan de Middellandse zee lag.

Bla .
Met citaat reageren
Oud 03-03-2005, 11:04
xineof
xineof is offline
Citaat:
Not for Sale schreef op 28-02-2005 @ 23:51 :
Neen, de Noorse.
*ik heb niets gezegd *
Oud 04-03-2005, 01:54
Not for Sale
Not for Sale is offline
@xineof:
@Mutant: Ja natuurlijk ligt het aan de Middellandse Zee. Troje, of Ilion zoals de Grieken het noemden, is al in 1822 opgegraven door een of andere Duitser. Maar er zijn altijd gekken open-minded mensen die raaskallen alternatieve theoriën hebben. *googles* Zie hier. Let niet op het slechte Engels

Ook ik heb een rpg gespeeld die Ragnarok heette, maar een andere dan Halogeen
En ik heb een keer een eigen scheppingsverhaal geschreven dat elementen ontleende uit onder andere de Noorse mythologie. Dus ik weet er een beetje van af, maar niet veel.

Ontopic, Ik ben het een beetje eens met Mutant. Het is grotendeels hervertellen van het bestaande verhaal. Maar samenvatten is ook een kunst, letterlijk in dit geval, en de rijm vind ik ook mooi. Maar ik vind het leuker wanneer mythologische elementen worden gebruikt in een metafoor in een gedicht, dan dat een bepaalde mythologie zelf het onderwerp is van een gedicht. Mja.
Reageren

Regels voor berichten